Perheen ainoa säästäväinen

lBwq

Olen lukenut perheistä, joilla on tiukkaa mutta tulevat silti toimeen, säästäväisyydellä. Kirjoitukset antavat myös näyttöä siitä, että vähemmälläkin voi pärjätä, kun siihen tottuu. Säästäväisyys auttaa matkassa kohti velkavapautta, ja voi jopa olla palkitsevampaa kuin yli varojen eläminen ja hankintojen tekeminen velaksi. Nostan hattua perheille, joissa edes vanhemmat ovat tämän tajunneet ja ovat oikeasti yrittäneet pysyä ylijäämäisessä taloudessa.

Omassa perheessäni, jonka varassa vielä pitkälti elän, ei tietääkseni ole säästetty muulloin kuin pakon sanelemana. Siis sellaisen pakon, että täytyy edes selvitä asumiskuluista ja elinkustannuksista. Lainaakin on otettu, en tiedä kuinka usein, mutten ehkä haluakaan tietää. Itse taas olen tehnyt laskelmia siitä, kuinka voisin säästää alkaessani saada jotain tuloakin, mutta vielä on odoteltava, ennen kuin pääsen teoriasta käytäntöön.

Ketään muuta ei juuri innosta. On vain pientä myönteistä soraääntä siitä, kuinka itse olen niin tarkka, mutta toimintaa velkaantumisen taittamiseksi en juuri huomaa. Ovat ehkä luovuttaneet, tai sitten raha-asioista puhuminen jopa ahdistaa (mikä sinällään on ymmärrettävää, kun ajattelee heidän nuoruuden aikaista yhteiskuntaa, saati edelleen retuperällä olevaa talousopetusta). Silti tunnen itseni jopa ulkopuoliseksi, kun minä budjetoin strategisesti jokaisen kuukauden, samalla kun vanhempi veljeni tarpoo hirvittävissä veloissa miltei tulottomana. Itseni osalta velasta tuskin tulee ongelmia, ellen lähiaikoina sairastu vakavasti.

6

672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotivara

      Se on se avain pärjäämiseen.
      Perusperiaate on siinä ettei elä yli varojensa. Hankkii sen minkä pystyy, mielummin käteisellä-
      Joskus tosin isommissa ostoksissa tarvitaan velkarahaa.
      Itte ostin just auton osittain velaksi, mutta laskeskelin, että tällä uudella autolla ajelen monta vuotta ja säästän esim. polttoainekuluissa nykyiseen verrattuna noin 100 euroa kuukaudessa, sillä ajan autoa aika paljon. Tuolla sadalla eurolla siis lyhennän lainaani aika mukavasti. Aika näyttää jääkö muutkin esim. korjauskulut pienemmiksi. Luulisi ainakin niin, kun uusi on tietysti vuosimalliltaankin uudempi ja vähemmän ajettu.
      Kannattaa harkita tarkkaan ainakin velan otto.
      Ja muissakin jutuissa kannattaa katsoa mistä ostaa. Ei ole pakko käyttää Stockmannia kun Tarjoustalostakin saa käyttökelpoista tavaraa, sen kummenmmin mainostamatta mitään liikettä. Ja kirppikset ovat aivan ihania paikkoja, siellä voi tehdä todellisia löytöjä tosi edullisesti, mutta käteistä kannattaa olla mukana, kun kirppiksillä liikkuu. Kirppikseltä tuli aikanaan ostetttua pesukonekin noin satasella ja oli kuin uusi ja on hyvin pelannut jo useamman vuoden.
      Nk. kädestä suuhun eläminen on se kaikista kallein juttu, kun silloin ei pysty hyödyntämään esim. tarjouksia tai vaikkapa aiemmin mainitsemaani kirppistä.
      Vanhanajan kotivarakin on hyvä hankkia ihan säästömielessä.

      • vanha vaakku

        " ÄLÄ HANKI KAIKKEA SITÄ MITÄ TARVITSET,

        VAIN SEN MITÄ ILMAN ET TULE TOIMEEN."


    • ---

      Jokaisessa perheessä on yksi järkevä, näin meilläkin, hyvä kun on ---- jolla on aina rahaa.

    • velaton .

      en budjetoi,
      mutta laitan kyllä ylös oikein paperiin kaikki tavarat viikoksi ja kuukausiksi kun aion ostaa,
      moni sitten osoittautuu tarpeettomaksi kun sen paperille laittaa tai siitä äänen puhuu.

      myös rahallisella auton ajotyylillä säästää todella suuria summia, helpolla 0,05 € km, helpolla 0,1 €.
      eikä meillä ole yhdessäkään autossa tehty jarru- yms remppaa vaikka useita on ajettu 0-180 000km,
      lisäksi on se ihmeellistä, auton kaikki muutkin paikat kestävät paremmin kun ajaa rauhallisesti,
      renkaiden vaihtoa ajatellaan kun on lähe 100 tkm,
      silloin ostetaan 2 uutta nastarengasta ja vanhat talvirenkaat laitetaan kesäksi taakse ja takaa kesärenkaat eteen, niin mennään 120 tkm.

      luulen että rahahuolet ovat suuri syy eroihin, rahan jatkuva puute on ikävä kaveri
      ja
      aian kiva ja järkevä on ola säästäväinen,,,,,,
      siinä ei ainakaan virhettä tee kuluttamisessa voi tehdä.

    • prkl ja kele

      Olen minä se säästäväinen.. Vaimoni ei piittaa rahasta ..
      Itse olen aina ollut säästäväinen ja vaimoni nalkuttaa ku ei minuu mikään muu kiinnosta ,kuin raha.

      vaimoni on kaiken halunnut talon ,uuden auton uudet sohvat... kertaakaan ei ole sanonut ei olen ollut ostamassa ihan mitä vain...
      kertaakaan ei ole lähtemättä syömään/juomaan baariin jos pyydän tai joku muu pyytää...
      Ostaa kaikkea krääsää kokoajan... Voisin sanoa et raha polttaa..
      Työt eivät sitä kiinnosta toki on töissä kun olen siintä hermoni monet kerrat polttanut..Mut ylitöitä ei sitä saa tekemään..
      En oikein ymmärrä onko hän näitä uusavuttomia... kaikki asioiden hoito jää minulle ,yleensäkkii kämpän hoito...
      Nykyisin oikeestaan ainut syy miksi riidellään... mut kumpikaan ei ymmärrä toista... Siis rahan suhteen ei ole mitään paniikkia velkaa ei enää hirveesti.. ja säästöissäni on jonkun verran ,mut en ymmärrä miksi kaikki pitäisi laittaa nyt ja heti palamaan...

      • rouva51

        Käytin pari päivää etsiessäni netistä puuvillaneuletakkia, hinnat menivät 70 euroon. Sitten löysin tarkalleen sellaisen kun halusin, tavaratalosta 25 eurolla.
        Ihan melkein mitä vain saa edullisesti, kun jaksaa harkita.
        Keksikää yhteistä kivaa tekemistä, krääsä on usein merkki jostain muusta, ehkä hän tahtoo huomiotasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      342
      3514
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      229
      2146
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1692
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1577
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      85
      1414
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      291
      1297
    7. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1131
    8. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1131
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1117
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      966
    Aihe