Virtsakatetrista kokemuksia!

----

Mahdollisesti minulle tehdään suunniteltu sektio. Teille joille on tehty suunniteltu sektio ja laitettu tuo katetri, niin onko se ollut miten kivuliasta??

12

2453

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • operoitu

ollut lainkaan kivuliasta.

• .....

No mulla se sattui ikävästi. Sairastan virtsatiesairautta joka lisää tuskia siellä. Sektion jälkeen oli kovat kivut ja ihmettelin miten voi sattua niin paljon. Vaadin katetrin poistoa ja kappas vaan kun otettiin pois niin kivut hävisi. Ja kauhea pissatus.

Seuraavalla kerralla pyydän katetrin laittoa vasta puudutteen jälkeen... en tiedä onko mahdollista.

Kyllä huonetoverikin kiljaisi kun laittoivat hänelle ennen sektiota katetrin. Mutta äkkiähän se on ohi.

• ----

Kauan katetria pidetään? Ja jännitän varmaan sen takia tuota kipua, kun joskus on otettu virtsaputkesta vanutupolla näyte, ja sekin on sattunu ja tuntunu todella ikävältä.. ):

• .......
        ---- kirjoitti:

Kauan katetria pidetään? Ja jännitän varmaan sen takia tuota kipua, kun joskus on otettu virtsaputkesta vanutupolla näyte, ja sekin on sattunu ja tuntunu todella ikävältä.. ):

Mulla olisi pitänyt pitää seuraavaan aamuun eli 24 h mutta otettiin siis jo n. 10 h kuluttua pois. Riippuu puudutteesta ja sairaalasta kuinka kauan vaativat pitää. Puudute lisää virtsaamisongelmia eli voi olla ettei pissa tule itsekseen jos katetrin poistaa liian aikaisin. Saihan siinä pinnistellä, mutta tulihan se sieltä =) MOni on leikkauksesta niin kipeä, ettei pääse vessaan. Tai voi pyörryttää verenhukan vuoksi. Siksi se katetri on normaalisti tarpeen ja ihan hyväkin.

• ----
        ....... kirjoitti:

Mulla olisi pitänyt pitää seuraavaan aamuun eli 24 h mutta otettiin siis jo n. 10 h kuluttua pois. Riippuu puudutteesta ja sairaalasta kuinka kauan vaativat pitää. Puudute lisää virtsaamisongelmia eli voi olla ettei pissa tule itsekseen jos katetrin poistaa liian aikaisin. Saihan siinä pinnistellä, mutta tulihan se sieltä =) MOni on leikkauksesta niin kipeä, ettei pääse vessaan. Tai voi pyörryttää verenhukan vuoksi. Siksi se katetri on normaalisti tarpeen ja ihan hyväkin.

Auttaako saadut särkylääkkeet kipuihin mitä katetrin käytöstä tulee? Miltä se tuntuu? Ja muutenkin toivoisin kokemuksia sektiosta kaikkineen..

• vm 1950
        ---- kirjoitti:

Auttaako saadut särkylääkkeet kipuihin mitä katetrin käytöstä tulee? Miltä se tuntuu? Ja muutenkin toivoisin kokemuksia sektiosta kaikkineen..

Mulle se laitettiin esilääkityksessä ja pidin sitä yli vuorokauden. On se ollut muutaman kerran mulla ja joka kerta saanut virtsatulehduksen siitä ja hoidettiin antibiootilla.

• e
        vm 1950 kirjoitti:

Mulle se laitettiin esilääkityksessä ja pidin sitä yli vuorokauden. On se ollut muutaman kerran mulla ja joka kerta saanut virtsatulehduksen siitä ja hoidettiin antibiootilla.

laitettiin katetri ennen sektiota ja en tuntenut yhtään että sitä laitettiin. Mulla myös pidettiin sitä 2 päivää jona en saanut nousta sängystä ja ei mitään tuntemuksia. Olihan mulla myös kipupumppu kiinni koko ajan sektion jälkeen se 2 päivää ja kun sieltä meni kipulääkettä säännöölisesti niin ei ollut minkäänlaisia kipuja. ei virtsakatetrista tai leikkauksesta. Oli ensimmäinen kerta kun kateri oli eikä minkäänlaisia ongelmia tai tuntemuksia.

• ----
        e kirjoitti:

laitettiin katetri ennen sektiota ja en tuntenut yhtään että sitä laitettiin. Mulla myös pidettiin sitä 2 päivää jona en saanut nousta sängystä ja ei mitään tuntemuksia. Olihan mulla myös kipupumppu kiinni koko ajan sektion jälkeen se 2 päivää ja kun sieltä meni kipulääkettä säännöölisesti niin ei ollut minkäänlaisia kipuja. ei virtsakatetrista tai leikkauksesta. Oli ensimmäinen kerta kun kateri oli eikä minkäänlaisia ongelmia tai tuntemuksia.

Tuo oli kiva kuulla! Toivuitko miten sektiosta?

• iujhb

Kyllä se katetrin laitto oli epämiellyttävää, mutta taisin jännittää kipua enemmän kuin tuntea sitä. Poisotto ei tuntunut miltään, jouduin pitämään vehjettä muistaakseni vuorokauden, eli seuraavana aamuna otettiin pois (siis heti, kun kykenin itse vessaan). Ei siinä mitään ylimääräisiä kipulääkkeitä tarvita, kun on tosiaan se kipupumppu ja tietty koko alaruumis aivan tunnoton leikkauksen jälkeen.

Itselläni on sektiosta nyt 4kk ja alavatsa on edelleen arka ja lääkäri sanoi, että osin tunnoton ehkä koko lopun elämääni. Jos olisin saanut valita, olisin synnyttänyt alateitse, sillä toipuminen normaalista synnytyksestä on nopeampi.

• iujhb

Ja lisäisin vielä, että ainakin minulla sektiohaava ja alavatsa ovat vieläkin niin arat, että normaalien alushousujen tai matalien housujen käyttö ei käy... Eli en vieläkään voi käyttää "omia" vaatteitani.

Jos haluat sektion esim. synnytyspelon tms. takia, kannattaa mielestäni tosissaan miettiä onko se sittenkään parempi vaihtoehto. Itse en tosin ole synnyttänyt alateitse, joten en voi vannoa, että sektio huonompi. Mutta ei se ainakaan hyvä ole.

• hyvä kokemus
        iujhb kirjoitti:

Ja lisäisin vielä, että ainakin minulla sektiohaava ja alavatsa ovat vieläkin niin arat, että normaalien alushousujen tai matalien housujen käyttö ei käy... Eli en vieläkään voi käyttää "omia" vaatteitani.

Jos haluat sektion esim. synnytyspelon tms. takia, kannattaa mielestäni tosissaan miettiä onko se sittenkään parempi vaihtoehto. Itse en tosin ole synnyttänyt alateitse, joten en voi vannoa, että sektio huonompi. Mutta ei se ainakaan hyvä ole.

mulla on kerran muun operaation vuoksi ollut katetri, eikä tuntunut missään laitto eikä poisotto. oli 4 päivää ja oli ihana vaan juoda vettä kun ei tarvinut ravata pytyllä.

• Henni78

Mulla oli suunniteltu sektio ja katetri laitettiin vasta puudutteiden jälkeen (pyysin niin, ja olisi muutenkin vasta sitten laitettu), eli ei tuntunut missään. Eikä sen poisotto seuraavana aamuna.

Toista lasta alakautta synnyttäessä pyysin juuri kun piti alkaa ponnistamaan, että katetroisivat, kun hätä tuntui, enkä halunnut hankaloittaa ponnistusta täyden rakon kanssa, ja katetroivat pikaseen rakon tyhjäksi, mutteivat jättäneet katetria rakkoon kuitenkaan. Tuokaan ei tuntunut ollenkaan (en edes huomannut), vaikkei mitään puudutuksiakaan alapäähän oltu laitettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe