Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Elääkö mehiläistarhauksella?

hinaja_10

Voiko mehiläistarhauksen tuotolla elää kunnolla? Harkitsen mehiläistarhaajaksi opiskelua ja tilaakin löytyisi pesille. Kysymys on vaan siitä, että kannattaako homma?

Minut irtisanottiin viime vuonna niistä tavallisista tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Nyt olisi tarkoitus löytää jotakin uutta tointa ja mehiläistarhaus tuntuisi kiinnostavalta vaihtoehdolta. Toimeentulon varmistaminen olisi tärkeää, joten arvostaisin asiallisia vastauksia tarhauskonkareilta.

10

1167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeeveshoitaahomman

      Onhan se mahdollista, pesiä täytyy olla jotain satakunta kappaletta vähintääkin, mutta aika epävarmaa se kyllä on näin pohjoisessa.
      Tanskassakin joka on jonkinverran etelämpänä päätoimisia mehiläistarhaajia on vaon noin 2 %:tia koko määrästä, eli 98 %:tia on sivutoimisia mehiläistarhaajia.

      Mikäli sinulla on siinä sivussa esim. viljanviljelyä, niin silloin homma ehkä pelittäisi pienemmälläkin pesämäärällä, kun itse myyt hunajan, tai sitten jotain muuta tuloa esim. metsien tai muista töistä ...

      Kysyppä liitosta montako päätoimista mehiläistarhaajaa Suomessa on ????

      • Viljanviljelyllä

        ei elä ?


      • näin se on
        Viljanviljelyllä kirjoitti:

        ei elä ?

        Se riippuu ihan pinta-alasta.


    • sanoa

      Onnistuuhan se, mutta ammattimaiselta tarhaajalta vaaditaan todella hyvä ammattitaito. On todella mahdotonta lähteä kerta rysäyksellä ammattilaiseksi ilman kokemusta. Ehdottaisin aloitusta pienellä 10 – 15 pesällä pari vuotta ja sitten vasta suurempi pesämäärä kun kokemusta kertyy. Jos reagoit voimakkaasti mehiläisten pistoihin, ei kannata edes yrittää, sillä piikeiltä ei voi välttyä. Itselläni mehiläisen pistos ei vaikuttanut mitenkään, mutta kun sain tarpeeksi vuosien mittaan alkoi ongelmat jotka paikoitti koko homman lopettamiseen. Mehiläisten taudit on myös lisääntyvä ongelma joihin on paneuduttava kunnolla. EUn tuki asiat kannatta myös selvittää etukäteen onko sieltä mahdollista saada jotain, tätä en tunne kun tarhasin ennen EUta. Tee myös kustannus laskelmat että tiedät mitä investoinnit tulee maksamaan. Investoinnithan saat vähentää poistona verotuksessa.

    • toimi oikien

      Elää jos toimii oikein, kuten elää muussakin maataloudessa.

      • te4

        Sehän on itsestä kiinni millä elää ja mitä on elää kunnolla. Itse alkutuottajan olen tykkännyt, että vähemmän elää näissä ammateissa, jos ei elä kunnolla. Ja lapsenikin on sitä mieltä, että ei tupakkaan ja viinaan kannata rahojaan laittaa. Siksi uskon, että heistäkin tulee hyviä jatkajia tilalle aikanaa. Ensimmäiset kymmenen vuotta on pidettävä yksityistalouden menot kurissa täysin.


    • Pönttö-Einari

      Joka hommalla pärjää, kun tekee tosissaan. Itselläni ei ole henk.kohtaista kokemusta mehiläistarhaamisesta, mutta olen seurannut varsin läheltä ko. tarhaajien toimintaa ja joukossa on ollut varsin mittavaakin toimintaa n. 300 pesää.
      Pienelläkin määrällä pärjää, jos teet pesiä itse ja mahdollisesti kavereille talviaikana. Lisäksi hunajan markkinointi on tärkeää, bulkkia tuottaessa hinnat ei päätä huimaa.
      Suosittelen huolella perehtymistä alaan ja kurssittamista. Rankkaa hommaa, vaikka monet luulevatkin jotain muuta, sen verran olen sivusta seuraten oppinut.

    • kimalaisia

      Tuolta www.ago.fi löytyy hyvä englannin kielinen ohjekirja mehiläistarhaukseen :)

    • Tarhis

      Elää :).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe