lapsen oma kalkatus

fgjfgjfsgjfg

meijän puolitoistavuotias kalkattaa omaa kieltään minkä kerkee mutta mitään järkevää ei suusta ulos vielä tule. se kalkatus on niin hauskan kuulosta että sitä tulee sitten ite matkittuu ja pälätettyy samalla tavalla takas. nyt yks päivä tuli mieleen että sehän saattaa häiritä sitä puheen oppimista kun luulee että se kalkatus on oikeeta puhetta, kun isi ja äitin juttelee samalla tavalla. onkohan näin? pitäskö siihen ihan ruveta kiinnittää huomiota ettei matki lasta enää vaan juttelin vaan normaalisti?

2

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdvdsvsv

      Joo niin minäkin olen ymmärtänyt, että lapsen puhetta ei saa matkia ja jos lapsi sanoo jotain sanoja väärin tai vaikka kun pitäisi sanoa rekka-auto niin sanookin lekka-auto, kun ei kaikki kirjaimet vielä ole hallussa, niin lapsen puhetta ei saisi korjata, ainoastaan vain tukea ja sanoa esim. aivan, siellä on rekka-auto. Jos lapsen puheeseen kiinnittää huomiota etenkin virheisiin, niin saattaa tulla lapselle paineita. Toki voin olla väärässä ja muut saavat korjata, mutta näin olen sen asian miettinyt.

      • pedh

        Sama meilläkin.Kauan oli R-kirjain hakusessa ja aamupalaksi haluttiin "muloja" ja "lalliautot"oli lemppareita.Mua todella otti päähän kun poikaa korjailtiin tyyliin"muloja?ne on muRoja.."onneksi vain kyläillessä sitä sattui ja kotona sai ihan rauhassa sano mulo tai muro.Ja ei sitä kannata pelästyä jos vauvakieltä joskus harvoin käyttää.Sehän voi lapsesta tuntua ihan kivalta yhteiseltä hassuhetkeltä :) Muutoin tosiaan kyl kannattaa sitä normaalia kieltä käyttää jottei jää tasot päälle... Mun vinkkinä on et luet paljon ja laulat?Se puhe tulee sitten rytinällä kun alkuun lähtee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe