Nyt joku Nikon ekspertti saa luvan kertoa että miten hitossa manuaalissa säädetään sitä aukkoa ja suljinaikaa?! Mun kamera on siis Nikon 300d ja mua ärsyttää ihan huolella ku manuaalilla ei voi kuvata ku siinä on se aukko 1/4000 ja joka kuvasta tulee ihan musta -.- KIIITOS jo etukäteen !
aukon säätäminen!
14
4419
Vastaukset
- Nik On
Eturullasta aukkoa ja takarullasta aikaa.
- grhaah
Manuaali?
- 87675757575
aukko 1/4000 ?????
- f:8/1:60
Aukko/aikakäsitteeseen kannattaa tutustua ennenkuin rupeaa kuvaamaan manuaalisäädöillä.
Ja vaikka olisi kuinka hyvin perehtynyt valokuvauksen perusteisiin, on silti ehdotttoman hyödyllistä tutkia ihan itse ohjekirja tarkasti läpi omien taitojen ja vaatimuksien soveltamiseen. - vaikeaa sen
käyttöohjeenkin lukeminen, kun kameran tyyppinumeron lukeminenkaan ei näytä onnnistuvan.
Nikonilla ei ole sellaista mallia kuin 300d. - olekin
suomeksi käyttöohje tuo ”manaali”
onko nyt käynyt niin, että köyttöohjeen aukko on 1/4000?
Jos kyse ei ole manuaalista vaan kamerasta niin sitten tuo 1/4000 tarkoittaa ilmeisesti lyhintä mahdollista valotusaikaa sekunneissa. Jos muutat sen esimerkiksi arvoon 1/125 niin silloin ehkä aukon säätö alkaa päivänvalossa vaikuttaa kuvan mustuuteen. Tuota 1/4000 aikaa tarvitset vain silloin kun kohde liikkuu n. äänen nopeudella (esim lentävän joutsenen siivenkärjet).
Yleensä tuo valotusaika kannattaa säätää liikkeen (ja polttovälin) mukaan.
Sitä aukkoa kannattaa säätää halutun terävyysalueen laajuuden mukaan. Yleensä objektiivi piirtää tarkimmin n. 2-aukkoarvoa himmennettynä.- siipiveikonkärki
"kohde liikkuu n. äänen nopeudella (esim lentävän joutsenen siivenkärjet)"
Jumalauta mitä joutsenia teillä! Ihan mielenkiinnosta kysyn, liikkuuko joutsenen siivenkärjet nopeampaa kuin muu osa joutsenesta? Jos liikkuu niin eikö ne siivenkärjet ole aikaisemmin perillä kuin muu osa joutsenesta? siipiveikonkärki kirjoitti:
"kohde liikkuu n. äänen nopeudella (esim lentävän joutsenen siivenkärjet)"
Jumalauta mitä joutsenia teillä! Ihan mielenkiinnosta kysyn, liikkuuko joutsenen siivenkärjet nopeampaa kuin muu osa joutsenesta? Jos liikkuu niin eikö ne siivenkärjet ole aikaisemmin perillä kuin muu osa joutsenesta?asiantuntija mutta liidossa siivenkärki kulkee samaa nopeutta kuin muukin osa lintua. Noustessaan se kuitenkin viuhtoo aika lailla joten siivenkärjen nopeus lienee huomattava, onko se lähellä äänennopeutta en tiedä mutta suuri joka tapauksessa ja jos siitä haluaa kuvan terävänä niin tuo 1/4000 sec vaikuttaa lupaavalta.
- hooo..
"Yleensä tuo valotusaika kannattaa säätää liikkeen (ja polttovälin) mukaan." osiolle POLTTOVÄLIN MUKAAN! Voisikohan joku valaista tietämätöntä?
- Nikon D90
hooo.. kirjoitti:
"Yleensä tuo valotusaika kannattaa säätää liikkeen (ja polttovälin) mukaan." osiolle POLTTOVÄLIN MUKAAN! Voisikohan joku valaista tietämätöntä?
eli kun käytettiin joko negaa tai diaa oli nyrkkisääntönä vapaalta kädeltä kuvatessa pitää maksimiaikana 1/optinen pituus eli 300mm optiikalla vakaakätinen saattoi saada osan kuvista terävinä 1/300 sek ajalla. Tällainen vanha huru-ukko sen sijaan tarvitsisi 1/600 moiseen suoritukseen.
Nykyajan VR:t (Vibration Reduction) ja muut hienoudet auttavat ainakin puoleen tuosta ajasta eli 300 mm ja 1/150 sek. tai jopa 1/100. Itse olen paljon kuvannut sisätiloissa 18mm putkella aikoihin 1/8 - 1/4 sek kuvan ollessa vielä A4 koossa katsottavan terävä, Apuna on ollut Nikonin VR.
Vaikka monet moittivat noita "vatkaajia"/vakaajia niin olen huomannut niiden oikein käytettynä olevan oiva apu kuvaajalle, minä en mielellään luopuisi niistä. Epäilenkin vastustuksen olevan noirmaalia muutosvastarintaa joka ajan mittaan häipyy.
Tuo tietysti staattiseen kohteeseen, jos kuvaat liikkuvaa kohdetta saattaa olla tarpeen käyttää 1/1000 - 1/4000 sek aikoja jos haluaa pysäyttää liikkeen.
Aukko taas valitaan, jos siis käytetään kiinteää aukkoa ja säädetään vain aikaa, syvyysterävyyden vaatimusten perusteella. Mitä suurempi aukko sitä pienempi syvyysterävyysalue. Tämä tulee esiin varsinkin pitkillä putkilla. Jos otat kuvan 300 mm optiikalla 10 m päästä aukolla F2.8 niin syvyysterävyysalue ei ole montaakaan kymmentä senttiä, siihen ei taida saada ihan koko varpustakaan, kanaa ei ainakaan.
Aloittajan D300 rungossa lienee samat valinnat kuin D300s rungossakin eli P, S, ,A ja M. Jos käyttää D90 runkoa tai muita harrastelija runkoja (D40, D60, jne.) niin nämä löytyvät myös siitä lisättynä "aiheohjelmilla".
P = automaattiohjelma joka valitsee sekä aukon että ajan ja niiden suhdetta voi säätää "takapyörastä".
S = suljinaika siinä määrätään suljinaika ja vain aukko muuttuu valoisuuden mukaan, jos aika aukkoa ei löydy niin pitää muuttaa ISO arvoa sopivaksi. Suljinaikaa säädetään samasta pyörästä kuin P:kin.
A = aukon säätö mode. Aukko säätyy "etupyörästä".
M = käsikäyttö ja siinä aukko säätyy etu- ja aika takapyörästä.
Noilla jo pärjää pitkään kunhan käy valikot huolella läpi. Kameraa on käytettävä kohtalaisesti jotta nuo kaikki syöpyvät mieleem ja tulevat ainakin lähes automaattisiksi. Yleensä nuo pätevät pienin muutoksin kaikkiin järkkäreihin jotka on tarkoitettu ammattimaiseen harrastukseen ja joista puuttuvat nk. aiheohjelmat kuten auringossa, varjossa, rannalla, muksun pärstä, jne. - hooo..
Nikon D90 kirjoitti:
eli kun käytettiin joko negaa tai diaa oli nyrkkisääntönä vapaalta kädeltä kuvatessa pitää maksimiaikana 1/optinen pituus eli 300mm optiikalla vakaakätinen saattoi saada osan kuvista terävinä 1/300 sek ajalla. Tällainen vanha huru-ukko sen sijaan tarvitsisi 1/600 moiseen suoritukseen.
Nykyajan VR:t (Vibration Reduction) ja muut hienoudet auttavat ainakin puoleen tuosta ajasta eli 300 mm ja 1/150 sek. tai jopa 1/100. Itse olen paljon kuvannut sisätiloissa 18mm putkella aikoihin 1/8 - 1/4 sek kuvan ollessa vielä A4 koossa katsottavan terävä, Apuna on ollut Nikonin VR.
Vaikka monet moittivat noita "vatkaajia"/vakaajia niin olen huomannut niiden oikein käytettynä olevan oiva apu kuvaajalle, minä en mielellään luopuisi niistä. Epäilenkin vastustuksen olevan noirmaalia muutosvastarintaa joka ajan mittaan häipyy.
Tuo tietysti staattiseen kohteeseen, jos kuvaat liikkuvaa kohdetta saattaa olla tarpeen käyttää 1/1000 - 1/4000 sek aikoja jos haluaa pysäyttää liikkeen.
Aukko taas valitaan, jos siis käytetään kiinteää aukkoa ja säädetään vain aikaa, syvyysterävyyden vaatimusten perusteella. Mitä suurempi aukko sitä pienempi syvyysterävyysalue. Tämä tulee esiin varsinkin pitkillä putkilla. Jos otat kuvan 300 mm optiikalla 10 m päästä aukolla F2.8 niin syvyysterävyysalue ei ole montaakaan kymmentä senttiä, siihen ei taida saada ihan koko varpustakaan, kanaa ei ainakaan.
Aloittajan D300 rungossa lienee samat valinnat kuin D300s rungossakin eli P, S, ,A ja M. Jos käyttää D90 runkoa tai muita harrastelija runkoja (D40, D60, jne.) niin nämä löytyvät myös siitä lisättynä "aiheohjelmilla".
P = automaattiohjelma joka valitsee sekä aukon että ajan ja niiden suhdetta voi säätää "takapyörastä".
S = suljinaika siinä määrätään suljinaika ja vain aukko muuttuu valoisuuden mukaan, jos aika aukkoa ei löydy niin pitää muuttaa ISO arvoa sopivaksi. Suljinaikaa säädetään samasta pyörästä kuin P:kin.
A = aukon säätö mode. Aukko säätyy "etupyörästä".
M = käsikäyttö ja siinä aukko säätyy etu- ja aika takapyörästä.
Noilla jo pärjää pitkään kunhan käy valikot huolella läpi. Kameraa on käytettävä kohtalaisesti jotta nuo kaikki syöpyvät mieleem ja tulevat ainakin lähes automaattisiksi. Yleensä nuo pätevät pienin muutoksin kaikkiin järkkäreihin jotka on tarkoitettu ammattimaiseen harrastukseen ja joista puuttuvat nk. aiheohjelmat kuten auringossa, varjossa, rannalla, muksun pärstä, jne.nim.Nikon d90.
- HUHHUHHHHHHHHHHHHHH
en ymmärrä miks kaikkien piti ruveta itkemään jos oon kirjottanu mallin vahigossa väärin :D tiedän ihan hyvin että kamerani on d3000, ja kysymys oli vaan että M-asetuksilla kuvatessa miten voi säätää aukkoa ja suljinaikaa.. Mä olen kuvannut tuota ennen noin 2 vuotta Sony a200 kameralla, ja mä tosiaan tiedän järkkärillä kuvaamisesta jonkun verran.. Mä olen kyllä lukenut ohjekirjan monesti muttakun en löydä niin en löydä, sitte ku päätän tulla täältä kysymää ni saan pelkkää vittuiluu vastaukseks... Oliha tuolla ehkä 2 vastausta ketkä tosiaan yritti vaa auttaa.. menkää te kusipäät muualle vittuilemaa, mä oikeesti pyysin vaa apua
- Nikon D90
Nikon D90 säädöt ja ne ovat samat kuin tuolla aiemmin mainitsemassani D300s rungossa. Jos D3000:ssa on samat kaksi säätöpyörää niin loogisesti ajatellen toiminta on sama. Tuossa vielä osoite edelliseen viestiini tuossa yläpuolella.
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9214949/45209835
Älä välitä, tänne on kerääntynyt joitain ihmehenkilöitä jotka perustavat tietonsa joidenkin testien tai huhujen antamaan infoon. Ei niistä kannata välittää, lienevät vielä henkisesti vaippaiässä. Yleensä jos hieman odottaa niin joku tietää tai sanoo ettei voi auttaa.
- asasas
Kameran oikeassa reunassa ylhäällä on valotuksen korjauspainike [ -] ja sen vieressä aukkosymboli. Paina ao. painike alas ja pyöritä samalla rullaa niin johan aukko muuttuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886