VASTATKAA

konsta.kettunen

Saako 13vuotias poika ajaa rekisteröimättömällä 10-15hp alle 5m rattiohjattavan veneen kanssa?

33

1193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta kai saa.

• konsta.kettunen

Ihan RATTIOHJATTAVALLAKIN?

• konsta.kettunen kirjoitti:

Ihan RATTIOHJATTAVALLAKIN?

Kuten ei veneen nopeuskaan. Voit ihan hyvin istuttaa viisivuotiaan TG Specialin rattiin, joka 20 heppasella kulkee 40 solmua.

Eli olisiko järkevämpi poistaa älyttömät ikärajat ja ottaa ajokortti käyttöön (ilamn ikärajoja). Itse ainakin olin h....tin paljon parempi veneenkäsittelijä 12 vuotiaana, kuin 70 % veneilijöistä 40 vuotiaina.

• 2xtamd41
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Kuten ei veneen nopeuskaan. Voit ihan hyvin istuttaa viisivuotiaan TG Specialin rattiin, joka 20 heppasella kulkee 40 solmua.

Eli olisiko järkevämpi poistaa älyttömät ikärajat ja ottaa ajokortti käyttöön (ilamn ikärajoja). Itse ainakin olin h....tin paljon parempi veneenkäsittelijä 12 vuotiaana, kuin 70 % veneilijöistä 40 vuotiaina.

On se hienoa, kun jaksaa kehua itseään. Ettet vaan kuuluisi ihmisjoukkoon: "Maalla mitäänsanomaton, merellä hengenvaarallinen"?

• 2xtamd41 kirjoitti:

On se hienoa, kun jaksaa kehua itseään. Ettet vaan kuuluisi ihmisjoukkoon: "Maalla mitäänsanomaton, merellä hengenvaarallinen"?

Ei se ikä ratkaise, vaan osaaminen. Miksi ennen sai ajaa mopoa ilman kortti, sitten kehitettiin teoriakoe (=traktorikortti), ja nyt kaavaillaan ajokoetta? Ja miten se korkeintaan soutuvenettä "laillisesti" kuljettanut 14 vuotias muuttuu yhdessä yössä päteväksi kuljettamaan vaikka 50 jalkaista nopeaa venettä?

Vai pelkäätkö ettet itse saisi hankittua "veneenajokorttia"?

Ja en ole koskaan käynyt karilla, tai aiheuttanut tuhoa merellä, joten voit jälleen kerran katsoa peiliin (toivon että voit vastata samalla tavalla) :D

• konsta.kettune
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Ei se ikä ratkaise, vaan osaaminen. Miksi ennen sai ajaa mopoa ilman kortti, sitten kehitettiin teoriakoe (=traktorikortti), ja nyt kaavaillaan ajokoetta? Ja miten se korkeintaan soutuvenettä "laillisesti" kuljettanut 14 vuotias muuttuu yhdessä yössä päteväksi kuljettamaan vaikka 50 jalkaista nopeaa venettä?

Ja en ole koskaan käynyt karilla, tai aiheuttanut tuhoa merellä, joten voit jälleen kerran katsoa peiliin (toivon että voit vastata samalla tavalla) :D

Eli voin ostaa vanhempieni kanssa moottoriveneen rauhassa. haluisin 15heppasen. niin saisin mennä mökkini järvelle ajelemaan ihan tuostanoinvaan, ilman mitää kortteja tai muuta sellasta. tavallista perämoottoria osaan ohjata kun vanhatekijä ja mökkini järven karikot tunnen kun oman kotini. eli voin siis mennä kruisailee ihanvapaasti ilmaan mitää poliisin lupia??

• seppoo
        konsta.kettune kirjoitti:

Eli voin ostaa vanhempieni kanssa moottoriveneen rauhassa. haluisin 15heppasen. niin saisin mennä mökkini järvelle ajelemaan ihan tuostanoinvaan, ilman mitää kortteja tai muuta sellasta. tavallista perämoottoria osaan ohjata kun vanhatekijä ja mökkini järven karikot tunnen kun oman kotini. eli voin siis mennä kruisailee ihanvapaasti ilmaan mitää poliisin lupia??

väistämissäännöt on syytä tuntea,ja merkit!

• anus.saukko
        seppoo kirjoitti:

väistämissäännöt on syytä tuntea,ja merkit!

Pystyisitkö linkittää väistämis säännöt? ja siinnä järvessä ei pahemmi merkkejä oikeestaa o. nopeusrajotukset ja vesijohto merkit on :D

• 2xtamd41
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Ymmärrän taitojen välttämättömyyden, mutta myös ikärajat ovat tarpeellisia.
        En pelkää, tuskin se vaativampi olisi kuin nykyinen pätevyyskirjani.
        Voin vastata samalla tavalla, mutta minulla ei ole tarvetta ihailla itseäni peilistä.

• 2xtamd41 kirjoitti:

Ymmärrän taitojen välttämättömyyden, mutta myös ikärajat ovat tarpeellisia.
        En pelkää, tuskin se vaativampi olisi kuin nykyinen pätevyyskirjani.
        Voin vastata samalla tavalla, mutta minulla ei ole tarvetta ihailla itseäni peilistä.

Itse pidän edelleenkin ikärajoja täysin turhina, mutta muuten kyllä.

P.S. Jos liikutaan palstalla jossa 75% kirjoittajajista eivät ole olleet muussa kuin "kaverin anopin kaverin soutamassa Terhissä", niin voi kyllä ihan vapaasti ottaa hieman kärkevämpääkin kantaa.

• anus.saukko
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Itse pidän edelleenkin ikärajoja täysin turhina, mutta muuten kyllä.

P.S. Jos liikutaan palstalla jossa 75% kirjoittajajista eivät ole olleet muussa kuin "kaverin anopin kaverin soutamassa Terhissä", niin voi kyllä ihan vapaasti ottaa hieman kärkevämpääkin kantaa.

OK ;D

• kyllä_joo
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

No minä ainakin luulen, että jos suomessa otetaan vene ajokortti käyttöön, niin sen saannista päättävät veneseurat, joten sen saavat pärstäkertoimella johtoportaan kaverit, ja joillain ei ole mitään asiaa kortinhaltijoiksi osaamisesta riippumatta, kun pärstäkerroin ei vaan riitä.

CE-kortti on paljon helpompaa saada ihan vain osaamisella, kuin mitkään "veneajokortit" joiden myöntämisessä ei osaamista edes mitenkään yritetä selvittää.

Joten minä ainakin kuulun veneajokortin vastustajiin ihan vain tällä perusteella, koska en usko puolueettoman ajokortin myöntäjän olemassaoloon venepuolella alkuunkaan.

• Tavallinen veneilijä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Kyllä sinä olet uskomattoman taitava.
        Olit siis jo 12 vuotiaana paljon parempi veneenkäsittelijä, kuin 70 % veneilijöistä 40 vuotiaina.

En tiedä minkä ikäinen olet nyt, mutta oletetaan että olet aikuinen.
        Jos kehityksesi 12 vuotiaasta tähän päivään on jatkunut samaa hurjaa vauhtia niin silloinhan sinun pitää olla Suomen paras.

Uskomatonta, Suomen paras meidän kanssa samalla Suomi24 palstalla
        Olen onnellinen puolestasi. Tätä pitäisi juhlia.
        Onneksi olkoon meidän kaikkien puolesta.

• Tavallinen veneilijä kirjoitti:

Kyllä sinä olet uskomattoman taitava.
        Olit siis jo 12 vuotiaana paljon parempi veneenkäsittelijä, kuin 70 % veneilijöistä 40 vuotiaina.

En tiedä minkä ikäinen olet nyt, mutta oletetaan että olet aikuinen.
        Jos kehityksesi 12 vuotiaasta tähän päivään on jatkunut samaa hurjaa vauhtia niin silloinhan sinun pitää olla Suomen paras.

Uskomatonta, Suomen paras meidän kanssa samalla Suomi24 palstalla
        Olen onnellinen puolestasi. Tätä pitäisi juhlia.
        Onneksi olkoon meidän kaikkien puolesta.

En taatusti ole lähellekään suomen paras veneilijä. Parhaat veneilijät löydät esim. merivartijoista ja muista viranomaisista, saaristolaisista ja vuosikymmeniä veneilyä harrastaneiden matkaveneilijöiden joukosta.

Lisäksi tuo ajatuksesi että kehitys olisi suoraviivaista ei pidä paikaansa.

Jos ajatellaan minua esimerkkinä, niin kutakuinkin samalla tasolla ovat: kyky ajaa melkein venettä kuin venettä, navigointitaidot (suoritin saaristolaivurintutkinnon 10 vuotiaana) ja kunnioitus hyvää veneilytapaa kohtaan.

23 vuotta lisäkokemusta ovat tuoneet: kyvyn ajaa ihan mitä tahansa venettä ilman ongelmia (tosin tuokin saavutettiin joskus 15-16 vuotiaana), tutkankäytön oppiminen (15 vuotiaana) ja toki muutaman tuhannen lisätunnin tuoma kokemus, joka helpottaa oikeiden ratkaisujen tekoa.

Eli ei se muutos nyt niin kovinkaan kummoinen ole, pelkkää lisäkokemusta.

Tietenkään 12 vuotiasta ei voi laittaa veneen ruoriin jos lähtöteeseinä ovat useimpien tämän palstan kirjoittajien esilletuomat asiat:

1. Veneen ohjaaminen on mahdottoman vaikeaa
        2. Navigointi on mahdottoman vaikeaa
        3. Veneily ja meri/vesi ovat hengenvaarallisia

Yksikään noista ei kuitenkaan pidä paikkaansa, ainakaan minun mielestä.

• 12vkyylä
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

En taatusti ole lähellekään suomen paras veneilijä. Parhaat veneilijät löydät esim. merivartijoista ja muista viranomaisista, saaristolaisista ja vuosikymmeniä veneilyä harrastaneiden matkaveneilijöiden joukosta.

Lisäksi tuo ajatuksesi että kehitys olisi suoraviivaista ei pidä paikaansa.

Jos ajatellaan minua esimerkkinä, niin kutakuinkin samalla tasolla ovat: kyky ajaa melkein venettä kuin venettä, navigointitaidot (suoritin saaristolaivurintutkinnon 10 vuotiaana) ja kunnioitus hyvää veneilytapaa kohtaan.

23 vuotta lisäkokemusta ovat tuoneet: kyvyn ajaa ihan mitä tahansa venettä ilman ongelmia (tosin tuokin saavutettiin joskus 15-16 vuotiaana), tutkankäytön oppiminen (15 vuotiaana) ja toki muutaman tuhannen lisätunnin tuoma kokemus, joka helpottaa oikeiden ratkaisujen tekoa.

Eli ei se muutos nyt niin kovinkaan kummoinen ole, pelkkää lisäkokemusta.

Tietenkään 12 vuotiasta ei voi laittaa veneen ruoriin jos lähtöteeseinä ovat useimpien tämän palstan kirjoittajien esilletuomat asiat:

1. Veneen ohjaaminen on mahdottoman vaikeaa
        2. Navigointi on mahdottoman vaikeaa
        3. Veneily ja meri/vesi ovat hengenvaarallisia

Yksikään noista ei kuitenkaan pidä paikkaansa, ainakaan minun mielestä.

No toisaalta voit ollakin oikeassa. Itse ainakin olin 12 vuotiaana paaaaljon parempi polkupyöräilijä, kuin nyt 36 vuotiaana;))) Myös tikanheitto ja korttipelit sujuivat tuolloin paremmin. Tulihan sitä veneelläkin pörrättyä koko kesä putkeen. Nyt vaan kun on pakko...

• 6+20
        12vkyylä kirjoitti:

No toisaalta voit ollakin oikeassa. Itse ainakin olin 12 vuotiaana paaaaljon parempi polkupyöräilijä, kuin nyt 36 vuotiaana;))) Myös tikanheitto ja korttipelit sujuivat tuolloin paremmin. Tulihan sitä veneelläkin pörrättyä koko kesä putkeen. Nyt vaan kun on pakko...

Mä myös osasin 12-vuotiaana keulia aika monta tolpanväliä fillarilla, nyt 46-vuotiaana ei mene kuin muutama metri ja omat lapset sanoo että faija toi on siis niin noloo. 12-vuotiaana pärräsin ympäri Pielistä isoisän Busterilla, jossa oli 15-heppainen (aivan alitehoinen) Evinrude Fisherman. Koskaan ei tullut mieleen, etä etten osaisi tai pystyisi. Ajoin Kolilta Vuonislahteen, Nurmekseen ja Lieksaan. Joskus bensa loppui ja Busteria oli vittumaista soutaa.

Tikkaa heitän todennäköisesti paremmin nyt, vaikka oikeassa silmässä on paikattu verkkokalvon repeämä ja vasemmassa alkava harmaakaihi. Pielinen on vaihtunut matkapurjehdukseen 11-metrisellä "homeskandilla".

• näin suomessa..

Alle 15 vuotias ei saa ajaa minkäänlaista moottoriajoneuvoa...!!!

• heh62
        näin suomessa.. kirjoitti:

Alle 15 vuotias ei saa ajaa minkäänlaista moottoriajoneuvoa...!!!

Vene ei sitten ole moottoriajoveuvo. Joka tapauksessa rekisteröimätöntä venettä voi ajaa iästä riippumatta jokainen jolla on siihen kyky ja taito.

• näin suomessa..
        heh62 kirjoitti:

Vene ei sitten ole moottoriajoveuvo. Joka tapauksessa rekisteröimätöntä venettä voi ajaa iästä riippumatta jokainen jolla on siihen kyky ja taito.

Kyllä moottorivene on lain mukaan moottoriajoneuvo jota ei alle 15 vuotias saa ajaa, se että sitä VOI ajaa on ihan eri juttu.

• näin suomessa..
        näin suomessa.. kirjoitti:

Kyllä moottorivene on lain mukaan moottoriajoneuvo jota ei alle 15 vuotias saa ajaa, se että sitä VOI ajaa on ihan eri juttu.

Olet oikeassa on se hullua että kesällä kun vedet on sulat niin 7 vuotias pikkuveli voi ajella veneellä vaikka 40 solmua mutta talvella isoveli 13v ei saa ajella mopolla saman järven jäällä.

• näin suomessa.. kirjoitti:

Olet oikeassa on se hullua että kesällä kun vedet on sulat niin 7 vuotias pikkuveli voi ajella veneellä vaikka 40 solmua mutta talvella isoveli 13v ei saa ajella mopolla saman järven jäällä.

Ensiksi, vene ei ole moottoriajoneuvo, koska ajoneuvoilla liikutaan vain kuivalla maalla, ja niitä koskee tieliikennelaki jota ei sovelleta vesialueilla. Toiseksekseen se esimerkissäsi antamasi vanhempi veli voi ajaa siellä jäällä vaikka täysperävaunurekkaa (sama koskee nuorempaa), kunhan ei tee sitä virallisella jäätiellä (niillä vaaditaan ajokortti).

• näin suomessa
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Ensiksi, vene ei ole moottoriajoneuvo, koska ajoneuvoilla liikutaan vain kuivalla maalla, ja niitä koskee tieliikennelaki jota ei sovelleta vesialueilla. Toiseksekseen se esimerkissäsi antamasi vanhempi veli voi ajaa siellä jäällä vaikka täysperävaunurekkaa (sama koskee nuorempaa), kunhan ei tee sitä virallisella jäätiellä (niillä vaaditaan ajokortti).

Jep pitää paikkansa että oli käsitteet hieman sekaisin mutta olet oikeassa että vesiliikennelaki ei tunne ikärajaa mutta kun järvi on jäässä sitä koskee maastoliikennelaki joka kieltää alle 15 vuotiasta ajaminen moottoriajoneuvolla. Sama laki koskee myös omaa pihaa eli 15 vuotias ei saa ajaa esim. päältäajettavaa ruohonleikkuria.

• stormwindsim
        näin suomessa kirjoitti:

Jep pitää paikkansa että oli käsitteet hieman sekaisin mutta olet oikeassa että vesiliikennelaki ei tunne ikärajaa mutta kun järvi on jäässä sitä koskee maastoliikennelaki joka kieltää alle 15 vuotiasta ajaminen moottoriajoneuvolla. Sama laki koskee myös omaa pihaa eli 15 vuotias ei saa ajaa esim. päältäajettavaa ruohonleikkuria.

Vene ei mielestäni ole moottoriajoneuvo. En tiedä sanotaanko sitä laissa suoraan, mutta tulkinnan kautta asia on ihan selvä:

(www.suomi.fi) : "För framförande av motorfordon krävs tillstånd. Tillståndet ansöks av polisen, men innan det måste man avlägga förarexamen."

(Löytyy varmaan suomeksikin). Mutta laissa siis sanotaan että moottoriajoneuvon kuljettamiseen vaaditaan poliisin myöntämä lupa. Tiedämme myös, että veneen kuljettamiseen EI vaadita poliisin myöntämää lupaa. Näin ollen mielestäni ainoa looginen päätelmä on että vene ei ole moottoriajoneuvo.

Tämä taas ei "pelasta" ketään mistään, päinvastoin se avaa kaikenlaisia mahdollisuuksia asettaa veneen kuljettajaa (tai vanhempia) vastuuseen. Veneen kuljettajalla on velvoite "tulkita" (se "järki") ja onnettomuuden sattuessa syyttäjällä on loistavat mahdollisuudet tehdä samaten.

(Niin, ja lisäisin vielä että omasta mielestäni ei tarvita veneilyyn ajokorttia - meillä on aina ollut ja on edelleen loistava mahdollisuus hoitaa asiaa tyylikkäämmin; vapaalla tahdolla ja vapaaehtoisvoimin. Paras porkkana on mielestäni uteliaisuus ja oma tahto.)

• nuin ikkkäästi
        stormwindsim kirjoitti:

Vene ei mielestäni ole moottoriajoneuvo. En tiedä sanotaanko sitä laissa suoraan, mutta tulkinnan kautta asia on ihan selvä:

(www.suomi.fi) : "För framförande av motorfordon krävs tillstånd. Tillståndet ansöks av polisen, men innan det måste man avlägga förarexamen."

(Löytyy varmaan suomeksikin). Mutta laissa siis sanotaan että moottoriajoneuvon kuljettamiseen vaaditaan poliisin myöntämä lupa. Tiedämme myös, että veneen kuljettamiseen EI vaadita poliisin myöntämää lupaa. Näin ollen mielestäni ainoa looginen päätelmä on että vene ei ole moottoriajoneuvo.

Tämä taas ei "pelasta" ketään mistään, päinvastoin se avaa kaikenlaisia mahdollisuuksia asettaa veneen kuljettajaa (tai vanhempia) vastuuseen. Veneen kuljettajalla on velvoite "tulkita" (se "järki") ja onnettomuuden sattuessa syyttäjällä on loistavat mahdollisuudet tehdä samaten.

(Niin, ja lisäisin vielä että omasta mielestäni ei tarvita veneilyyn ajokorttia - meillä on aina ollut ja on edelleen loistava mahdollisuus hoitaa asiaa tyylikkäämmin; vapaalla tahdolla ja vapaaehtoisvoimin. Paras porkkana on mielestäni uteliaisuus ja oma tahto.)

Ilmatyynyalus on vesillä liikkuessaan vene ja kuiovalla maalla liikkuessaan maastoajoneuvo.
        Vene voi siiis olla ajoneuvokin, kuten tämä esimerkki osoittaa.

• stormwindsim

Säännöt:

- Jos vene on rekisteröity, tai sen pitää sääntöjen mukaan rekisteröidä, on ikäraja 15. Muussa tapauksessa ei ole ikärajaa.

- Veneen pitää rekisteröidä jos sen pituus on 5.5 metriä tai yli, tai sen moottori on 15 kW (20.4 hp) tai yli.

- Venettä saa muutenkin rekisteröidä. Mutta tässä tapauksessa se estäisi pojan ajelut.

Todettakoon vielä, että vastuu on vanhemmilla. Jos tapahtuu onnettomus, katsotaan raskauttavana tekijänä jos vanhemmat ovat olleet piittaamattomia. Esim. jos veneestä puuttuu ankkuri ja mela, eivätkä he ole välittäneet siitä. Voisin kuvitella, että pahimmassa tapauksessa voidaan katsoa raskauttavana jopa se, että kännykän akku ei ollut ladattuna.

Pohdittavaa, eikö? :-)

• _kyselijä_

> > - Veneen pitää rekisteröidä jos sen pituus on 5.5 metriä tai yli, tai sen moottori on 15 kW (20.4 hp) tai yli.
        Ei vaan ... moottori on VALMISTAJAN MUKAAN 15 kW (20.4 hp) tai yli.

Eli jos kopassa lukee 20 hp, ja koneesta irtoaa jollain potkurilla 2000rpm suositeltua suuremmilla kierroksilla 30hp, saa sitä ajella alle 15v laillisesti, jos se on alle 5.5m pitkä. Ja näinhän todellakin voi joillakin 2-t koneilla tehdä, kun vaihtaa tarpeeksi loivanousuisen potkurin. Eikä tarvi edes niin paljon ylikierroksia, 30hp voi irrota jo 7000 RPM:llä
        Venelehden testissä oli aikanaan 2-t moottoreiden kaudella juuri tuollainen evinrude tai johnson 20 hp kyseessä.

Niin, ja entäs jos koneessa ei ole valmistajan ilmoittamia teholukemia olemassakaan ?
        Esim käytöstä poistetuista Hawk harjoitushävittäjistä on veneisiinkin asennettu suihkumoottori, ja niissä vehkeissä on ilmoitettu työntövoima Newtoineina, tehon voi laskea nopeuden ja työntövoiman tulona, mutta silloin on kyse propulsiotehosta eikä akselitehosta, ja sitä ei valmistaja edes voi ilmoittaa, kun nopeutta ei MOOTTORIN valmistaja voi tuntea tuntematta venettä mihin se on asennettu !!!
        Saako tuollaisella 75...150 solmua kulkevalla vehkeellä ajella alle 15v suomessa laillisesti, jos vene on alle 5.5m pitkä, eikä venettä ole rekisteröity ?
        Vai osaako joku perustella miksi sellainen vehje olisi muka rekisteröitävä, ottaen huomioon, ettei todellisella teholla ole mitään vaikutusta asiaan lain mukaan ?

• lego inssi
        _kyselijä_ kirjoitti:

> > - Veneen pitää rekisteröidä jos sen pituus on 5.5 metriä tai yli, tai sen moottori on 15 kW (20.4 hp) tai yli.

Eli jos kopassa lukee 20 hp, ja koneesta irtoaa jollain potkurilla 2000rpm suositeltua suuremmilla kierroksilla 30hp, saa sitä ajella alle 15v laillisesti, jos se on alle 5.5m pitkä. Ja näinhän todellakin voi joillakin 2-t koneilla tehdä, kun vaihtaa tarpeeksi loivanousuisen potkurin. Eikä tarvi edes niin paljon ylikierroksia, 30hp voi irrota jo 7000 RPM:llä
        Venelehden testissä oli aikanaan 2-t moottoreiden kaudella juuri tuollainen evinrude tai johnson 20 hp kyseessä.

Niin, ja entäs jos koneessa ei ole valmistajan ilmoittamia teholukemia olemassakaan ?
        Esim käytöstä poistetuista Hawk harjoitushävittäjistä on veneisiinkin asennettu suihkumoottori, ja niissä vehkeissä on ilmoitettu työntövoima Newtoineina, tehon voi laskea nopeuden ja työntövoiman tulona, mutta silloin on kyse propulsiotehosta eikä akselitehosta, ja sitä ei valmistaja edes voi ilmoittaa, kun nopeutta ei MOOTTORIN valmistaja voi tuntea tuntematta venettä mihin se on asennettu !!!
        Saako tuollaisella 75...150 solmua kulkevalla vehkeellä ajella alle 15v suomessa laillisesti, jos vene on alle 5.5m pitkä, eikä venettä ole rekisteröity ?
        Vai osaako joku perustella miksi sellainen vehje olisi muka rekisteröitävä, ottaen huomioon, ettei todellisella teholla ole mitään vaikutusta asiaan lain mukaan ?

joo näin se menee. nyt vaan hävittäjän moottoreita ostamaan soutuveneisiin, että lapset pääsee nopeasti kalaan laillisesti.

• exäää
        _kyselijä_ kirjoitti:

Hawk harjoitushävittäjiä ei ole poistettu käytösttä, eikä yhtään moottoria ole Suomessa asennettu veneeseen.

• Jet_a1
        exäää kirjoitti:

Hawk harjoitushävittäjiä ei ole poistettu käytösttä, eikä yhtään moottoria ole Suomessa asennettu veneeseen.

Olikos se saab Draken se edellinen, mikä on jo poistettu käytöstä, vai olikos siinä välissä jokin muu ?

Joka tapauksessa veneeseen on jo suomessa asennettu hävittäjän suihkumoottori, muistaakseni oli Tampereen suunnalla ....

• dr565
        Jet_a1 kirjoitti:

Olikos se saab Draken se edellinen, mikä on jo poistettu käytöstä, vai olikos siinä välissä jokin muu ?

Joka tapauksessa veneeseen on jo suomessa asennettu hävittäjän suihkumoottori, muistaakseni oli Tampereen suunnalla ....

Ei ollut Draken. Olisihan se tietysti kivaa lähteä laiturista 5m jälkipoltin liekin kera.

• yks ykä
        Jet_a1 kirjoitti:

Se oli niistä vanhoista Fouga Magister - harjoituskoneista peräisin. Ei niitä ihan hävittäjiksi voinut kutsua.
        Kyseinen moottori Turbomeca Marboré IIA tuottaa vaatimattomat 3.9 kN työntövoiman ;: ei aivan rakettia tee mistään Busterista. Jollakin jääkelkalla sillä vois kohtuullisen kovaa päästäkin.

• Jet A1
        yks ykä kirjoitti:

Se oli niistä vanhoista Fouga Magister - harjoituskoneista peräisin. Ei niitä ihan hävittäjiksi voinut kutsua.
        Kyseinen moottori Turbomeca Marboré IIA tuottaa vaatimattomat 3.9 kN työntövoiman ;: ei aivan rakettia tee mistään Busterista. Jollakin jääkelkalla sillä vois kohtuullisen kovaa päästäkin.

Kiitos tiedosta.
        Siispä propulsioteho jää alle 15kW:n jos nopeus jää alle 7.48 solmun.
        Akseliteho turbiinin ja kompressorin välillä jää sitten varmaankin alle 15 kW:n ihan millä nopeudella tahansa. Ilmeisesti kyseistä venettä ei siis todellakaan tarvitse rekisteröidä, ja näin menetellen sillä saa siis ajella alle 15v henkilökin.

• wwAldo

ei muutaku konsta koneet käymää vaa !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      38
      2426
    2. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      48
      2030
    3. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      9
      1966
    4. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      48
      1695
    5. Jos voisit kysyä

Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?
      Ikävä
      139
      1428
    6. Oli kiva nähdä sut

vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi
      Suhteet
      24
      1086
    7. Lamppu syttyi

Tiedätkö mitä mies, olen aivan yhtä rakastunut suhun. Kyllä. Koita jaksaa eiköhän me kohta nähdä ❤️
      Ikävä
      68
      905
    8. Välillä kyllä naurattaakin tämä kahden aikuisen meininki

Se nyt on aivan selvä asia että kumpikin on päälakeensa myöten rakastunut, ja sinä se olet koko ajan ollutkin. 😘
      Ikävä
      62
      893
    9. Talk Show isäntä Jimmy Kimmel sai kenkää

Vasurina heitti sopimatonta läppää murhatusta Charlie Kirkistä tai oikeammin murhaajan poliittisesta taustasta ja kuinka
      Maailman menoa
      119
      888
    10. Jos voisit palata yhteen risteykseen

..mikä se elämässäsi olisi?
      Ikävä
      67
      876
    Aihe