Voiko perätilassa synnyttää muussa asennossa kuin puoli-istuvassa.. Itse synnyttäisin mieluiten konttausasennossa tai etunojassa.. Näissä tietääkseeni pystyy lääkäri auttamaan pään ulos yhtä hyvin kuin puoli-istuvassakin?
Synnytysasennot
6
475
Vastaukset
- JoJoC
Mulle sanottiin, että asennon suhteen ei ole vaihtoehtoja. Synnytin myöskin perätilassa. Olisin myös halunnut jotain muuta asentoa kokeilla, mutta en sitten tiedä kuinka ehdoton tuo asento on. Kannattaa kysyä ainakin.
- pt
Miten sulla meni synnytys? Repesitkö pahasti tai jouduttiinko leikkamaan? Olen kuullut, että nimenomaan tässä asennossa useimmin joutuu leikkaamaan, ettei repeä.. Tämän vuoksi "pelkään" tätä asentoa ja hiukan ahdistaa tuleva synnytys..
- JoJoC
pt kirjoitti:
Miten sulla meni synnytys? Repesitkö pahasti tai jouduttiinko leikkamaan? Olen kuullut, että nimenomaan tässä asennossa useimmin joutuu leikkaamaan, ettei repeä.. Tämän vuoksi "pelkään" tätä asentoa ja hiukan ahdistaa tuleva synnytys..
Ilmoitettiin etukäteen että leikataan perätilan vuoksi, mutta vakuuttelivat sen helpottavan ponnistusta. Kyllä se kieltämättä tuntui helpottavalta siinä hetkessä. Hyvin ompelivatkin, muutamassa viikossa tikit oli muisto vain... :) Itse pelkäsin enemmän etukäteen repeämistä kuin leikkaamista. Leikkaus on kuitenkin yleensä hallinnassa. Ei tuo ponnistusasento tuntunut mitenkään huonolta loppujen lopuksi.
Tuosta ulos auttamisesta... Mulle sanottiin, että perätilassa ei mielellään kosketa vauvaan yhtään liian aikaisin, jottei se säikähdä ja morota tai jotakin sisällä ja näin ollen hankaloita itse omaa ulostuloaan. En tiedä sitten onko tämä ihan yleistä, olen täällä myöhemmin huomannut monien asioiden olevan vähän paikkakohtaistakin...
- poika 09/09
Saman olen kuullut ettei perätilasynnytyksessä ole muita asentovaihtoehtoja. Ja muistaakseni sanotiin myös että aina leikataan väliliha koska pää tarvitsee lopussa tilaa. Itse en kokenut asentoa hankalaksi vaikka jalat vähän puutuvat, eikä välilihan leikkaus sattunut yhtään (sitä pelkäsin).
- escgt
Mulla ei leikattu perätilasynnytyksessä välilihaa, mutta oli jo toinen lapsi, joten se kaiketi vaikutti. Eivät antaneet valita synnytysasentoa (TAYS). Gynekologinen selinmakuuhan se taisi loppujen lopuksi olla tuo asento, vaikka kirjoissa sanotaan, että perätilaa ei olisi pakko synnyttää makuultaan.. Asiasta voisi tietenkin neuvotella etukäteen hoitohenkilökunnan kanssa..
Tsemppiä perätilasynnytykseen..
Jos haluat keskustella tarkemmin perätilasynnytyksestä ota yhteyttä www.doulapiiri.blogspot.com vastuuhenkilön kautta.
- ........
Perätilan ollessa kyseessä, on synnytysasento jopa makaava (ei edes puoli-istuva) ja jalat telineissa. Vauva tarvitsee paljon tilaa lantiossa mahtuakseen ulos ja tämä asento avaa lantiota hieman enemmän. Ja kaiken lisäksi se on vauvallekn turvallisin asento syntyä. Myös lääkärin on helpompi näin lopuksi auttaa pää ulos. Ennen vartalon syntymäähän vauvaan ei voida koskea (eli olet omillasi siihen saakka), jottei se jumittuisi.
Myös ainakin ensisynnyttäjille lähes järjestäin leikataan eppari, jotta vältetään suuremmat repeämät vääriin suuntiin.
Konttaus tai etunoja eivät todennäköisimmin tule kysymykseenkään tässä tapauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663392Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463212Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1242756- 442553
- 311963
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k371202