Kertokaas gurut, mihin merkkiin kannattaa panostaa alustasarjassa/madallusjousissa? Löytyy Eibach, Weitec, K&W, JOM (halpa). Onko eri valmistajien jousilla paljon eroa "jäykkyydessä"? Haluan autosta mahdollisimman jäykän pelin, mikä ei kallistele. Auto on Audi A3 8L.
Toinen juttu, madalluksen määrä. Onko 45mm jo liikaa(esim. talvea ajatellen)? Tai muuttuuko auto tarpeeksi 30mm jousilla?
Iskareita vielä harkitsen. Kalliita ostaa ja kalliita vaihtaa. Alusarjan / jousisarjan vaihtohintoja kuulisin myös mielelläni PK-seudun hinnoista. Kiitos jo etukäteen!
Alla pyörii vielä vakionakit 195/65R15 jos tuolla on jotain merkitystä.
ALUSTASARJOISTA PERUSTIETOA?
10
2779
Vastaukset
- jousuvakio
tota auton kallistumista kun ei yleensä "korjata" jäykillä jousilla vaan kallistuksenvakaajilla.
kannattaa opiskella auton alustasta ja sen toiminnasta edes perusteet. - topic
Jos jäykkä ja matala alusta on se mitä haet, niin silloin madallusjouset ovat oikea ratkaisu. Jos sen sijaan haluat parempaa ajettavuutta, niin siinä tapauksessa panostaisin nimenomaan iskunvaimentimiin. Yhdistämällä jäykät madallusjouset ja loppuunajetut alkuperäisiskarit saat aikaan hauskasti tien töyssyissä pompahtelevan kiesin, joka antaa kaikkea muuta kuin urheilullisen vaikutelman. Siksi minä sijoittaisin vähät rahani mieluummin iskunvaimentimiin kuin jousiin.
Työn hintaan tuskin on suurta vaikutusta sillä, vaihdetaanko pelkät jouset vai jouset ja iskunvaimentimet.
Jousien lisäksi auton kallisteluherkkyyteen vaikuttaa kallistuksenvakaimien jäykkyys, mutta kallistuksenvakaimia ei taida viritysosina juurikaan olla tarjolla. Jos autosi on joku pikkukoneinen perusmalli, kannattaisi selvittää löytyisikö jostakin tehokkaammasta versiosta autoosi sopivat, alkuperäistä jäykemmät kallistuksenvakaimet.
PS. Kun alat renkaiden/vanteiden vaihtoa suunnittelemaan, niin taas ajettavuuden kannalta laaturenkaat ja halvat, kohtuullisen kokoiset vanteet on parempi vaihtoehto, kuin ylisuuret, kalliit vanteet ja halpisrenkaat.- Infoa??
Kiitos vinkeistä. Onko jotain helppoa kondista selvittää iskarien kuntoa madallusjousia varten? Mitä asennus muuten yleensä maksaa ja pk-seudulta asentavia liikkeitä?
- Alkuper. kirj.
Infoa?? kirjoitti:
Kiitos vinkeistä. Onko jotain helppoa kondista selvittää iskarien kuntoa madallusjousia varten? Mitä asennus muuten yleensä maksaa ja pk-seudulta asentavia liikkeitä?
Jep, alustasarja ostetaan siis kokonaisuudessaan. Eibach liian kallis. Halpismerkkejä en edes harkitse. Seuraavat mallit löytyisivät:
KW sport setti 449e
Weitec Ultra GT 415€
H&R Cup Kit 475€
Jokaisesta on paljon positiivistä ja negatiivistä juttua netissä. Madallukset taisivat olla kaikissa 40/40mm Hinta erot pieniä, onko joku noista selvästi parempi? Haluan siis mahdollisimman jämäkän / vähän kallistelevan. Ottakeehan kantaa!
- Jannu ..
Jos etsit parasta niin se on silloin KONI.
Auton madaltaminen on hanurista.- minä vaan
itse voin suositella weitecin ultra gt sarjaa. Itsellä siitä pelkästään positiivinen kuva. Myös edellä mainittu koni tekee hyviä sarjoja mutta kalliita. A3 mallin audiin sopiva madallus on 25-35mm luokkaa jolloin ei vielä tarvitse hankkia säädettäviä koiranluita tai muita kilkkeitä. Liika madaltaminen rasittaa auton alustaa liikoja.
- W. Röhrl
minä vaan kirjoitti:
itse voin suositella weitecin ultra gt sarjaa. Itsellä siitä pelkästään positiivinen kuva. Myös edellä mainittu koni tekee hyviä sarjoja mutta kalliita. A3 mallin audiin sopiva madallus on 25-35mm luokkaa jolloin ei vielä tarvitse hankkia säädettäviä koiranluita tai muita kilkkeitä. Liika madaltaminen rasittaa auton alustaa liikoja.
Tilaa maahantuojan kautta etukallistusvakaaja (on muuten kallis) joka on tarkoitettu N ryhmäläiselle. Mukana tulee nailon puslat. Muista mainita kun tilaat että se pitää olla E merkitty. Audissa jo alunperin hyvä alusta, joten turha jäykistää ja madaltaa kun se jo melkeín tehtaalta hyvin toimii. Ja kannattaa heittää alle tosikalliit Micheliinit. Sanoisin että näillä eväillä toimii. Omalla autolla ajettu näin 96tkm. Ei kallistele turhaan ja ei näytä nuorisoautolta. Renkaat 205/55-16. Kallista mutta suosittelen.
- 1.8T
W. Röhrl kirjoitti:
Tilaa maahantuojan kautta etukallistusvakaaja (on muuten kallis) joka on tarkoitettu N ryhmäläiselle. Mukana tulee nailon puslat. Muista mainita kun tilaat että se pitää olla E merkitty. Audissa jo alunperin hyvä alusta, joten turha jäykistää ja madaltaa kun se jo melkeín tehtaalta hyvin toimii. Ja kannattaa heittää alle tosikalliit Micheliinit. Sanoisin että näillä eväillä toimii. Omalla autolla ajettu näin 96tkm. Ei kallistele turhaan ja ei näytä nuorisoautolta. Renkaat 205/55-16. Kallista mutta suosittelen.
Kallistuksenvakaimia saa muuten Slamit.net puljusta kyseiseen Audiin. Eikä ole mitään kauheen kalliita.
http://www.slamit.net/product/5083/kw-kallistuksenvakaajat-eteen-ja-taakse-a3-16-18-ja-18t
http://www.slamit.net/product/6562/fk-kallistuksenvakaaja-etuveto-a3-golf-madalletut-autot-
http://www.slamit.net/product/5292/hr-2622mm-kallistuksenvakaajasarja-golf-iv-leon-bora
Itse harkitsin omaani A3 Turboon, mutta en ole vielä raaskinut laittaa.
- AudiA1fan
Järkeviä kysymyksiä - ja näitä on hyvä kysyä ennenkuin tekee päätöksen mitä autoonsa laittaa.
Eibach -madallusjouset ja Eibach-kallistuksenvakaajat tekevät ison eron siihen miten auto käyttäytyy. Eibach-tuotteita ja tietoa miten niitä käytetään löytyy tämän linkin takaa:
http://www.tuningstudio.fi/portal/tuoteryhmat?productcategory=3122§ion=c - -
Pelkät madallusjouset, varsinkin paljon mahdaltavat, rasittavat pidemmille jousille suunniteltuja iskunvaimentimia selvästi enemmän, joten paras ratkaisu kaikin puolin on hankkia toisilleen tehdyt vaimentimet ja jouset. Kannattaa myös oikeasti yrittää päästä koeajamaan vastaava selvästi madallettu auto (jollet ole jo tehnyt), mielellään nyt talvellakin, että tiedät mitä tulet saamaan. Lähestulkoon rata-ajoon viritetty alusta on _äärimmäisen_ epämukava ajettava kadulla, lisäksi liukkaalla käyttäytyminen on radikaalisti huonompi. Joku joustaa aina, mitä vähemmän auto niin sitä enemmän sisällä olevat ihmiset.
- Anonyymi
MTS Technik on todettu hyväksi valinnaksi. Jouset noissa coileihin tulee Eibachilta. Hinta sellaista keskitasoa, löytyy esim https://vauhtiveikot.fi/osastot/alusta/alustasarjat/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847