Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Keuhkoembolian jälkeen

Neuvoja?

Miten olette toipuneet keuhkoemboliasta? Kauanko olitte sairauslomalla? Onko kellään ollut vapinaa
esim. rasituksen jälkeen? Äidilläni oli reilu kuukausi sitten keuhkoembolia, ja nyt hänellä on Marevan-hoito, mutta voimattomuutta on edelleen tosi paljon ja varsinkin rasituksen (jopa suihkussa käynnin) jälkeen esiintyy voimakasta käsien vapinaa. Myös pulssi on edelleen tosi nopea, ja hän on saanut siihen sykettä laskevaa lääkettä. Voikohan keuhkoembooma uusia vaikka on Marevan-hoito?
Muilla samanlaisia oireita?

15

2420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • #"!

      Keuhkoembolia voi toki uusia. Jos se uusii INR 2-3 aikana niin sitten laitetaan sairaalakeikan jälkeen INR 2,5-3,5. Josse sittenkin uusii niin sit en tiiä. Vapina ja voimattomuus ei mielestäni ole keuhkoembolian ainakaan yleisimpiä oireita - voin olla väärässäkin. Onko sokeritautia tai sydämessä jotain vikaa ?

      • Neuvoja?

        Sydän on muuten tutkittu, mutta sepelvaltimotautia ei, kun se vaatisi rasituskokeen, jota ei nyt tietenkään voi tehdä, ennenkuin on toipunut tuosta emboliasta. Ollaan luettu noita oireluetteloita ja muita taudinkuva-juttuja, eikä olla missään nähty tosta tärinästä mitään, eikä lääkärinkään mielestä sellaista oiretta pitäisi tässä olla. Sokeritautia ei ole ollut, eikä tietääkseni verikokeissa viime aikoinakaan ole ollut sokeri koholla.. Kiva kun vastasit.


      • 4e
        Neuvoja? kirjoitti:

        Sydän on muuten tutkittu, mutta sepelvaltimotautia ei, kun se vaatisi rasituskokeen, jota ei nyt tietenkään voi tehdä, ennenkuin on toipunut tuosta emboliasta. Ollaan luettu noita oireluetteloita ja muita taudinkuva-juttuja, eikä olla missään nähty tosta tärinästä mitään, eikä lääkärinkään mielestä sellaista oiretta pitäisi tässä olla. Sokeritautia ei ole ollut, eikä tietääkseni verikokeissa viime aikoinakaan ole ollut sokeri koholla.. Kiva kun vastasit.

        kyllä kuuluu vapinakin oireisiin,
        mulla oli useita kuukausia kun ajoin vaikka kauppaan autolla tai kun otti tukisukat pois illalla aalkoi vapina

        nyt olen syönyt marevania 1v 3kk eikä vieläkään voi lopettaa kun kaikka ei ole sulanut
        onko marevan määrä kuinka suuri ja onko aina ollut hoitotasolla


      • alkuperäinen kys.
        4e kirjoitti:

        kyllä kuuluu vapinakin oireisiin,
        mulla oli useita kuukausia kun ajoin vaikka kauppaan autolla tai kun otti tukisukat pois illalla aalkoi vapina

        nyt olen syönyt marevania 1v 3kk eikä vieläkään voi lopettaa kun kaikka ei ole sulanut
        onko marevan määrä kuinka suuri ja onko aina ollut hoitotasolla

        Kiitos paljon vastauksestasi. On hyvä kuulla että jollain muullakin on ollut tuota vapinaa, kun kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä ettei voi liittyä tähän.
        Marevania on ollut nyt vain 2x puol tablettia viikko, noin suunnilleen.
        Meni tosi helposti veri liian ohueksi, pari kertaa vuoti nenästäkin. Tuolla annostuksella on pysynyt rajoissa. Sairausloma jatkuu vielä ainakin ensi viikon.
        Äiti ei kyllä käytä tukisukkia enää.. piditkö niitä kuinka kauan?


      • eemmbb
        alkuperäinen kys. kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksestasi. On hyvä kuulla että jollain muullakin on ollut tuota vapinaa, kun kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä ettei voi liittyä tähän.
        Marevania on ollut nyt vain 2x puol tablettia viikko, noin suunnilleen.
        Meni tosi helposti veri liian ohueksi, pari kertaa vuoti nenästäkin. Tuolla annostuksella on pysynyt rajoissa. Sairausloma jatkuu vielä ainakin ensi viikon.
        Äiti ei kyllä käytä tukisukkia enää.. piditkö niitä kuinka kauan?

        vähintään 2vuotta sukat määrätty joka päivälle,mahdollisesti pidempäänkin
        aika pien toi marevan annos


      • Alkuperäinen kys.
        eemmbb kirjoitti:

        vähintään 2vuotta sukat määrätty joka päivälle,mahdollisesti pidempäänkin
        aika pien toi marevan annos

        Sorry, se olikin niin, että sitä Marevania olikin 4x puol tablettia, eli yhteensä 2.
        Varmaan jää pysyväksi lääkkeeksi, kun löytyi sellainen perinnöllinen joku geenimutaatio, joka voi aiheuttaa hyytymiä. Tiedä vaikka olisi tässä itselläkin sama, täytyisi käydä verikokeessa.
        Toihan on tosi rankkaa pitää noita sukkia! Kamalaa, varmaan on ollut tosi tukalaa näillä helteillä mitä nytkin on ollut!


      • emmbb,
        Alkuperäinen kys. kirjoitti:

        Sorry, se olikin niin, että sitä Marevania olikin 4x puol tablettia, eli yhteensä 2.
        Varmaan jää pysyväksi lääkkeeksi, kun löytyi sellainen perinnöllinen joku geenimutaatio, joka voi aiheuttaa hyytymiä. Tiedä vaikka olisi tässä itselläkin sama, täytyisi käydä verikokeessa.
        Toihan on tosi rankkaa pitää noita sukkia! Kamalaa, varmaan on ollut tosi tukalaa näillä helteillä mitä nytkin on ollut!

        kuumat on mutta täytyy yrittää kestää
        olen vielä ulkotöissä auringonpaahteessa
        onko ne pillerit punaisia vai sinisiä siis 5 vai 3mg vahvuisia.
        kannattaa kyllä sinunkin käydä testissä ja aina kun tulee isompia ongelmia terveydessä kerro ,että suvussa on tollanen perintö juttu


      • Alkup. kysyjä
        emmbb, kirjoitti:

        kuumat on mutta täytyy yrittää kestää
        olen vielä ulkotöissä auringonpaahteessa
        onko ne pillerit punaisia vai sinisiä siis 5 vai 3mg vahvuisia.
        kannattaa kyllä sinunkin käydä testissä ja aina kun tulee isompia ongelmia terveydessä kerro ,että suvussa on tollanen perintö juttu

        Tabletit on punaisia. Olen ajatellut, että sitten kun menen jonkun vaivan vuoksi lääkäriin, kysyn, jos ottavat tuon verikokeen. Esim. loppuvuodesta kun menen vaihtamaan kierukkaa..
        Äiti on nyt voinut vähän paremmin, on koittanut alkaa harrastaa vähän varovasti liikuntaa ja on selvästi siitä voimistunut. Ehkä se siitä. Aika pitkäaikanen on tuo vaiva, jos sinäkin joudut kaksi vuotta noita sukkia pitämään ja vieläkin on voimattomuutta.
        Huh, toivottavasti ei tule minulle. Mulla menis ainakin niihin sukkiin ihan hermo, kun en muutenkaan kärsi kesällä pitää ollenkaan sukkia.. Pakkohan se sitten tietysti olisi, voi tuskaa. Ja onhan siinä nyt tietysti paljon muutakin vaivaa kuin yhdet sukat.
        Mutta oikein hyvää syksyä sinulle, kiva kun viitsit vastailla. =)


      • Oksitometri
        Alkup. kysyjä kirjoitti:

        Tabletit on punaisia. Olen ajatellut, että sitten kun menen jonkun vaivan vuoksi lääkäriin, kysyn, jos ottavat tuon verikokeen. Esim. loppuvuodesta kun menen vaihtamaan kierukkaa..
        Äiti on nyt voinut vähän paremmin, on koittanut alkaa harrastaa vähän varovasti liikuntaa ja on selvästi siitä voimistunut. Ehkä se siitä. Aika pitkäaikanen on tuo vaiva, jos sinäkin joudut kaksi vuotta noita sukkia pitämään ja vieläkin on voimattomuutta.
        Huh, toivottavasti ei tule minulle. Mulla menis ainakin niihin sukkiin ihan hermo, kun en muutenkaan kärsi kesällä pitää ollenkaan sukkia.. Pakkohan se sitten tietysti olisi, voi tuskaa. Ja onhan siinä nyt tietysti paljon muutakin vaivaa kuin yhdet sukat.
        Mutta oikein hyvää syksyä sinulle, kiva kun viitsit vastailla. =)

        Tilasin Pulssioksitometrin malli OXYM2000, joka mittaa sormesta veren happipitoisuuden, keuhkoemboliasta toipuvalle henkilölle. Terveellä se näyttää 95-98% ja toipuvalla henkilöllä 93%. Nämä lukemat ovat mielestäni normaalit, näin vähäisellä kokemuksella. Jatketaan vielä mittauksia, jospa se nousee vielä tuosta 93% Marevania käyttämällä.
        Vuorikiipeilijöillä näyttää laskevan tuonne 80% paikkeillekin.
        Useilta sivuilta olen etsinyt tietoa ja olen ymmärtänyt, että normaalisti se ei saisi laskea alle 90% tai siinä tapauksessa pitäisi alkaa ottamaan yhteyttä lääkäriin.
        Mittari on kätevä, niitä on hyvinkin kalliita, maksoin tästä 77€ kotiin tuotuna ja tuli 3 viikossa.

        Tilauspaikka on tämä:
        http://www.kauppakeisari.fi/tuotteet.html?id=20/71&ok

        Myös täältäkin saa, tosin lähetään Espanjasta:
        http://www.quirumed.com/fi/Catalogo/articulo/37822/kannettava-pulssioksimetrillaa-happisaturaatio-ja-pulssi
        Haulla varmaan löytyy muualtakin, itse en kuitenkaan uskaltanut tilata ulkomailta.


      • CVLT-H37
        Oksitometri kirjoitti:

        Tilasin Pulssioksitometrin malli OXYM2000, joka mittaa sormesta veren happipitoisuuden, keuhkoemboliasta toipuvalle henkilölle. Terveellä se näyttää 95-98% ja toipuvalla henkilöllä 93%. Nämä lukemat ovat mielestäni normaalit, näin vähäisellä kokemuksella. Jatketaan vielä mittauksia, jospa se nousee vielä tuosta 93% Marevania käyttämällä.
        Vuorikiipeilijöillä näyttää laskevan tuonne 80% paikkeillekin.
        Useilta sivuilta olen etsinyt tietoa ja olen ymmärtänyt, että normaalisti se ei saisi laskea alle 90% tai siinä tapauksessa pitäisi alkaa ottamaan yhteyttä lääkäriin.
        Mittari on kätevä, niitä on hyvinkin kalliita, maksoin tästä 77€ kotiin tuotuna ja tuli 3 viikossa.

        Tilauspaikka on tämä:
        http://www.kauppakeisari.fi/tuotteet.html?id=20/71&ok

        Myös täältäkin saa, tosin lähetään Espanjasta:
        http://www.quirumed.com/fi/Catalogo/articulo/37822/kannettava-pulssioksimetrillaa-happisaturaatio-ja-pulssi
        Haulla varmaan löytyy muualtakin, itse en kuitenkaan uskaltanut tilata ulkomailta.

        Näyttää siltä että samaa Pulssioksitometria myydään myös mallina CVLT-H37 ja sitä saa mm:

        http://www.chinavasion.com/product_info.php/pName/pulse-oximeter-and-heart-rate-monitor/
        Sekä:
        http://www.alibaba.com/product-gs/302669336/Fingertip_Oximeter_Handheld_Pulse_Oximeter_Finger_Oximeter_Pulse_Oximeter.html


      • sukan kiskoja
        Alkup. kysyjä kirjoitti:

        Tabletit on punaisia. Olen ajatellut, että sitten kun menen jonkun vaivan vuoksi lääkäriin, kysyn, jos ottavat tuon verikokeen. Esim. loppuvuodesta kun menen vaihtamaan kierukkaa..
        Äiti on nyt voinut vähän paremmin, on koittanut alkaa harrastaa vähän varovasti liikuntaa ja on selvästi siitä voimistunut. Ehkä se siitä. Aika pitkäaikanen on tuo vaiva, jos sinäkin joudut kaksi vuotta noita sukkia pitämään ja vieläkin on voimattomuutta.
        Huh, toivottavasti ei tule minulle. Mulla menis ainakin niihin sukkiin ihan hermo, kun en muutenkaan kärsi kesällä pitää ollenkaan sukkia.. Pakkohan se sitten tietysti olisi, voi tuskaa. Ja onhan siinä nyt tietysti paljon muutakin vaivaa kuin yhdet sukat.
        Mutta oikein hyvää syksyä sinulle, kiva kun viitsit vastailla. =)

        kuinka äiti jakselee nykyisin
        cookletin hoitosukista ja siellä kyllä kerrottiin että kaikkien embolikkojen pitää käyttää vähintään 2v . joskus koko loppu ikä.ulla in nyt 5dennet käytössä .pitää uusia vähintään 1/2
        vuoden välein ,jotta puristus säilyy oikeana. löystyneistä enemmän haitta kuin hyötyä.
        myös sukkien laadussa on huomattavia eroja


      • sukatko
        emmbb, kirjoitti:

        kuumat on mutta täytyy yrittää kestää
        olen vielä ulkotöissä auringonpaahteessa
        onko ne pillerit punaisia vai sinisiä siis 5 vai 3mg vahvuisia.
        kannattaa kyllä sinunkin käydä testissä ja aina kun tulee isompia ongelmia terveydessä kerro ,että suvussa on tollanen perintö juttu

        Määräsikö lääkäri sulle tukisukat vai suositteliko vain sellaisia? Jos määräsi, saitko niihin "reseptin"? Itselläni todettiin jokin aika sitten keuhkoembolia eikä lääkäri puhunut kertaakaan tukisukista koko sairaalassa olo aikanani.. Mistä olet tukisukat hommannut?


      • sukankiskoja
        sukatko kirjoitti:

        Määräsikö lääkäri sulle tukisukat vai suositteliko vain sellaisia? Jos määräsi, saitko niihin "reseptin"? Itselläni todettiin jokin aika sitten keuhkoembolia eikä lääkäri puhunut kertaakaan tukisukista koko sairaalassa olo aikanani.. Mistä olet tukisukat hommannut?

        sain maksusitoomuksen instruun
        mutta jatkossa tilasin tk,n kautta

        oliko syvälaskimotukosta missäään vai kuinka sait avun
        oletko vielä marevanilla entäs napa piikit
        minkälaatuinen emboliasi oli . norm. laaja. massiivinen vai sub mass
        mulla oli molemmin puolin massiivinen
        kuinka kauan tuosta on oletko työssö ja kuinka olet toipunut


      • sukatko
        sukankiskoja kirjoitti:

        sain maksusitoomuksen instruun
        mutta jatkossa tilasin tk,n kautta

        oliko syvälaskimotukosta missäään vai kuinka sait avun
        oletko vielä marevanilla entäs napa piikit
        minkälaatuinen emboliasi oli . norm. laaja. massiivinen vai sub mass
        mulla oli molemmin puolin massiivinen
        kuinka kauan tuosta on oletko työssö ja kuinka olet toipunut

        En ymmärtänyt, saitko siis sairaalasta sen maksusitoumuksen? Eli sulle varmaan kerrottiin sukista jo heti sairaalassa? Korvaakohan vakuutus tuollaisia, jos on sairausvakuutus..

        Jalkoja ei tutkittu, koska embolia löytyi keuhkoista. Jalka oli kyllä kipee eli siinä oli oireita ja vieläkin välillä oudon tuntunen. Embolia oli molemminpuolinen, ei missään ole mainittu oliko se normaali, laaja tms. Tästä on vain muutama viikko ja työn alku taas häämöttää. Lääkitys jatkuu vielä, mutta onneksi ei tarvi enää (tai toistaiseksi) piikitellä.

        Otettiinko sulta tromboosialttiustesti? Multa kyllä, mutta tulosta vielä odottelen. Siitä riippuu pitkälti jatko..

        Oliko sulla pitkä sairausloma, kun oli massiivinen mol puolinen? Jäikö sulle mitään jälkioireita sairaudesta?


      • ,embolikko
        sukatko kirjoitti:

        En ymmärtänyt, saitko siis sairaalasta sen maksusitoumuksen? Eli sulle varmaan kerrottiin sukista jo heti sairaalassa? Korvaakohan vakuutus tuollaisia, jos on sairausvakuutus..

        Jalkoja ei tutkittu, koska embolia löytyi keuhkoista. Jalka oli kyllä kipee eli siinä oli oireita ja vieläkin välillä oudon tuntunen. Embolia oli molemminpuolinen, ei missään ole mainittu oliko se normaali, laaja tms. Tästä on vain muutama viikko ja työn alku taas häämöttää. Lääkitys jatkuu vielä, mutta onneksi ei tarvi enää (tai toistaiseksi) piikitellä.

        Otettiinko sulta tromboosialttiustesti? Multa kyllä, mutta tulosta vielä odottelen. Siitä riippuu pitkälti jatko..

        Oliko sulla pitkä sairausloma, kun oli massiivinen mol puolinen? Jäikö sulle mitään jälkioireita sairaudesta?

        juu sairaalasta sain ekan maksusitoomuksen
        korvataan jos lääkäri määrää .
        en ymmärrä miksi jalkaasi ei ole tutkittu jos se on ollut kipee.
        hyytymähän syntyy tietääkseni aina syvissä laskimoissa ja purkautuessaan tai
        lähtiessään liikkeelle menee keuhkoihin aiheuttaen embolian

        onnea jos pääset toihin kohta ,mä olin saitsulla 5kk ja marevanii oon
        käyttäny 1,5v vielä jatkan

        perintötekijät tutkittiin alttiustestillä.mutta mutta
        jos hoito on aloitettu jo marevanilla tai on ollut tulppa ,niin testi ei välttämättä näytä oikein . vaan se pitäisi uusia marevanin jälkeen ,vähintään5vk pitäs olla ilman lääkettä
        ,jos se on yleensä mahdollista lopettaaa.
        pidä itse huoli että inr arvosi pysyy hoitotasolla
        lääkärit ovat jokainen yksilöitä ,eikä mulla ainakaan pidetty hoitotasolla
        0,5vjälkeen eggossahyytymät oli edelleen sulamatta kun ei ollut hoidettu
        tk,ssa inr laskettiin välillä 1,3 eikä suostuttu nostamaan vaikka pyysin
        sen jälkeen olenkin itse säätänyt annokseni ja
        hyvin on pysynyt kohdillaan
        kyllä tuli myös makeat huudot lääkäriltä kun ilmoitin itse määrätyistä annoksista
        mutta kyllä alkoi hoito tehoamaankin
        tsemppiä sulle
        loytyikö sulla aiheuttajaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe