emättimen kuivuus + hormonitoiminta sekaisin = elämä pilalla?

lululei

Pakko kirjoittaa tänne mun ongelmasta, joka todella masentaa mua.

Eli kaikki alkoi jo pikkuvauvana, kun mulla todettiin atooppinen ihottuma ja äiti sai rasvata mua päästä varpaisiin monta kertaa päivässä. Siitä lähtien ollut aina tosi kuiva iho kauttaaltaan. Teini-iässä ongelma sitten alkoi näkyä naamasta pahana aknena. Häpesin näppyjäni tosi paljon ja sainkin vaivaan antibiootteja ja kaikenlaisia voiteita ihotautilääkäreiltä, muttei mikään oikein toiminut. Pyrin kompensoimaan asiaa olemalla älyttömän laiha (koska enhän mitenkään voinut olla sekä finninen että lihava!) ja laihduinkin jopa niin paljon, että kuukautiset jäivät pois. Tähän lääkärit sitten reagoi määräämällä e-pillereitä. Menkat alkoi uudestaan ja ihokin voi vähän paremmin. Aloin seurustelemaan kivan pojan kanssa ja kaikki oli paremmin ! :)

Mutta n. kolmen vuoden pillereiden syönnin jälkeen alkoi ilmetä ongelmia. Ensimmäisenä vaivana tuli jatkuva virtsaamisen tarve, ensin ainoastaan iltaisin ja sitten yhtäkkiä huomasin käyväni vessassa jotain 20kertaa päivässä. Terveyskeskuksessa kävin monta kertaa pissaamassa purkkiin,aina todettiin virtsaputkentulehdus ja sain monet antibiootit - joista ei ollut yhtään apua. Tässä vaiheessa en voinut enää edes nukkua koska pissatti vain koko ajan ja myös pientä kutinaa alkoi olla. Kävin myös työterveyslääkärillä, josta sain myöskin vain antibiootteja. Lopulta menin yksityiselle gynelle, joka sanoi heti "täällähän on paha hiiva". Hän käski välittömästi lopettamaan pillerit, limakalvot olivat kuulemma kuivuneet pahasti niiden vuoksi. Olin juuri eronnut poikaystävästäkin, eli ehkäisyä en tarvinnut. Gyne oli hyvä, sain nitrofur-lääkettä virtsaputken tulehduksen estoon,pevarlyn-voidetta hiivaan sekä vagifem-puikkoja ja ceridal-öljyä kuivuuteen. Hiiva ei kuitenkaan talttunut, jouduin käymään vielä 2 kertaa samalla gynellä, ennen kuin se saatiin jotenkin hallintaan. Lisäksi pillereiden poisjättäminen aiheutti aknen rajun comebackin, eikä menkatkaan ole tulleet tämän jälkeen enään. Tällä hetkellä on sporanox-hiivaestolääkitys, nitrofur-virtsaputkentulehdusestolääkitys, vagifemit sekä pausanol-rasvaa ja ceridalia levitän jatkuvasti. Plus syön karpalokapseleita ja maitohappobakuja.

Nyt kesällä on taas tuntunut tavallista enemmän kutinaa ja pissattanut ja uiminen mökillä selkeästi pahensi asiaa. Gyne on kesälomalla, joten kävin taas terveyskeskuksessa. Siellä ne totesi testeillä, ettei ole hiivaa eikä pissatulehdusta tällä kertaa, vaan kyseessä joku epäspesifi emätintulehdus? Sain viikon dalacin-kuurin, joka ei auttanut yhtään. Nyt taas aika gynelle 2vkon päästä, siihen asti pitää vaan pystyä olemaan....

Eniten ahdistaa nyt se, ettei ole menkkoja kuulunut (5kk siitä, kun jätin pillerit) ja iho ei ole ehkä koskaan,edes teininä, ollut näin huonona! Mulla on aika ihotautilääkärille ensiviikolla ja todella haluaisin jotain tehokasta akne-lääkitystä. Roacuttan yms. taitaa kuitenkin olla liikaa mulle, jos kerran jo valmiiksi näin kuivat paikat?Onko kellään muulla kokemusta, kauan on kestänyt, ennen kuin hormonitoiminta on tasaantunut ja menkat tulleet pitkän pilleriensyönnin jälkeen? Tai jos on anoreksiaa taustalla niin miten ne menkat on saanut takaisin?

KIITOS jos joku jaksoi lukea läpi koko sepustuksen! Vastatkaa ihmeessä, jos samaistutte tähän yhtään :) Olisi todella ihanaa löytää joku kohtalotoveri!

27

5037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiiva ja psori

      iskee henkilöille joilla on heikentynyt immuniteetti.
      Antibiootti kierre pahentaa asiaa.

      Itse suosittelisin sinua kääntymään homeopaatin puoleen, sekä aloittamaan hiivadieetin.
      Akupunktiollakin voidaan kohottaa kehon omia puolustus mekanismeja, mutta mikään näistä mainituista keinoista ei toimi päivässä taikka parissa.

      Dietin noudattaminen on tarkkaa ja siinä tulee pysyä lipsumatta jopa vuosia.
      Voit googlettaa "hiiva dieetti"

      Oman homeopaattini nimi on Ana Stenbäck ja asuu HKI:ssä 041-4410991

      • lululei

        Kiitos kun vastasit! Olen jo lueskellut netistä tuosta hiivadieetistä ja olenkin jo gynen käskystä jättänyt pois kaikki hiivaa sisältävät tuotteet. Olen kuitenkin aina ollut aika nirso ja syöminen ollut myös ongelma, eli en usko että pystyisin noudattamaan tuollaista dieettiä. Mitään sokeriherkkuja (karkit,keksit, limut yms) en muutenkaan syö juuri koskaan. Tiedän antibioottien aiheuttavan hiivaa, enkä enää suostuisi niitä syömään. Alkaa kyllä oikeasti mennä usko kaikenlaisiin lääkkeisiin, kun laskin juuri, että on mennyt 500e apteekkiin tänä vuonna ja vaivat lähes yhtä pahoja kuin aluksikin. Plus yksityisellä olen käynyt nyt 4 kertaa, joka kerta maksanut reilut 100e. Ensiviikolla mulla on vielä aika ihotautilääkärille ja muutaman viikon päästä taas tälle gynelle. Jos saan vielä kerran tehottomia lääkkeitä, taidan oikeasti kääntyä jonkin homeopaatin puoleen. Onko tämä Ana Stenbäck oikealta etunimeltään Antti? Tuolla nimellä en löytänyt googlesta.


    • mare555

      Kuukautisten alkamiseen käytetään usein myös keltarauhashormonikuuria , esim.Terolut mikä on hyvä lääke siihen ongelmaan. Lisäksi voit vielä käydä kysymässä terveyskeskuksessa Flagyl-emätinpuikkoja siihen alapään tulehdukseen. Monella se Flagyl on tehonnut paremmin kuin Dalacin. Flagylia on myös suun kautta otettavaa mutta tuskin haluat tuon kierteen jälkeen mitään antibioottia suun kautta. Tuota Terolutia ja Flagylia voit kysellä ihan terveyskeskuslääkäriltäkin jos tuntuu ettet jaksa odotella gynen vastaanotolle saakka. Vaivasi on todella inhottava ja uskon että masentaa mutta valoa on tunnelin päässä. Hiivakierteestä on mahdollista päästä eroon mutta se saattaa viedä aikaa , toki kaikki on yksilöllistä , joten voit päästä eroon muutamassa kuukaudessa. E-pillerien lopettamisen jälkeen saattaa kestää monta kuukautta ennenkuin oma hormonitoiminta käynnistyy. 5 kk on lyhyt aika joten ei kannata masentua. Jatka terveellistä ruokavaliota. Proteiineja ja vähän hiilareita. Kanaa , kalaa , lihaa , maitoa. Googleta esim. Paula Heinonen. Hän on tunnettu "terveyden tukipilarina" ja tietää todella paljon oikeasta ravitsemuksesta. Itselläni oli joskus kiusallinen hiivakierre joten tiedän että toivotonta tuon asian suhteen asiat eivät ole. Voimia!

      • mare555

        Niin ja olen taipuvainen uskomaan että kun elimistösi oma hormonitoiminta käynnistyy ja säännöllistyy niin tuo akne-ongelmakin saattaa poistua.


      • lululei
        mare555 kirjoitti:

        Niin ja olen taipuvainen uskomaan että kun elimistösi oma hormonitoiminta käynnistyy ja säännöllistyy niin tuo akne-ongelmakin saattaa poistua.

        Kiitos vastauksesta! Helpottaa aina vähän, kun joku sanoo että kyllä tää joskus loppuu :)

        Flagylistä olen kuullut, se voisi olla hyvä idea kokeilla seuraavaksi. Ehkä 5kk sitten ei tosiaan vielä tarkoita, ettei menkat ole jääneet lopullisesti..Yritän olla kärsivällinen, odotus on vain hermoja raastavaa! Olen jo nähnyt pari kertaa unta, että menkat on tulleet, ja aamulla herään pettyneenä todellisuuteen. Tiedän, että juttu on osaksi psykologinenkin, eli jos vain kokoajan hermostuksissani odotan menkkoja, niin sitten ne ei ainakaan tule!! Yritän vain kauheesti olla ajattelematta asiaa.. Onko sulla omakohtaista kokemusta tuosta terolutista? Ja tosiaan, se acnekin varmasti rauhoittuu ajan kanssa, ajatus ruttonaamana odottelusta ei vain ole kiva. Mutta toisaalta, mulla ollut tällaista aknea jo niin kauan, että ei muutamat kuukaudet enää pitäisi maailmaa kaataa :)

        Ja kiitos myös tuosta ravintovinkistä! Paula Heinosen jutut vaikuttaa ihan järkeviltä, taidan perehtyä häneen vähän enemmän.


      • mare555
        lululei kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Helpottaa aina vähän, kun joku sanoo että kyllä tää joskus loppuu :)

        Flagylistä olen kuullut, se voisi olla hyvä idea kokeilla seuraavaksi. Ehkä 5kk sitten ei tosiaan vielä tarkoita, ettei menkat ole jääneet lopullisesti..Yritän olla kärsivällinen, odotus on vain hermoja raastavaa! Olen jo nähnyt pari kertaa unta, että menkat on tulleet, ja aamulla herään pettyneenä todellisuuteen. Tiedän, että juttu on osaksi psykologinenkin, eli jos vain kokoajan hermostuksissani odotan menkkoja, niin sitten ne ei ainakaan tule!! Yritän vain kauheesti olla ajattelematta asiaa.. Onko sulla omakohtaista kokemusta tuosta terolutista? Ja tosiaan, se acnekin varmasti rauhoittuu ajan kanssa, ajatus ruttonaamana odottelusta ei vain ole kiva. Mutta toisaalta, mulla ollut tällaista aknea jo niin kauan, että ei muutamat kuukaudet enää pitäisi maailmaa kaataa :)

        Ja kiitos myös tuosta ravintovinkistä! Paula Heinosen jutut vaikuttaa ihan järkeviltä, taidan perehtyä häneen vähän enemmän.

        Odottavan aika on pitkä mutta uskon tilanteesi helpottavan kyllä. Oikea ruokavalio , liikunta ja se ettet mieti nyt kovin tätä vaivaasi , saattaa auttaa alkuun. Toki tiedän että on vaikea olla ajattelematta, mutta yritä kuitenkin ja etene asia kerrallaan lääkärien kanssa. Terolutia tosiaan käytin joskus, muistaakseni pms-oireisiin sitä sain. Sopi minulle hyvin eikä tuntunut sivuvaikutuksiakaan olevan. Voimia!


    • rasvaa lisää

      Kannattaa mennä sekä gynekologille että ihotautilääkärille, vaikka tässä välissä kävisit terveyskeskuksessakin.

      Kyllä ne kuukautiset jo voisi käynnistää. Kannattaa ottaa siellä gynellä puheeksi sekin asia.

      Mikä on painosi ja pituutesi nyt? Paino vaikuttaa kuukautisten alkamiseen.

      Koska olet viimeksi ollut ravintoterapeutilla? Mielestäni kannattaisi miettiä ruokavalion rasvat kuntoon. Hyvät öljyt sisäisesti auttaisivat ihoasi ulkoisesti. Mahdollisesti voisit vähän nostaa painoasikin.
      Kasvikset tekevät hyvää koko elimistölle, myös iholle. Monipuolisuus on hyväksi.

      • kunnon rasvoja

        hyviä luontaisia rasvoja (voi, oliivi- ja kookosöljy, hamppuöljy, tyrniöljy) ja hedelmällisyydelle tärkeää e-vitamiinia. Suosittelen syömään säännöllisesti ainakin kalaöljyä sekä vehnänalkioöljyä. Lueskele odottaja-palstoilta niitä ravintokikkoja, millä vaikeasti raskautuneet ovat onnistuneet. Sama pätee myös hormonitoiminnan käynnistymiseen!!!
        Unohda kevyttuotteet!
        Itse olen aina suosinut voita ja kermaa yms. ja minulla on hyvä iho ja raskaaksi tulin pelkästään kun mies vain viuhautti housujaan minuun päin :)


      • lululei
        kunnon rasvoja kirjoitti:

        hyviä luontaisia rasvoja (voi, oliivi- ja kookosöljy, hamppuöljy, tyrniöljy) ja hedelmällisyydelle tärkeää e-vitamiinia. Suosittelen syömään säännöllisesti ainakin kalaöljyä sekä vehnänalkioöljyä. Lueskele odottaja-palstoilta niitä ravintokikkoja, millä vaikeasti raskautuneet ovat onnistuneet. Sama pätee myös hormonitoiminnan käynnistymiseen!!!
        Unohda kevyttuotteet!
        Itse olen aina suosinut voita ja kermaa yms. ja minulla on hyvä iho ja raskaaksi tulin pelkästään kun mies vain viuhautti housujaan minuun päin :)

        En ole muistanut katsoa tätä ketjua hetkeen - kiitos vastauksistanne!!

        Viimeisimmän kirjoitukseni jälkeen on tapahtunut seuraavaa:
        kävin gynellä, joka ehdotti pillereiden uudelleen aloittamista? En siihen kuitenkaan enää halunnut lähteä. gynekäynti oli muuten tosi turha, mua vaan itketti tää tilanne ja gyne vihjaisi, että juttu on mun pään sisällä ja kyseli, onko muuten kaikki elämässä hyvin. Rahat meni aika hukkaan, tosin otettiin papa, jonka tulos oli mitä odotinkin, ei mitään poikkeavaa eli kyseessä todellakin on hiiva.

        Olen sitten siirtynyt ruokailussa vielä tiukemmalle linjalle, enkä todella ole pistänyt suuhuni yhtään vaaleaa viljaa ja tosi vähän sokeriakin. Tuntuu, että tämä on vähän auttanut. Samoin kuin sellainen muutaman päivän maitohappobakukuuri, joka on tarkoitettu juuri emättimen hiivatulehduksen hoitoon, löytyi apteekin imtiimihyllyltä. Lisäksi kyselin stratogyniä, mutta sitä ei ilmeisesti saa ilman reseptiä. Gyno-daktaria olen nyt käyttänyt, sekin on ehkä vähän auttanut.

        Kävin myös ihotautilääkärillä ja sain sen roacuttan-kuurin. Iho ollut nyt tosi huonona, mutta pahemenisvaihe kuulemma kuuluu asiaan. Ei kyllä kovin kiva fiilis aloittaa koulu tällä naamalla!

        Olen kuitenkin tosi hyvällä mielellä, sillä KUUKAUTISET ALKOIVAT VIIMEVIIKOLLA !!! :))) ekaa kertaa sitten tammikuun. HUHUHU mikä helpotus, olin jo ehtinyt miettiä, etten koskaan tule saamaan lapsia ja joudun adoptoimaan kiinalaisen ja mitä kaikkea :D Eli ehkä akne myöskin rauhoittuu senkin takia kohta..


      • lululei
        lululei kirjoitti:

        En ole muistanut katsoa tätä ketjua hetkeen - kiitos vastauksistanne!!

        Viimeisimmän kirjoitukseni jälkeen on tapahtunut seuraavaa:
        kävin gynellä, joka ehdotti pillereiden uudelleen aloittamista? En siihen kuitenkaan enää halunnut lähteä. gynekäynti oli muuten tosi turha, mua vaan itketti tää tilanne ja gyne vihjaisi, että juttu on mun pään sisällä ja kyseli, onko muuten kaikki elämässä hyvin. Rahat meni aika hukkaan, tosin otettiin papa, jonka tulos oli mitä odotinkin, ei mitään poikkeavaa eli kyseessä todellakin on hiiva.

        Olen sitten siirtynyt ruokailussa vielä tiukemmalle linjalle, enkä todella ole pistänyt suuhuni yhtään vaaleaa viljaa ja tosi vähän sokeriakin. Tuntuu, että tämä on vähän auttanut. Samoin kuin sellainen muutaman päivän maitohappobakukuuri, joka on tarkoitettu juuri emättimen hiivatulehduksen hoitoon, löytyi apteekin imtiimihyllyltä. Lisäksi kyselin stratogyniä, mutta sitä ei ilmeisesti saa ilman reseptiä. Gyno-daktaria olen nyt käyttänyt, sekin on ehkä vähän auttanut.

        Kävin myös ihotautilääkärillä ja sain sen roacuttan-kuurin. Iho ollut nyt tosi huonona, mutta pahemenisvaihe kuulemma kuuluu asiaan. Ei kyllä kovin kiva fiilis aloittaa koulu tällä naamalla!

        Olen kuitenkin tosi hyvällä mielellä, sillä KUUKAUTISET ALKOIVAT VIIMEVIIKOLLA !!! :))) ekaa kertaa sitten tammikuun. HUHUHU mikä helpotus, olin jo ehtinyt miettiä, etten koskaan tule saamaan lapsia ja joudun adoptoimaan kiinalaisen ja mitä kaikkea :D Eli ehkä akne myöskin rauhoittuu senkin takia kohta..

        Niin ja vielä yksi juttu

        Eli haluan nyt kuitenkin pian jollekkin toiselle hiivaa ymmärtävälle gynelle. Olisiko teillä suositella jotakin mukavaa gynekologia pk-seudulta? Olen lueskellut myös, että tällainen antioksidanttiklinikka, ja lääkäri nimeltä Rauli Mäkelä, on auttanut jotkut pois hiivakierteestä. Onko kenelläkään hänestä kokemusta??


      • utyuiftyert
        lululei kirjoitti:

        Niin ja vielä yksi juttu

        Eli haluan nyt kuitenkin pian jollekkin toiselle hiivaa ymmärtävälle gynelle. Olisiko teillä suositella jotakin mukavaa gynekologia pk-seudulta? Olen lueskellut myös, että tällainen antioksidanttiklinikka, ja lääkäri nimeltä Rauli Mäkelä, on auttanut jotkut pois hiivakierteestä. Onko kenelläkään hänestä kokemusta??

        Ymmärrän kyllä tilanteesi joka on varmasti masentava ja aknesta olen itsekin kärsinyt ja tiedän että se voi vaikuttaa ihmisen elämään aika kokonaisvaltaisesti.. Mutta nyt olet saanut roa-kuurin, joka vielä entisestään kuivattaa ihoa ja limakalvoja ja taas kuivuminen lisää hiivatulehduksen riskiä ym ym.. toivon sinulle kuitenkin kaikkea hyvää!!


    • dolla1

      ..oli ihan uskomatonta lukea että joku kärsii tasan samoista oireista! mäkin oon rampannu keväästä asti lääkärissä/gynekologilla ja saanu ties minkälaista diagnoosia. Hiivatulehdusta epäiltiin monesti ja "söin" monta lääkekuuria, niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Lisäksi käytän karpalouutetta ja maitohappobakteeria mutta eipä niistä kauheasti apua ole ollut. Itse olin monta vuotta ilman kuukautisia (pcos) ja söin tuota mainittua Terolut-lääkettäkin jossain välissä. Kun kuukautiset palasivat ja aloitin viime joulun aikoihin uuden parisuhteen, aloin syödä Yasmin-merkkisiä pillereitä. Aika vahvasti alan nähdä yhteyden niihin, vaikka olen kyllä hiivaa sairastanut ennen pillereitä, mutta nämä muut oireet (jatkuva vessassa ramppaaminen, polttelu, pissahädän tunne, pissatulehdukset ja emätintulehdukset) ovat ihan varmasti e-pillereistä johtuvaa. Pelkkä emättimen limakalvojen kuivuminen voi aiheuttaa noita kaikkia. Lisäksi sivuoireina on tullut psyykkisiä oireita, itkuisuutta ja masentuneisuutta. Itsellä on (taas kerran) lääkäriaika syyskuussa, etä pääsisi vaihtamaan e-pillerit pois. Haluaisin kokeilla kierukkaa, mutta viimeksi ainakin tylysti heitettiin taas se tyypillinen; "ehheeiiiii, se on vaan synnyttäneille!" Mieluimmin vaikka sitten se perinteinen kondomi, kuin ikuinen tuskallinen koko elämää haittaava piina.

      • lululei

        Todella kiva kuulla, että tämä on tuttua jollekkin muullekkin, etten ole maailman ainoa huono-onninen..

        Mäkin olen huomannut tuota masentuneisuutta ja itkuisuutta, mielialat heittelee ihan uskomattoman nopeesti. Nyt kun olen päässyt pillereistä, en todella koskaan enää aloita niitä! Kun tarvitsen joskus taas ehkäisyä, kondomi on varmaan se paras vaihtoehto, vaikka onkin ärsyttävä käyttää. Toiv sulla toi pillereiden poisjättäminen auttaa!! Jaksamista :)


      • tsemiä 75

        E-pillerit todistetusti aiheuttavat hiivatulehduksia ja monenlaisia emätinoireita. Ne aiheuttavat jopa rakenteellisia muutoksia limakalvoissa. Kyllä lääkärisikin pitäisi tämä tietää. Tilanteesi varmasti paranee, kun luovut niistä.
        Saat kierukan, kun sitä haluat. Etsit vain lääkärin, jolla on ajan tasalla olevat tiedot ja asenteet.


      • dolla1
        tsemiä 75 kirjoitti:

        E-pillerit todistetusti aiheuttavat hiivatulehduksia ja monenlaisia emätinoireita. Ne aiheuttavat jopa rakenteellisia muutoksia limakalvoissa. Kyllä lääkärisikin pitäisi tämä tietää. Tilanteesi varmasti paranee, kun luovut niistä.
        Saat kierukan, kun sitä haluat. Etsit vain lääkärin, jolla on ajan tasalla olevat tiedot ja asenteet.

        ..piti vielä tuosta ruokavaliosta mainita että mäkin kokeilin tuota hiivadiettiä ja muutenki aloin rajoittaa vähän kaiken syömistä - eikä ollut kyllä oikein mitään vaikutusta. Stressi on ainaki mulla pahentanu oireita ja huomasin et kesäloman aikana kun mieli oli rento, oli helpompi olo. Tällä hetkellä itse käytän vain intiimialueelle tarkoitettua kosteusvoidetta, jota levitän aina kun alkaa kirvellä. Veden juonti on myös hyvä, mutta ei kannata juoda litroja (kuten minä), koska siitä aiheutuu monesti tiheävirtsaisuutta. Mulla ainaki rakko alko toimimaan tippa kerrallaan. Nyt tosiaan odottelen alkaako pillerien lopettaminen vaikuttaa. Mukavaa, että ei tarvitse yksin tällaisten juttujen kanssa painia. Helpottaa aina ku tietää ettei oo mikään freak of nature :)


      • lululei
        dolla1 kirjoitti:

        ..piti vielä tuosta ruokavaliosta mainita että mäkin kokeilin tuota hiivadiettiä ja muutenki aloin rajoittaa vähän kaiken syömistä - eikä ollut kyllä oikein mitään vaikutusta. Stressi on ainaki mulla pahentanu oireita ja huomasin et kesäloman aikana kun mieli oli rento, oli helpompi olo. Tällä hetkellä itse käytän vain intiimialueelle tarkoitettua kosteusvoidetta, jota levitän aina kun alkaa kirvellä. Veden juonti on myös hyvä, mutta ei kannata juoda litroja (kuten minä), koska siitä aiheutuu monesti tiheävirtsaisuutta. Mulla ainaki rakko alko toimimaan tippa kerrallaan. Nyt tosiaan odottelen alkaako pillerien lopettaminen vaikuttaa. Mukavaa, että ei tarvitse yksin tällaisten juttujen kanssa painia. Helpottaa aina ku tietää ettei oo mikään freak of nature :)

        itsekään en ihan usko että jollain dieetillä tämä hoituu, se vaan voi vähän helpottaa oloa (ja mulla tuntuu, että tosiaan on jo vähän helpottanut. Vaikka olen ihan joskus antanut itseni syödä esim vähän jätskiä ja välillä tulee ns vahingossa syötyä vaaleaa viljaa. Ja juon tosiaan karpalomehua päivittäin, siinä on pikkaisen sokeria)..

        Niin ja nyt kun toiv menkat tulee taas, ajattelin hankkia kuukupin. HALPAA,ekologista ja ennenkaikkea ei lisää hiivaa , kuin siteet & tampoonit. Aion mennä pian ruohonjuureen ostaa sellaisen :)

        dolla1, minkä nimistä voidetta käytät? Et uskokaan miten kiva kuulla, että sullakin tää sama juttu! Vaikken siis todella toivois tätä muille, mutta ymmärrät kai mitä tarkoitat, en siis ole yksin mikään freak :D Ja tosiaan se stressi... Mutta on todella vaikea olla stressaamatta tästä!

        Huomenna ajattelin myös varaa ajan joltain uudelta gyneltä, en enää ikinä mee sille, kenen luona oon nyt käynyt 4 kertaa, maksanut monta sataa lääkkeet, eikä tilanne ole muutttunut yhtään. Ajattelin soitella femedaan, se vaikuttaa pätevältä paikalta?


      • dolla1
        lululei kirjoitti:

        itsekään en ihan usko että jollain dieetillä tämä hoituu, se vaan voi vähän helpottaa oloa (ja mulla tuntuu, että tosiaan on jo vähän helpottanut. Vaikka olen ihan joskus antanut itseni syödä esim vähän jätskiä ja välillä tulee ns vahingossa syötyä vaaleaa viljaa. Ja juon tosiaan karpalomehua päivittäin, siinä on pikkaisen sokeria)..

        Niin ja nyt kun toiv menkat tulee taas, ajattelin hankkia kuukupin. HALPAA,ekologista ja ennenkaikkea ei lisää hiivaa , kuin siteet & tampoonit. Aion mennä pian ruohonjuureen ostaa sellaisen :)

        dolla1, minkä nimistä voidetta käytät? Et uskokaan miten kiva kuulla, että sullakin tää sama juttu! Vaikken siis todella toivois tätä muille, mutta ymmärrät kai mitä tarkoitat, en siis ole yksin mikään freak :D Ja tosiaan se stressi... Mutta on todella vaikea olla stressaamatta tästä!

        Huomenna ajattelin myös varaa ajan joltain uudelta gyneltä, en enää ikinä mee sille, kenen luona oon nyt käynyt 4 kertaa, maksanut monta sataa lääkkeet, eikä tilanne ole muutttunut yhtään. Ajattelin soitella femedaan, se vaikuttaa pätevältä paikalta?

        lululei: mä tilasin kesällä työkaverin kautta Oriflamelta Feminelle-merkkiset intiimivoiteen ja kosteuspyyhkeitä (käteviä kun ei aina pääse suihkuun ja/tai säästää turhaa suihkussa ramppaamista = kuivumista), mutta merkillä ei ole merkitystä kunhan voiteessa on luonnollinen pH ja mulla ainaki noi molemmat sisältää maitohappoja. Seksin aikana tai sen jälkeen kannattaa käyttää Ceridal-nimistä "intiimivoidetta", joka ei ainakaan mulla jokapäiväisessä käytössä muuten toimi ku se on tosiaan vähän niin kuin liukastusvoide ja tulee helposti semmonen ällö olo (loistava selitys..). Tässä vielä linkki tuoteselostukseen: http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages/JamsanApteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/JamsanApteekki/Products/1751884 ja tässä tuosta Ofirflamen tuotteesta: http://fi.oriflame.com/products/product-detail.jhtml?prodCat=&prodFilter=&prodCode=15240 Molemmat tosiaan ihorasvan hintaisia, joten ei rahallisestikaan tuota tuskaa käyttää :)


      • lululei
        dolla1 kirjoitti:

        lululei: mä tilasin kesällä työkaverin kautta Oriflamelta Feminelle-merkkiset intiimivoiteen ja kosteuspyyhkeitä (käteviä kun ei aina pääse suihkuun ja/tai säästää turhaa suihkussa ramppaamista = kuivumista), mutta merkillä ei ole merkitystä kunhan voiteessa on luonnollinen pH ja mulla ainaki noi molemmat sisältää maitohappoja. Seksin aikana tai sen jälkeen kannattaa käyttää Ceridal-nimistä "intiimivoidetta", joka ei ainakaan mulla jokapäiväisessä käytössä muuten toimi ku se on tosiaan vähän niin kuin liukastusvoide ja tulee helposti semmonen ällö olo (loistava selitys..). Tässä vielä linkki tuoteselostukseen: http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages/JamsanApteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/JamsanApteekki/Products/1751884 ja tässä tuosta Ofirflamen tuotteesta: http://fi.oriflame.com/products/product-detail.jhtml?prodCat=&prodFilter=&prodCode=15240 Molemmat tosiaan ihorasvan hintaisia, joten ei rahallisestikaan tuota tuskaa käyttää :)

        tiedosta :) Ceridalia käytänkin aina silloin tällöin kun on ns. "kuiva olo", yleensä suihkun jälkeen ... Vaikka tosiaan siitä tulee vähän ällö fiilis, mut jotenkin tuntuu et se auttaa kuintenkin, ainakin vähän. Nyt en ole seurustellut enkä muutenkaan harrastanut seksiä vähään aikaan, pelottaa millaiseksi tää vaiva sit menee, kun se seuraavan kerran tapahtuu..! Oriflamelta tilailen usein kaikkea, joten ensikerralla kokeilen ehdottomasti tuota voidetta! Eikä tosiaan tunnu yhtään pahalta maksaa noin vähän, mennyt niin paljon rahaa tähän kaikkeen jo.

        Tilasin muuten sen gynen tänään, sain ajan 2vkon päähän! ( Kun halusin nimenomaan tietylle naiselle, ketä on kehuttu täällä keskusteluissa..) Nyt sitten pitäisi pari viikkoa jaksaa vaivoja. Nyt on taas pari päivää tullut rampattua vessassa jatkuvasti, ei oikein voi edes nukkua kun pissattaa kokoajan.. Viimeksi tällainen meni ohi, kun join litran puolukkamehua putkeen, kokeilen tänään jospa se toimisi taas.


      • dolla1
        lululei kirjoitti:

        tiedosta :) Ceridalia käytänkin aina silloin tällöin kun on ns. "kuiva olo", yleensä suihkun jälkeen ... Vaikka tosiaan siitä tulee vähän ällö fiilis, mut jotenkin tuntuu et se auttaa kuintenkin, ainakin vähän. Nyt en ole seurustellut enkä muutenkaan harrastanut seksiä vähään aikaan, pelottaa millaiseksi tää vaiva sit menee, kun se seuraavan kerran tapahtuu..! Oriflamelta tilailen usein kaikkea, joten ensikerralla kokeilen ehdottomasti tuota voidetta! Eikä tosiaan tunnu yhtään pahalta maksaa noin vähän, mennyt niin paljon rahaa tähän kaikkeen jo.

        Tilasin muuten sen gynen tänään, sain ajan 2vkon päähän! ( Kun halusin nimenomaan tietylle naiselle, ketä on kehuttu täällä keskusteluissa..) Nyt sitten pitäisi pari viikkoa jaksaa vaivoja. Nyt on taas pari päivää tullut rampattua vessassa jatkuvasti, ei oikein voi edes nukkua kun pissattaa kokoajan.. Viimeksi tällainen meni ohi, kun join litran puolukkamehua putkeen, kokeilen tänään jospa se toimisi taas.

        Piti aikaisemmin sanoa tuosta jatkuvasta pissahädäntunteesta, että minulle jatkuva vessassa ramppaaminen johtuu osaksi runsaasta juomisesta. Oikeastaan kun tulee tunne että on kauhea pissahätä koko ajan, olen huomannut että oireita on kahdenlaisia:

        -jatkuva pissahätä, käyt vessassa mutta tulee koko ajan vain kirvelevä pieni liru. Tunne on siis enemmänkin sisältä tulevaa virtsarakon jomotusta ja emättimen kirvelyä, joka helposti heijastuu koko alueelle.

        -jatkuva pissahätä, pissaat pienin väliajoin, kuitenkin koko ajan tulee suht.koht. normaali määrä. Pissaamisen jälkeen ei kirvele, mutta vessahädän tunne tulee äkkiä uudestaan.

        Oon huomannu että teen juuri tuota juo,juo,JUO! kun tulee olo että oireet alkaa. Voi vaan miettiä miten virtsarakko on kärsiny ku välillä tulee nestettä normaali määrä, välillä litrakaupalla. Itse olen alkanut kontrolloimaan juomistani, vaikka se on nyt kesällä ollu tosi vaikeaa. Juon pienempiä määriä enkä kerralla niin paljoa. Huomasin että joinakin päivinä saatoin juoda jopa 5 lirtaa päivässä pelkkänä vetenä, joten todellaki on voinu mennä pakka sekaisin! Oikeastaan pissatulehdus on ainoa, jonka aikana juon enemmän.

        Minä tosiaan lopetin e-pillerit viikko sitten ja eilen alkoi kuukautiset. Oon aika paljo nyt lähiaikoina kyselly tutuilta ja etsiny netistä tietoa ja kyllä aika moni fakta tukee sitä että joillekin e-pillerit ei vaan sovi, ei henkisesti eikä fyysisesti ja jos vaan on yhtään outoja oireita ni kannattaa heti mennä lääkärille ja selvittää msitä olo johtuu! :)


      • enjaksa
        dolla1 kirjoitti:

        Piti aikaisemmin sanoa tuosta jatkuvasta pissahädäntunteesta, että minulle jatkuva vessassa ramppaaminen johtuu osaksi runsaasta juomisesta. Oikeastaan kun tulee tunne että on kauhea pissahätä koko ajan, olen huomannut että oireita on kahdenlaisia:

        -jatkuva pissahätä, käyt vessassa mutta tulee koko ajan vain kirvelevä pieni liru. Tunne on siis enemmänkin sisältä tulevaa virtsarakon jomotusta ja emättimen kirvelyä, joka helposti heijastuu koko alueelle.

        -jatkuva pissahätä, pissaat pienin väliajoin, kuitenkin koko ajan tulee suht.koht. normaali määrä. Pissaamisen jälkeen ei kirvele, mutta vessahädän tunne tulee äkkiä uudestaan.

        Oon huomannu että teen juuri tuota juo,juo,JUO! kun tulee olo että oireet alkaa. Voi vaan miettiä miten virtsarakko on kärsiny ku välillä tulee nestettä normaali määrä, välillä litrakaupalla. Itse olen alkanut kontrolloimaan juomistani, vaikka se on nyt kesällä ollu tosi vaikeaa. Juon pienempiä määriä enkä kerralla niin paljoa. Huomasin että joinakin päivinä saatoin juoda jopa 5 lirtaa päivässä pelkkänä vetenä, joten todellaki on voinu mennä pakka sekaisin! Oikeastaan pissatulehdus on ainoa, jonka aikana juon enemmän.

        Minä tosiaan lopetin e-pillerit viikko sitten ja eilen alkoi kuukautiset. Oon aika paljo nyt lähiaikoina kyselly tutuilta ja etsiny netistä tietoa ja kyllä aika moni fakta tukee sitä että joillekin e-pillerit ei vaan sovi, ei henkisesti eikä fyysisesti ja jos vaan on yhtään outoja oireita ni kannattaa heti mennä lääkärille ja selvittää msitä olo johtuu! :)

        täällä on yksi toinen joka kärsii tosi pahasta hiiva-kierteestä. tällä hetkellä en ole edes varma jos se aina on ollut hiiva, olin just äsken gynellä ja otettiin hiiva viljely ja saan tietää ensi viikolla mikä tilanne nyt on.
        mua masentaa että en ole koskaan voinut harrastaa seksiä ilman että se kirvelis tai polttais sen jälkeen. ja tämä polton tunne on todellakin voimakas. nyt se on pahentunut, äsketteisen hiiva kuurin sekä antibiootti kuurin jälkeen. mitä vain mitä laitan sinne, ceridal öljyy, voiteita, niin polttaa ihan hirveästi.
        gyne sanoi että kaikki näyttää tosi hyvältä ja blaablablaa. olen rampannut siellä lääkärissä niin monesti että en oikeasti jaksa enää. olen valmis kokeilmaan mitä vain! homepatiaa varsinkin. mutta ne kaikki lääkkeet on niin hirveän kalliit ja olen jo nyt laittanut niin paljon rahaa turhiin lääkkeisiin.

        en tajua yhtään mitään enää. toivoisin vain että tämä menisi ohi :(
        lääkäri suositteli joitakin emätinpuikkoja jotka helpottaisvat kuivuuteen, vaikka hän sanoi että
        se ei edes näyttänyt kuivalta. huhhu.


      • lululei
        enjaksa kirjoitti:

        täällä on yksi toinen joka kärsii tosi pahasta hiiva-kierteestä. tällä hetkellä en ole edes varma jos se aina on ollut hiiva, olin just äsken gynellä ja otettiin hiiva viljely ja saan tietää ensi viikolla mikä tilanne nyt on.
        mua masentaa että en ole koskaan voinut harrastaa seksiä ilman että se kirvelis tai polttais sen jälkeen. ja tämä polton tunne on todellakin voimakas. nyt se on pahentunut, äsketteisen hiiva kuurin sekä antibiootti kuurin jälkeen. mitä vain mitä laitan sinne, ceridal öljyy, voiteita, niin polttaa ihan hirveästi.
        gyne sanoi että kaikki näyttää tosi hyvältä ja blaablablaa. olen rampannut siellä lääkärissä niin monesti että en oikeasti jaksa enää. olen valmis kokeilmaan mitä vain! homepatiaa varsinkin. mutta ne kaikki lääkkeet on niin hirveän kalliit ja olen jo nyt laittanut niin paljon rahaa turhiin lääkkeisiin.

        en tajua yhtään mitään enää. toivoisin vain että tämä menisi ohi :(
        lääkäri suositteli joitakin emätinpuikkoja jotka helpottaisvat kuivuuteen, vaikka hän sanoi että
        se ei edes näyttänyt kuivalta. huhhu.

        Unohdin ihan seurata tätä ketjua..

        Viimeviestistä on tapahtunut seuraavaa:
        -kävin gynellä, joka totesi kokeella ettei tällä hetkellä ole hivaa! jes :) olenkin syönyt tosi vähän vaaleaa viljaa ja sokeria, juonut vähän alkoholia. Ja valmarin vedestä on varmaan ollut myös apua? Gyne sanoi et voisin pikkuhiljaa lopetella vagifemit/käyttää vaan tosi harvoin, samoin diflucan vaan jos tulee hiivaisa olo. gyne käski myös kysyä ihotautilääkäriltä neuvoa, mikä olisi joku hyvä rasva emättimen kuivuuteen, joka ei kuitenkaan olis liian rasvainen mikä altistaisi hiivalle. Ihotautilääkäri sanoi vaan et ceridal on hyvä? pitää ehkä käydä apteekissa jos ne osaisi neuvoa.. niin ja FEMIFLOR, sitä otan nyt päivittäin, tuntuu et toimii!

        -pissavaivaa on silti yhä ja gyne passittikin urologille, se aika on ylihuomenna, toiv saisin jotain apua sieltä!

        -roacuttan on ehkä vähän toiminut nyt, en kyllä vielä ole yhtään tyytyväinen, kokoajan joku 1 tai 2 paukamaa puskee jostain... mutta vielä muutaman viikon odottelen rauhassa, lupaus oli et lokakuuhun mennessä on hyvä iho..

        dolla1; tilasin muuten niitä oriflamen juttuja :) ei vaan ole tulleet vielä. ja mulla on nimenomaan toi sun kuvaileva "jatkuva pissahätä" eli kokoajan tulee ihan ns normi määrä eikä kirvele.. oon yrittänyt vähän vähentää juomista. Juon esim paljon kahvia ja tuntuu et se ei ole hyvä juttu, ihan kuin se aina tulisi ns "suoraan läpi"..:D no, toivon et se urologi, kenelle meen, osaa asiansa!


        enjaksa: mä niiiiin tunnen ton fiiliksen, koita jaksaa kuitenkin!! Tiedän, ettet yhtään enää jaksa mennä uudelle gynelle ja selittää kaikkea alusta asti. Asutko pk seudulla?? Suosittelen Femedan Larkio-Miettinen nimistä gyneä, tosi pätevä! Ja ennen kun menet, kirjoita kaikki, mitä sulle on jo tehty ja mitä oot jo kokeillut, ylös kaikki kysymykset, mihin haluat vastauksen. Sit ei mene kallis lääkärikäynti hukkaan, itse ainakin usein unohdan vastaanotolla kaikki , mitä piti kysyä jos en ole kirjannut ylös niitä.


      • lululei
        lululei kirjoitti:

        Unohdin ihan seurata tätä ketjua..

        Viimeviestistä on tapahtunut seuraavaa:
        -kävin gynellä, joka totesi kokeella ettei tällä hetkellä ole hivaa! jes :) olenkin syönyt tosi vähän vaaleaa viljaa ja sokeria, juonut vähän alkoholia. Ja valmarin vedestä on varmaan ollut myös apua? Gyne sanoi et voisin pikkuhiljaa lopetella vagifemit/käyttää vaan tosi harvoin, samoin diflucan vaan jos tulee hiivaisa olo. gyne käski myös kysyä ihotautilääkäriltä neuvoa, mikä olisi joku hyvä rasva emättimen kuivuuteen, joka ei kuitenkaan olis liian rasvainen mikä altistaisi hiivalle. Ihotautilääkäri sanoi vaan et ceridal on hyvä? pitää ehkä käydä apteekissa jos ne osaisi neuvoa.. niin ja FEMIFLOR, sitä otan nyt päivittäin, tuntuu et toimii!

        -pissavaivaa on silti yhä ja gyne passittikin urologille, se aika on ylihuomenna, toiv saisin jotain apua sieltä!

        -roacuttan on ehkä vähän toiminut nyt, en kyllä vielä ole yhtään tyytyväinen, kokoajan joku 1 tai 2 paukamaa puskee jostain... mutta vielä muutaman viikon odottelen rauhassa, lupaus oli et lokakuuhun mennessä on hyvä iho..

        dolla1; tilasin muuten niitä oriflamen juttuja :) ei vaan ole tulleet vielä. ja mulla on nimenomaan toi sun kuvaileva "jatkuva pissahätä" eli kokoajan tulee ihan ns normi määrä eikä kirvele.. oon yrittänyt vähän vähentää juomista. Juon esim paljon kahvia ja tuntuu et se ei ole hyvä juttu, ihan kuin se aina tulisi ns "suoraan läpi"..:D no, toivon et se urologi, kenelle meen, osaa asiansa!


        enjaksa: mä niiiiin tunnen ton fiiliksen, koita jaksaa kuitenkin!! Tiedän, ettet yhtään enää jaksa mennä uudelle gynelle ja selittää kaikkea alusta asti. Asutko pk seudulla?? Suosittelen Femedan Larkio-Miettinen nimistä gyneä, tosi pätevä! Ja ennen kun menet, kirjoita kaikki, mitä sulle on jo tehty ja mitä oot jo kokeillut, ylös kaikki kysymykset, mihin haluat vastauksen. Sit ei mene kallis lääkärikäynti hukkaan, itse ainakin usein unohdan vastaanotolla kaikki , mitä piti kysyä jos en ole kirjannut ylös niitä.

        Ja siis uskomatonta, voitteko kuvitella et tämä uusikin gyne ehdotti et aloittaisin taas pillerit!! Kauheesti niitä kokoajan ollaan tunkemassa kaikille. Jos pääsen nyt kunnolla hiivasta eroon niin en todella enää halua sitä koskaan!!! Mutta toisaalta, on se roacuttankin todella vahvaa kamaa, eli jos akne jatkuu niin ehkä pitää taas harkita niitä pillereitä, ne kuitenkin piti mulla aknen kurissa monta vuotta..huhuh.


      • lululei
        lululei kirjoitti:

        Ja siis uskomatonta, voitteko kuvitella et tämä uusikin gyne ehdotti et aloittaisin taas pillerit!! Kauheesti niitä kokoajan ollaan tunkemassa kaikille. Jos pääsen nyt kunnolla hiivasta eroon niin en todella enää halua sitä koskaan!!! Mutta toisaalta, on se roacuttankin todella vahvaa kamaa, eli jos akne jatkuu niin ehkä pitää taas harkita niitä pillereitä, ne kuitenkin piti mulla aknen kurissa monta vuotta..huhuh.

        JA VIELÄ YKSI JUTTU MIKÄ JÄI SANOMATTA
        siis nyt ei ole taas kuukautisia kuulunut, mutta gyne sanoi, että minulla on luonnostaan tosi harva kuukautisväli, on kuulemma ihan normia että tulee menkat vaan 3-4krt vuodessa!! Outoa.


      • dolla1
        lululei kirjoitti:

        JA VIELÄ YKSI JUTTU MIKÄ JÄI SANOMATTA
        siis nyt ei ole taas kuukautisia kuulunut, mutta gyne sanoi, että minulla on luonnostaan tosi harva kuukautisväli, on kuulemma ihan normia että tulee menkat vaan 3-4krt vuodessa!! Outoa.

        minullakin on hetki vierähtänyt, etten ole muistanut lueskella tätä.

        lululei: hieno juttu että sinua silti tutkitaan. pahinta on se, että todetaan jossain vaiheessa että "no, tällainen sinä nyt vain olet".. minäkin olen vähän muuttanut mieltäni tuon ruokavalion suhteen. kävin viime viikolla lääkärissä ja lääkäri sanoikin sen mitä olin arvellut, e-pillerit todellakin ovat kuivattaneet limakalvoni. kuulemma aikaa menee paranemiseen, mutta toivoa ei kannata heittää. minulla oireet ovat olleet myös mahassa, joten ensiviikolla menenkin keliakia -ja laktoosi-intoleranssi testeihin. nekin, varsinkin keliakia, voivat heijastua naisella myös emättimeen. en muista mainitsinko aikaisemmin, että minulla loppui vuosiksi kuukautiset (ja olen nyt tosiaan vasta 24, eli ei mitkään vaihdevuodet.. :D), joten sekin on voinut johtua keliakiasta. muuten oireet minulla on muuttuneet helpommiksi. nyt kun tietää että ongelma ei ole elimillinen ja kaikki (siis KAIKKI) mahdolliset testit pissasta on otettu, ei enää niin stressaakaan. :)

        enjaksa: käytättehän kondomia? minulla loppui oireet heti kun aloimme käyttää. voisi kuvitella että kumi hiertäisi entisestään, mutta kondomissa oleva liukaisuaine estää sen. (tämä ei tietenkään onnistu jos jompi kumpi on allerginen - mutta toisaalta taas allergisillekin on jo oma kondomi ;) minäkin kärsin toistuvasta hiivasta ja suurimmat syyt sen uusiutumiseen on valitettavasti ainakin ruokavalio ja stressi. kannattaa siis ottaa itseä niskasta kiinni jos syöt esimerkiksi paljon vaaleaa leipää tai karkkia.


    • Nina54

      Hei, minulla on ollut vastaavanlaista kierrettä vaikka ei varsinaisia iho-ongelmia. Olen aikuisikäni (nyt 57v) taistellut virtsatie-infektioiden ja hiivan kanssa. Vasta viimeiset pari vuotta olen saanut asiat suht hallintaan. Avainsana on matalahiilihydraattinen ravinto, happo-emästasapainosta huolehtiminen. Myös apteekista saatava Femiflor on pitänyt emättimen hiivan poissa, eikä virtsatieinfektiot enää vaivaa. Tosin minulla on jatkuva Diflucan estolääkitys päällä. Nyrkkisääntönä kaikki sokerit ja hiilarit pois. Mikäli olet kiinnostunut tietämään ruokavaliosta enemmän, ota yhteyttä minuun: [email protected]

    • 63v

      Kävin gynellä kuivuuden takia ja kipujen,sanoi että on vulvodynia,ja lääkkeet pausanol,i say vaginal dryness ja voide jossa on kortisonia celestoderm cum garamycin ,siis laitoin niitä niin kun oli neuvottu,alkoi pausanolista heti polte,sit tunnin päästä vessaan virtsaputken suuta kirveli niin että meinas taju mennä,pesin heti pois niitä voiteita,mikä niissä kirvelee,maksoi 50 e,ja tilanne paheni,ihan tulipunaisena kaikki,tuntuu että on rahastuksen maku,mitä myrkkyjä niissä on kun ne polttaa,eikö ne pitäisi auttaa,itku tulee,mitä teen...

    • ljkhjgj

      Hiivatulehduksista myös kärsinyt, ja lapsena kyllästetty antibiooteilla hengitystietulehdusten vuoksi. Jossain vaiheessa oli keskenmeno ja sen jälkeen infektio. Sen jälkeen hiiva- ja bakteerivaginoosikierre oli vaikeampi varmaan 5 vuoden ajan. Tosin eroonhan siitäkin pääsi. Tietysti ripuloin vuoden (lopulta tuli jopa limaa ja verta) ja vatsa oli outo sitäkin kauemmin. Pidän myös hankalan käsiekseeman alkamisella yhteyttä antibiootteihin ja terveen bakteerikannan tuhoutumiseen.

      Nyt olen ollut ilman antibiootteja vuodesta 2003 (keskenmeno) ja ilman hormonaalista ehkäisyä vuodesta 2004. Hiivoistakaan en ole kärsinyt. Verensokeriarvot viitearvojen ylärajalla, mutta nekään eivät pahenna tilannetta. En karppaa, mutta valkoista sokeria ja muutenkin runsaita kerta-annoksia hiilareita vältän. Koetan liikkua, jotta myös kulutan energiaa (ja terve elimistö on vastustuskykyisempi, sen huomaa vähempinä flunssinakin).

      Elimistön normaalin terveen bakteerikannan kehittyminen kestää hyvin kauan, jos oma terve bakteerikanta on tuhottu. Jokaisesta antibioottikuurista alkaa uusi bakteerikannan rakentaminen. Purkista sitä ei voi korvata. Terve suoliston mikrobifloora sisältää tuhansia tärkeitä bakteereita. Suoliston bakteereilla on somaattisten sairauksien ohella yhteyttä mm. masennukseen. Aiheesta on kirjoitettu useita kirjoja viime aikoina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe