Äärimmäinen unettomuus

Final countdown

Terve! Olen kärsinyt nyt kaksi vuotta unettomuudesta, jolle ei käsittääkseni ole enää tehtävissä mitään ja joutunen pian luopumaan työstäni ja elämästäni. Unettomuus alkoi täysin yhtäkkiä ilman mitään syytä, jota ainakaan itse voisin jälkeenpäin todeta. Valvomista saattaa jatkua jopa 3 vuorokautta putkeen, jolloin toimintakyky on jo pahoin heikentynyt. Tällöin on vaan oltava pois töistä, jossa onneksi voi olla kaksi vuorokautta pois ilman lääkärintodistusta. Nyt poissaoloja on jo niin paljon, että kysellään perään. Lääkäriltä sairauslomaa ei saa, koska unettomuus on oire jostain sairaudesta eikä sitä pidetä itse sairautena. Olen tässä vuosien saatossa kokeillut ensin zopinoxia, sitten ketipinoria ja lopulta on menty aina Dormicumiinkin asti. Mikään näistä ei kuitenkaan tuo unta vaan makailen sitten jossain paradoksaalisessa unen ja valveen välimaastossa, mikä ei virkistä ollenkaan. Lääkkeiden seurauksena seuraava päivä onkin sitten entistä vaikeampi. Nyt ihmettelen, miten olen selvinnyt tähänkin asti. Olen tullut siihen tulokseen, että nyt kun elämäni on käytännössä ohi tämän ongelman takia, niin päätän päiväni oman käden kautta. En halua pelkästään selvitä hengissä vaan mielestäni elämän pitää olla ainakin jossain määrin siedettävää, että mielihyvää voisi kokea edes kerran vuodessa. Minua ei enää liikuta se, kenet mahdollisesti teen surulliseksi itsemurhallani. Ne ihmiset eivät elä minun elämääni ja väitän, että noilla ihmisillä on parempi elämä. Suurin osa tuntemistani ihmisistä nukkuu kuitenkin joka yö jonkin verran.

27

3997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanillaheart

      Taidat olla myös jo vaikeasti masentunut jos mietit itsemurhaa. Unettomuus pahentaa masennusta ja jopa aiheuttaa sitä, toisaalta masennuskin aiheuttaa unettomuutta. En tiedä auttaisiko masennuslääkkeet tässä tapauksessa mitään? Unettomuus taitaa kuitenkin olla kaiken avain, vai onko sittenkään? Minusta sinun kannattaisi ainakin jutella lääkärille myös masennuksesta. Tuossa tapauksessa voisit saada sairauslomaakin. Se lomakin voisi auttaa rentoutumaan. En tiedä löytyisikö tilanteeseesi minkäänlaista terapiaa jossa oppisit rentoutumaan, ehkä joku jooga harrastuksenakin voisi toimia.

      Uskon nimittäin että olet alitajuisesti stressaantunut. Toisinaan olisi hyvä oppia sellainen sopivan hälläväliä-asenne elämään, etenkin työelämään ja miettiä siis mikä on oikeasti tärkeää ja ovatko ne asiat joista stressaa niin tärkeitä. Et ainakaan menetä mitään jos kokeilet noita vaihtoehtoja ennen kuin mietit itsemurhaa. Työn vähentäminenkin voisi olla avain jos etsit muuta ratkaisua. Uskon että useimmat ihmiset olisivat onnellisempia jos heillä olisi enemmän vapaa-aikaa ja he tekisivät vain osa-aikatöitä. Tietysti palkka on silloin paljon huonompi, mutta toisinaan terveys on sitä tärkeämpi. Eli unohdat nyt sen itsemurhan ja menet juttelemaan joko lääkärille uudestaan tai sitten töihin neuvottelemaan josko voisit tehdä töitä vain osa-aikaisesti. Jos et voi, niin sitten hankit vaikka toisen työn. Voi tuntua pelottavalta ajatukselta, mutta minusta sinun unettomuus kertoo että joku sinun elämässäsi on pielessä ja vaatii muutosta. Se voi olla vaikka se työ.

    • kvht-altistus
    • QQQRR

      Älä nyt vielä luovuta! Olet selvästi masentunut, nyt lääkäriin mars ja hommaat itsellesi masennuslääkkeet. Itselläni unettomuutta ei ole kestänyt noin kauaa, pari kuukautta vain. Olo alkoi olla aika lohduton, kunnes sain masennuslääkkeet. Ne rupesivat auttamaan parin viikon jälkeen, ja nyt saan nukuttua jo melko hyvin. En sano, että sinun ongelmasi ratkeaisi näin helposti, mutta älä hyvä ihminen luovuta! Tässä maailmassa on miljoonia unettomia, ONGELMASI ON HOIDETTAVISSA!
      Terapiaakin voisin suositella, lääkityksen ohella. Tsemppiä.

      • Final Countdown

        Hei! Kiitos kommentoinnista. Olen käynyt terapiassa nyt kaksi vuotta enkä ole löytänyt apua siitä. Terapiaistunnoissa käyn lähinnä yksinpuhelua aiheesta enkä koe siitä olevan apua. Pystyn kyllä keskustelemaan ongelmistani, mutta eivät ne sillä hoidu, kun unettomuudesta ei puhumalla pääse eroon. Masennuslääkkeitä aloin syömään heti unettomuuden alkuvaiheessa. Nyt on kokeiltu 6kpl eri masennuslääkkeitä ja yksi lääke kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Näiden kokeilujen seurauksena unettomuuteni paheni näihin mittasuhteisiin, joissa se on nyt. Lääkkeet eivät sovi kaikille. Tiedän myös sen, että niitä pitää kokeilla kauemmin kuin pari päivää. Itse kokeilin kutakin lääkettä kuukauden verran siihen asti, kunnes menetin toimintakykyni täysin. Ja kyllä maailmassa on miljoonia unettomia. Maailmassa myös miljoonia syöpäpotilaita, parantumattomasti sairaita jne kuten maailmassa on myös miljoonia onnellisia ihmisiä. Asian tiedostaminen ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että toimintakykyni on loppumassa.


      • QQQRR
        Final Countdown kirjoitti:

        Hei! Kiitos kommentoinnista. Olen käynyt terapiassa nyt kaksi vuotta enkä ole löytänyt apua siitä. Terapiaistunnoissa käyn lähinnä yksinpuhelua aiheesta enkä koe siitä olevan apua. Pystyn kyllä keskustelemaan ongelmistani, mutta eivät ne sillä hoidu, kun unettomuudesta ei puhumalla pääse eroon. Masennuslääkkeitä aloin syömään heti unettomuuden alkuvaiheessa. Nyt on kokeiltu 6kpl eri masennuslääkkeitä ja yksi lääke kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Näiden kokeilujen seurauksena unettomuuteni paheni näihin mittasuhteisiin, joissa se on nyt. Lääkkeet eivät sovi kaikille. Tiedän myös sen, että niitä pitää kokeilla kauemmin kuin pari päivää. Itse kokeilin kutakin lääkettä kuukauden verran siihen asti, kunnes menetin toimintakykyni täysin. Ja kyllä maailmassa on miljoonia unettomia. Maailmassa myös miljoonia syöpäpotilaita, parantumattomasti sairaita jne kuten maailmassa on myös miljoonia onnellisia ihmisiä. Asian tiedostaminen ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että toimintakykyni on loppumassa.

        Oletko siis kokeillut jotain pitkäaikaiskäyttöön tarkoitettua unilääkettä? Nukahtamislääkkeiden (esim zopinox) pitkässä käytössähän unettomuus voi jopa lisääntyä. Kyllä kai nyt jokin lääke täytyy olla olemassa joka saisi sinut nukkumaan vähän paremmin! Käy vielä lääkärissä ja kerro ajatuksistasi? Silloin saatat joutua/päästä hoitoon, mutta eikö sekin olisi parempi kuin itsemurha-ajatukset?


      • Final countdown
        QQQRR kirjoitti:

        Oletko siis kokeillut jotain pitkäaikaiskäyttöön tarkoitettua unilääkettä? Nukahtamislääkkeiden (esim zopinox) pitkässä käytössähän unettomuus voi jopa lisääntyä. Kyllä kai nyt jokin lääke täytyy olla olemassa joka saisi sinut nukkumaan vähän paremmin! Käy vielä lääkärissä ja kerro ajatuksistasi? Silloin saatat joutua/päästä hoitoon, mutta eikö sekin olisi parempi kuin itsemurha-ajatukset?

        Ketipinor on ainoa lääke, joka lyhytaikaisesti paransi unettomuutta. Tämä lääke on kuitenkin menettänyt tehonsa. Olen käynyt lääkärissä tai keskustellut lääkärin kanssa puhelimessa joka kuukausi nyt kahden vuoden ajan. Lääkäreille ajatukseni ovat jo tuttuja. Itsemurha-ajatukset nimenomaan ovat parempia kuin mikään muu tällä hetkellä, koska niistä saa ainakin pienen lohdun. On sentään olemassa jokin ulospääsy tilanteesta. Itsemurha on joskus ratkaisu vaikka onkin epämuodikasta sanoa niin.


      • QQQRR
        Final countdown kirjoitti:

        Ketipinor on ainoa lääke, joka lyhytaikaisesti paransi unettomuutta. Tämä lääke on kuitenkin menettänyt tehonsa. Olen käynyt lääkärissä tai keskustellut lääkärin kanssa puhelimessa joka kuukausi nyt kahden vuoden ajan. Lääkäreille ajatukseni ovat jo tuttuja. Itsemurha-ajatukset nimenomaan ovat parempia kuin mikään muu tällä hetkellä, koska niistä saa ainakin pienen lohdun. On sentään olemassa jokin ulospääsy tilanteesta. Itsemurha on joskus ratkaisu vaikka onkin epämuodikasta sanoa niin.

        No sitten olen ihan sanaton, en tiennyt että unettomuus voi olla sellaistakin, että siihen ei auta mikään. Yleensähän siihen on joku syy, joka aiheuttaa sen. Mutta jos ei kerran ole, niin mitä ihmettä? Enkä minä osaa sanoa mitään muuta kuin tsemppiä ja voimia koko sydämestäni. En aio sanoa mitään hyvää itsemurhasta, sillä minusta se on kamala ajatus, mutta toisaalta voin jotenkin ymmärtää tuon, kun sanoit että se on jopa lohduttavaa. Ja minä kun luulin että omat uniongelmani olivat jotenkin suuria... :/


      • ex-insomnia
        Final countdown kirjoitti:

        Ketipinor on ainoa lääke, joka lyhytaikaisesti paransi unettomuutta. Tämä lääke on kuitenkin menettänyt tehonsa. Olen käynyt lääkärissä tai keskustellut lääkärin kanssa puhelimessa joka kuukausi nyt kahden vuoden ajan. Lääkäreille ajatukseni ovat jo tuttuja. Itsemurha-ajatukset nimenomaan ovat parempia kuin mikään muu tällä hetkellä, koska niistä saa ainakin pienen lohdun. On sentään olemassa jokin ulospääsy tilanteesta. Itsemurha on joskus ratkaisu vaikka onkin epämuodikasta sanoa niin.

        unitutkimuksissa? Minulta löytyy tutkimuksissa syy unettomuuteeni (liki 10 vuoden) ja sitä kautta apukin.

        Nopeimmin pääset yksityisen sektorin kautta!
        Tsemppiä!


      • -nurse-

        ketiapiinia on jo sellainen annos että indikaationa on muukin kuin unettomuus. Ja totta on tuo että aikansa auttaa 25 mg kellä auttaa ja annosta sitten joutuu toleranssin takia nostamaan..


      • pelle71
        Final countdown kirjoitti:

        Ketipinor on ainoa lääke, joka lyhytaikaisesti paransi unettomuutta. Tämä lääke on kuitenkin menettänyt tehonsa. Olen käynyt lääkärissä tai keskustellut lääkärin kanssa puhelimessa joka kuukausi nyt kahden vuoden ajan. Lääkäreille ajatukseni ovat jo tuttuja. Itsemurha-ajatukset nimenomaan ovat parempia kuin mikään muu tällä hetkellä, koska niistä saa ainakin pienen lohdun. On sentään olemassa jokin ulospääsy tilanteesta. Itsemurha on joskus ratkaisu vaikka onkin epämuodikasta sanoa niin.

        PS. Minulla on nostettu Ketipinorin annostusta unettomuuden hoitoannoksesta jopa 400 milligrammaan, ja sillä nyt kokeillaan, ja saatetaan vielä nostaa. Olen sellainen kankkulan kaivo että pilleriä saa kaataa sinne aika monta tusinaa ennenkuin vastinetta kuuluu. Esim. jos pitää nukuttaa niin anestesia ainetta pitää antaa paljon, ei riitä pieni määrä, vaan täytyy olla todella paljon. Kun herään olen heti virkeä kuin peipponen. Ja valvon seuraavat 2-3 yötä kun ei uskalleta antaa nukahtamislääkkeitä ettei tule ristireaktiota kun on annettu niin paljon anestesia-aineita tai sitten hengityslamaa. Minulla kova lääkepää. Siinä on lääkärillä haastetta kun lukee että 1-2 kpl, mutta minulla pitää olla 5 kpl että tulee jotain vaikutusta, mutta sitä ei uskalleta tehdä koska siitä tulee sitä sun tätä. JOTEN: Keskustele lääkärin kanssa lääkkeiden nostamisen mahdollisuudesta.


      • Apuahelp
        Final Countdown kirjoitti:

        Hei! Kiitos kommentoinnista. Olen käynyt terapiassa nyt kaksi vuotta enkä ole löytänyt apua siitä. Terapiaistunnoissa käyn lähinnä yksinpuhelua aiheesta enkä koe siitä olevan apua. Pystyn kyllä keskustelemaan ongelmistani, mutta eivät ne sillä hoidu, kun unettomuudesta ei puhumalla pääse eroon. Masennuslääkkeitä aloin syömään heti unettomuuden alkuvaiheessa. Nyt on kokeiltu 6kpl eri masennuslääkkeitä ja yksi lääke kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Näiden kokeilujen seurauksena unettomuuteni paheni näihin mittasuhteisiin, joissa se on nyt. Lääkkeet eivät sovi kaikille. Tiedän myös sen, että niitä pitää kokeilla kauemmin kuin pari päivää. Itse kokeilin kutakin lääkettä kuukauden verran siihen asti, kunnes menetin toimintakykyni täysin. Ja kyllä maailmassa on miljoonia unettomia. Maailmassa myös miljoonia syöpäpotilaita, parantumattomasti sairaita jne kuten maailmassa on myös miljoonia onnellisia ihmisiä. Asian tiedostaminen ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että toimintakykyni on loppumassa.

        Hei, oletko selvinnyt unettomuudesta?


    • lepäämään

      Ennen kuin laitat ittes kiikkuun, niin olisiko mahdollisuutta kokeeksi viettää pitkä aika erossa kaikista niistä asioista, jotka voi liittyä unettomuuteen, aiheuttaa unettomuutta tai joita unettomuus haittaa? Siis tavalla tai toisella esim. vuoden vapaa töistä.

      Sitten vaan lepäilisit ja tekisit vain niitä juttuja joita jaksat. Ja reenaisit säännöllisesti. Jos auttais, niin sitten vois pikkuhiljaa yrittää pyrkiä normielämään.

      • Final countdown

        Kiitos taas kommenteista. Olisin mielelläni vapaalla ja tekemättä mitään vaikka maailman tappiin asti. On kuitenkin realiteetti, että ihmisen pitää syödä ja ruokaan pitää jostain saada rahaa. Aratus -nimiselle kommentoijalle voisin itse kommentoida, että hän ei ole kokenut Unettomuutta. Ketipinorin käyttäjistä tiedän vertaistukiryhmistä useita, joiden kohdalla kyseinen lääke on lakannut toimimasta. Ota ihmeessä selvää, mitä addiktio tarkoittaa. Addiktioon liittyy aina vierotusoireet, mikäli addiktion aiheuttavaa ainetta ei nautita säännöllisesti. Minulla Ketipinor ei aiheuta mitään vierotusoireita vaikka sen jättäisi pois, mutta toisaalta isotkaan annokset eivät vaikuta unettavasti. Ei Ketipinorin pidäkään testien perusteella aiheuttaa riippuvuutta. Testit eivät kuitenkaan poissulje vaikutuksen loppumista ja kehon tottumista kyseiseen aineeseen. Mikäli sinulla jokin aine toimii tietyllä tavalla, se ei tarkoita, että niin olisi kaikilla. Kello on jätetty kuvioista pois jo pari vuotta sitten ja vietän sängyssä joka yö 9-11 tuntia ilman tulosta. Ole onnellinen, jos nukut pari tuntia yhtä mittaa. Kiitos kuitenkin sparraamisesta. Olin aikeissa käyttää lääkkeitä itsemurhaan ja on hyvin mahdollista, että olisin epäonnistunut aikeissani sillä tavalla.


      • vanillaheart
        Final countdown kirjoitti:

        Kiitos taas kommenteista. Olisin mielelläni vapaalla ja tekemättä mitään vaikka maailman tappiin asti. On kuitenkin realiteetti, että ihmisen pitää syödä ja ruokaan pitää jostain saada rahaa. Aratus -nimiselle kommentoijalle voisin itse kommentoida, että hän ei ole kokenut Unettomuutta. Ketipinorin käyttäjistä tiedän vertaistukiryhmistä useita, joiden kohdalla kyseinen lääke on lakannut toimimasta. Ota ihmeessä selvää, mitä addiktio tarkoittaa. Addiktioon liittyy aina vierotusoireet, mikäli addiktion aiheuttavaa ainetta ei nautita säännöllisesti. Minulla Ketipinor ei aiheuta mitään vierotusoireita vaikka sen jättäisi pois, mutta toisaalta isotkaan annokset eivät vaikuta unettavasti. Ei Ketipinorin pidäkään testien perusteella aiheuttaa riippuvuutta. Testit eivät kuitenkaan poissulje vaikutuksen loppumista ja kehon tottumista kyseiseen aineeseen. Mikäli sinulla jokin aine toimii tietyllä tavalla, se ei tarkoita, että niin olisi kaikilla. Kello on jätetty kuvioista pois jo pari vuotta sitten ja vietän sängyssä joka yö 9-11 tuntia ilman tulosta. Ole onnellinen, jos nukut pari tuntia yhtä mittaa. Kiitos kuitenkin sparraamisesta. Olin aikeissa käyttää lääkkeitä itsemurhaan ja on hyvin mahdollista, että olisin epäonnistunut aikeissani sillä tavalla.

        No entäs se osa-aikatyö? Joko nykyistä työtä, tai sitten etsit jonkun toisen työn? Arvaan että teet nyt jotain työtä joka vaatii paljon aivotyötä ja henkisiä voimavaroja ja stressaa työajan jälkeenkin? Joku sellainen työ joka ei juuri vaadi liikaa aivotyötä eikä pahemmin stressaa voisi auttaa. Siis työ jonka voit unohtaa kun työaika loppuu, jotain käytännönläheistä. Tai vaihtoehtoisesti jotain mitä voit tehdä täysin oman aikataulusi mukaan. Ja tee työtä vain sen verran että palkka riittää elämiseen, ja loppuaika lepoa ja omia juttuja. Voi tuntua vaikealta ajatukselta, mutta saattaa olla sen arvoista, eikä ole välttämättä lopullista. Kai se nyt on parempi vaihtoehto kuin kuoleminen? Tuolle vapaa-ajalle voit sitten yrittää etsiä niitä mielihyvää tuottavia juttuja. Yrität nukkua silloin kun vähänkin tuntuu että voisi nukahtaa, et tee siitä pakkoa. Vapaammat aikataulut antaa sen mahdollisuuden.

        Itse olen huomannut sen että kärsin unettomuudesta silloin kun tiedän että jotain vähänkin tärkeää on edessä. Tai jos on stressiä ja huolia. Opiskelutkin aiheuttaa unettomuutta, paitsi silloin kun se on itsenäistä. Pelkästään se että tietää että on pakko herätä aikaisin aiheuttaa unettomuutta. Kun ei ole mitään tärkeää menoa tai pystyn siirtämään huolet kauemmas nukun suht hyvin. Epäilen että en pysty tuon takia ehkä koskaan samaan oravanpyörään kuin muut, siksi opiskelujen jälkeen pidänkin yhtenä vaihtoehtona osa-aikatyötä. Pääasia että saa sen verran palkkaa että sillä elää, ei ole ollenkaan välttämätöntä elää leveästi. Saattaahan jotkut tietysti katsoa sitä vähän omituisesti jos olisi töissä vähemmän kuin ihmiset yleensä, mutta se on niiden ongelma, ei minun. Minusta se ei olisi mikään häpeä jos kerta kuitenkin työllään elättäisi itsensä. Aion kokeilla tuota normaalia työrytmiä toki ensin, mutta en vaivu toivottomuuteen jos se ei minulle sovi. Ei unettomuuteni ole tietenkään mitään verrattuna sinun unettomuuteesi, mutta silti jostain syystä haluan uskoa että stressin minimoiminen auttaa siihen. Mä en muuten aina vietä aikaa sängyssä jos en saa unta, teen sitten jotain muuta jos ei yhtään tunnu siltä että voisi saada unen. Se pyöriminen vain tekee koko tilanteesta jotenkin ahdistavan. Mutta tuon olet varmaan kuullutkin jo miljoona kertaa


      • Final countdown kirjoitti:

        Kiitos taas kommenteista. Olisin mielelläni vapaalla ja tekemättä mitään vaikka maailman tappiin asti. On kuitenkin realiteetti, että ihmisen pitää syödä ja ruokaan pitää jostain saada rahaa. Aratus -nimiselle kommentoijalle voisin itse kommentoida, että hän ei ole kokenut Unettomuutta. Ketipinorin käyttäjistä tiedän vertaistukiryhmistä useita, joiden kohdalla kyseinen lääke on lakannut toimimasta. Ota ihmeessä selvää, mitä addiktio tarkoittaa. Addiktioon liittyy aina vierotusoireet, mikäli addiktion aiheuttavaa ainetta ei nautita säännöllisesti. Minulla Ketipinor ei aiheuta mitään vierotusoireita vaikka sen jättäisi pois, mutta toisaalta isotkaan annokset eivät vaikuta unettavasti. Ei Ketipinorin pidäkään testien perusteella aiheuttaa riippuvuutta. Testit eivät kuitenkaan poissulje vaikutuksen loppumista ja kehon tottumista kyseiseen aineeseen. Mikäli sinulla jokin aine toimii tietyllä tavalla, se ei tarkoita, että niin olisi kaikilla. Kello on jätetty kuvioista pois jo pari vuotta sitten ja vietän sängyssä joka yö 9-11 tuntia ilman tulosta. Ole onnellinen, jos nukut pari tuntia yhtä mittaa. Kiitos kuitenkin sparraamisesta. Olin aikeissa käyttää lääkkeitä itsemurhaan ja on hyvin mahdollista, että olisin epäonnistunut aikeissani sillä tavalla.

        Kokeilla hypnoosihoitoa uniongelmaasi silmälläpitäen. Arveleisin, että kauan jatkuneeseen ongelmaan ei ole mitään helppoa ratkaisua.
        Jo sillä oletko edes johdatettavissa hypnoositilaan, voisi olla ainakin ko. hoitoa antavalle lääkärille suuntaa antavaa. Niitäkin ihmisiä on.

        Isoissa lääkärikeskuksista voi tilata ajan hypnoterapiaa antavalle lääkärille. Harrastelijat/puoskarit voi tieten jättää omaan arvoonsa.
        Tietyst niillä on erikoislääkärin palkkiotkin. Kela korvaa niistä kärpäsen siiven verran, mutta ennen tonne kuin oksan varaan.


      • fkjöJDJBV
        Final countdown kirjoitti:

        Kiitos taas kommenteista. Olisin mielelläni vapaalla ja tekemättä mitään vaikka maailman tappiin asti. On kuitenkin realiteetti, että ihmisen pitää syödä ja ruokaan pitää jostain saada rahaa. Aratus -nimiselle kommentoijalle voisin itse kommentoida, että hän ei ole kokenut Unettomuutta. Ketipinorin käyttäjistä tiedän vertaistukiryhmistä useita, joiden kohdalla kyseinen lääke on lakannut toimimasta. Ota ihmeessä selvää, mitä addiktio tarkoittaa. Addiktioon liittyy aina vierotusoireet, mikäli addiktion aiheuttavaa ainetta ei nautita säännöllisesti. Minulla Ketipinor ei aiheuta mitään vierotusoireita vaikka sen jättäisi pois, mutta toisaalta isotkaan annokset eivät vaikuta unettavasti. Ei Ketipinorin pidäkään testien perusteella aiheuttaa riippuvuutta. Testit eivät kuitenkaan poissulje vaikutuksen loppumista ja kehon tottumista kyseiseen aineeseen. Mikäli sinulla jokin aine toimii tietyllä tavalla, se ei tarkoita, että niin olisi kaikilla. Kello on jätetty kuvioista pois jo pari vuotta sitten ja vietän sängyssä joka yö 9-11 tuntia ilman tulosta. Ole onnellinen, jos nukut pari tuntia yhtä mittaa. Kiitos kuitenkin sparraamisesta. Olin aikeissa käyttää lääkkeitä itsemurhaan ja on hyvin mahdollista, että olisin epäonnistunut aikeissani sillä tavalla.

        mitä jos yrittäisit unohtaa koko nukkumisen? älä vietä sängyssä enää aikaa 9-11 tuntia - älä mene sänkyyn ollenkaan. unohda että nukkumista pitää yrittää makuuasennossa. eikös nukkuminen vie ihmisen ajasta ainakin kolmasosan, sinulta kun tämä jää pois niin voit viettää intensiivistä nonstop-elämää kuollen todennäköisesti keskimääräistä aiemmin, mutta jääpähän ne loppupään ryppyiset ja kuivettuneet ikävuodet pois ja vaan kukkein ikäkausi jäljelle.
        minulla itselläni oli joskus hellittämätön ongelma, johon mikään ei auttanut. lopulta päätin etten uhraa asialle enää ajatustakaan, ja lopulta ongelma katosi itsestään. unettomuus on asia joka on omasta päästä kiinni, esim. köyhyys taas ei unohtamalla katoaisi. jätä siis nukkuminen suosiolla muille ja yritä keksiä kaikenlaista mielekästä tekemistä päiviesi täytteeksi. jos sinulla on taipumusta ja kiinnostusta kädentöitä kohtaan, ala harrastaa sellaisia - opettele uusia tekniikoita ja kehitä taitojasi. harrasta ulkoilua, tee kävely- tai pyörälenkkejä - ulkona on tosi mielenkiintoista silloin kun muut nukkuvat. luontokin on erilainen, ja kaupungissa jotenkin lumoava tunnelma. mene töihin työaikojesi mukaan, hoida hommasi ja palaa kotiin. mitä sitten jos et ole nukkunut, voit toimia kuitenkin, usko tämä. aivoissa on olemassa mekanismi, joka "sammuttaa" ne tarpeen tullen, älä pyri itse sitä tekemään.
        jos torkahtelet silloin tälläin, tyydy siihen, älä jää odottelemaan mitään syvää kahdeksan tunnin luksusunta. ongelmasi on kehittynyt pitkän ajan kuluessa, se vie myös aikaa korjaantuakseen. torkkukin virkistää, sen jälkeen voit kirjoittaa paperille toimitasuunnitelman, jonka mukaan teet asiat silloinkin kun tuntuu että olet jo ihan finaalissa.
        nyt sinun täytyy vain luottaa että oma elimistösi korjaa itse itsensä, älä enää mieti ja vaivaa päätäsi nukkumisella vaan luota siihen että elimistösi ennemmin tai myöhemmin ottaa sen minkä tarvitsee.


      • fkjöJDJBV
        Final countdown kirjoitti:

        Kiitos taas kommenteista. Olisin mielelläni vapaalla ja tekemättä mitään vaikka maailman tappiin asti. On kuitenkin realiteetti, että ihmisen pitää syödä ja ruokaan pitää jostain saada rahaa. Aratus -nimiselle kommentoijalle voisin itse kommentoida, että hän ei ole kokenut Unettomuutta. Ketipinorin käyttäjistä tiedän vertaistukiryhmistä useita, joiden kohdalla kyseinen lääke on lakannut toimimasta. Ota ihmeessä selvää, mitä addiktio tarkoittaa. Addiktioon liittyy aina vierotusoireet, mikäli addiktion aiheuttavaa ainetta ei nautita säännöllisesti. Minulla Ketipinor ei aiheuta mitään vierotusoireita vaikka sen jättäisi pois, mutta toisaalta isotkaan annokset eivät vaikuta unettavasti. Ei Ketipinorin pidäkään testien perusteella aiheuttaa riippuvuutta. Testit eivät kuitenkaan poissulje vaikutuksen loppumista ja kehon tottumista kyseiseen aineeseen. Mikäli sinulla jokin aine toimii tietyllä tavalla, se ei tarkoita, että niin olisi kaikilla. Kello on jätetty kuvioista pois jo pari vuotta sitten ja vietän sängyssä joka yö 9-11 tuntia ilman tulosta. Ole onnellinen, jos nukut pari tuntia yhtä mittaa. Kiitos kuitenkin sparraamisesta. Olin aikeissa käyttää lääkkeitä itsemurhaan ja on hyvin mahdollista, että olisin epäonnistunut aikeissani sillä tavalla.

        unohtui kirjoittaa, että jos et jos harrasta kuntosalilla käymistä, niin aloita. tee jotain mikä rasittaa kroppaasi paljon. säännöllisesti.
        unitutkimuksessa voisi olla hyvä käydä, niinkuin joku tuolla ehdotti, se on aktiivista toimintaa asian puolesta - tutkimusta siitä mikä voisi olla vialla, mutta itse nukkumisen voit unohtaa.
        sinun on kuitenkin tehtävä asiat eri tavalla mitä tähän mennessä olet tehnyt, todennäköisesti olet viettänyt hyvin paljoon maanista aikaa sängyn pohjalla unta odotellen, joten se ainakin pois sillä siitä on tullut täysin urautunut kuvio joka kulkee vain samoja ratojaan. kun kirjoitin että unohda nukkuminen makuuasennossa, tarkoitin että jo kun unihäiriöinen menee sänkyyn makaamaan, hän alkaa odottaa unta, joka samalla tuntuu pakenevan kokoajan loitommaksi ja mahdottomaksi saavuttaa.
        en oikein ole varma edistävätkö lääkkeetkään normaalia tervettä unta, ehkä ne vain ovat sekoittaneet systeemisi.


      • Apuahelp
        Final countdown kirjoitti:

        Kiitos taas kommenteista. Olisin mielelläni vapaalla ja tekemättä mitään vaikka maailman tappiin asti. On kuitenkin realiteetti, että ihmisen pitää syödä ja ruokaan pitää jostain saada rahaa. Aratus -nimiselle kommentoijalle voisin itse kommentoida, että hän ei ole kokenut Unettomuutta. Ketipinorin käyttäjistä tiedän vertaistukiryhmistä useita, joiden kohdalla kyseinen lääke on lakannut toimimasta. Ota ihmeessä selvää, mitä addiktio tarkoittaa. Addiktioon liittyy aina vierotusoireet, mikäli addiktion aiheuttavaa ainetta ei nautita säännöllisesti. Minulla Ketipinor ei aiheuta mitään vierotusoireita vaikka sen jättäisi pois, mutta toisaalta isotkaan annokset eivät vaikuta unettavasti. Ei Ketipinorin pidäkään testien perusteella aiheuttaa riippuvuutta. Testit eivät kuitenkaan poissulje vaikutuksen loppumista ja kehon tottumista kyseiseen aineeseen. Mikäli sinulla jokin aine toimii tietyllä tavalla, se ei tarkoita, että niin olisi kaikilla. Kello on jätetty kuvioista pois jo pari vuotta sitten ja vietän sängyssä joka yö 9-11 tuntia ilman tulosta. Ole onnellinen, jos nukut pari tuntia yhtä mittaa. Kiitos kuitenkin sparraamisesta. Olin aikeissa käyttää lääkkeitä itsemurhaan ja on hyvin mahdollista, että olisin epäonnistunut aikeissani sillä tavalla.

        Hei fonal countdown, oletko siellä vielä


    • pelle71

      Hyvä ystävä, itse olen kärsinyt selittämättömästä unettomuudesta vuosikausia. Minulle on kokeiltu kans lääkityksiä jos jonkinmoisia, eikä ole löytynyt apua. Työelämässä en ole lainkaan vaan eläkkeellä olen. Olen noin 40 v. minulla on kaksi lasta, tämänhetkinen lääkitys on kyllä minullakin aika hurja. Enkä siltikään saa unenpäästä kiinni läheskään joka yö. Mutta sitten kun nukun, voin nukkua joskus harvoin jopa 13 h. Se on tapahtunut tänä kesänä jota ei ole tapahtunut viimeisen 5 vuoden aikana lainkaan yhtä pitkää unta putkeen. Siis, älä tee itsellesi mitään peruuttamatonta pahaa, vaan mene lääkärille ja sano, oikeasti, että nyt en jaksa mene vaikka päivystykseen, aamulla, heti ja sano että tarvitset psykiatrin apua. Ne ovat sitä varten. Itse olen kärsinyt väärästä lääkitysestäkin, nyt voin paremmin, kun masennuslääkkeet purettiin pois, omasta tahdostani. Ei olisi purettu jos en olisi itse ruvennut jo puranut niitä. Tokihan pitää lääkärin kanssa yhteistyössä hoitaa nämä asiat. Oletko kokeillut jättää pois kaikki kofeiinipitoiset tuotteet? Kahvin, kokiksen, suklaan, lakritsin? Suklaassa ja lakerissa ei ole kofeiinia mutta jokin muu ainesosa joka saattaa virkistää. Myös kaikki c-vitamiini pitoiset mehut/hedelmät pois illasta. Ota alkuilta ja alkuilta oikein rauhallisesti, juo lämmintä, kofeiinitonta teetä, hemmottele itseäsi mikä se sitten lie onkin, joka sinua miellyttää, makuuhuone pimeäksi, sinua miellyttävää musiikkia, kivaa lukemista ja sitten yksi vielä. ÄLÄ KATSO YÖLLÄ HERÄTYSKELLOA! Kello herättää sinut varmasti aamulla, koska jos sitä rupeet katsomaan, et varmasti saa nukuttua, siitä minulla vankka kokemus. Jouduin yhdessä välissä piilottamaan kellon, kun yhdessä välissä tyyliin, kýmmenen minuutin välein pällistelin että eikö jo vieläkään ole aamu. Sitten sänkyyn paljon tyynyä, peittoa, vilttiä ja vällyä joista saat valita mielesi mukaan minkä haluat ottaa käyttöön ettei tarvitse yöllä niitä etsiä. Sitten on olemassa sellainenkin yhdistys, Unettomat RY tai Unettomat. En muista nimeä tarkkaan kun en ole mukana, mutta eiköhän se Googlettamalla löydy. Sieltä saa varmastikin neuvoa. Toivottavasti haet apua ja saat sitä, tiedän kyllä mitä valvominen on. Itse olen valvonut monesti ja monta vuorokautta perään, pahin jakso on kuusi vuorokautta putkeen, totta minä siinä viidentoista minuutin pätkiä nukuin aina jossain kohtin. Jouduin sairaalaan, sitä ennen olin käynyt vaatekaupassa josta en muista yhtään mitään. Kun vähän siitä sitten toivuin, rakkaalle puolisolleni ihmettelin kuinkas minulla nyt sitten näin kauniita vaatteita on? Hän sitten vastasi: Kävit vaatekaupassa ostamassa vaatteita, ja sanoit että pitää olla nättejä kun hospitaaliin pitää mennä, kun omissa ryysyissä pitää kulkea. Oikeasti ne olivat elämäni kauneimmat vaatteet.

      Menethän lääkärin vastaanotolle, että "nyt tähän hommaan on tultava stoppi, en jaksa tehdä töitä ja valvoa. Nyt on saatava sairaslomaa vähintään ainakin kolme kuukautta, että jaksan porskuttaa eteenpäin. "

      Oikein hyvää jatkoa, kyllä se aurinko vielä paistaa pilven takaa! KOITA JAKSAA!

    • TietoaUnettomuudesta

      Kärsitkö unettomuudesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme unettomuudesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi www.tietoaunettomuudesta.fi -sivustolle. Kerro, miten unettomuus on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan joko nimellä tai nimettömänä. Etsimme yhtä haastateltavaa myös samasta aiheesta tehtävään videohaastatteluun. Korvaamme haastattelusta 30 euron/100 euron lahjakortin toteutustavan mukaan.

      Jätä yhteystietosi:
      Johanna Salovaara, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai Puh. 050 575 2414.

    • Anonyymi

      Unettomuudelle on aina tehtävissä vaikka kuinka paljon. Aloita aivan yksinkertaisista asioista. Juotko kahvia. Kahvinjuonti aiheuttaa enemmän unettomuutta kuin ihmiset osaavat ajatellakaan. Kahvia tulisi juoda mahdollisimman vähän ja ei missään nimessä vahvaa. Älä juo kahvia 2 jälkeen iltapäivällä yhtään. Kofeiini poistuu elimistöstä n.5-11 tunnin jälkeen. Älä juo teetä, ei kaakaota, ei missään nimessä energiajuomia tai kolajuomia. Ei suklaata illalla. Apteekista saatava bertil's unisin on todella hyvä unettomuuteen. Aloita kahvinjuonnin vähentämisellä.

    • Anonyymi

      Itse kärsin ihan hirveästä unettomuudesta, mutta olen päässyt siitä yli. Minun kohdallani lääkkeet tekivät unettomuudesta vieläkin monimutkaisempaa ja johtivat erilaisten lääkkeiden kokeiluun ja jopa päällekäin syömiseen.

      Ensimmäinen homman nimi oli lääkkeiden purku ja askel kohti luonnollista unta. Tähän minulla meni vuosia aikaa. Nopeat lääkepurut altistavat unettomuudelle. Miksi halusin unilääkkeistä eroon? koska uni ei koskaan ole sen veroista kuin luonnollinen uni. Lopetin uskomasta, että ratkaisu unettomuuteen tulee pillereistä, kun lääkäri vain lisäsi hoitoannoksia ja nukuin entistä huonommin ja sain kasvavia haittavaikutuksia.

      Toinen askel oli se että lopetin kofeiinin kokonaan sekä myös alkoholin, joka tuhoaa unen laatua.

      Sitten pääsemme siihen että harvalla unettomuus on mitään fysiologisista syistä johtuvaa. Toisalta onhan tavallaan esimerkiksi stressikin fysiologisesti vaikuttava ongelma. Ja unettomuus voi kummuta kehon ongelmista, mitä kantaa kehossaan esimerkiksi kivusta tai vaikkapa raudan puutteesta, mitkä voi korjautua silloin kuin se kehollinen ongelma ratkeaa/hoidetaan. Kannattaa aina sulkea pois lääkkeistä johtuva unettomuus, koska minulla unettomuus puhkesi lopetusoireena lääkkeistä ja paheni pahenemistaan mihin sain sitten unilääkkeitä. Reseptilääkkeet, sellaisetkin minkä ei voisi kuvitella, voivat puhkaista unettomuutta. Unettomuudessa on kyseessä on usein henkisistä syistä johtuva asia, millä voi olla fyysisiäkin ilmenemismuotoja. Olemme monimutkainen psykofyysinen kokonaisuus. Se lääkäri joka teille määrää pillereitä, ei ehdi monestikaan kartoittaa lyhyellä ajalla juuri mitään elämästänne. Unettomuuden hoidossa kannattaa itse olla valveutunut ja lukea aiheesta, eikä ottaa ensimmäisiä pillereitä mitä lääkäri tarjoaa.

      Asia mikä minulla oli ongelmallinen oli unettomuuden laukaisemat ylivireysoireet. Eli siis mitä enemmän olin väsynyt ja stressaantunut, sen enemmän kroppa kävi kierroksilla. Tämä siis tarkoittaa sitä että autonominen hermosto ei toimi oikein, vaan virittyneenä kierroksille, mikä johtaa ongelmiin unen kanssa. Vaikka unettomuutta pidetään henkisenä ongelmana, stressi pitkään jatkuessaan voi tehdä vaikka millaista ongelmaa kehossa. No miten tällaista lähdetään hoitamaan?

      Minulla siihen auttoi ihan yksinkertaiset unihygieniaan liittyvät jutut. Päivärytmi joka luo myös keholle rytmiä ja tietynlaista turvallisuudentunnetta. Joskus nuorempana en moisista asioista perustanut, vaan nukuin kuin nukuin, nukuin kuin väsytti. Omat ongelmat puhkesi siinä vaiheessa, kun oma elämäntilanne pakotti menemään kokoajan vähän väsyneenä ja kierroksilla, sekä teki nukkumisen vaikeaksi. Siksi tärkeää on järjestää oma arki niin, että aikaa levolle ja rentoutumiselle on! Keho ei kestä jatkuvaa rasitustilaa, ja uniongelmat on usein hyvä muistutus siinä vaiheessa siitä, että joku on pielessä, ensimmäinen varoitusmerkki. Sen sijaan että tuossa vaiheessa koskee pillereihin, järkevintä on pureutua ongelman syihin ja etsiä ratkaisuja lääkkeettömästi, sillä lääkkeet tuovat uusia ongelmia eivätkä usein ratkaise unettomuutta, miten aloittajan tarinasta tuleekin ilmi. Eivät ainakaan pitkäkestoisesti.

      Tärkeää on pitää huolta itsestään hyvin monipuolisesti. Uskon, että terveellinen ravinto ja liikunta auttavat unta. Siinä tilanteessa, kun unettomuus on pahana, ei tietenkään jaksa liikkua, mutta silloin ihan pienikin stressiä purkava vaikka kävely luonnossa voi auttaa. Venyttely, joku sellainen kevyt kehon liikuttelu. Joku sellainen joka laittaa sitä stressiä kehosta pois.

      Loppupeleissä ihmiskehon tarpeet ovat hyvin yksinkertaiset. Voidaan palata ihan perusasioihin. Ravintoaineet, valo, uni, lepo, fyysinen liikkuminen. Toisaalta asia ei ole niin yksinkertainen ja sekin vaikkapa missä rytmissä elämme ja missä rytmissä ja mitä milloinkin syömme voi vaikuttaa paljon uneen. Jo valolla on ihmeellinen voima, jo siihen miten esimerkiksi serotoniinin tuotantoon. Mielellämme on toki monenlaisia muita vaatimuksia hyvinvoinnille, eli emme me mikään pelkkä fyysinen ulottuvuus ole.

      Rentoutuminen on taito. Sitä voi opetella. Rentoutumista voi ja kannattaa opetella. Kun kehon saa riittävän rentoon tilaan, uni on seuraava aste. Rentoutuminen korjaa kehon ylikierrostilaa. Uni ei tule yrittämällä, mutta unta voi edesauttaa erilaisilla unettomuuden lääkkeettömillä hoitokeinoilla ja jokaisen pitää vain löytää omat keinonsa.

      Psykologinen puoli on hankalin, koska usein unettomalla on paljon huolia. "Apua nukunko ensi yönä".. "Miten pärjään.." "Kuolen varmaan tähän unettomuuteen"... Siksi usein psykoterapiaa suositellaankin hoitokeinoksi unettomuuteen. On luonnollista, että omaa mieltä painavat ongelmat ja masentuneisuus voi viedä unet.

      Voisin kirjoittaa romaanin kaikesta, mitä opin unettomuudesta aikojen saatossa, mutta sen voin sanoa, että ihmisellä on tietty sisäinen kello ja rytmi, jota ei kannata lähteä sekoittamaan jollain lääkeaineilla. Jos joku käyttää lääkkeitä, se on fine.

      • Anonyymi

        Mutta jos vertaan lääkkeellisen unen ja lääkkeettömän unen palauttavuutta ero on kuin yöstä ja päivästä. Uneni oli melkolailla AP:n kuvaaman tyylistä lääkkeillä.

        Nukkuminen lääkkeiden käytön jälkeen on asia mitä pitää opetella. Tähän joku että no miten sitä voi opetella? Suosittelen ihan joskus päiväsaikaankin, jos on vaikkapa tosi paha uneton yö ollut takana, menemään ihan vain petiin makoilemaan. Sen sijaan että harjoittelisi nukkumista, harjoittelee lepoa. Harjoittelee sitä, että päästää kehonsa ihan todella rentoon tilaan. Sillä ei ole väliä, tuleeko uni vai ei. Tärkeää on antaa itsensä levätä, eikä murehtia. Jos on hankala olla omien ajatusten kanssa, laittaa vaikka jonkun rentoutusnauhan päälle, jota kuuntelee korvakuulokkeilla, tai vaikka laittaa taustalle valkoista kohinaa (white noise).

        Jotkut väittävät, että päiväunet tuhoaa unta, mutta jos on jatkuvasti väsynyt, pienet päiväunet auttavat kehoa jaksamaan päivän läpi ja edesauttavat sitä, että kierrokset yliväsymyksen takia eivät mene päälle.

        Yöllä nukkuu unilääkeannoksen kanssa, kunnes hiljalleen tulee päivä, kun siitäkin irtautuu, kun huomaa, että sitä ei välttämättä tarvi.

        Uneton voi joutua tekemään paljon muutoksia elämäänsä, jo ihan sen takia ettei jaksa ja voi joutua karsimaan iltatekemistä, koska se voi viedä ne yöunet. Iltaisin tarvii aikaa rauhoittumiselle. Ei se uni tule heti palloon, vaan iltarutiinit ennen nukkumista ovat tärkeitä, jolloin keho tietää, että kohta on levon aika. Jos se aika on täynnä pelkäämistä ja ikäviä asioita, tai tekee jotain joka virittää kehoa liikaa, ei se uni tule.

        Kun puhuin nukkumisen opettelusta, pitkään uneton voi kokea että hän ei enää saa unta eikä enää tunnista kehonsa reaktioita.. Hän voi kokea niin paljon murhetta ja pahaa mieltä, ettei saa enää kehoansa siihen raukeaan tilaan, jossa silmät alkavat luppasta. Mutta se tila on mahdollista saavuttaa, ja kun sen saavuttaa kerran, voi saavuttaa toisenkin kerran.

        Monella on yöheräilyä, mutta itse koen, että se johtuu pitkälti ylivireydestä minun kohdallani. Kun hoitaa stressiä, ja kuuntelee kehoa, yöheräily alkaa kaikota.

        Unettomuuden hoidossa pienetkin asiat voi ratkaista. Se missä nukut, käytätkö korvatulppia, millaista ruokaa syöt illalla.... Kaikki nämä ovat kokeilemisen takana, mikä sopii itselle ja mikä ei.

        Tiedän, että kaikilla asiat eivät unettomuuden kanssa mene niin ruusuisesti, kun minulla, mutta sen sanon että kannattaa kokeilla hoitaa unettomuutta.

        Uni ei mene vain niin että elät vain miten sattuu, ja nukut hyvin. Ei, hyvä uni vaatii tekoja ja itsensä hoitamista. Etenkin jos kyse on pahasta unettomuudesta.

        Mitään ruusuilla tanssimista ei unilääkevieroitus ole. Siinä voi tulla aika ikäviäkin unettomia öitä, mutta sen sijaan että olisi pilleripurkilla, kannattaa panostaa elämäntapoihin, elämänrytmiin ja henkisen puolen hoitoon. Unettomuudesta pois kamppailu ei ole aina mukavaa. Etenkin jos vieroittautuu pillereistä.


    • Anonyymi

      Itse tein myös yhdessä vaiheessa havainnon elämästäni. Työ missä olin ylläpiti unettomuuttani. Jouduin menemään epäsäännölliseen työhön, jossa jouduin tekemään ajatustyötä, ja jossa oli deadlineja.

      Irtaannuttuani kyseisestä työstä ja otettuani sellaisen joka sopii rytmilleni paremmin, jossa en joudu viemään työasioita samalla tavalla kotiin niin sopii psyykelleni paremmin ja siten on auttanut unettomuudessa. Tämä päätös ei varmaan ollut taloudellisesti paras ratkaisu, mutta henkisesti oli!

      En enää koskaan pakottaisi itseäni työhön, mikä tuhoaa mielenterveyttäni tai unta. Elämä on valintoja. Kaikki työ ei sovi kaikille. On turha rutistaa itseään sellaiseen, mikä ei tunnu omalta, koska se johtaa ongelmiin,. Mikä on surullista, nykyajan työelämä tuntuu altistavan ihmiset uniongelmille ja merkittävälle stressille, mikä sitten rapauttaa terveyttä. Vähäisin mitä voitaisiin tehdä, olisi se että tarjottaisiin riittävästi tukea unettomuuteen, missä ei ensimmäisenä olla heittämässä unipillereitä jolla työntekijä jaksaa.

      • Anonyymi

        Olet juuri oikeassa ja vain sitä.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      277
      3090
    2. 201
      2876
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2464
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      221
      1936
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      160
      1213
    Aihe