Koska teillä on vatsa kasvanut? Itselläni kaksoisraskaus ja välillä tuntuu siltä, että vatsa on vähän isompi kuin normaalisti, joskus taas että ei. Voikohan sitten vaan olla turvotusta, housut puristaa kyllä, mutta nyt on onneksi voinut käyttää mekkoja. Olen viikolla 12, ja vähän tosiaan näkyy vatsaa, onko normaalia? Tuntuu, että olisi konkreettisempaa jos näkyisi jo!
Koska vatsa kasvaa?
21
3828
Vastaukset
- helmikorvakoru
Pikkuhiljaa, itsellä ihan normaali raskaus ja vähän kyllä jo pömpöttää! viikkoja nyt 16 1 Että eiköhän se siitä kun kaksosetkin kerta tulossa. :) PALJON ONNEA! :)
- miumauÄksDee
Se on hyvin yksilöllistä missä vaiheessa alkaa kenelläkin näkyä. Minusta näki kuulemma selvästi että olen raskaana 15.:nnellä raskausviikolla. Itse huomasin vatsan pyöristyneen (normaaleja turvotuksia enemmän) jo ehkä vajaa viikko sitäkin aikaisemmin.
Nyt rv 15 2 eikä vatsastani voi enää todellakaan erehtyä... Ja ensimmäistäni siis odotan (yhtä kappaletta ;D).- allmoust mum
mulla 16 raskautta takana ja hieman vatsa näkyy jo...
- vatsoja
Kävin katsomassa vauvavatsoja jollain sivustolla netisssä. Ja odottavilla äideillä vatsa kasvaa kyllä näemmä ihan eri tahtia! Ei voi oikein muihin vertailla. Toisilla on valtava vatsa siinä vaiheessa, kun toisella juuri ja juuri erottaa vatsan näkymisen. Ja riippuu onko ensimmäinen lapsi kyseessä vai onko lapsi/lapsia entuudestaan. Ja onko yksi lapsi tulossa vai useampi. Ja muutkin asiat vaikuttaa.
Itselläni ennen kuin vatsa alkoi varsinaisesti kasvaa oli turvotusta. Vatsa ei ollut koko päivää samankokoinen. Nyt kun on "oikea" vauvamasu niin vatsa ei pienene välillä. Mies ja minä itse huomaamme vatsan kasvaneen. Ja jotkut, jotkat tietävät minun olevan raskaana. Kukaan joka ei tiedä raskaudestani, ei ole huomanut mitään. En tosin esim. töissä ole pitänyt kovin tiukkoja paitoja.
Normaalit vaatteet menee vielä. Olen viikolla 16. Viikolla 12 vatsa näkyi silloinko jo vähän. Mutta enemmän oli kyllä juuri sitä turvotusta. - :/
Mä olen viikolla 18, mut ei näy. Oon niin lihava keskivartalosta eli just mahanki kohalta, että läskit taitaa pysyä etusijalla vielä kauan, ellei koko raskauden ajan. Tuntuu et se vatsa on ehkä vähän kasvanu, mut näyttää vaan kahta kauheemmalta läskimahalta. Onko ketään muita ylipainoisia odottajia? Koska on alkanut näkyä selvästi raskaus mahaläskejen takaa?
- 15+4
Rv 15 4. Vatsa hieman kasvanut, kommentteja kyllä saatu myös, että on pieni vatsa. Kavereilla on isompia vaikka eivät ole raskaana. ;-)
Ainakin viikon ollut saman kokoinen. Tosin nyt jopa tuntuu, että vatsa on pienentynyt! Mutta ehkä siihen on vain silmä tottunut. Odottelen, että tapahtuis muutosta ja vähän taas kasvaisi. Yritetään malttaa, kyllä se varmaan vielä kasvaa! Kohta sitä varmaan jo voivottelee isoa vatsaansa!- 15+3
Täällä ois yks ylipainoinen tuleva mamma, vko 15 3, LA 15.1. Itse tunnen että maha on alkanut kasvamaan, mutta valitettavasti se jää vielä vatsamakkaroiden peittoon. Itsekin odotan toiveikkaana, että saisin pian kauniin pyöreän vauvamasun vaikka läskiäkin löytyy. Tosin saatan joutua odottamaan kauankin. Kertokaa te muut keskivartalosta lihavat, kauan kesti että vatsa oli selkeästi vauvan aiheuttama?
- marrasmamma
15+3 kirjoitti:
Täällä ois yks ylipainoinen tuleva mamma, vko 15 3, LA 15.1. Itse tunnen että maha on alkanut kasvamaan, mutta valitettavasti se jää vielä vatsamakkaroiden peittoon. Itsekin odotan toiveikkaana, että saisin pian kauniin pyöreän vauvamasun vaikka läskiäkin löytyy. Tosin saatan joutua odottamaan kauankin. Kertokaa te muut keskivartalosta lihavat, kauan kesti että vatsa oli selkeästi vauvan aiheuttama?
Mulla oli lähtöpaino 76kg (pituus 165cm). Ja selkeästi vauva massu alkoi näkyy n.rv 19 . Nyt olen 23 2 ja massu vaan kasvaa ja kasvaa.. :) Massuni alkaa jo rintojen alta ja on sellainen leveä pönäkkä. :)
- tttt_
marrasmamma kirjoitti:
Mulla oli lähtöpaino 76kg (pituus 165cm). Ja selkeästi vauva massu alkoi näkyy n.rv 19 . Nyt olen 23 2 ja massu vaan kasvaa ja kasvaa.. :) Massuni alkaa jo rintojen alta ja on sellainen leveä pönäkkä. :)
Olen hoikka tai normaalipainoinen, mutta itselläni ei todellakaan ylimääräsitä vatsassa koskaan ollut. Miten te muut hoikat, entä kaksosten odottajat? Eikä kaksoisvatsan pitäisi periaatteesa kasvaa nopeammin? Aluksi minusta tuntuikin, että ompa vatsa suuri, jo viikolla 6-7, mutta kai se vaan oli turvotusta, sillä nyt noin saman kokoinen...
- 15+5
tttt_ kirjoitti:
Olen hoikka tai normaalipainoinen, mutta itselläni ei todellakaan ylimääräsitä vatsassa koskaan ollut. Miten te muut hoikat, entä kaksosten odottajat? Eikä kaksoisvatsan pitäisi periaatteesa kasvaa nopeammin? Aluksi minusta tuntuikin, että ompa vatsa suuri, jo viikolla 6-7, mutta kai se vaan oli turvotusta, sillä nyt noin saman kokoinen...
Vastailin eilen (15 4 nimimerkillä). Vatsa on aika pieni, tosin olen pienempiäkin (lähes olemattomia) vauvavatsoja näillä viikoilla nähnyt. Olen hoikka/normaalipainoinen. Mutta en odota kaksosia. En tiedä voiko näillä viikoilla olla vielä turvotusta, mutta nyt on tosiaan alkanut tuntumaan, että vatsa on vähän pienentynyt. Pitäisikö tässä alkaa huolestumaan... Otin viikko sitten kuvan vatsasta, täytynee vertailla. Voi olla, että se vaan tuntuu pienentyneen. Täytyy kysyä miehenkin mielipidettä.
Mutta tuosta hoikkuudesta, että kaikilla hoikilla ei ole samankokoinen vatsa samaan aikaan. Että ei siitäkään voi oikein mitään päätellä. Eroa voi olla paljonkin. Kaverini oli tosi hoikka ja hänellä vasta kasvoi hurjaa vauhtia ja oli aika valtava. Toisilla vatsa tuntuu olevan kovin pieni koko raskauden ajan.
Joku oli hämmästynyt kun työkaverini jäi äippälomalle. Vatsaa ei kuulemma ollut huomannut. Kai nyt siinä vaiheessa kuitenkin luulisi huomaavan... Itse olin silloin eri paikassa töissä joten en nähnyt vatsaa. - 15+5
15+5 kirjoitti:
Vastailin eilen (15 4 nimimerkillä). Vatsa on aika pieni, tosin olen pienempiäkin (lähes olemattomia) vauvavatsoja näillä viikoilla nähnyt. Olen hoikka/normaalipainoinen. Mutta en odota kaksosia. En tiedä voiko näillä viikoilla olla vielä turvotusta, mutta nyt on tosiaan alkanut tuntumaan, että vatsa on vähän pienentynyt. Pitäisikö tässä alkaa huolestumaan... Otin viikko sitten kuvan vatsasta, täytynee vertailla. Voi olla, että se vaan tuntuu pienentyneen. Täytyy kysyä miehenkin mielipidettä.
Mutta tuosta hoikkuudesta, että kaikilla hoikilla ei ole samankokoinen vatsa samaan aikaan. Että ei siitäkään voi oikein mitään päätellä. Eroa voi olla paljonkin. Kaverini oli tosi hoikka ja hänellä vasta kasvoi hurjaa vauhtia ja oli aika valtava. Toisilla vatsa tuntuu olevan kovin pieni koko raskauden ajan.
Joku oli hämmästynyt kun työkaverini jäi äippälomalle. Vatsaa ei kuulemma ollut huomannut. Kai nyt siinä vaiheessa kuitenkin luulisi huomaavan... Itse olin silloin eri paikassa töissä joten en nähnyt vatsaa.Täytyi oikein mitata vatsa! Mittasin pari cm navan alta ja vatsan ympärys oli 82 cm. N. 3 cm navan yläpuolelta on 75 cm.
Muistaakseni ennen raskautta vyötärön ympärykseni navan alta oli 9-10 cm pienempi.
Mites onko teille kiloja tullut kuinka lisää?
- jadelynn
eli siis itse kun odotin kaksispoikia ni ei se maha nopeammin kasva,sen huomaan... no itselläni oli laskettu aika 10.9 ja ystävälläni heinäkuussa,kun hän oli viimeisellä kuulla oltiin saman kokoisia...pojat kylläkin syntyivät kuukausi siitä 14.8.06!! onnea kovasti :) itselläni erittäin pos. kokemus,synnytys oli niin helppo,en ottanut mitään lääkettä eikä siinä mennyt kuin kaksi tuntia sairaalaan saavuttuani!!
- Aloittaja!!!
Ja oli se navan alta 86cm ja 3cm navan päältä 77cm, eli kyllä se varmaan onkin kasvanut, ja viikkoja siis se 12...tai siis on jo suurempi kuin sinulla 15 5 :-)
- 19mamma86
Aloittaja!!! kirjoitti:
Ja oli se navan alta 86cm ja 3cm navan päältä 77cm, eli kyllä se varmaan onkin kasvanut, ja viikkoja siis se 12...tai siis on jo suurempi kuin sinulla 15 5 :-)
Itse olen todella hoikka,ollut aina.painoindeksi ekassa neuvolassa 17,6..tämmönen olen aina ollut ja on myös kaikki muut sisarukseni.Kaikki sanoi mulle jo alusta asti et varmasti näkyy tosi aikaisessa vaiheessa tämä raskaus kun olen niin hoikka.nyt siis 15 2 eikä minkäänlaista eroa vielä normaaliin.aamulla kun peilistä kattoo nii ainut mitä vatsassa näkyy on vatsalihakset :D joten ei tosiaan siitä painosta voi päätellä millon alkais näkymään..kivahan se ois jos ois jo sitä vauvamahaa,mutta olen aatellut että pysyköön sitten piilossa vielä,kun varmasti tässä matkan varrella kerkeää kyllä isoksi kasvaa jossain vaiheessa :)
- Ruisnappi
19mamma86 kirjoitti:
Itse olen todella hoikka,ollut aina.painoindeksi ekassa neuvolassa 17,6..tämmönen olen aina ollut ja on myös kaikki muut sisarukseni.Kaikki sanoi mulle jo alusta asti et varmasti näkyy tosi aikaisessa vaiheessa tämä raskaus kun olen niin hoikka.nyt siis 15 2 eikä minkäänlaista eroa vielä normaaliin.aamulla kun peilistä kattoo nii ainut mitä vatsassa näkyy on vatsalihakset :D joten ei tosiaan siitä painosta voi päätellä millon alkais näkymään..kivahan se ois jos ois jo sitä vauvamahaa,mutta olen aatellut että pysyköön sitten piilossa vielä,kun varmasti tässä matkan varrella kerkeää kyllä isoksi kasvaa jossain vaiheessa :)
Joo ei voi päätellä. Joillakin todella hoikilla alkaa näkymään pian ja on iso vatsa ja toisilla kestää ennen kuin näkyy yhtään mitään... Toki jos kaikilla kasvaisi vatsa samalla tavalla niin sitten sen litteävatsaisella toki ennemmin huomaisi!
- Jeejeeuu
Itse huomasin mahan kasvaneen vähäsen jo viikon 10 paikkeilla. Viikolla 15 maha oli jo selkeästi muidenkin havaittavissa, sen jälkeen se kasvoikin aika vauhdilla.
Lähtöpaino oli normaalin ja alipainon rajalla ja kohtu taaksepäin kallistunut. - pikkumahainen läski
Itselläni menossa 24. viikko ja ei ole vatsa kasvanut kovin isoksi ja miehellä on siitä stressi ja sitä vielä lisäsi se että kaverinsa päivitteli kun ei ole iso vatsa... :( minua ei ole haitannut mutta nyt hieman alkoi masentamaan. Mukavempi varmasti muuten olla kun ei ole iso vatsa mutta olisihan se selkeä merkki lapsen kasvusta. Käytiin kyllä kuukausi sitten rakenneultrassa ja vauvalla oli kaikki kunnossa ja liikkuvainenkin on kun joka päivä tunnen liikkeet. Olen kyllä aika muodokas että ei mikään ihme jos ei tuon ruokamahan alta vauvamaha näy...huomaan toki itse vaatteissa muutokset mutta ei ole kiva joka päivä kuulla mieheltä että milloin se kasvaa.
- L5
Riippuu kyllä todella paljon kohdun asennosta, milloin vauvamaha alkaa näkyä. Jos eteenpäin kallistunut kohtu, niin jo rv 12 alkaa selvästi pyöristyä. Myös mm. notkoselkäisyys saattaa vaikuttaa asiaan. Itse odotan kolmatta vasta rv 7, mutta toista odottaessani vatsa oli vauvamaha juuri noilla 12-13 viikoilla jo selvästi. Ja itselläni juuri tuo eteenpäin kallistunut kohtu. Tällä kierroksella siis odotettavissa äitiysvaatteiden käyttöä reilun kuukauden päähän ;)
- ...
kans kaksosraskaus viikolla 14 1 menossa ja en voi enää käyttää tavallisia farkkujani, ostin pari päivää sitten mammahousut niille hetkille kun ei voi hameessa olla. Ihan selvästi on kohtu kasvanut ja tuntuu kovana pömppänä korkeimmillaan nelisen senttiä navan alla. Mulla ei tosin oo eka raskaus, joten varmaan kohtu venähtää nopeammin kuin esikoisten odottajalla. Itsekin pystyt tunnustelemaan, onko kohtu vai vaan turvotusta. Kohtu tuntuu kovana, häpyluun yläpuolelta kun alat tunnustella alavatsaa. Et voi erehtyä siitä kun sen tunnet! Tietenkin kohtu kans vie tilaa vatsan sisällä ja siksi rasvat sun muut saa vatsan pömpöttämään enemmän kuin vain pelkän turvotuksen takia.
- Aloittaja!
Kiinnostaisi tietää :-) kun on kanssa kaksoisraskaus!
- sfgq quisg
Siis ihan yleisesti, miten ihmeessä kaikilla on alkanut näky vatsa vasta noin myöhään! Itse oon hoikka/normaalipainoinen, kohtu takana, ja jo viikolla 9-10 ei ollut mitään mahdollisuuksia peitellä raskautta esim. töissä. Löysempiin housuihin jouduin vaihtamaan heti alussa, ilmeisesi jotain turvotusta, koska omat farkut kiristi ja sattui. Nyt viikkoja 23 ja ihan normaalimitoissa mennään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833175
- 751281
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1641194Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401030Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103961Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310932- 43839
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78825Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124815- 95807