Pitääkö viedä kaupunkiin

Paimenn..

Asun n.9km päässä keskustasta, sinne on harvoin asiaa ja mietinkin että pitääkö minun totuttaa tuleva pentu kuitenkin kaupungin vilinään? Vaikka tuskin sinne koskaan koiraani vien. Mitäs mieltä? Bussilla en koskaan koiraani aio viedä joten kavereiden autoilla varmaankin pitää körötellä sinne säännöllisesti jos pitää. Tiedän että sosiaalistamiseen kuuluu muutakin.. keskittykää kiltit vain tuohon kysymykseeni :) Rotua en vielä tiedä.. tod.näk. jokin paimenkoira.

7

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paimenn..

Just kun lähetin viestin niin tulikin mieleen että eläinkauppahan on keskustassa.. kun pitää siis pantoja yms.. mennä kokeilemaan.. en ehtinyt ajatella pidemmälle. Tyhmä mikä tyhmä..

• MK

Kuten itse jo huomasitkin, niin aina voi tulla eteen tilanteita, jolloin pitää koiran kanssa päästä jonnekin mihin ei ikinä uskoisi sitä vievänsä. Niinpä tässä tapauksessa kaupunkiin totuttaminen kannattaa tehdä, vaikkei siellä pahemmin kävisikään. Samoin voisi siihen bussiinkin (ja miksei junaan jos vain helposti asemalle pääset), koskaan kun ei tiedä milloin tulee eteen tilanne että sitäkin joutuu käyttämään. Ja jollei muuta niin onhan se hyvää oppia ja sosiaalistamista pennulle vaikkette koskaan myöhemmin juuri kyseistä asiaa tulisikaan tekemään.

• järkevä teko"

Pelkässä maaseudun rauhassa ja hiljaisuudessa koirasta kasvaa helposti liian arka ja huonosti sopeutuva, eli se saattaaa mennä aikuisena shokkiin jos joutuu silloin ensimmäistä kertaa kaupungin, kerrostalojen jne. meluihin, vilinään, ahtauteen ym.

Jos koira vaikka saatetaan joutua viemään jonnekin joskus hoitoon, sen on kyettävä sopeutumaan eri laisiin oloihin.

Koiranäyttelyissä koira ainakin tottuu vieraisiin ihmisiin, koiriin, ääniin ym. vieraaseen sekamelskaan. Mutta koiran kanssa kannattaa käydä kaupungissa tai kerrostalossa jonkun luona vaikka yöpymässä väliin, jos mahdollista on. Ja myös omalla reviirillään se on pennusta asti totutettava toisiin koiriinkin, mikäli mahdollista sekä tietysti myös vieraisiin ihmisiin.

Koiraa ei kannata yllyttää myöskään vahtimaan, jotta se tottuu pitämään vieraita turvallisina.

Ehkä hiukan ylireagoin, jota pahoittelen, mutta lukekaa tuo alempi tekstini:

Isoäitini koira ei pystynyt olemaan edes eläinlääkärissä tai kenenkään luona kylässä, kun oli melkein koko ikänsä tottunut vain omaan kotiympäristöönsä ja maaseudun tavattomaan hiljaisuuteen ja rauhaan. Eläinlääkärit jouduttuun kutsumaan silloin isoäitini luokse tarkistelemaan koiraa tarpeen vaatiessa. Loppujen lopuksi se koira kuoli ns. paniikkikohtaukseen kesken automatkan, kun sen kanssa reissattiin autolla kaukana kotiympäristöstään, vaikka matka oli aivan turvallinen ja rauhallinen.

Rodu oli dobermanni.

• Paimenn..

Joo kyllä nyt näin jälkeenpäin kun ajattelen.. sehän on lähes yhtä "pakollista" sosiaalistaa koira kunnolla kuin esim. koulutskin on, koiran hyväksihän se vain on. Hmh miksihän tulin edes tuollaista ajatelleeksi nojaa.

En asu siis maaseudun hiljaisuudessa tms. vaan ihan kerrostalossa mutta ns. sivussa kuitenkin mutten kuitenkaan kaupungin vilinässäkään. En siis missään ääripäässä näin oudosti sanottuna :)

Kuinka helposti sitten koiran kanssa pääsee bussiin? Luultavasti pk collieta olen ottamassa, suuri koira.. mihin väliin sen oikein tunkee kun busseissa muutekin melko ahdasta.
        Minulla kuitenkin on muutama sukulainen ja kaveri tässä samalla alueella jolta tarvittaessa kyydin saan jos jokin tapaturma sattuu.
        Bussilla menen muutenkin vain töihin, en muualle. Joskus mielummin kävelen takaisin kaupungista kotiin kun satun tälläistä kävelevää tyyppiä olemaan.
        Muuten kerjään kyydin joltakin tutulta jos on jonnekin päästävä :) Pitänee kuitenkin hankkia oma auto piakkoin..

Ja otan osaa.. :(

• MK
        Paimenn.. kirjoitti:

Joo kyllä nyt näin jälkeenpäin kun ajattelen.. sehän on lähes yhtä "pakollista" sosiaalistaa koira kunnolla kuin esim. koulutskin on, koiran hyväksihän se vain on. Hmh miksihän tulin edes tuollaista ajatelleeksi nojaa.

En asu siis maaseudun hiljaisuudessa tms. vaan ihan kerrostalossa mutta ns. sivussa kuitenkin mutten kuitenkaan kaupungin vilinässäkään. En siis missään ääripäässä näin oudosti sanottuna :)

Kuinka helposti sitten koiran kanssa pääsee bussiin? Luultavasti pk collieta olen ottamassa, suuri koira.. mihin väliin sen oikein tunkee kun busseissa muutekin melko ahdasta.
        Minulla kuitenkin on muutama sukulainen ja kaveri tässä samalla alueella jolta tarvittaessa kyydin saan jos jokin tapaturma sattuu.
        Bussilla menen muutenkin vain töihin, en muualle. Joskus mielummin kävelen takaisin kaupungista kotiin kun satun tälläistä kävelevää tyyppiä olemaan.
        Muuten kerjään kyydin joltakin tutulta jos on jonnekin päästävä :) Pitänee kuitenkin hankkia oma auto piakkoin..

Koiran saa bussiin ottaa, oli se minkä kokoinen vain. Ainoastaan jos bussissa on jo ennen sinua ja koiraa matkustaja, joka on allerginen koirille, niin hänen takiaan (jos allergia niin paha, ettei esim. eri päissä bussia istuminen auta) voidaan koiran tuominen bussiin kieltää. Näin ainakin pidempää matkaa ajavissa busseissa, lähiliikenteen busseja en ole koiran kanssa käyttänyt, joten en ole ihan varma onko niissä samat säännöt.
        Kyllä se koira sinne bussiin mahtuu, penkin jalkatilassa mahtuu istumaan/makaamaan isompikin koira ja sinäkin vielä penkkiin istumaan, varsinkin jos menee vain lyhyen matkan niin ei pieni ahtauskaan haittaa.

• rohkeat koirat
        Paimenn.. kirjoitti:

Meidän koira ei pelkää minkään laisia ääniä. Se on ollut mukana rock-konserteissa, joissa joutuu täysiä huutamaan toisten ihmisten korvien juurella, jotta he kuulisivat, mitä heille sanotaan. Ja kotonani ja kylässä järjestetyissä bileissä koirani on myös mukana ja ottaa aina aivan rennosti. Samaten monet kaverieni koirat. Minun koirani on portugalinvesikoiran ja harmaannorjanhirvikoiran sekoitus ja kavereitteni yhtä rohkeat koirat muun muassa amerkikanpitbullterrieri, englanninbulldoggi, lapinpörokoira/nöffi (sekoitus), chihuahua, lyhytkarvainen collie, bernhardinkoira sekä beagle. Ne ovat kasvaneet pennuista asti vilskeiden ja kaiken laisten ympäristöjen keskejjä, eivätkä ota lainkaan pahakseen minkään laisista mellakoista :-) Samalla ne ovat todella sosiaalisia ja ihmisrakkaita, sillä ne ovat pennuista asti kasvaneet myös lasten, aikuisten ihmisten ja toisten koirien jatkuvassa serassa.

• rohkeat koirat
        rohkeat koirat kirjoitti:

Meidän koira ei pelkää minkään laisia ääniä. Se on ollut mukana rock-konserteissa, joissa joutuu täysiä huutamaan toisten ihmisten korvien juurella, jotta he kuulisivat, mitä heille sanotaan. Ja kotonani ja kylässä järjestetyissä bileissä koirani on myös mukana ja ottaa aina aivan rennosti. Samaten monet kaverieni koirat. Minun koirani on portugalinvesikoiran ja harmaannorjanhirvikoiran sekoitus ja kavereitteni yhtä rohkeat koirat muun muassa amerkikanpitbullterrieri, englanninbulldoggi, lapinpörokoira/nöffi (sekoitus), chihuahua, lyhytkarvainen collie, bernhardinkoira sekä beagle. Ne ovat kasvaneet pennuista asti vilskeiden ja kaiken laisten ympäristöjen keskejjä, eivätkä ota lainkaan pahakseen minkään laisista mellakoista :-) Samalla ne ovat todella sosiaalisia ja ihmisrakkaita, sillä ne ovat pennuista asti kasvaneet myös lasten, aikuisten ihmisten ja toisten koirien jatkuvassa serassa.

Anteeksi muuten, jos tekstissäni on joistain kirjoitusvirheitä. Olen hiukan lukihäiriöinen, mutta toivottavasti ymmärrätte tekstiäni, vaikka siihen olisi joitain sanavirheitä tullut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe