aikuinen ammattikouluun?

alsjdfhalkjsdhf

onko ammattikouluun jotain ikärajaa? Haluisin opiskella paruri-kampaajaksi, yksityiseen ei varaa ja aikuislinjoilta en oo löytäny kyseistä alaa. Täyttäisin just 25 ennen seuraavaa yhteishakua, alla on lukio ja hitsaajan osatutkinto. voinko siis hakea ammattikouluun?

8

4051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gkldfkdjfödööö

      No voit hakea, mutta minusta nuorten yhteishakuun pitäisi olla oikeus vain nuorilla ja nillä, joilla ei ole mitään koulutusta alla. Sinä luultavasti tulet viemään joltain kouluttamattomalta nuorelta opiskelupaikan. :(

      • Aikuinen ammattikoul

        Itse olen pian 30-vuotias ja opiskelen nuorisoasteella. En voinut enää työskennellä aikaisemmassa ammatissani terveydellisistä syistä ja löysin nuorisopuolelta mieleisen ammatin. En pode yhtään huonoa omatuntoa siitä, että hain "nuorten" yhteyshaussa. Sitä paitsi nuoretkin voivat hakea aikuiskoulutukseen. Eivätkös he yhtä lailla vie iltakouluista työssäkäyvien aikusten paikkoja?

        Opiskelen itseäni lähes puolta nuorempien kanssa ja hyvin on tultu toimeen. Eli kysyjälle tiedoksi, ettei ikäeroa kannata pelätä. Hae ihmeessä, jos olet löytänyt oman alasi! Elämässä on tärkeää tehdä itseä kiinnostavia asioita ja uudelleen kouluttautuminen on loistava mahdollisuus.


      • ljsljdsdfldkfgöööö
        Aikuinen ammattikoul kirjoitti:

        Itse olen pian 30-vuotias ja opiskelen nuorisoasteella. En voinut enää työskennellä aikaisemmassa ammatissani terveydellisistä syistä ja löysin nuorisopuolelta mieleisen ammatin. En pode yhtään huonoa omatuntoa siitä, että hain "nuorten" yhteyshaussa. Sitä paitsi nuoretkin voivat hakea aikuiskoulutukseen. Eivätkös he yhtä lailla vie iltakouluista työssäkäyvien aikusten paikkoja?

        Opiskelen itseäni lähes puolta nuorempien kanssa ja hyvin on tultu toimeen. Eli kysyjälle tiedoksi, ettei ikäeroa kannata pelätä. Hae ihmeessä, jos olet löytänyt oman alasi! Elämässä on tärkeää tehdä itseä kiinnostavia asioita ja uudelleen kouluttautuminen on loistava mahdollisuus.

        Varmasti hyvin pieni osa on samassa asemassa kuin sinä, parahin "Aikuinen" ammattikoul. Moni luultavasti sen sijaan ottaa selvää hakemansa alan terveysvaikutuksista, ettei sitten tule mitään epämiellyttäviä yllätyksiä. Nuoret luultavasti vievät teidän yläarvoisten aikuisten aikuiskoulutuspaikat koska vanhukset tunkevat itsensä ensisijaisesti nuorille tarkoitettuun yhteishakuun. Tästä seuraa nuorten kohdalla vakavaa syrjäytymistä ja nuorisotyöttömyyttä - luultavasti he tulevat olemaan sitten kolmekymppisinä ilman koulutusta ja joutuvat hakemaan itsekin jatkuvasti nuorten yhteishaussa. Noidankehä on valmis. Mitään vastaavaa ei tietenkään tapahtuisi, jos nuorten yhteishaku olisi tarkoitettu oikeasti nuorille (15-25v) ja aikuiskoulutus aikuisille (25v ja ylöspäin). Toivossa on hyvä elää.


      • DI_1999
        ljsljdsdfldkfgöööö kirjoitti:

        Varmasti hyvin pieni osa on samassa asemassa kuin sinä, parahin "Aikuinen" ammattikoul. Moni luultavasti sen sijaan ottaa selvää hakemansa alan terveysvaikutuksista, ettei sitten tule mitään epämiellyttäviä yllätyksiä. Nuoret luultavasti vievät teidän yläarvoisten aikuisten aikuiskoulutuspaikat koska vanhukset tunkevat itsensä ensisijaisesti nuorille tarkoitettuun yhteishakuun. Tästä seuraa nuorten kohdalla vakavaa syrjäytymistä ja nuorisotyöttömyyttä - luultavasti he tulevat olemaan sitten kolmekymppisinä ilman koulutusta ja joutuvat hakemaan itsekin jatkuvasti nuorten yhteishaussa. Noidankehä on valmis. Mitään vastaavaa ei tietenkään tapahtuisi, jos nuorten yhteishaku olisi tarkoitettu oikeasti nuorille (15-25v) ja aikuiskoulutus aikuisille (25v ja ylöspäin). Toivossa on hyvä elää.

        Näin monen vuoden jälkeen, kun ammattikouluihin ei enää vuosiin ole tutkinnon suorittanut pystynyt hakemaan nuorille tarkoitettuihin ohjelmiin, voi todeta että nuorisotyöttömyyteen aikuisten ammattikouluopiskelumahdollisuuksien vesittäminen ei ole auttanut yhtikäs mitään. Sen sijaan ammattikoulut tuskailevat täyttämättä jäävien opiskelupaikkojen aiheuttamien ongelmien kanssa, ja aikuisten työttömyys ja syrjäytyminen jatkuvat, sillä erolla että ammattiin kouluttautumisesta on nyt tullut paljon vaikeampaa. Tilalle tulleet "aikuisten" koulutukset ovat yhtä tyhjän kanssa (isännöitsijää verkkokoulutuksena, vartijan apupojan ammattikoulutusta, ym..) ja niistä saatetaan periä yli neljänsadan koulutusmaksua, ilman mahdollisuutta opintotukeen. Nämä vanhatestamentillisen uuhenuhrausaatteen mukaiset ajatukset, hankaloitetaan toisen ryhmän elämää siinä toivossa, että toisen ryhmän elämä siitä sitten jotenkin paranisi, voisi tunkea sinne, mihin aurinko ei paista.


    • opiskelija 9999999

      Voit hakea. Ei ammattikouluihin ole ikärajaa, vaikka suurin osa varmasti tulijoista on suoraan peruskoulusta.
      Itse olen aikuisikäinen ja menossa ammattikouluun.

    • Were

      Olen ollut ammattikoulussa opiskelijana jossa minun luokallani oli ainoastaan 4 alaikäistä ja loput oli haarukalla 25 - 60 vuotiaita. Ja yhtä sekameteli-ikähaarukka soppaa oli muutkin tuon koulun luokat. Ja kyllä tiiän muitakin oppilaitoksia missä sellasia vähän alle tai päälle 30 vuotiaita opiskelee. Voi tietenkin olla että oppilaitos ottaa etunenässä näitä peruskoulusta tulleita mutta on sinullakin mahollisuus sisälle päästä.

    • googlaa

      Isommissa kaupungeissa löytyy aikuisille omat ammatilliset opinahjot. Esim. Tampereella TAKK, jossa voi aikuiset opiskella samoja asioita kuin amiksessa. Löytyisikö sieltä lähialueilta jotain vastaavaa?

    • ilmanikärajaa

      25-vuotias on vielä nuori! Kaikki 30-vuotiaatkaan eivät nykyään ole kaikin puolin aikuisia.

      Toki on eroa 15-vuotiaalla ja 25-vuotiaalla, mutta jos molemmilta puuttuu ammattikoulutus, se on saatava molempien yhtäläisesti.

      Ei ammattikouluun ole yläikärajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe