Atopia ja masennuslääke

atopiaton utopia

Hei!

Onko muita atoopikkoja jotka käyttää masennuslääkkeitä? Onko jonkun muun atoopikon iho pahentunut masennuslääkkeen käytön aikana?

Oon siis atoopikko ja nyt on viime syksystä asti ollut tavallista pahempi tuo iho, en muista edes millon viimeksi ihoni on ollut näin pahana kuin viime aikoina.. Pienestä asti siis olen atoopikko ollut.. Lueskelin yks päivä käyttämäni lääkkeen, Venlafaxin ratiopharm, mahdollisia haittavaikutuksia ja yllätys,yllätys - siellä melko harvinaisten haittavaikutusten joukossa luki "ihotulehdus, dermatiitti" ja yleisten joukossa "kutina tai kirvely ilman selvää syytä".. Rupesin siis miettii et ehkä tää iho on pahentunut ton lääkkeen vaikutuksesta... Onko kokemusta tai mitä sanoisitte, voiko se johtua siitä?

Ihoni on siis punainen, kuiva (hilseilee) ja kutiava. Jopa kasvot. Ja kasvot varsinkin tuntuu et kiristää.. Aaltoilevasti mennyt, välillä helpottanut ja sitten alkanut taas... Ei jaksais enää ravata lääkärillä.. Mutta kai se on pakko ottaa asia puheeks omahoitajan kans kun se palaa lomalta ja kysyä neuvoja ja apuja ja josko vois selvittää tosiaan et mistä tää oikein ja todella johtuu - ei oikeen enää riitä et lääkärit määrää rasvoja tai valohoitoja kun kortisoni auttaa vaan sen aikaa mitä sitä voi käyttää ja sitähän kun ei voi käyttää jatkuvasti.. Ja valohoidoissa on vähä raskasta käydä kolmesti viikossa, ja kukkaroakin se rasittaa kun matti siellä tuntuu asuvan...

6

830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • atopia+astma+allerg.

lääkettä, olen atoopikko, atopiani on paha, en ole huomannut mitään eroa. Omahoitajan kanssa asiaa on turha selvitellä, mene lääkärin vastaanotolle.

Efellä, kuten muillakin SNRI- ja SSRI-lääkkeillä voi, siis voi olla sivuv. dermatiitti. Sen sijaan se ei ole sama kuin atopia kuten tosin varmasti tiesitkin. Ja kuivuus ja kutina ei ole sama kuin derm.oireilu.

Tulehtuuko ihosi muulloin? Itselläni ainakin atopia on välillä niin paha että se vaatii antibiootin.

Käytkö ihotautilääkärillä yleensä atopiasi takia vai ihan yleislääkärillä? Onko sinulla millainen peruhoito ihoosi?

Miksi kortisonia? Eikö Protopic sovi sinulle??

Voithan vaihtaa Efen johonkin muuhun lääkkeeseen.

• atopiaton utopia

Tietysti olen lääkärille menossa mut en voi itse päättää lääkkeen lopettamisesta (jota siis toivoisin) ja tosiaan omahoitaja voi ehkä vähän paremmin ku mä tietää et voiko tässä nyt olla kyse siitä et toi lääke on tän oireilun saanu puhkeamaan. Plus haluisin ehkä kumminki suoraan ihotautilääkärille, toivoisin häneltä oikeaa vastausta siihen voiko päästä suoraan, en tiä/muista miten se systeemi pelaa...

Niin, tiesin et dermatiitti on eri ku atopia mut en usko et mulle ois sitä puhjennu ilman atopiaa... Tää on jotain niin stressaavaa et ei tää tosiaan oo mikään pikkujuttu. Jopa parissa paikkaa on itsestään tullu pieniä halkeemia, jotka on arkoja. Jokin tulehdus tää on.

Normaalisti on ollu kutinaa ja sen seurauksena ihorikkoa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Varsinkin talvisin on myös päänahka hilseillyt. Vasen jalkani on erilainen johtuen onnettomuudesta jonka jälkeen siihen on silloin tällöin (n. 1-3 vuoden välein) puhjennut ruusu. Muuten ihoni ei ole ollut tulehduksissa. Viime syksystä lähtien siis kaikki on ollut toisin. Ruusuja on esiintynyt melko tiheään, neljä muistaakseni tässä vajaan vuoden sisään. (Nyt onneksi tulehduksenestohoito menossa.) Lisäksi iho on kauttaaltaan kuivunut ja kutissut niin ettei aina saa nukuttua eikä tehtyä normaaleja päivittäisiä asioita, ja olo on kurja.

En nyt varmaksi muista miten on menny, ois sellanen muistikuva et yleensä on täytyny mennä yleislääkärille jolta vasta sit saanu lähetteen ihot.lääkärille... Viimeksikin oisin heti halunnu ihot.lääkärille suoraan mut joutu kaks kertaa käymään arvauskeskuslääkärillä ja sit vast pääsin.. Siinäkin yksi syy että en haluu hukata aikaa ja rahaa vaan haluisin suoraan ihot.lääkärille että ensin haluan keskustella omahoitajan kans et onko tosiaan mahollista päästä nopeemmin ja halvemmalla ihotautilääkärille ku viimeks..

Perusvoiteita käytän, ja silloin kun iho kutiaa ja/tai tulee raapimisjälkiä, käytän kortisonivoidetta.

Ei mulle oo kukaan lääkäri edes maininnut Protopicia... Enkä oo ees tienny et tommosta on joten en oo osannu kysyä... Täytyyki kysellä et saisinko kokeilla sitä koska se tosiaan kuulostaa pelastukselta... (Todennäkösesti joutuu vaatimaan sitä enkä mä oo hyvä vaatimaan mitään..No toiv. pysyn lujana..)

Niin jos löytys joku vastaava lääke joka ei aiheuttais tätä reaktioo.. Täytyy kysyä siitäkin.... Joka tapaukses tota en enää halua syödä..

Kiitos vastauksesta.

• BH

Itse en käytä masennuslääkkeitä enkä muitakaan lääkkeitä, mutta ihan pakko kertoa myös omasta syksystä.

Olen atoopikko, mutta vuosiin ei ole iho oireillut pahasti. Kuitenkin syksyllä ja talvella ihottuma iski erittäin pahasti. Naama, kädet, selkä ja jalat tulivat täyteen punaisia läikkiä. Ravasin lääkäreillä, kokeilin suolahuonetta, ruokavalion muuttamista yms., mutta mikään ei tuntunut auttavan. Kutina pysyi. Naamaan sain onneksi alkuvuodesta avun Protopicista. Monet illat tuli itkettyä ihoa kun tuntui, että mikään ei auta.

Tuli vain mieleen, että olisiko ihottuman takana vain kova syksy ja talvi? Itselleni eivät lääkärit osanneet oikein auttaa mitenkään. Nyt olen pari kuukautta ollut etelän lämmössä, ja iho on parempi kuin kertaakaan syksyn jälkeen. Suosittelen siis paljon aurinkoa (D-vitamiinia) ja jonkun verran merivettä iholle. :)

Toivottavasti saat ihottuman rauhoittumaan! Tsemppiä!

• atopiaton utopia

Täälläkin on tullut itkettyä.. Varsinkin tossa viime aikoina, kun on ollu nää helteet mutta en ole uskaltanut ja/tai ehtinyt olla paljon auringossa ja jatkuva kurja olo.. Pelkään että hikoan ja iho pahenee entisestään... (Toi lääke kun kaiken lisäks lisää hikoilua.. Ja kutian usein jos hikoan...) Voi kyllä olla sitä kovaa syksyä ja talveakin.. Mielessä on sekin vaihtoehto käynyt.. Ja toive että pääsisi etelän lämpöön, jos se auttaisi.. Mutta se on tuntunut mahdottomalta.. En tiedä kuinka ihmeessä pääsisin etelän lämpöön.. Siellä voisi keskittyä vaan paranemiseen, ja kun pääsisin kotiin voisin jatkaa arkea paremmin mielin.. Ajatuksena ihana mutta tosiaan ei taida onnistua...

Kiitoksia.

• BH
        atopiaton utopia kirjoitti:

Täälläkin on tullut itkettyä.. Varsinkin tossa viime aikoina, kun on ollu nää helteet mutta en ole uskaltanut ja/tai ehtinyt olla paljon auringossa ja jatkuva kurja olo.. Pelkään että hikoan ja iho pahenee entisestään... (Toi lääke kun kaiken lisäks lisää hikoilua.. Ja kutian usein jos hikoan...) Voi kyllä olla sitä kovaa syksyä ja talveakin.. Mielessä on sekin vaihtoehto käynyt.. Ja toive että pääsisi etelän lämpöön, jos se auttaisi.. Mutta se on tuntunut mahdottomalta.. En tiedä kuinka ihmeessä pääsisin etelän lämpöön.. Siellä voisi keskittyä vaan paranemiseen, ja kun pääsisin kotiin voisin jatkaa arkea paremmin mielin.. Ajatuksena ihana mutta tosiaan ei taida onnistua...

Kiitoksia.

Oletko tutustunut Atopialiiton sivuihin? Liitto järjestää matkoja etelän aurinkoon. Kannattaa tutustua sivuihin. Sieltä löytyy paljon infoa ja tietoa, sekä vertaistukea.

http://atopialiitto.fi/

Toivottavasti saat ihon pian kuntoon!

• atopiaton utopia
        BH kirjoitti:

Oletko tutustunut Atopialiiton sivuihin? Liitto järjestää matkoja etelän aurinkoon. Kannattaa tutustua sivuihin. Sieltä löytyy paljon infoa ja tietoa, sekä vertaistukea.

http://atopialiitto.fi/

Toivottavasti saat ihon pian kuntoon!

Itse asiassa tiesinkin että liitto järkkää matkoja mut siin on se ongelma et en usko et pärjäisin siellä yksin (en pahemmin oo käyny ulkomailla) ja tietty vaan potilas voi saada sen matkan tota kautta joten tarvis avomiehen matka kustantaa kokonaan ite plus se oma osuus 200-300 . Toi oma osuus ei yksinään oo kovin paha ylipäänsä mut tässä konkurssissa sekin on jo tosi paljon... Suorastaan ahdistaa ajatus yksin lähteä. Jos ukon työtilanne paranee niin sit vois harkita.. Mutta näköjään seur. reissu johon mun ois periaatteessa mahdollista ottaa osaa on vast marraskuussa ja hakuaika päättyy jo 27.8. et siihen mennessä meiän pitäs tietää toi ukon työtilanne. Ja mun rahatilanne kun ei ole ollut juuri lainkaan tuloja nyt pariin kuukauteen... Täytyy nyt katsella mikä tilanne... Kiitos kun muistutit liiton olemassa olosta, en taas ollut sitä muistanut, voi löytyä lisää tietoo ja vinkkejä.

Kiitos vielä tästäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      76
      3466
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1782
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1092
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1065
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe