Makeavesijäähdytyksellä meriveteen?

....................

Jos perämoottorissa on makeavesijäähdytys, niin onko siitä jotakin haittaa, jos ottaisi kyseisen kaltaisen moottorin jatkuvaan merivesiajoon?

Itse asun meren rannalla, ja myynnissä olisi muuten sopiva vene, jonka moottorissa on makeavesijäähdytys. Kannattaako ostaa meriajoon?

44

10656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkko

      Vesi kuin vesi. Siellä se kiertää jäähdytyskanavissa joka tapauksessa. Ja kaikki perämoottorit on tehty vain vesi- tai ilmajäähdytteisiksi. Suurin osa maailman perämoottoreista touhuaa merivedessä.

      • peräroottori

        Ei varsinaisesti makeavesijäähdytteisinä olekaan tosin jotkut myyvät niitä makeavesijäähdytteisinä jos ovat olleet aina järvikäytössä...eli koneessa kiertää juuri se neste jossa sitä käytetään.


      • syyläystä
        peräroottori kirjoitti:

        Ei varsinaisesti makeavesijäähdytteisinä olekaan tosin jotkut myyvät niitä makeavesijäähdytteisinä jos ovat olleet aina järvikäytössä...eli koneessa kiertää juuri se neste jossa sitä käytetään.

        lämpimässä vedessä käyttää perämoottoria. meinaan että jos liian lämpimässä vedessä niin kone käy liian lämpimänä?


    • Merikarpaasi

      Nyt tämä asia täytyy tehdä kaikille epätietoisille selväksi!

      Merivesijäähdytys = Ns. Raakavesi. Moottorin läpi virtaa vesi suoraan järvestä/merestä ja tämä jäähdyttää moottoria. Haittana moottorin jäähdytyskanavien syöpyminen ja kattilakiven muodostuminen jäähdytyskanaviin...

      Makeavesijäähdytys = Moottorissa on suljettu jäähdytysjärjestelmä, jossa kiertää glygoli/vesiseos. järjestelmässä on lauhdutin (sama kuin autossa syyläri) joka jäähdyttää tätä seosta. Tätä lauhdutinta taas jäähdyttää se meri/järvivesi... Tämä systeemi on pitkäikäisempi verrattuna ylempään, koska syöpymiset ja tukkeutumiset ei niin todennäköisiä.

      Niinkuin mainittu perämoottorit järjestäen raakavesi jäähdytteisiä...

      • Niinpä niin

        Itse olet aika epätietoinen, ellet peräti tyhmä.

        Ensinnäkin jäähdyttimessä käytettävä aine on glykoli, ei glygoli. Ehkä kirjoitit vahingossa väärin...

        Mutta sitten. Mikä perkele siinä on, että autoissa kyllä puhutaan jäähdyttimestä, mutta ei veneissä, vaikka makeavesijäähdytteisissä moottoreissa on jäähdyttimet, EIKÄ MITÄÄN LAUHDUTTIMIA! Tuliko nyt kaikille tumpeloille selväksi, että autoissa ja veneissä moottoreiden jäähdytysvesiä ja öljyjä jäähdytetään jäähdyttimillä?!?

        Ei pidä esittää asiantuntijaa jos ei ymmärrä edes perusteita, joku vielä oppii väärin...


      • Vene Asiantuntija
        Niinpä niin kirjoitti:

        Itse olet aika epätietoinen, ellet peräti tyhmä.

        Ensinnäkin jäähdyttimessä käytettävä aine on glykoli, ei glygoli. Ehkä kirjoitit vahingossa väärin...

        Mutta sitten. Mikä perkele siinä on, että autoissa kyllä puhutaan jäähdyttimestä, mutta ei veneissä, vaikka makeavesijäähdytteisissä moottoreissa on jäähdyttimet, EIKÄ MITÄÄN LAUHDUTTIMIA! Tuliko nyt kaikille tumpeloille selväksi, että autoissa ja veneissä moottoreiden jäähdytysvesiä ja öljyjä jäähdytetään jäähdyttimillä?!?

        Ei pidä esittää asiantuntijaa jos ei ymmärrä edes perusteita, joku vielä oppii väärin...

        Venejermuhan se taitaa olla kuka huutelee... Kyllä sitä venepiireissä lauhduttimeksi sanotaan!! Sano ja väännä miten vaan!!

        Rakkaalla lapsella on monta nimeä: Lauhdutin, syyläri, lämmönvaihdin... Kaikilla tarkoitetaan tässäkin samaa!!

        Itse olet tyhmä kun tänne tulet toisia haukkumaan nimettömänä!!!


      • Niinpä niin
        Vene Asiantuntija kirjoitti:

        Venejermuhan se taitaa olla kuka huutelee... Kyllä sitä venepiireissä lauhduttimeksi sanotaan!! Sano ja väännä miten vaan!!

        Rakkaalla lapsella on monta nimeä: Lauhdutin, syyläri, lämmönvaihdin... Kaikilla tarkoitetaan tässäkin samaa!!

        Itse olet tyhmä kun tänne tulet toisia haukkumaan nimettömänä!!!

        kun joku väittää että musta on valkoinen ja virhe korjataan, niin heti on mäntit vittuilemassa? Ei se, että kutsun vaikka potkuria vanteeksi tarkoita, että vanne on sama asia kuin potkuri. Menikö perille? Ja minulle on aivan sama jos puhut syyläristä, lauhduttimesta tai what ever, mutta älä esitä rakkaan lapsesi lempinimiä totuudenmukaisina ja oikeina. jooko?

        Eikä asiaa muuta mitenkään se, että tuhat tai vaikka kuinka moni olisi väärässä. Väärin on väärin. Piste.


      • G-mies...
        Niinpä niin kirjoitti:

        kun joku väittää että musta on valkoinen ja virhe korjataan, niin heti on mäntit vittuilemassa? Ei se, että kutsun vaikka potkuria vanteeksi tarkoita, että vanne on sama asia kuin potkuri. Menikö perille? Ja minulle on aivan sama jos puhut syyläristä, lauhduttimesta tai what ever, mutta älä esitä rakkaan lapsesi lempinimiä totuudenmukaisina ja oikeina. jooko?

        Eikä asiaa muuta mitenkään se, että tuhat tai vaikka kuinka moni olisi väärässä. Väärin on väärin. Piste.

        jäähdytin on, lauhdutin on semmoinen jossa höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi,
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin


      • Niinpä niin
        G-mies... kirjoitti:

        jäähdytin on, lauhdutin on semmoinen jossa höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi,
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin

        ilmeisesti vastauksesi oli tarkoitettu "Vene Asiantuntijalle" tai hänen hengenheimolaisilleen.


      • kar-po
        Niinpä niin kirjoitti:

        ilmeisesti vastauksesi oli tarkoitettu "Vene Asiantuntijalle" tai hänen hengenheimolaisilleen.

        Jos nyt kuitenkin puhuisitte lämmönvaihtimista niin olisitte oikeassa. Veneessä vesi-vesi ja autossa vesi-ilma.


      • duiduidai
        kar-po kirjoitti:

        Jos nyt kuitenkin puhuisitte lämmönvaihtimista niin olisitte oikeassa. Veneessä vesi-vesi ja autossa vesi-ilma.

        on lämmönvaihdin. Se ei vielä tarkoita, että se olisi jäähdytin. Mitä vielä halusit näsäviisastella?


      • kghjhgfhg
        duiduidai kirjoitti:

        on lämmönvaihdin. Se ei vielä tarkoita, että se olisi jäähdytin. Mitä vielä halusit näsäviisastella?

        Edellisellä kommentoijalla ei mielestäni kyllä ollut mitään näsäviisastelua. Vai eikö jäähdytin mielestäsi ole lämmönvaihdin? Mikä sitten, jäähdynvaihdin vai :)


      • viisas näsä
        kghjhgfhg kirjoitti:

        Edellisellä kommentoijalla ei mielestäni kyllä ollut mitään näsäviisastelua. Vai eikö jäähdytin mielestäsi ole lämmönvaihdin? Mikä sitten, jäähdynvaihdin vai :)

        Jäähdytin voi olla lämmönvaihdin, mutta lämmönvaihdin ei välttämättä ole jäähdytin. Selkiskö?

        Jääkaapissa on lämpöpumppu, mutta kaikki lämpöpumput eivät ole jääkaappeja. Menikö jo lopulta jakeluun?


      • gylskooppi
        viisas näsä kirjoitti:

        Jäähdytin voi olla lämmönvaihdin, mutta lämmönvaihdin ei välttämättä ole jäähdytin. Selkiskö?

        Jääkaapissa on lämpöpumppu, mutta kaikki lämpöpumput eivät ole jääkaappeja. Menikö jo lopulta jakeluun?

        lämpöpumppua. tai en tiedä jos sinulla on joku oma viritys..
        jääkaapissani on kompressori, joka paineistaa nesteen, jotta se kiertää putkistossa. kun se sitten siellä kiertää vakiopaineella, ja samaisella paineella ohjataan paksummasta putkesta ohuempaan putkeen, sen vauhti kiihtyy. fysiikan lakien mukaan kun aineen nopeus kasvaa, sen lämpötila laskee, niin tässäkin tapauksesssa, ja sitten se ohjataan taas suurempaan putkeen, nyt jääkaapin sisälle, jossa se kulkee hitaasti, ja siihen "tarttuu" jääkaapin sisällä oleva lämpö, josta se taasen tuodaan haihtumaan jääkaapin taakse "syylärin" näköiseen jäähdytyskennoon.
        jotkut ovat asentaneet tuon kennon esim. autotalliin, varsinkin kyseessä olleen huonekylmiöiden, jolla se sitten mukavasti lämpenee.


      • viisas näsä
        gylskooppi kirjoitti:

        lämpöpumppua. tai en tiedä jos sinulla on joku oma viritys..
        jääkaapissani on kompressori, joka paineistaa nesteen, jotta se kiertää putkistossa. kun se sitten siellä kiertää vakiopaineella, ja samaisella paineella ohjataan paksummasta putkesta ohuempaan putkeen, sen vauhti kiihtyy. fysiikan lakien mukaan kun aineen nopeus kasvaa, sen lämpötila laskee, niin tässäkin tapauksesssa, ja sitten se ohjataan taas suurempaan putkeen, nyt jääkaapin sisälle, jossa se kulkee hitaasti, ja siihen "tarttuu" jääkaapin sisällä oleva lämpö, josta se taasen tuodaan haihtumaan jääkaapin taakse "syylärin" näköiseen jäähdytyskennoon.
        jotkut ovat asentaneet tuon kennon esim. autotalliin, varsinkin kyseessä olleen huonekylmiöiden, jolla se sitten mukavasti lämpenee.

        kyllä se nyt vaan on lämpöpumppu, joka siirtää lämpöä paikasta toiseen. Esim. jääkaapin sisältä sen ulkopuolelle.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpöpumppu


      • senyvaan on nii
        viisas näsä kirjoitti:

        kyllä se nyt vaan on lämpöpumppu, joka siirtää lämpöä paikasta toiseen. Esim. jääkaapin sisältä sen ulkopuolelle.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpöpumppu

        nÄIN LUKEE WIKIPEDIASSA-
        Nykyaikaiset jääkaapit perustuvat höyrypuristusprosessiin. Höyrystynyt kiertoaine puristetaan sähköllä toimivan kompressorin avulla korkeampaan paineeseen, jolloin höyry lämpenee. Tulistunut höyry jäähtyy lauhduttimessa jääkaappia ympäröivän ilman avulla ensin kylläiseksi höyryksi ja tiivistyy sitten nesteeksi. Neste paisutetaan paisuntaventtiilissä takaisin kompressoria edeltäneeseen paineeseen. Paisunnan jälkeen nesteen lämpötila on jääkaapin sisälämpötilaa alhaisempi, jolloin kiertoaine höyrystyy kiertäessään jääkaapin höyrystimessä. Tätä kiertoa jatketaan ja saadaan aikaan suljettu järjestelmä, joka luovuttaa energiaa.
        SIINÄ SULLE LINKKI VITUN ASSHOLE, kato tuokin wikistä, jos et tiedä mitä tarkoittaa


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jääkaappi


      • gkiliilsea
        senyvaan on nii kirjoitti:

        nÄIN LUKEE WIKIPEDIASSA-
        Nykyaikaiset jääkaapit perustuvat höyrypuristusprosessiin. Höyrystynyt kiertoaine puristetaan sähköllä toimivan kompressorin avulla korkeampaan paineeseen, jolloin höyry lämpenee. Tulistunut höyry jäähtyy lauhduttimessa jääkaappia ympäröivän ilman avulla ensin kylläiseksi höyryksi ja tiivistyy sitten nesteeksi. Neste paisutetaan paisuntaventtiilissä takaisin kompressoria edeltäneeseen paineeseen. Paisunnan jälkeen nesteen lämpötila on jääkaapin sisälämpötilaa alhaisempi, jolloin kiertoaine höyrystyy kiertäessään jääkaapin höyrystimessä. Tätä kiertoa jatketaan ja saadaan aikaan suljettu järjestelmä, joka luovuttaa energiaa.
        SIINÄ SULLE LINKKI VITUN ASSHOLE, kato tuokin wikistä, jos et tiedä mitä tarkoittaa


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jääkaappi

        ...MITÄ URPOJA TÄLLÄ PALSTALLA OIKEIN SEIKKAILEE!!!!

        Alkuperäinen kysymys koski aivan jotain muuta kuin mitä kymmenen edellistä tupaurpoa käsittelee!!

        M E N K Ä Ä H O I T O O N !!!!!!!


      • viisas näsä
        senyvaan on nii kirjoitti:

        nÄIN LUKEE WIKIPEDIASSA-
        Nykyaikaiset jääkaapit perustuvat höyrypuristusprosessiin. Höyrystynyt kiertoaine puristetaan sähköllä toimivan kompressorin avulla korkeampaan paineeseen, jolloin höyry lämpenee. Tulistunut höyry jäähtyy lauhduttimessa jääkaappia ympäröivän ilman avulla ensin kylläiseksi höyryksi ja tiivistyy sitten nesteeksi. Neste paisutetaan paisuntaventtiilissä takaisin kompressoria edeltäneeseen paineeseen. Paisunnan jälkeen nesteen lämpötila on jääkaapin sisälämpötilaa alhaisempi, jolloin kiertoaine höyrystyy kiertäessään jääkaapin höyrystimessä. Tätä kiertoa jatketaan ja saadaan aikaan suljettu järjestelmä, joka luovuttaa energiaa.
        SIINÄ SULLE LINKKI VITUN ASSHOLE, kato tuokin wikistä, jos et tiedä mitä tarkoittaa


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jääkaappi

        vielä rupea vaahtoamaan peltier- ja absorptiotekniikalla toimivista jääkaapeista??? Niistäkin löytyy netistä vaikka mitä?

        Höyrypuristusta tai mitä hyvänsä, niin ilmeisesti luit, mitä ihan ensimmäiseksi kerrottiin jääkaapeista:

        Jääkaappi on yksi yleisimpiä sähköisiä kodinkoneita maailmassa. Jääkaapin tehtävä on pitää ruoka viileänä, jotta se säilyisi paremmin. Jääkaapin toiminta perustuu lämpöpumppukoneistoon, joka luovuttaa lämpimän ilman jääkaapin sisältä huoneilmaan ja samalla jäähdyttää jääkaappia. Samalla periaatteella toimii ilmastointilaite.

        Siis lämpöpumppu on koje, joka siirtää lämpöä paikasta toiseen ja niitä on monella eri toimintaperiaatteella olevia. Joko se lopulta mahtuu umpipuiseen tyhmään päähäsi?


      • EI JEESUS
        senyvaan on nii kirjoitti:

        nÄIN LUKEE WIKIPEDIASSA-
        Nykyaikaiset jääkaapit perustuvat höyrypuristusprosessiin. Höyrystynyt kiertoaine puristetaan sähköllä toimivan kompressorin avulla korkeampaan paineeseen, jolloin höyry lämpenee. Tulistunut höyry jäähtyy lauhduttimessa jääkaappia ympäröivän ilman avulla ensin kylläiseksi höyryksi ja tiivistyy sitten nesteeksi. Neste paisutetaan paisuntaventtiilissä takaisin kompressoria edeltäneeseen paineeseen. Paisunnan jälkeen nesteen lämpötila on jääkaapin sisälämpötilaa alhaisempi, jolloin kiertoaine höyrystyy kiertäessään jääkaapin höyrystimessä. Tätä kiertoa jatketaan ja saadaan aikaan suljettu järjestelmä, joka luovuttaa energiaa.
        SIINÄ SULLE LINKKI VITUN ASSHOLE, kato tuokin wikistä, jos et tiedä mitä tarkoittaa


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jääkaappi

        VITUN AASI JONNEKI HEVON PERSEESEEN LUENNOIMASTA JOTAIN SAATANAN JÄÄKAAPPIJUTTUJA!!!! MITEN JÄÄKAAPIT LIITTYY VENEMOOTTOREIHIN? HÄ?


      • senyvaan onnii
        gkiliilsea kirjoitti:

        ...MITÄ URPOJA TÄLLÄ PALSTALLA OIKEIN SEIKKAILEE!!!!

        Alkuperäinen kysymys koski aivan jotain muuta kuin mitä kymmenen edellistä tupaurpoa käsittelee!!

        M E N K Ä Ä H O I T O O N !!!!!!!

        mITÄ SÄ aUOT PÄÄTÄ? SORBTIONSYSTEEMI (ELI NIIN KU JÄÄKAAPISSA) ON PERIAATTEESSA IHAN KUN PERÄKONEEN IMEYTYSJÄÄHDYTYS, JOKA LAHDUTTAMSIKENNOSTOSSA KÄY JOKO MAKEALLA TAI SITEN MEREN VEDELLÄ KUTEN TÄÄLLÄ OLEN SANONUT!

        tÄSSÄ SULLE LINKI ASSHOLE!!!!!

        http://en.wikipedia.org/wiki/Sorption


      • senyvaan on nii
        senyvaan on nii kirjoitti:

        nÄIN LUKEE WIKIPEDIASSA-
        Nykyaikaiset jääkaapit perustuvat höyrypuristusprosessiin. Höyrystynyt kiertoaine puristetaan sähköllä toimivan kompressorin avulla korkeampaan paineeseen, jolloin höyry lämpenee. Tulistunut höyry jäähtyy lauhduttimessa jääkaappia ympäröivän ilman avulla ensin kylläiseksi höyryksi ja tiivistyy sitten nesteeksi. Neste paisutetaan paisuntaventtiilissä takaisin kompressoria edeltäneeseen paineeseen. Paisunnan jälkeen nesteen lämpötila on jääkaapin sisälämpötilaa alhaisempi, jolloin kiertoaine höyrystyy kiertäessään jääkaapin höyrystimessä. Tätä kiertoa jatketaan ja saadaan aikaan suljettu järjestelmä, joka luovuttaa energiaa.
        SIINÄ SULLE LINKKI VITUN ASSHOLE, kato tuokin wikistä, jos et tiedä mitä tarkoittaa


        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jääkaappi

        TÄSSÄ VIELÄ LISSÄÄ JOS NYT SATTUU GENLANTI TAIPUMAAN:


        http://en.wikipedia.org/wiki/Refrigerator


      • kompressori
        viisas näsä kirjoitti:

        kyllä se nyt vaan on lämpöpumppu, joka siirtää lämpöä paikasta toiseen. Esim. jääkaapin sisältä sen ulkopuolelle.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpöpumppu

        wikipedias-sivullasi on virhe. mene ja ysy kodinkonehuollosta onkó jääkaapissa kompressori, vai lämpöpumppu. lämpöpummpu on se joka on talonseinässä, ja jääkaapissa on kompressori ja laitteisto jonka toiminta PERUSTUUU lämpöpumpuun.
        lue aiheesta lisää ja YMMÄRRÄ lukemasi


      • nduur
        kompressori kirjoitti:

        wikipedias-sivullasi on virhe. mene ja ysy kodinkonehuollosta onkó jääkaapissa kompressori, vai lämpöpumppu. lämpöpummpu on se joka on talonseinässä, ja jääkaapissa on kompressori ja laitteisto jonka toiminta PERUSTUUU lämpöpumpuun.
        lue aiheesta lisää ja YMMÄRRÄ lukemasi

        lukea näitä provon aikaan saamia kirjoituksia. Makeavesijäähdytteinen perämööttori, HMHM, 0lis varmaan hieno peli, en vaan ole ikinä nähnyt.


      • viisas näsä
        kompressori kirjoitti:

        wikipedias-sivullasi on virhe. mene ja ysy kodinkonehuollosta onkó jääkaapissa kompressori, vai lämpöpumppu. lämpöpummpu on se joka on talonseinässä, ja jääkaapissa on kompressori ja laitteisto jonka toiminta PERUSTUUU lämpöpumpuun.
        lue aiheesta lisää ja YMMÄRRÄ lukemasi

        selvää asioista niin voit oppia ymmärtämään kuinka monta erilaista lämpöpumppukoneistoa on olemassa. Linden kylmälaite on jo luku sinänsä ja sekin on periaatteessa lämpöpumppu. Kompressori on vain lämpöpumpun osa. Komressori EI yksistään ole lämpöpumpu. Joko nyt voidaan sopia näin, vai onko pääsi liian yksioikoinen?


      • kodinkonehuoltaja
        kompressori kirjoitti:

        wikipedias-sivullasi on virhe. mene ja ysy kodinkonehuollosta onkó jääkaapissa kompressori, vai lämpöpumppu. lämpöpummpu on se joka on talonseinässä, ja jääkaapissa on kompressori ja laitteisto jonka toiminta PERUSTUUU lämpöpumpuun.
        lue aiheesta lisää ja YMMÄRRÄ lukemasi

        et näköjään tiedä, mitä lämpöpumppu tarkoittaa? Lämpöpumppu ei ole vastine kompressorille, eikä siis pumppu-sanalla tarkoiteta mitään yksittäistä osaa, vaan lämpöpumppu tarkoittaa kokonaista järjestelmää, johon kompressori kuuluu yhtenä osana. Niissä talon seinissä olevissa mötiköissä on myös sisällä kompressorit, jos et sattunut sitä tietämään.


      • oppinutta väkeä
        kodinkonehuoltaja kirjoitti:

        et näköjään tiedä, mitä lämpöpumppu tarkoittaa? Lämpöpumppu ei ole vastine kompressorille, eikä siis pumppu-sanalla tarkoiteta mitään yksittäistä osaa, vaan lämpöpumppu tarkoittaa kokonaista järjestelmää, johon kompressori kuuluu yhtenä osana. Niissä talon seinissä olevissa mötiköissä on myös sisällä kompressorit, jos et sattunut sitä tietämään.

        Kyllä tuli todistettua kuinka hienosti wikipediaa osataan lainata.
        Kukaan ei vielä todistanut lopullisesti sitä, etteikö moottorialuksessakin voisi olla läuhdutinta.
        Lisää wikipediaa pls.!


      • ilman wikipediaa
        oppinutta väkeä kirjoitti:

        Kyllä tuli todistettua kuinka hienosti wikipediaa osataan lainata.
        Kukaan ei vielä todistanut lopullisesti sitä, etteikö moottorialuksessakin voisi olla läuhdutinta.
        Lisää wikipediaa pls.!

        ...todistella ettei moottorialuksessa voisi olla lauhdutinta. Koska niissä on lauhduttimia. Esim. auton ja toki veneenkin ilamstointilaitteissa on kompressorit ja lauhduttimet. Samoin monien veneiden jääkaapeissa on lauhduttimet jne. Eli tarvitse todeistella, etteikö niitä olisi. Mutta autojen ja veneiden moottoreissa ja niiden jäähdytysjärjestelmissä niitä sen sijaan ei ole. Ei vesi-, eikä öljypuolellakaan.


      • liennyttäjä
        ilman wikipediaa kirjoitti:

        ...todistella ettei moottorialuksessa voisi olla lauhdutinta. Koska niissä on lauhduttimia. Esim. auton ja toki veneenkin ilamstointilaitteissa on kompressorit ja lauhduttimet. Samoin monien veneiden jääkaapeissa on lauhduttimet jne. Eli tarvitse todeistella, etteikö niitä olisi. Mutta autojen ja veneiden moottoreissa ja niiden jäähdytysjärjestelmissä niitä sen sijaan ei ole. Ei vesi-, eikä öljypuolellakaan.

        Tosiaan essonbaarissa puhutaan öljynlauhduttimista vaikka oikeasti ovat jäähdyttimiä.


      • O tempores o mores
        Niinpä niin kirjoitti:

        kun joku väittää että musta on valkoinen ja virhe korjataan, niin heti on mäntit vittuilemassa? Ei se, että kutsun vaikka potkuria vanteeksi tarkoita, että vanne on sama asia kuin potkuri. Menikö perille? Ja minulle on aivan sama jos puhut syyläristä, lauhduttimesta tai what ever, mutta älä esitä rakkaan lapsesi lempinimiä totuudenmukaisina ja oikeina. jooko?

        Eikä asiaa muuta mitenkään se, että tuhat tai vaikka kuinka moni olisi väärässä. Väärin on väärin. Piste.

        Asiat voi sanoa monella eri tavalla. Näitä ovat esim ystävällisesti ja vittumaisesti. Tuo sinu vastauksesi ei ollut kirjoitettu ystävällisesti, vaan ...


      • vilututtaa
        gylskooppi kirjoitti:

        lämpöpumppua. tai en tiedä jos sinulla on joku oma viritys..
        jääkaapissani on kompressori, joka paineistaa nesteen, jotta se kiertää putkistossa. kun se sitten siellä kiertää vakiopaineella, ja samaisella paineella ohjataan paksummasta putkesta ohuempaan putkeen, sen vauhti kiihtyy. fysiikan lakien mukaan kun aineen nopeus kasvaa, sen lämpötila laskee, niin tässäkin tapauksesssa, ja sitten se ohjataan taas suurempaan putkeen, nyt jääkaapin sisälle, jossa se kulkee hitaasti, ja siihen "tarttuu" jääkaapin sisällä oleva lämpö, josta se taasen tuodaan haihtumaan jääkaapin taakse "syylärin" näköiseen jäähdytyskennoon.
        jotkut ovat asentaneet tuon kennon esim. autotalliin, varsinkin kyseessä olleen huonekylmiöiden, jolla se sitten mukavasti lämpenee.

        Periaate on paljon yksinkertaisempi,nesteellä joka putkistossa jääkaapissa
        kiertää on kiehumislämpötila jo esim. 20 - 35 astetta,paineen alaisena ollessaan
        se on nestemäisenä ja kompura pumppaa sen alle millin reikää pitkin kaapin
        sisällä olevaan HÖYRYSTIMEEN jossa neste pääsee ns,vapaaseen isompaan
        tilaan ja höyrystyy (alkaa kiehua ),kiehuminen sitoo lämpöä ympäristöstään
        itseensä ja luovuttaa sen syylärin, joka on kaapin ulkopuolella,välityksellä huonetilaan
        ja palaa viilentyneenä takaisin kiertoon.Kun tätä tarpeeksi kauan pyörittää,on
        kaapista imetty lämpö pois,ja kylmä jäänyt jäljelle.


      • Anonyymi
        gkiliilsea kirjoitti:

        ...MITÄ URPOJA TÄLLÄ PALSTALLA OIKEIN SEIKKAILEE!!!!

        Alkuperäinen kysymys koski aivan jotain muuta kuin mitä kymmenen edellistä tupaurpoa käsittelee!!

        M E N K Ä Ä H O I T O O N !!!!!!!

        👍👍🤫


      • Anonyymi
        G-mies... kirjoitti:

        jäähdytin on, lauhdutin on semmoinen jossa höyry tai kaasu lauhdutetaan nesteeksi,
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin

        Jäähdytin joo, mutta olis tuon voinut kohteliaammin sanoa etenkin kun makeavesi- ja raakavesijäädähdytyksen erot tulivat hyvin kuvatuksi.


    • Että näin

      Tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää, että veneiden jäähdytysjärjestelmissä on laudutin, jota meri- tai järvivesi lauhduttaa, eli jäähdyttää. Jos veneissä olisi syyläri autojen tavoin, tulisi jäähdytysjärjestelmässä silloin olla myös tuuletin, joko remmivetoinen tai sähköisesti toimiva flekti. Ja silloin myös toimia ilmajäähdytteisesti.

      • VP

        Oletko ihan tosissasi? Kaivat esille muutaman dorkan tappelun parin vuoden takaa ja sotket asiaa vielä enemmän. Kirjoituksessasi ei ihan oikeasti ole paljon mitää tolkkua, mikä on pointtisi? Tästä ei kai ole mitään hyötyä, mutta kokeillaan kuitenkin:
        Tässä yleiset tulkinnat käyttämillesi sanoille:
        Lauhdutin: tällä tarkoitetaan yleensä lämmönsiirrintä jossa kaasu tai höyry kondesoidaan eli nesteytetään. Ei ole käytössä venemoottoreissa, joissa jäähdytysnestettä ei päästetä kiehumaan. Ei tarvita myöskään öljypuolella.
        Syyläri: suomennos sanasta kylare, eli jäähdytin. Voi olla esim semmoinen jolla ilmalla jäähdytetään nestettä (autot) tai nesteellä jäähdytetään nestettä (esim ns "makeavesijäähdytteiset" venemoottorit.
        Lämmönvaihdin: laite jolla yhdeltä aineelta siiretään lämpöä toiselle, esim mainitsemasi syyläri.
        Tuuletin nyt sitten vaan antaa lisää ilmavirtaa tarvittaessa ilma/vesi syylärille.

        Se alkuperäinen kaveri oli kai vaan ostamassa järvikäytössä ollutta perämoottoria. Ja sitten tultiin tähän.


      • jäähdytystä

        Lauhduttaminen ei ole jäähdyttämistä. Miksi tämä tuntuu olevan lähes kaikille mahdoton ymmärtää?

        Moottoreita jäähdytetään AINA jonkinlaisilla jäähdyttimillä, ei lauhduttumilla.


      • ymmärtänyt

        Minun perämoottoriani jäähdyttää viileä vesi,välillä merivesi ja taas välillä
        taas järvivesi josta olen kuullut asiantuntijoiden puhuvan makeana vetenä.
        Suljettu järjestelmä on sitten oma lukunsa,siellä kiertää kuulemma suomeksi
        sanottuna pakkasneste,eli sitä ei tarvitse välttämättä poistaa talveksi.Sitä taas
        isojen poikien sanomana "lauhdutetaan"ympäristöstä saatavalla nesteellä.
        Näin minä olen asian yleisesti ottaen ymmärtänyt,jos ymmärsin väärin,
        niin ymmärsin kuitenkin.


    • .

      Vau, tehokasta.

    • prklee

      Te olette kaikki väärässä ja minä tulen pelastamaan päivänne. Makealla ja merivedellä käyviä moottoreita ei ole olemassakaan. On vain peräruputtimia joita kaupataan kaiken maailman halpahallien hyllyillä. Tällaisen halvan puputtimen menet sitten ostamaan ja lyöt sen veneen perään. Lisäät hiukan jotain syttyvää nestettä ruosteisesta bensasäiliöstä. Pumppaat pari kertaa primeriä ja bensaa ruiskahtaa pykineestä letkusta silmään. Kiroat viskaten samalla jaloissa pyörivän tulpanavaimen mereen. Samassa vedät narusta käyntiin, naru jää käteen ja kaasu hirttää kiinni. Siinä ehdit elämäsi kohokohdat muistella läpi kun vaarin viisi metrinen kansalaisopistossa veistämä paatti liitää 3 solmun nopeudella kohti lähintä karikkoa..

    • santerisieni

      Eikö keskustelun pääasiallinen tarkoitus olisi keskustella aiheesta, eikä vi*tuilla muille? Hauska seurata sivusta miten keskustelu etenee. Haters hate :D

      • vm 41

        Eksyinpä aikani kuluksi vuoden takaiseen keskustelu aiheeseen ns. Jäähdytin/ lauhdutin kysymyksestä, joka tyypillisesti joitakin "aasinsiltoja" pitkin poukkoili puolelta toiselle päätyen kaunopuheisesti sanottuna v.ttuiluun, kun asiat menivät toisin kuin oli itse luullut.
        On näköjään ihmisiä jotka eivät omaa ns, maalaisjärkeä, joille musta on mustaa ja valkoinen valkoista, ilman muuta vaihtoehtoa.
        Yksinkertainen vehje kuten lauhdutin, lämmönvaihdin sekoitetaan ihan eri katekoriaa jäähdyttäjän kanssa, vaikka kaikkien toiminnan tarkoitus on sama, muuttaa laitteen sisällä kulkevan nesteen lämpötilaa tavalla tai toisella, eli jäähdyttää/lauhduttaa/ (Suomeksi, muuttaa lämpötilaa viileämmäksi).
        Joidenkin on vain näköjään vaikea tajuta laitteiden yhteyttä saman asian toteuttamiseksi. "Syyläri"/jäähdytin mielletään aina maalla toimivaan laitteeseen, jolloin muuta ainetta viilentämiseen ei ole saatavilla kuin ilma, mutta kuitenkin myös autoissa ja työkoneissa käytetään öljyn viilentämiseen "öljyn lauhduttimia" ?? Miksi ei öljyn jäähdyttimiä ??
        Entisenä jäähdytys asentajana, selkeyttäisin jääkaapin toimintaa vielä vähän.
        Kiehuminen/höyrystyminen sitoo aina lämpöä ympäristöstään, samoin siis haihtuminen/höyrystyminen ihmisen iholla vie lämpöä pois.
        Kun neste kiehumislämpötila joka jääkaapin putkistossa kiertää on -18-30,
        pysyy se nestemäisenä vain paineen alaisena. Kun se kompressorin avulla pakotetaan alkukiertoon alle mm reikään, pysyy se nestemäisenä kunnes pääsee kaapin sisällä olevaan väljempään tilaan, eli höyrystimeen.
        Siellä neste höyrystyy eli kiehahtaa, ja sitoo silloin lämpöä itseensä kaapin sisältä.
        Lämmennyt neste luovuttaa lämmön ulkopuolella olevan lauhduttimen/jäähdyttäjän kautta huoneeseen. Kun neste aikansa imee kaapista lämpöä pois, jää jäljelle vain kylmää. Ilmalämpöpumppu toimii käänteisellä tavalla tuottaessaan lämpöä. Jääkaappina viilentäessään.


      • tieto & taito
        vm 41 kirjoitti:

        Eksyinpä aikani kuluksi vuoden takaiseen keskustelu aiheeseen ns. Jäähdytin/ lauhdutin kysymyksestä, joka tyypillisesti joitakin "aasinsiltoja" pitkin poukkoili puolelta toiselle päätyen kaunopuheisesti sanottuna v.ttuiluun, kun asiat menivät toisin kuin oli itse luullut.
        On näköjään ihmisiä jotka eivät omaa ns, maalaisjärkeä, joille musta on mustaa ja valkoinen valkoista, ilman muuta vaihtoehtoa.
        Yksinkertainen vehje kuten lauhdutin, lämmönvaihdin sekoitetaan ihan eri katekoriaa jäähdyttäjän kanssa, vaikka kaikkien toiminnan tarkoitus on sama, muuttaa laitteen sisällä kulkevan nesteen lämpötilaa tavalla tai toisella, eli jäähdyttää/lauhduttaa/ (Suomeksi, muuttaa lämpötilaa viileämmäksi).
        Joidenkin on vain näköjään vaikea tajuta laitteiden yhteyttä saman asian toteuttamiseksi. "Syyläri"/jäähdytin mielletään aina maalla toimivaan laitteeseen, jolloin muuta ainetta viilentämiseen ei ole saatavilla kuin ilma, mutta kuitenkin myös autoissa ja työkoneissa käytetään öljyn viilentämiseen "öljyn lauhduttimia" ?? Miksi ei öljyn jäähdyttimiä ??
        Entisenä jäähdytys asentajana, selkeyttäisin jääkaapin toimintaa vielä vähän.
        Kiehuminen/höyrystyminen sitoo aina lämpöä ympäristöstään, samoin siis haihtuminen/höyrystyminen ihmisen iholla vie lämpöä pois.
        Kun neste kiehumislämpötila joka jääkaapin putkistossa kiertää on -18-30,
        pysyy se nestemäisenä vain paineen alaisena. Kun se kompressorin avulla pakotetaan alkukiertoon alle mm reikään, pysyy se nestemäisenä kunnes pääsee kaapin sisällä olevaan väljempään tilaan, eli höyrystimeen.
        Siellä neste höyrystyy eli kiehahtaa, ja sitoo silloin lämpöä itseensä kaapin sisältä.
        Lämmennyt neste luovuttaa lämmön ulkopuolella olevan lauhduttimen/jäähdyttäjän kautta huoneeseen. Kun neste aikansa imee kaapista lämpöä pois, jää jäljelle vain kylmää. Ilmalämpöpumppu toimii käänteisellä tavalla tuottaessaan lämpöä. Jääkaappina viilentäessään.

        Olipa selkeä ja valaiseva kirjoitelma monia askarruttaneeseen aiheeseen, jopa minäkin sen tajusin näin kansakoulupohjalta.


    • 4vmyöhässä

      ai että oli hauskaa luettavaa :D joku raukka kysyy veneen moottoreista ja kaikki paasaa suu vaahdossa jääkaapeista:D jännä ois nähä ku nää sankarit keskustelis kasvotusten :D huutaisko ne naama punasena "tÄSSÄ SULLE LINKI ASSHOLE!!!!! :D ei huutais. kaikki ois varovaisia ekä kehtais väittää vastaan ja myötä'isi vaan varovasti, niiku meillä suomalaisilla on tapana.

    • Anonyymi

      Makea ja suolainen eivät ole toistensa vastakohdat. Vesi voi olla sekä makeaa, että suolaista samaan aikaan. Sen voi itsekin kokeilla.

      Makeavesijäähdytteistä moottoria voi käyttää merivedessä kunhan siihen laittaa sinkin tilalle sokeripalan. Tavallinen sokeripala liukenee nopeasti, mutta sähköliikkeestä saa sokeripalan, joka kestää pitkään, ehkä jopa koko moottorin iän.

      • Anonyymi

        Käytätkö sinkin tilalla sokeripalaa, jos käytät niin olet käsittänyt asiat väärin. Ei sinkin tilalla tarvitse käyttää mitään. Kaikenlaiset älypäät täällä ohjeita jakelee, voi hyvät hyssykät sentään. Vai että oikein sokeripala.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe