Alkoholi/pienet lapset

Olenko tiukkis?

Mitä mieltä olette runsaan alkoholin nauttimisesta juhlissa joissa on paikalla alle kouluikäisiä lapsia?

Jopa lapsien isät voi olla konttauskunnossa, oksentelee yms.. Äidit harvemmin. Itse olen tätä ihmetellyt ja nyt raskaana olevana olen miettinyt, että sitten kun meillä on lapsi en halua, että lapsen isä tai vieraat ovat kovin juovuksissa. Onko se nipoa? Olen joskus tästä puhunut erälle ystävälleni ja hän ei näe siinä mitään kovin kummallista. Kun lapset tuntuu tykkäävän kovasti näistä humalaisista (mitä nyt joskus valittaa, että joku puristaa syliiin liian kovasti). Lapset itse sanovat tykkäävänsä ja tulevat syliin.

Itse pelkään, että pienelle lapsella sattuu jotain, humalainen pudottaa sylistä, kaatuu päälle tms. Ja että lapsia pelottaa, inhottaa humalaiset. Itse muistan lapsuudesta kuinka pidin vanhempiani alkoholisteina, mutta myöhemmin ajateltuna en tiedä olivatko. Mutta muistan heidän olleen humalassa ja se ei ollut kivaa. Eikä vieraat ihmiset, jotka oli humalassa.

Voisiko aikuisten juhlissa, jossa otetaan reippaasti alkoholia jättää lapset hoitoon? Tai ottaa vähemmän? Eikö hauskaa voi pitää selvinpäin? Lasten vanhemmat kai asiasta on vastuussa, eikä lapsettomat vieraat. Mutta kai lapsettomatkin voisi ottaa lapset huomioon.

Itse en nyt raskaana ollessakaan halua juhliin jossa otetaan paljon viinaa, kun pelkään, että joku kaataa minut horjuessaan tai rojahtaa päälle. Pienikokoinen ihminen kun olen vielä. Niihin juhliin missä tiedän otettavan sivistyneesti olen mielelläni mennyt.

6

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapset huomioitava

      Meillä on yksi ystäväpariskunta, joka kutsuu aina koko perheemme (3 lasta) kylään. Uuden vuoden juhliin yms. Mutta nämä ystävät ottavat alkoholia todella paljon. He ehdottomasti haluavat lapsetkin mukaan, kun lapset on niin ihania. Mutta silloin voi sanoa, että meillä on periaate, että lasten aikana ei oteta alkoholia. Ja jätämme lapset hoitoon. Aina hoitopaikkaa ei kuitenkaan järjesty ja silloin pitää kieltäytyä juhlista. Eivät he sentään ristiäisissä ota alkoholia eikä lasten synttäreillä, mutta rippijuhliin saattavat tulla humalassa.

      • Kyyninen ihminen

        "... Mutta silloin voi sanoa, että meillä on periaate, että lasten aikana ei oteta alkoholia..."

        Ei ihan terve periaate. Tuolla kasvatuksella saadaan juuri aikaan örveltäviä suomalaisia :(


      • 24

        mitä porukkaa; "rippijuhliin saattavat tulla humalassa". Pysyhän lapsinesi kaukana moisista alkoholisteista.


    • 32

      totta: "lapset pitävät kovasti humalaisista". Säälittävää, että lapset joutuvat kokemaan tuollaista. En ole koskaan ollut juhlissa, joissa olisi kännätty lasten ollessa läsnä. Kuulostaa ihan alkoholistimeiningiltä tuo kuvauksesesi; sosiaaliviranomaisilla olisi työsarkaa..

      • Olenko tiukkis

        En nyt tiedä. Yksi pariskunta on kyllä mielestäni alkoholisteja. Mutta toiset eivät juo päivittäin, eikä joka viikkokaan. Eikä heillä ole pitkiä ryyppyputkia (juovat max. yhtenä tai kahtena päivänä, eivätkä jokapäivä). Käyvät normaalisti töissä. Eivätkä ota koskaan viinaa missään varsinaisissa lasten juhlissa. Ja ihan normaalisti muutenkin käyttäytyvät. Ovat kaukana jostain deekusta. Ns. juhlajuomisesta huolimatta...

        Voihan se liika kerralla juominenkin tietysti olla jonkin sortin alkoholismia. Että ei (aina) osata ottaa kohtuudella, vaikka lapsia olisi läsnä.

        Useimmiten häät taitaa olla ne juhlat joissa alkoholin/lapsivieraiden yhdistäminen on ongelma. Mutta on niitä muitakin. Mielestäni on ok ottaa pari olutta tms. grillijuhlissa, aikuisten synttäreillä, Vappuna yms. Vaikka lapsia on läsnä. Toki toisen vanhemmista on hyvä olla selvänä. Ja jos nekään vieraat joilla ei lapsia eivät ota kunnon kännejä. Mutta kunnon kännit on eri asia.

        En nyt ala mitenkään vetämään takaisin ja vähättelemään, kun itse otin tämän esillekin! Mutta ehkä muotoilin väärin tuon "Kun lapset tuntuu tykkäävän kovasti näistä humalaisista". Tarkoitti, että lapset tykkäävät näistä ihmisistä, olivat he humalassa tai ei. Ei suinkaan, että kun lapset tykkää humalaisista niin siksi aikuisten pitää ottaa kännit! Siis kun usein puhutaan, että lapset pelkää humalaisia. Mutta vaikka nyt näyttäisi siltä, että lapsien mielestä "Ritva" täti on kiva täti, jonka syliin halutaan ja hauska humalassa niin silti se ei ole ok.


      • Olenko tiukkis
        Olenko tiukkis kirjoitti:

        En nyt tiedä. Yksi pariskunta on kyllä mielestäni alkoholisteja. Mutta toiset eivät juo päivittäin, eikä joka viikkokaan. Eikä heillä ole pitkiä ryyppyputkia (juovat max. yhtenä tai kahtena päivänä, eivätkä jokapäivä). Käyvät normaalisti töissä. Eivätkä ota koskaan viinaa missään varsinaisissa lasten juhlissa. Ja ihan normaalisti muutenkin käyttäytyvät. Ovat kaukana jostain deekusta. Ns. juhlajuomisesta huolimatta...

        Voihan se liika kerralla juominenkin tietysti olla jonkin sortin alkoholismia. Että ei (aina) osata ottaa kohtuudella, vaikka lapsia olisi läsnä.

        Useimmiten häät taitaa olla ne juhlat joissa alkoholin/lapsivieraiden yhdistäminen on ongelma. Mutta on niitä muitakin. Mielestäni on ok ottaa pari olutta tms. grillijuhlissa, aikuisten synttäreillä, Vappuna yms. Vaikka lapsia on läsnä. Toki toisen vanhemmista on hyvä olla selvänä. Ja jos nekään vieraat joilla ei lapsia eivät ota kunnon kännejä. Mutta kunnon kännit on eri asia.

        En nyt ala mitenkään vetämään takaisin ja vähättelemään, kun itse otin tämän esillekin! Mutta ehkä muotoilin väärin tuon "Kun lapset tuntuu tykkäävän kovasti näistä humalaisista". Tarkoitti, että lapset tykkäävät näistä ihmisistä, olivat he humalassa tai ei. Ei suinkaan, että kun lapset tykkää humalaisista niin siksi aikuisten pitää ottaa kännit! Siis kun usein puhutaan, että lapset pelkää humalaisia. Mutta vaikka nyt näyttäisi siltä, että lapsien mielestä "Ritva" täti on kiva täti, jonka syliin halutaan ja hauska humalassa niin silti se ei ole ok.

        Ja sen verran voin kertoa, että olen itsekin ottanut joskus kunnon kännit. Mutta lasten läsnäollessa ei voi olla ihan miten vaan. Pitää jättää lapset hankkimatta/laittaa lapset hoitoon kun haluaa bailata. Tai jos haluaa juhlia aina kännäämällä ja ei ole omia lapsia niin juhlia lapsettomien kanssa.

        Pahinta on jättää lapset kotiin yksin ja lähteä baariin. Tai ottaa lapset baariin mukaan. Mutta kyllä nuo erinäiset juhlatkin on semmoiset missä voisi hieman miettiä, kuinka paljon viinaa ottaa ja otetaanko lapsia mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10596
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1878
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1636
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1438
    Aihe