Imeytys turpeeseen

Mitenkä mahtaa olla, olisiko turpeen käyttö ravinteiden sidonta-aineena säädösten mukaista.
Taajamien puhdistamolietehän sekoitetaan turpeeseen ja myydään kovalla hinnalla nurmikoille ja puistoihin.
Myyjät mainostavat että se on erittäin ravinnepitoista ja hyvä kasvualusta.
Mitä jos korvaisi nuo kaikki uudet puhdistusvaihtoehdot ihan vain turvekasalla ja kärräisi sen marjapuskille aina muutaman vuoden välein. Varmaan se jonkin jäätymistä estävän katteen kaipaa, mutta tuskin se hankalaa on, sillä jos pistää pressun päälle ja kuivaa turvetta sen päälle, niin sehän eristää ihan itsekseen ja kasa ei pääse jäätymään. Tietysti pieni kompostointi kannattaa tehdä lopuksi, niin on bakteeripuoli hoidettu, eikä tule pöpöjä marjapuskiin.

Täytyyhän sen olla sallittua jos kerran kaupungeissakin tuo on kelvollinen systeemi.

Ja ihan vain mielenkiintoinen ajatus, eli jos oma systeemi olisi vaikka umpikaivo ja sieltä vietäisiin kaikki puhdistamolle ja sitten ostaisin sieltä lietemultaa nurmikoille, niin sehän olisi ihan sama systeemi kuin tässä omassa imeytysjutussa.

8

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PASjas

      sotkea kompostointia ja jäteveden puhdistamista ihan näin suoraan.

      • Turvehan on erinomainen suodatin.


      • tule sotkemaan
        buddy-love kirjoitti:

        Turvehan on erinomainen suodatin.

        bisneksiä. Siinä syy miksi ei käy.


      • luig byf
        buddy-love kirjoitti:

        Turvehan on erinomainen suodatin.

        Turvetta käytetään kunnallisissa laitoksissa puhdistetun jätteen kompostointiin, ei puhdistamiseen.
        Turve on hyvä suodatin, mutta kallis käyttää, kun puhdistamiskäytössä siitä tulee aika nopeasti ongelmajätettä, jota ei kunnalliset jätteen käsittelylaitokset ota vastaan


      • luig byf kirjoitti:

        Turvetta käytetään kunnallisissa laitoksissa puhdistetun jätteen kompostointiin, ei puhdistamiseen.
        Turve on hyvä suodatin, mutta kallis käyttää, kun puhdistamiskäytössä siitä tulee aika nopeasti ongelmajätettä, jota ei kunnalliset jätteen käsittelylaitokset ota vastaan

        Ongelmajäte se muka on kun menee arvokkaana lannoitteena ja maanparannusaineena puskille.
        Vuosi kompostointia kasassa ja sen jälkeen kasvien käyttöön.

        Ja miten se lopputuote muka eroaa tuosta kaupallisesta lietemullasta. Rahtausta tietysti on huomattavasti vähemmän, mutta ei kai dieselin polttaminen ole se pyhittävä asia.


        Miten muuten pitäisi ajatella siitä että minähän voisin tietysti tilata sitä valmista puhdistamomultaa koko nurmikon alalle.
        Miten nyt sitten pitäisi ajatella niistä ravinteista, jotka vaaditaan poistettavaksi omista jätevesistä, mutta samaan aikaan on täysin sallittua ostaa omat ja satojen muidenkin tuottamat ravinteet siihen omalle nurmikolle ja ihan muutaman metrin päähän siitä missä se "vanhanaikainen" sakokaivokin on.


      • jobalabad
        buddy-love kirjoitti:

        Ongelmajäte se muka on kun menee arvokkaana lannoitteena ja maanparannusaineena puskille.
        Vuosi kompostointia kasassa ja sen jälkeen kasvien käyttöön.

        Ja miten se lopputuote muka eroaa tuosta kaupallisesta lietemullasta. Rahtausta tietysti on huomattavasti vähemmän, mutta ei kai dieselin polttaminen ole se pyhittävä asia.


        Miten muuten pitäisi ajatella siitä että minähän voisin tietysti tilata sitä valmista puhdistamomultaa koko nurmikon alalle.
        Miten nyt sitten pitäisi ajatella niistä ravinteista, jotka vaaditaan poistettavaksi omista jätevesistä, mutta samaan aikaan on täysin sallittua ostaa omat ja satojen muidenkin tuottamat ravinteet siihen omalle nurmikolle ja ihan muutaman metrin päähän siitä missä se "vanhanaikainen" sakokaivokin on.

        Soita EVIRALLE ja kysy saako hygienisoimatonta ihmisperäistä lietettä alkaa levittämään pelloille.

        Tuotteesta tai puhdistusmenetelmästä puuttuu myös riittävät tutkimukset.


      • jobalabad kirjoitti:

        Soita EVIRALLE ja kysy saako hygienisoimatonta ihmisperäistä lietettä alkaa levittämään pelloille.

        Tuotteesta tai puhdistusmenetelmästä puuttuu myös riittävät tutkimukset.

        Sehän ei mene pellolle, vaan marjapuskille ja se on hygienisoitu kompostoimalla.

        Saahan kuivakäymälänkin tuotteet levittää puskille vapaasti kompostoinnin jälkeen.
        Eräillä on jopa perunamaa makkilannoituksella.

        Ei tarvita mitään lupia omien tuotosten jälkikäsittelyssä ja mahdotontahan se olisikin pistää jokainen kesämökin huussia tyhjentävä hankkimaan jotain lupapapereita.


      • byrokraatti
        jobalabad kirjoitti:

        Soita EVIRALLE ja kysy saako hygienisoimatonta ihmisperäistä lietettä alkaa levittämään pelloille.

        Tuotteesta tai puhdistusmenetelmästä puuttuu myös riittävät tutkimukset.

        Joka haluaa että joka asiasta on joku tutkimus ja sertifikaatin mukaan tehty. Kannattaa alkaa miettimään miten ihmiset ovat pärjänneet täällä Suomessa melkein tälle vuosituhannelle mutta nyt paskapökälekkin tarvitsee CE-merkin että direktiivit täyttyvät. Taitaa olla byrokraatin itsensä tekemä märkä uni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      154
      1519
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe