Huushollista löytyy muutama uudempi ompelukone, joilla kokemusten mukaan esim. corduran yms. kankaiden (monta kerrosta plus nylonnauhaa) ompeleminen on kyllä tuskaista. Kuulemma kunnon vanhemmissa ompelukoneissa oli vielä metallirattaistot ja olivat muutenkin tukevaa tekoa. Näitä suositellaan usein vaihtoehdoksi, jos ei halua teollisuuskonetta hankkia. Olisiko kellään tarkempia suosituksia näistä koneista?
Ompelukone paksummanmateriaalin ompeluun
5
5575
Vastaukset
- taida saada
Muistan, kun isoäitini osti minulle ensimmäisen ompelukoneen, kun olin 13 vuotias. Se oli 80-luvulla. Silloin vielä sai kunnon koneita, jotka olivat metallia!
Sillä sitten hurruuttelin huolettomasti kertaakaan huoltamatta, mitä nyt itse vähän joskus öljysin kerran vuodessa ja poistelin nukat, yli 20 vuotta ennenkuin kone päätti irtisanoa itsensä yhteistyösopimuksesta.
Olin ihan järkyttynyt, kun ostin uuden koneen. Sehän oli pelkkää muovia!
No olen sillä nyt jo lähes kymmenen vuotta ommellut, mutta harvakseen, kun se on niin heppoista tekoa, ettei kunnon paksuja materiaaleja saa läpi. Mielummin ompelen pienet jutut käsin, niin saa nätimpää.- tuvn_oko
Käytettynä meinasin, jos jostain löytäis.
- tikkinenekin
tuvn_oko kirjoitti:
Käytettynä meinasin, jos jostain löytäis.
...on Janome Indigo ja siinä on kyllä metalliosat,tietääkseni.
Mutta jos on kovin paksusti vaikka farkkua niin kyllä siinä ongelmia meinaa joskus tulla.
Itse olen miettinyt,miten saisin sadekankaasta ommeltua isoja juttuja,kuten vaikkapa kodan.
Ihan tavan koneella se ei onnistu ja kalvopintaiset kankaat tahtovat luistaa paininjalan alla ja tulee joko ruttua tai hyppytikkiä tai ei tikkiä ollenkaan kun kankas tuntuu ikäänkuin imevän neulaan...
Eli mitä vinkkejä liukkaiden kankaiden ompeluun antaisitte?? - Denimi
tikkinenekin kirjoitti:
...on Janome Indigo ja siinä on kyllä metalliosat,tietääkseni.
Mutta jos on kovin paksusti vaikka farkkua niin kyllä siinä ongelmia meinaa joskus tulla.
Itse olen miettinyt,miten saisin sadekankaasta ommeltua isoja juttuja,kuten vaikkapa kodan.
Ihan tavan koneella se ei onnistu ja kalvopintaiset kankaat tahtovat luistaa paininjalan alla ja tulee joko ruttua tai hyppytikkiä tai ei tikkiä ollenkaan kun kankas tuntuu ikäänkuin imevän neulaan...
Eli mitä vinkkejä liukkaiden kankaiden ompeluun antaisitte??Esimerkiksi Pfaffin Select-sarjassa on todella reilusti tilaa paininjalan alla paksuille kankaille. Itse hurruttelen sellaisella erittäin paksut takit, miehen jykevät työhaalarit ym. aivan helposti. Ihan uusimmat Selectit ei ehkä ole ihan niin laadukkaita (villi huhu?), mutta oma vähän vanhempi malli on kyllä ihan täyttä metallia eikä kertaakaan ole kitissyt mistään, ei minkään kankaan kohdalla. Ompelen päivittäin ja hankalia materiaaleja, joten on kone ollut erittäin kovalla koetuksella! Pfaffihan mainostaa että Select-sarjalla ompelee jopa 12-kerroksista denimiä, ja tämä totisesti pitää paikkansa, vaikken meinannut myyntimiestä aikoinaan uskoa. Tämä tuskin on kuitenkaan suotavaa pidemmän päälle. Teollisuuskoneet on tällaiseen rääkkiin suunniteltu.
Mulla on myös 80-luvun vanha Husqvarna, joka on muuten ihan ok mutta se ei jaksa ommella kovin paksuja kankaita hyvin jos ollenkaan, vaikkei ko. kone ole muovia nähnytkään :) Ei se ihan niin yksi yhteen ole, että vanhat koneet on poikkeuksetta parhaita. Myönnän toki että nykyään ompelukonekaupassa saa olla erittäin valppaana ettei osta muoviromua!!
Kaiken lisäksi näissä Selecteissä on myös yläsyöttäjä (eli liikuttaa kangasta myös ylhäältä päin alasyöttäjän tahdissa), joka helpottaa mielettömästi liukkaiden kankaiden ompelua. Olen satiinia ommellut menettämättä hermojani.
Liukkaita kankaita voi yrittää ommella myös niin, että laittaa väliin jotain liukumista estävää materiaalia, vaikkapa paperia (itse en tästä menetelmästä tykkää), tai sitten ihan kiltisti harsii kaiken tiheästi :) - Suutarin poika 66 v
Denimi kirjoitti:
Esimerkiksi Pfaffin Select-sarjassa on todella reilusti tilaa paininjalan alla paksuille kankaille. Itse hurruttelen sellaisella erittäin paksut takit, miehen jykevät työhaalarit ym. aivan helposti. Ihan uusimmat Selectit ei ehkä ole ihan niin laadukkaita (villi huhu?), mutta oma vähän vanhempi malli on kyllä ihan täyttä metallia eikä kertaakaan ole kitissyt mistään, ei minkään kankaan kohdalla. Ompelen päivittäin ja hankalia materiaaleja, joten on kone ollut erittäin kovalla koetuksella! Pfaffihan mainostaa että Select-sarjalla ompelee jopa 12-kerroksista denimiä, ja tämä totisesti pitää paikkansa, vaikken meinannut myyntimiestä aikoinaan uskoa. Tämä tuskin on kuitenkaan suotavaa pidemmän päälle. Teollisuuskoneet on tällaiseen rääkkiin suunniteltu.
Mulla on myös 80-luvun vanha Husqvarna, joka on muuten ihan ok mutta se ei jaksa ommella kovin paksuja kankaita hyvin jos ollenkaan, vaikkei ko. kone ole muovia nähnytkään :) Ei se ihan niin yksi yhteen ole, että vanhat koneet on poikkeuksetta parhaita. Myönnän toki että nykyään ompelukonekaupassa saa olla erittäin valppaana ettei osta muoviromua!!
Kaiken lisäksi näissä Selecteissä on myös yläsyöttäjä (eli liikuttaa kangasta myös ylhäältä päin alasyöttäjän tahdissa), joka helpottaa mielettömästi liukkaiden kankaiden ompelua. Olen satiinia ommellut menettämättä hermojani.
Liukkaita kankaita voi yrittää ommella myös niin, että laittaa väliin jotain liukumista estävää materiaalia, vaikkapa paperia (itse en tästä menetelmästä tykkää), tai sitten ihan kiltisti harsii kaiken tiheästi :)Kävisikö vanha silinterikone eli sellainen suutarinkone? Ompelee vielä sentin paksuista nahkaakin, esimerkiksi valjaat... Minulla olisi vaan en myy; jossakin saattaa olla myynnissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731910Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971653- 1471197
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako190551- 54537
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462