Lähitulevaisuudessa olen päättänyt rakentaa/rakennuttaa omakotitalon. Minulla ei tosin ole aavistustakaan, miten sen teen. Talosta tulee 260-neliöinen, kaksikerroksinen puutalo ja noin 40 neliön pieni autotalli maaseudulle. Aina Helsingin keskustassa kerrostalossa asuneena minulla ei ole hajuakaan näin suurista rakennusurakoista. Talon olen suunnitellut itse. Mitä minun ensimmäisenä pitää tehdä kun aloitan talon rakentamisen? Netissä tekemäni kustannusarvio oli noin 299 000 euroa. Tiedän, on melko typerää alkaa rakentamaan omakotitaloa ilman juuri minkäänlaista kokemusta, mutta olen kuoleman kyllästynyt pääkaupungin meluun ja saasteisiin. Tontti, josta olen haaveillut on 40 000 euroa ja 1,8 hehtaaria. Tuttavani on jo "varannut" tontin minulle, koska itsellään ei ole sille mitään käyttöä.
Mitä minun pitää siis nyt ensimmäisenä tehdä? Tietenkin laina ensimmäisenä, mutta sitten kun itse urakka alkaa? Pitääkö palkata jokin rakennusyhtiö tekemään isoimmat ja hankalimmat hommat?
Kysymyksiä omakotitalosta
17
2172
Vastaukset
- mestari....
Ehkä kannattaa aloittaa vastaavan mestarin palkkaamisella ja hän auttaa sinua sitten eteenpäin.
- kookokook
Palkkaat vastaavan mestarin ja otat kyseisen kunnan rakennusvalvontaan yhteyttä niin he neuvovat sinua eteenpäin.
Joudut teetättämään kuvat omista suunnitelmista arkkitehtitoimistossa taikka jollain talopaketti edustajalla. Valmis talopaketti saattaisi sinun tapauksessa olla muutenkin parempi vaihtoehto, koska heiltä saat apua myös muissa lupa-asioissa. Nykyisin asiakasta kuunnellaan ja jos asiakas on valmis maksamaan omista suunnitelmistaan niin ne myös toteutetaan.
Toinen vaihtoehto on kuvien saannin jälkeen palkata timpuri tai rakennusliike vetämään projektiasi, koska sinulta ei selvästi tuota tarvittavaa kokemusta löydy.
Taloa ei rakenna kauaan, kun saa vain tarvittavan porukan kasaan. Itselleni tuli 160neliön talo ja 100neliön talli juuri valmiiksi ja aloitus kuukausi oli tammikuu. Rakensin itse ja minulla oli koko ajan apuna vain yksi palkattu timpuri, jolla oli luvat myös sähkötöihin. Itse olen ammatiltani putkimies, joten luonnollisesti hoidin myös tuon puolen. - kirvesmies 02a
suunnitelmat kuviksi, siis piirrustuksiksi, niillä haetaan/saadaan rakennuslupa, tosin pitää olla tontti, johon lupaa haetaan. Sitte tontti raivataan, kaivetaan pohjt ja tarpeelliset sähkö ja vesi ja viemärikaivannot, pohjan täyttö, ja sitten alkaakin rakentaminen. Kuten jo sanottiin, niin vastaava mestari pitää olla nimettynä. Kyselisin siltä rakennuspaikkakunnalta timpuriporukan, joka tekee nuo perustushommat, ja sitten vielä sen talon, vähintäänkin nyt vesikattoon asti, mikäli siis haluat itse sitten saattaa sen siitä valmiiksi, mahdollisesti sukulaisten ja tuttavien suosiollisella avustuksella. Vaikka sinulla on se vastaava, olisi hyvä, että rakentamassa olisi joku, joka on ennenkin rakentanut, niin moni pähkäilykohta selviää, eikä tule tehtyä omalaatuisia virityksiä:)
- fqwr23
kannattaa varmistaa kaavasta, että tolle sun kaveris tontille saa rakentaa. tulee turha ostos jos ensin hankit tontin, johon ei kaavassa saa rakentaa tai sitten sille saa rakentaa vaan 150-neliöisen talon
- mk
Talotehtaalta joka tekee sen avaimet käteen periaatteella ja niin edelleen ja jos teetät talon voit kertoa hinnan kahdella koska urakoitsijat jotka huomaavat että et tiedä mitään rakentamisesta antavat niin törkeitä hinto´ja kuin siulu sitää. Toola voin 300000€ saat hyvän talon jo pääkaupunkiseudulta eikä atrtte mihinkääm korpeen mennä asumaan. Pelkät luvat ja vesi-säköliityymat maksavat noin 10000€ ja mitään ei ole vielä tapahtunut tontilla. Jos et itse osaa tehdä mitään osta talo pääset helpommalla.
- _______________
300 000€:llä ei saa taloa pk-seudulta, ainakaan kovin hyväkuntoista tai tilavaa.
Tontit pelkästään taitavat maksaa paikasta riippuen 150 000€. - mk
_______________ kirjoitti:
300 000€:llä ei saa taloa pk-seudulta, ainakaan kovin hyväkuntoista tai tilavaa.
Tontit pelkästään taitavat maksaa paikasta riippuen 150 000€.Koska työkaverini osto vuosi sitten ihan peruomakotitalon korsosta 240000€ ja on tyytyväinen ja itse asun vantaan vaaralassa niin täällä talojen hinnat ovat 250000€ ylöspäin ja kun vantaan kaupungilta tulee tontteja myyntiin niin ne maksavat 300000€ ylöspäin ja jos säkä käy niin voi saada tontin. pyytäähän saa mitä vain mutta millä kauppa toteutuu on ihan eri juttu. Muuta tämä koskee normaalia omakotitaloa mikä on 100-200m2 taloa.
- mk
mk kirjoitti:
Koska työkaverini osto vuosi sitten ihan peruomakotitalon korsosta 240000€ ja on tyytyväinen ja itse asun vantaan vaaralassa niin täällä talojen hinnat ovat 250000€ ylöspäin ja kun vantaan kaupungilta tulee tontteja myyntiin niin ne maksavat 300000€ ylöspäin ja jos säkä käy niin voi saada tontin. pyytäähän saa mitä vain mutta millä kauppa toteutuu on ihan eri juttu. Muuta tämä koskee normaalia omakotitaloa mikä on 100-200m2 taloa.
Että vantaan kaupungin tontit ovat 30000€ ylöspäin ja maksimi noin 150000€.
- Miikkailovits
Oletkohan vakavissasi? Jos olet niin suuntana ensimmäisenä kunnan rakennusvalvonta, kyllä ne sieltä sitten ohjaavat sinut oikealle luukulle. Jos kuitenkin ohitat sen luukun, niin seuraavaksi hankit vastaavan mestarin / "rakennusliikkeen" tai muun asiantuntijan, jonka kanssa teet sopimuksen hankkeen toteuttamisesta, he kyllä sitten osavaat jatkaa siitä eteenpäin. Jos et ole rakennusmestari tai vastaava rakentamisen ammattilainen, niin ensimmäisen kerran kylmää vettä tulee noista omista suunnitelmista, niillä et saa rakennuslupaasi läpi, et ainakaan niissä kunnissa, jotka valvovat rakentamista oikein. Jotenkin tulee mieleen eilinen ohjelma, jossa tanskalainen rouva oli ostanut lomaosakkeen Turkista ja sopimus oli tehty A4:lle. Meille jokaiselle on sijamme, mutta toivon, että jos olet tosissasi, niin palkkaat ihan ensimmäiseksi sen ammattilaisen, naapurinvesasta tai lankokallesta on nyt vain haittaa.
- piru pellolla
virosta mestarit ja muu työvoima,ja on halpaa.ja jätä niistäkin puolet maksamatta,niin säästät enemmän!
- ihan.
Itse. Ensimmäisenä kannattaa hankkia rakennusluvat. Siitä vaan lautaa naulaamaan ja kivijalkaa väsäämään,talon rakentaminen on helppoa kuin heinänteko.
- cfr45t
ihan. kirjoitti:
Itse. Ensimmäisenä kannattaa hankkia rakennusluvat. Siitä vaan lautaa naulaamaan ja kivijalkaa väsäämään,talon rakentaminen on helppoa kuin heinänteko.
Minä ajattelin suunitella matkustajalentokoneen ja tehdä niitä ihan itse ja sitten myydä niitä Finnairille ja miksei muillekkin. Muutamia kysymyksiä olisi: Miten nuo siivet tulee kiinni siihen runko-osaan? Ja sitten että käykö pyöriksi rekan renkaat?
- ent. kauppias (eläk.
ihan. kirjoitti:
Haja-asutusalueella kun on noin iso ? Lisää heti 15000-20000 egee paskan puhdistamiseen.
Omakotitalon rakennus kustannukset ovat min. 1300e/m2 ja vastaavasti omista haluista ja mieltymyksistä kiinni niin maksimia ei ole. Keskimäärin n.1600 egee/m2. eli alle 200 m2 saat tuolla rahalle ja siinä ei ole tontin hintaa.
Entinen talokauppias ja satoja himmeleitä nähnyt. - Ilmailuinsinööri
cfr45t kirjoitti:
Minä ajattelin suunitella matkustajalentokoneen ja tehdä niitä ihan itse ja sitten myydä niitä Finnairille ja miksei muillekkin. Muutamia kysymyksiä olisi: Miten nuo siivet tulee kiinni siihen runko-osaan? Ja sitten että käykö pyöriksi rekan renkaat?
Siivet Erikeepperillä ja tietysti rekan renkaat käy pyöriks.. Tyhmäkö olet ?
- Putki-insinööri
Ilmailuinsinööri kirjoitti:
Siivet Erikeepperillä ja tietysti rekan renkaat käy pyöriks.. Tyhmäkö olet ?
"Siivet Erikeepperillä ja tietysti rekan renkaat käy pyöriks.. Tyhmäkö olet ?"
Ei taatusti käy! Vesiliirron estämiseksi pitää lentokoneen renkaissa olla 10 mm syvät vesiurat. Rekat ajavat slikseillä.
...teettämiseen budjettisi on sata tonnia liian pieni. Jos tekee itse kaiken mahdollisen (yli miestyövuoden suuruinen projekti) saattaa päästä kolmella sadalla tonnilla - tosin siihenkään ei vielä taida tontti mahtua sisään.
Projektin käynnistämiseen kannattaa ehdottomasti pestata pääsuunnittelija ja/tai vastaava työnjohtaja, joita tarvitse myös lain mukaan - hän sitten suunnitteluttaa ja auttaa kilpailuttamisessa, käynnistää kanssasi projektin.- Aina rakennuksella..
Voipi olla viisainta erota heti alussa, niin säästyy tappelulta. Siis jos olet parisuhteessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 521181
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.901167Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171030- 17878
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45793Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112768Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n64722- 12697
- 38609
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..70591