Alzheimer

pelkkänä kysymysmerk

Kyseessä tuore alzheimer-löydös toisella vanhemmistani. Mitä tarkoittaa röntgenlääkärin paperissa oleva Fazekas-luokitus 2 ? Entä millaisia kokemuksia muilla on lääkityksestä? Emme saaneet vielä lääkitystä koska erikoislääkärille pääsee vasta kuukauden kuluttua. Minkä hintaisia ilman kela-korvausta, entä kela-korvauksen jälkeen?

16

14197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .
      • pelkkänä kysymysmerk

        No enpä saanut googlen kautta mitään tolkullista vastausta tuosta Fazekas-luokittelusta. Löytyi vaan MS-taudin lääkehoitoa ym. Nyt olisi kyse alzheimerin taudista.


      • muhku45
        pelkkänä kysymysmerk kirjoitti:

        No enpä saanut googlen kautta mitään tolkullista vastausta tuosta Fazekas-luokittelusta. Löytyi vaan MS-taudin lääkehoitoa ym. Nyt olisi kyse alzheimerin taudista.

        Miten hoito aloitetaan?

        Alzheimer-lääkitys aloitetaan neurologian, geriatrian tai psykogeriatrian erikoislääkärin toimesta tai hänen antamien ohjeiden mukaan. Lääkehoitoa aloitettaessa on aina laadittava asianmukainen peruskorvattavuuteen tarvittava B-lausunto.

        Kun kysymyksessä ovat dementialääkkeet, potilas tarvitsee yleensä jonkun henkilön (omainen, läheinen, hoitaja), joka huolehtii siitä, että lääkkeet otetaan ajallaan ja että hoito-odotukset toteutuvat.
        Onko lääkehoito kallista potilaalle?

        Alzheimerin taudin lääkkeillä on peruskorvattavuus taudin kaikissa vaiheissa. Lääkekustannuksissa yhteiskunnan tuki on merkittävä. Lääkkeet ovat peruskorvattavia, kun erikoislääkäri on kirjoittanut asianmukaisen B-lausunnon ja Kela sen hyväksynyt. Tuolloin lääkkeet kuuluvat lääkekustannusten maksukaton piiriin (672,70€ /2009). Lisäksi potilas on aina oikeutettu eläkkeensaajan hoitotukeen (alimmillaan 57,32€/kk / 2009). Alzheimer-lääkitys ei siis ole potilaalle kallista, kunhan hoitava lääkäri on huolehtinut asianmukaisista etuuksista.

        Tarkemmat tiedot ajan tasalla olevista tuista saa Kelasta (www.kela.fi).

        minulla alzheiemer puoliso,kysy jos kysyttävää


      • palkkänä kysymysmerk
        muhku45 kirjoitti:

        Miten hoito aloitetaan?

        Alzheimer-lääkitys aloitetaan neurologian, geriatrian tai psykogeriatrian erikoislääkärin toimesta tai hänen antamien ohjeiden mukaan. Lääkehoitoa aloitettaessa on aina laadittava asianmukainen peruskorvattavuuteen tarvittava B-lausunto.

        Kun kysymyksessä ovat dementialääkkeet, potilas tarvitsee yleensä jonkun henkilön (omainen, läheinen, hoitaja), joka huolehtii siitä, että lääkkeet otetaan ajallaan ja että hoito-odotukset toteutuvat.
        Onko lääkehoito kallista potilaalle?

        Alzheimerin taudin lääkkeillä on peruskorvattavuus taudin kaikissa vaiheissa. Lääkekustannuksissa yhteiskunnan tuki on merkittävä. Lääkkeet ovat peruskorvattavia, kun erikoislääkäri on kirjoittanut asianmukaisen B-lausunnon ja Kela sen hyväksynyt. Tuolloin lääkkeet kuuluvat lääkekustannusten maksukaton piiriin (672,70€ /2009). Lisäksi potilas on aina oikeutettu eläkkeensaajan hoitotukeen (alimmillaan 57,32€/kk / 2009). Alzheimer-lääkitys ei siis ole potilaalle kallista, kunhan hoitava lääkäri on huolehtinut asianmukaisista etuuksista.

        Tarkemmat tiedot ajan tasalla olevista tuista saa Kelasta (www.kela.fi).

        minulla alzheiemer puoliso,kysy jos kysyttävää

        Mikä tuo Fazekas-luokitus on? Mitä se kertoo ja onko asteikko esim 1 - 5 vai jotain muuta? En jaksa odottaa neurologikäyntiin asti, vielä 3 viikkoa.


      • muhku45
        palkkänä kysymysmerk kirjoitti:

        Mikä tuo Fazekas-luokitus on? Mitä se kertoo ja onko asteikko esim 1 - 5 vai jotain muuta? En jaksa odottaa neurologikäyntiin asti, vielä 3 viikkoa.

        nyt rauhassa neurologia,siel selviää moni asia,ja etenee....saattaa olla lisää tutkimuksia edessä kummiskin,mieheltäni otettiin selkäydinnäyte ja magneettikuva aivoista,ennen kuin sai alzheimerdiagnoosin....silloin se oli vasta varmaa...


      • dölfkdlk
        palkkänä kysymysmerk kirjoitti:

        Mikä tuo Fazekas-luokitus on? Mitä se kertoo ja onko asteikko esim 1 - 5 vai jotain muuta? En jaksa odottaa neurologikäyntiin asti, vielä 3 viikkoa.

        Fazekas-luokitus kuvaa aivojen sisemmässä osassa olevan valkean aineen (Substantia alba) muutoksia, jotka näkyvät magneettikuvassa. Asteikko on 1-3. Sillä pyritään ilmaisemaan pokkeamien laajuus, pistemäsiä vaiko laajempia aluita.
        Googlattaessa löytyy, että muutokset luokassa 1 katsotaan ikääntynellä normaaleiksi löydöksiksi, luokka 2:n löydökset tulkitaan epänormaaleiksi alle n. 75 vuotiaalla ja 3-luokan muutokset ovat kaikilla epänormaaleja.
        Noita muutoksia esiintyy myös muissa sairauksissa kuin MS-taudissa, mutta löytämämme artikkeli kuvasi sen diagnoosia.

        Toivottavasti tämä auttaa odottamaan neurologikäyntiä?


      • Anonyymi
        dölfkdlk kirjoitti:

        Fazekas-luokitus kuvaa aivojen sisemmässä osassa olevan valkean aineen (Substantia alba) muutoksia, jotka näkyvät magneettikuvassa. Asteikko on 1-3. Sillä pyritään ilmaisemaan pokkeamien laajuus, pistemäsiä vaiko laajempia aluita.
        Googlattaessa löytyy, että muutokset luokassa 1 katsotaan ikääntynellä normaaleiksi löydöksiksi, luokka 2:n löydökset tulkitaan epänormaaleiksi alle n. 75 vuotiaalla ja 3-luokan muutokset ovat kaikilla epänormaaleja.
        Noita muutoksia esiintyy myös muissa sairauksissa kuin MS-taudissa, mutta löytämämme artikkeli kuvasi sen diagnoosia.

        Toivottavasti tämä auttaa odottamaan neurologikäyntiä?

        Tämä on vanha keskustelu enkä ole aloittaja.

        Magneettikuvassani vaan löytyi Fazekas 1 -tasoinen muutos, joten sen suhteellinen pienuus tuntuu rauhoittavalta. Olen lähes eläkeikäinen, ehkä tässä iässä muutos on jo hyväksyttävä.

        Joskus on tullut vähän dokailtua ja luultavasti olen jonkun verran altistunut raskasmetalleille sekä hiilivetyliuottimille. Ruokakin on ajoittain saattanut olla niukkaa ja vähäravinteista. Terveemmillä elämänehdoilla olisin ehkä hieman skarpimmassa kunnossa, myös aivojen osalta.


      • Anonyymi
        muhku45 kirjoitti:

        Miten hoito aloitetaan?

        Alzheimer-lääkitys aloitetaan neurologian, geriatrian tai psykogeriatrian erikoislääkärin toimesta tai hänen antamien ohjeiden mukaan. Lääkehoitoa aloitettaessa on aina laadittava asianmukainen peruskorvattavuuteen tarvittava B-lausunto.

        Kun kysymyksessä ovat dementialääkkeet, potilas tarvitsee yleensä jonkun henkilön (omainen, läheinen, hoitaja), joka huolehtii siitä, että lääkkeet otetaan ajallaan ja että hoito-odotukset toteutuvat.
        Onko lääkehoito kallista potilaalle?

        Alzheimerin taudin lääkkeillä on peruskorvattavuus taudin kaikissa vaiheissa. Lääkekustannuksissa yhteiskunnan tuki on merkittävä. Lääkkeet ovat peruskorvattavia, kun erikoislääkäri on kirjoittanut asianmukaisen B-lausunnon ja Kela sen hyväksynyt. Tuolloin lääkkeet kuuluvat lääkekustannusten maksukaton piiriin (672,70€ /2009). Lisäksi potilas on aina oikeutettu eläkkeensaajan hoitotukeen (alimmillaan 57,32€/kk / 2009). Alzheimer-lääkitys ei siis ole potilaalle kallista, kunhan hoitava lääkäri on huolehtinut asianmukaisista etuuksista.

        Tarkemmat tiedot ajan tasalla olevista tuista saa Kelasta (www.kela.fi).

        minulla alzheiemer puoliso,kysy jos kysyttävää

        Hei, minkälaista oireilua kyseinen tauti on tuottanut alkuvaiheessaan ja
        minkälaisia nyt ?

        Olen 70v ja minulla on keväällä todettu fezekas 1. Sattumalta, kun pään sekalaisia oireita varten ja lähinnä oikean korvan seudulla olevia kipuja varten menin aivojen magneettikuvaan.

        Minulla todettiin vaskulaarista degeneraatiota. Tarkoittaako se siis verisuonten
        "rappeutumista", josta aiheutuu vaskulaarinen dementia ?

        En ole oikein jaksanut googlailla. Nimittäin masennuin tiedosta ja kun päänolot ovat huonot.

        Korvalääkäri, jolla kävin, ei kertonut muusta kuin siitä, että korvan lähtettyvillä tai muualla ei ole kasvaimia tai syöpää, jotka oireeni voisivat aiheuttaa.
        Hän suositteli menemään neurologille,

        Muistin olen huomannut tekevän pikku kepposia jo pari vuotta.
        Ei mitään elämää haittaavaa vielä, mutta olen huolissani,
        kuinkakohan nopeasti oireet tulevat pahenemaan.

        Olin yksityisellä. Aion yrittää päästä kunnallisesti neurologille
        jossain vaiheessa. Nyt en varmaankaa vielä pääsisi, vaikka oireita on
        muitakin kuin muistin heikkeneminen. Mm. tuntuu usein, että ettei pysy tajuissaan
        ja tasapaino on heikentynyt.

        Onko vaskulaarinen dementia eri kuin alzheimer vaikka molemmissa muisti heikkenee ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hei, minkälaista oireilua kyseinen tauti on tuottanut alkuvaiheessaan ja
        minkälaisia nyt ?

        Olen 70v ja minulla on keväällä todettu fezekas 1. Sattumalta, kun pään sekalaisia oireita varten ja lähinnä oikean korvan seudulla olevia kipuja varten menin aivojen magneettikuvaan.

        Minulla todettiin vaskulaarista degeneraatiota. Tarkoittaako se siis verisuonten
        "rappeutumista", josta aiheutuu vaskulaarinen dementia ?

        En ole oikein jaksanut googlailla. Nimittäin masennuin tiedosta ja kun päänolot ovat huonot.

        Korvalääkäri, jolla kävin, ei kertonut muusta kuin siitä, että korvan lähtettyvillä tai muualla ei ole kasvaimia tai syöpää, jotka oireeni voisivat aiheuttaa.
        Hän suositteli menemään neurologille,

        Muistin olen huomannut tekevän pikku kepposia jo pari vuotta.
        Ei mitään elämää haittaavaa vielä, mutta olen huolissani,
        kuinkakohan nopeasti oireet tulevat pahenemaan.

        Olin yksityisellä. Aion yrittää päästä kunnallisesti neurologille
        jossain vaiheessa. Nyt en varmaankaa vielä pääsisi, vaikka oireita on
        muitakin kuin muistin heikkeneminen. Mm. tuntuu usein, että ettei pysy tajuissaan
        ja tasapaino on heikentynyt.

        Onko vaskulaarinen dementia eri kuin alzheimer vaikka molemmissa muisti heikkenee ?

        Hei!
        Oletko vielä linjoilla?
        Minulla myös todettiin Fazekas 1 ja vertaistukea etsin.


    • Anonyymi

      Olen 72v. todettiin Fazekas luokka 1.
      Hyvä, mutta mietittyttää kuinka nopeasti se voi eedtä luokka 2:ksi ?

    • Anonyymi

      Olikin vanha keskustelu, heitin kysymyksiä keskelle sitä,
      ehkä joku tietävä vastaa ?

    • Anonyymi

      Olisiko kellään tietoa kuinka nopeasti vaihe 1 voi edetä fazekas 2:een ?

    • Anonyymi

      Minulla on fazekas 2 ja olen vielä työelämässä. Neurologilla kävin keväällä. Aivokuvaus tehtiin jo 3 vuotta sitten. En ole ihan vielä edes eläkeiässä. Muisti temppuilee ja olen hidas, siksi menin tutkimuksiin, mutta neurologisten testien mukaan olen työkykyinen vielä. Välillä mietin, koska tulee raja vastaan, ja missä vaiheessa olisi peruste hakea eläkettä.

      • Anonyymi

        Lisään, että minulla siis ei ole muistisairautta kuitenkaan. Lääkityksenä Primaspan.


      • Oletko linjoilla vielä?👍


    • Fazekas-luokitus on 1-3. 1 on lievä, 2 keskipaja ja 3 on paha.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      131
      1352
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1044
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      305
      828
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      638
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe