kaasot/morsiamet

nainen_30

Hääjärjestelyt voivat koetella ystävyyttä ja näin ollen kaasovalintaan/kaasoksi ryhtymiseen ja sitten itse häiden valmisteluihin liittyen...

Morsian:
Mieti ensimmäisenä mitä odotat kaasoltasi ja valitse kaaso /tai tarvittaessa useampi) näiden odotustesi pohjalta. kaason ei tarvitse olla paras ystäväsi, vaan turvaat häidesi onnistumisen sillä, kun valitset kaaoksi sellaisen, jonka tiedät ja uskot pystyvän hoitaman juuri ne asiat, joita tältä odotat.
Kaipaatko kaasolta..
-Organisointiapua? -> Valitse kaasoksi ihminen, joka on hyvä tällaisessa, pitää sanansa, on hyvä suunnittelemaan ja järjestämään asioita ja ennen kaikkea on luotettava sikäli, että asiat hoituvat sinun odottamassasi aikataulussa.
-Esiintymis/juontotaitoa? -> valitse kaaso, joka on rohkea ja hyvä esiintymään.
-Askarteluja ja ideoimista? -> valitse kaaso jota tällainen kiinnostaa.
-Henkistä tukea ja innostuneisuutta, myuötäelämistä? -> valitse kaaso, jonka luonne ja elämäntilanne ovat lähellä omaasi. Joka on vastikään itse mennyt naimisiin, tai lähiaikoina menossa. Tällainen kaaso osaa parhaiten samaistua kaikkeen siihen, mitä sinä käyt läpi.
Ja jos et löydä tähän pakettiin sopivaa kaasoa, luovu osasta odotuksistasi tai ota useampi kaaso, tai pyydä jotakta muuta jakamaan kanssasi osaa tehtävistä.
-Polttarit? -> Ota huomioon se, että mikäli kyse ei ole tiiviistä tuttavapiiristä, jossa kaikki tuntevat toisensa, tämä tuo ylimääräisen haasteen kaasolle/polttarien järjestäjälle. J

Kaaso:
-Kun tuleva morsian pyytää sinua kaasoksi, ennen "kunnian" vastaanottamista kysy morsiamelta mitä tämä odottaa kaasoltaan. Pohdi rehellisesti onko sinusta täyttämään nuo odotukset. Mikäli ei ole, myönnä se.

Olin itse kaasona pari vuotta sitten. Meitä piti olla kaksi, mutta morsian riitautui toisen kaason kanssa n. puoli votta ennen häitä ja jäin yksin. Tämä toinen kaaso oli erityyppinen ja olisi hoitanut omalle luonteelleen sopivia tehtäviä. Minä jäin sitten yksin näidenkin kanssa, jotka eivät olleet "minun juttuni". Ystävyyteni morsiamen kanssa oli todella kovalla koetuksella ja kaikki kitka laukesi vasta hääpäivänä - joka minun mielestäni sujui hyvin. Niin vihkiminen kuin juhlakin olivat kauniita ja hääparin näköisiä tilaisuuksia. Toisaalta olen todennut, että moriamen odotukset olivat jo ennakkoon niin korkealla, että vaikka mitä olisi tapahtunut tai ollut tapahtumatta, tämä olisi kuitenkin jollain tasolla ollut tyytymätön.

Minun kokemani ongelmat kaasona:
-Polttarijärjestelyt:
En tuntenut ennakkoon käytännössä ketään kutsuttavista. Nämä olivat pääasiassa morsiamen vanhoja opiskelutovereita ajalta ennen meidän ystävyyttämme ja surin osa asui kaukana. Miltei jokainen oli vuorotyöläinen ja polttariajankohdan sovittaminenkin oli valtaisa haaste. Muutama estyi polttareista ja tämä oli morsiamelle kova paikka. Olin tyytyväinen kuin sain sentään miltei kaikki koottua (en edes usko, että olisi ollut mahdollista saada kaikki matkustamaan samana päivänä näin kauas kotipaikkakunnaltaan ottaen huomioon, että osalla oli pieniä lapsia jne.). Morsian oli ennakkoon kertomnut, ettei halua mitään tolktonta kännäämistä ja nolausjuttuja. Näin ollen järjestin hänelle hemmottelua ja yhteistä kivaa tekemistä (mm. tanssitunti). Näihin meni n. 300€ minulta. Tämäkin oli haaste, koska maksoin nämä omasta pussistani syystä, että morsian oli vannottanut, etten saisi tehdä isoja kuluja polttareihin, joidenkin osallistujien heikon rahatilanteen vuoksi ja senkin takia, kun osalle tuli matkustuskuluja. Ohjelmaa piti olla, ruokaa piti olla (järjestin nyyttäriperiaatteella), mutta mitään ei olisi saanut maksaa. Mahdoton yhtälö joo ja sen silti jotenkin handlasin.
Muut nakitukset:
Pöytäliinat, kukat, kuvaaja, hääauto. Ongelman tuotti kaikissa näissä se, että piti saada erikoista, mutta mitään ei olisi saanut maksaa. Liinojen (joita metsästin todella, kun standardikoko ei kelvannut) vuokrauksen kustansin lopulta omasta pussistani, kun en enää uskaltanut neuvotella niistä (niiden vaatimusten pienentämisestä) morsiamen kanssa.

4

1045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen_30

      Itse hääpäivänä kaikki sujui. Tai näin siis varmasti kaikkien muiden, paitsi morsiamen mielestä, joka kokee kaiken menneen pieleen. No, sää on asia, johon kukaan ei voi vaikuttaa. Oli ihan hemmetin kylmä ja satoi. Kuvaus oli siirtynyt studioon (morsian haaveili ulkokuvista) jne. Koska kuvaus oli heti aamusta, se ilmeisesti latisti tunnelman ja... sen myötä sitten kaikki muukin taisi nyppiä.

      No, yhtä kakki. Meidän ongelmana oli kaiketi erilaisuus, joka on ystävyydessämme juuri se kantava voima. Olemme kovin erilaisia luonteiltamme (vastakohdat täydentävät toisiaan) ja sen myötä myös toimijoina. ystäväni suunnittelee suunnittelemistaan paperilla, alottaa kaiken hyvissä ajoin, tekee monesti turhaakin työtä jne. Minä ideoin päässäni, teen asiat mahdollisimman loppuun ja sitten vain pari puhelinsoittoa ja naps, asia on hoidettu.

      Se mitä morsian olisi minulta loppujen lopuksi kaivannut ehkä kaikkein eniten, olihenkinen tsemppi ja myötäeläminen. Mahdotonta! Minä en ole koskaan haaveillt isoista häistä ja tällaisesta asiasta aidosti innosta puhkuminen on vain silkka mahdottomuus. Lisäksi... olin juuri eronut seurustelusuhtesta päivänä, jolloin olisi pitänyt jaksaa kommentoida morsiamen sormusvalintoja. Sen sijaan, että morsian olisi skipannut tuota hehkutusta vaikka mutamalla päivälä (oli jo tehnyt valinnan) ja tukenut minua, minun oli jaksettava tukea häntä "Joo, tosi upeat sormukset" vaikka siinä mielentilassa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa.

      Jotenkin siinä kävi vain niin että häitä edeltävät 1,5 vuotta meidän ystävyytemme pyöri morsiamen ehdoin. Ystävyys ei ollut tuona aikana vastavuoroista ystävyyttä, vaan hääjärjestelyt olivat kaiken keskipisteenä. Minä olisin ajoin kaivannut myös ystävää omassa elämässäni iloineen ja suruineen ja kun en mitään tukea saanut. ajauduin aina vaan kauemmas ystävästäni (morsiamesta). Olisin toivonut meidän voivan edes joskus tavata ilman että siinä sivussa oli suunniteltava häitä jne. Sillä vaikka äät ja niiden suunittel ja kaikki se into olikin tuon ajan morsamen elämän ykkösasia, minun elämässäni arki kuitenkin eteni ihan normaalisti.

      Tärkein neuvo kaikille kaasoille ja morsiamille: puhukaa, puhukaa ja puhukaa! Älkää sortuko liikaan kiltteyteen, kun se voi viedä kaiken lukkoon. Meillä ainakin ehkä se kaikkein pahin ongelma tuli siinä, kun kumpikaan ei saanut puhutuksi, kun kumpikaan ei halunnut ottaa riskiä että ystävyys menee. Me emme kumpikaan osanneet puhua suitamme puhtaaksi. Sen sijaan me vain aloimme ahdistuneina (toinen toisista ja toinen toisista asioista) vältellä toisiamme ja etääntyä ja se jos mikä voi vaikeuttaa hääjärjestelyjä!

      Morsian oli tyhmä kun valitsi minut kaasokseen. Ei hänen olisi tarinut valita juuri minua. Hän olisi voinut valita jonkun, joka on enemmän samanlainen kuin hän itse (suunnitteleva ja harkitseva ja samankaltaisessa elämäntilanteessa). Minä olin vielä tyhmempi kun suostuin, varsinkaan ennalta selvittämättä mitä minulta odotetaan.

      • kaasotin

        tästä vois melkeen kirjoittaa kirjan ja ehkä elokuvankin vois tehdä!

        laitappa harkintaan!


    • Helppo rooli

      Meidän häihin kaasoksi pyytämäni henkilöt jänistivät, toinen kaksi kuukautta ennen häitämme ja toinen kaksi päivää ennen häitämme. Syyt olivat mitä olivat. Mutta kummankaan ei tarvinnut tehdä mitään, koska tein itse kaiken mahdollisen, mitä pystyin. Mitään ei heidän olisi tarvinut tehdä kuin auttaa puvun kanssa hääpäivänä ja kirkossa pitäen kimppua. Todella vaativat tehtävät. Itse olen ollut kaasona tehnyt enemmän kuin nuo pyydetyt tehtävät ja vielä sen kaason häissä, joka teki ekana oharit.

      Itse jälkeen päin mietin että jos olisimme vaan käyneet maistraatissa niin kuin meinasimme , olisimme päässeet helpommalla ja todella paljon vähemmällä stressillä. Kivat toiselle kaasolle joka perui tulonsa paria päivää ennen, aiheuttaen ylimääräistä stressiä, mitä tuskin itse sitä tajusi. Molemmat tiesivät häistä ajoissa (noin 1,5 vuotta ennen hääpäivääni), että olisivat pystyneet järjestämään asiansa. Mutta ei niin ei. Hänestä ei ole kuulunut sen jälkeen mitään. Minusta pallo on hänellä.


      Onneksi sain aivan mahtavan varakaason, joka hoiti homman kotiin hienosti parin päivän varoituksella. Olen hänelle ikuisesti kiitollinen. Mutta nuo pienet asiat latistivat tunnelmaani hääpäivänä.

      Lupaus on lupaus. Sitä ei ole tehty rikottavaksi, ellei ole todella hyvää syytä kuten kuolema tai komennus sotaan.

      • outoa m

        ap: miten on mahdollista että sinä kustansit kaverisi häistä pöytäliinat? Ja järjestit hääauton, kukat, valokuvaajan? Eihän se sinulle olisi kuulunut, hänen häänsähän ne olivat? En nyt tajua tuota yhtään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2045
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      146
      1533
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe