Kolmikielisyys

983753765

Pähkäilen lapsen kieliasiaa koska perheemme tilanne on sellainen että olen itse täysin kaksikielinen (suomi-ruotsi), ruotsi kuitenkin äidinkieleni ja mieheni kanssa puhumme englantia, mutta hänen äidinkieli on oikeasti tanska. Hän ymmärtää ruotsia ja suomea mutta ei juuri puhu niitä, ei myöskään ole käyttänyt aikuisiässään juuri muuta kuin englantia koska ei ole asunut kotimaassaan yli kymmeneen vuoteen, joten puhuu ainoastaan sukulaisten ja maassa asuvien ystävien kanssa äidinkieltään. Asumme suomessa. Olen ajatellut puhua tulevalle lapsellemme ruotsia ja mieheni haluaa puhua englantia, mutta mietin miten lapsi oppisi suomea jos sitä ei kuitenkaan kotona puhuta? haluan tietysti että hän oppisi myös suomea koska asumme täällä ja se on minun toinen kieleni. Miten tällaisesta yhtälöstä selviäisi järkevimmin, onko vinkkejä?

8

1062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päiväkotiiinn

      jos laitat lapsesi suomenkieliseen päiväkotiin nii siellä oppii suomenkielen :)
      tuttavani suomen-ruotsalaiset tekivät näin koska heidän lapsi olisi muuten puhunut vain ruotsia

    • kkookkoo

      Onpa sinulla murheita.
      älä suotta pelkää. Lapsesi voi ihan hyvin ja saat varmaan iloisen lapsen.

      Kieli on yksi asia, äitiys on niin monta muuta asiaa.
      Puhu vaan ruotsia jos siltä tuntuu ja laita ruotsinkieliseen päiväkotiin jos voit. Kyllä se ympäriston kieli kuitenkin tarttuu.

    • kauniskieli

      Riippuu tietysti siitä, missäpäin Suomea asutte, mutta kyllä Suomessa oppii suomenkieltä.
      Minun lapseni ovat myöskin kolmekielisiä, isänsä kanssa puhuvat venäjää, minun kanssani suomea ja käyvät ruotsinkielistä k0oulua. Ja ruotsinkielisessä koulussa suuri osa lapsista tulee kaksikielisistä kodeista joissa suomenkieli on vahvasti mukana ja koululaiset puhuvat toistensa kanssa myös suomea.

      Tai tee kuten tuttavani, suomenruotsalais-venäläinen perhe, pitivät suomenkielistä lapsenlikkaa silloin tällöin mitä nyt köyhinä opiskelijoina pystyivät, lapsenlikka leikitti lapsia suomenkielellä.

      Mutta luultavasti lapsesi oppivat pihalla kavereitten kanssa leikkiessään suomea.

      • Alkup.

        Täytyy luottaa että onnistuu. Olen miettinyt tuota suomenkielistä päiväkotia yhtenä vaihtoehtona, mietityttää jos on liian aikaista laittaa esim. parivuotiasta suomenkieliseen jos vielä opettelee kahta muuta kieltä ymmärtämään. Uskon kuitenkin että ympäristöstä tarttuu se kieli viimeistään jos ei muuta.


      • äoöähuuli
        Alkup. kirjoitti:

        Täytyy luottaa että onnistuu. Olen miettinyt tuota suomenkielistä päiväkotia yhtenä vaihtoehtona, mietityttää jos on liian aikaista laittaa esim. parivuotiasta suomenkieliseen jos vielä opettelee kahta muuta kieltä ymmärtämään. Uskon kuitenkin että ympäristöstä tarttuu se kieli viimeistään jos ei muuta.

        kumpikin puhutte OMAA äidinkieltänne...se on se TUNNEkieli.
        Alle kolmevuotias tarvitsee sen kielen jolla lellitään...äiti äidinkielellä ja isä omalla äidinkielellä. Se yhteinen kieli tulee siinä sivussa. Tunnekieli pitää olla kunnossa jotta oppii mitään kieltä, eli kirjoja kirjoja kirjoja loruja musiikkia OMALLA kielellä.
        Suomikin tulee kaupan päälle...siinä sivussa sitten.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksikielisyys
        tää nyt ei ole kovin tieteellinen lähde...mutta...


      • Marieee33
        äoöähuuli kirjoitti:

        kumpikin puhutte OMAA äidinkieltänne...se on se TUNNEkieli.
        Alle kolmevuotias tarvitsee sen kielen jolla lellitään...äiti äidinkielellä ja isä omalla äidinkielellä. Se yhteinen kieli tulee siinä sivussa. Tunnekieli pitää olla kunnossa jotta oppii mitään kieltä, eli kirjoja kirjoja kirjoja loruja musiikkia OMALLA kielellä.
        Suomikin tulee kaupan päälle...siinä sivussa sitten.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksikielisyys
        tää nyt ei ole kovin tieteellinen lähde...mutta...

        Meillä puhutaan suomea, ruotsia ja englantia. Olemme puhuneet englantia alusta asti keskenämme, koska ruotsinkielen taitoni ei ole paras mahdollinen! Asumme siis Suomessa, mutta mieheni on ruotsalainen ja asunut täällä vasta 2v. Minä puhun vauvalle suomea ja isä ruotsia, ja toisillemme puhumme englantia. Toivottavasti onnistuu! :D


      • Kielten keskellä
        Alkup. kirjoitti:

        Täytyy luottaa että onnistuu. Olen miettinyt tuota suomenkielistä päiväkotia yhtenä vaihtoehtona, mietityttää jos on liian aikaista laittaa esim. parivuotiasta suomenkieliseen jos vielä opettelee kahta muuta kieltä ymmärtämään. Uskon kuitenkin että ympäristöstä tarttuu se kieli viimeistään jos ei muuta.

        Lapsesi oppii niitä kieliä, mitä hän kuulee, mitä hänelle puhutaan. Automaatti ei ole, että lapsesi oppii hyvin esim. vanhempien äidinkielen, sillä nykypäivänä työelämä vie ison osan vanhempien ajasta ja ehkä harrastukset ym. ja vanhemmilla ei muutenkaan välttämättä ole niin aikaa kommunikoida lasten kanssa niin paljon kuin olisi hyvä kielen oppimisen kanssa.
        Suomessa ei välttämättä opi suomenkieltä ellei sitä aktiivisesti kuule ja kommunikoi sillä kielellä, siis edellyttää vuorovaikutusta. Lapset oppivat toki helposti, mutta kannatta muistaa, että te vanhempina joudutte kuitenkin tekemään hieman enemmän töitä, jotta lapsi oppii hyvin kaikki halutut kielet ja sananvarasto kehittyy monipuoliseksi, nimenomaan tuo monipuolisuus ei automaattisesti toteudu vaikka lapsi tavallaan puhuisikin sujuvasti eri kieliä.

        Alussa lapsi sotkee kieliä, mutta lapset oppivat yllättävän nopeasti erottamaan kielet toisistaan ja tajuavat kenelle puhutaan mitäkin kieltä. Kaksi vuotias ei ole ollenkaan liian pieni kielen kannalta. Toki edelöyttää, että mm. vanhemmat ovat johdonmukaisia siinä, mitä kieltä kukin puhuu - siis kukin puhuu aina vain omaa äidinkieltä.

        Mutta kyllä se siitä! Liikaa ei kuitenkaan kannata murehtia näitä juttuja :)


    • Vastaususta

      Voisitte ottaa jonkun asumaan lapsen kasvamisen ajaksi, sellaisen, joka puhuisi lapselle vain suomea. Ja kysymys koskien kieliänne. Miksette puhu miehesi kanssa niin että sinä puhut hänelle ruotsia, hän puhuu sinulle tanskaa, koska kielethän on niin samanlaisia niin voisitte ymmärtää toisianne :D se oli vain villi ajatus joka tuli mieleen vastausta lukiessani. Pelkäänpä ettei minusta ole kuitenkaan hyötyä :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe