Törkeetä

Uskomaton Mies

Toteutuuko uskonvapauslaki kun lapsi kastetaan kirkollisin menoin?

Vastaus: EI

32

2272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaaaaaaaaaa.

      Samaa mieltä.

    • ei toteudu

      Noh, vauva nyt ei vielä ymmärrä noita kirkollisia menoja, mutta kirkkoon pakkoliittäminen kostautuu myöhemmällä iällä, kun lapsi ei saa erota kirkosta ennen täysi-ikäisyyttä, ja joutuu näin ollen osallistumaan KAIKKIIN yhteiskunnan taholta määrättyihin uskonnollisiin aivopesuihin päiväkodeissa ja kouluissa.

      Vain täysi-ikäisinä olisi lain ja kaiken järjen ja ihmisarvon mukaan oikein liittyä uskonlahkoihin. Lapset tulisi jättää kokonaan uskontojen ulkopuolelle.

    • jkö

      siksipä emme lastamme kastaneetkaan

    • Pastori Tee

      Kyllä. Vanhemmilla on oikeus päättää lapsensa uskonnollisesta statuksesta. Yhtä hyvin voisi kysyä, toteutuuko uskonnonvapaus, jos lasta ei kasteta? Uskonnonvapaus ei ole vain negatiivinen asia, "oikeus olla uskomatta", vaan se on myös positiivinen: "oikeus uskoa".

      • jhgfkjvb,m,kbnnh

        "Yhtä hyvin voisi kysyä, toteutuuko uskonnonvapaus, jos lasta ei kasteta? Uskonnonvapaus ei ole vain negatiivinen asia, "oikeus olla uskomatta", vaan se on myös positiivinen: "oikeus uskoa". "

        Kyse ei ole oikeudesta uskoa tai olla uskomatta. Kyse on oikeudesta saada valita itse se, haluaako kuulua johonkin uskonnolliseen yhdyskuntaan vaiko ei. Se, että lasta ei lupaa kysymättä liitetä mihinkään järjestöön tai organisaatioon, ei estä vanhempia opettamasta lapselleen omaa uskontoaan. Se ei estäisi edes kirkollista kastetta, mikäli kirkko ei samassa yhteydessä nimenomaan liittäisi vauvaa oman organisaationsa jäseneksi. Jos kaste olisi pelkkä lapsen pään vedellä valelu ja uskonnollisten rukousten lukeminen, ilman kirkon jäseneksi pakkoliittämistä, se ei polkisi uskonnonvapauttakaan.


    • Lapsensa kastanut

      Saako lapsesi osallistua satuhetkiin?

      Erään pojan isä päätti ettei hänen lapsensa saa uskoa Jumalaan.
      Poika kysyi isältään mistä pilvet tulevat tuonne taivaalle, eikä isä osannut vastata siihen muuta kuin ettei tiedä. No poika sitten vastasi itse että Jumala on varmaankin puhaltanut ne sinne ja isä tyrmäsi tämän täysin sanomalla ettei Jumalaa ole olemassa.

      Toteutuiko siinä uskonvapauslaki? EI
      "huvittavaa" kyllä että ks. isä kyllä puhuu lapselleen Joulupukista ikään kuin Joulupukki olisi olemassa, mutta Jumalaan ei sovi uskoa.
      Poika ei itse usko Joulupukin olemassa oloon, mutta Jumalan kyllä.

      Käykö hammaskeiju kylässä?

      • +54646546

        Hmmm... Hammaskeijulle tai joulupukille et käsittääkseni maksa veroa, tai käy hammaskeijutemppelissä taikka joulupukin lelupajassa sunnuntaisin rukoilemassa lahjoja tai hampaita. Älä viitsi olla noin uskomattoman pikkuvanha ja verrata jumalaan uskomista moisiin. Yhdistävä tekijä noissa asioissa on ainoastaan se että jumala/jeesus on täysin rinnastettavissa fantasiahahmoon uskottavuutensa puolesta.


      • Iloinen elämästään
        +54646546 kirjoitti:

        Hmmm... Hammaskeijulle tai joulupukille et käsittääkseni maksa veroa, tai käy hammaskeijutemppelissä taikka joulupukin lelupajassa sunnuntaisin rukoilemassa lahjoja tai hampaita. Älä viitsi olla noin uskomattoman pikkuvanha ja verrata jumalaan uskomista moisiin. Yhdistävä tekijä noissa asioissa on ainoastaan se että jumala/jeesus on täysin rinnastettavissa fantasiahahmoon uskottavuutensa puolesta.

        Itse haluamme poikamme kastettavan. Vanhemmat päättävät lapsensa asioista lain mukaan muutenkin, kunnes hän on 18v. Miksei siis sinusta tässä kasteasiassa? Vanhemmat sen veronkin maksavat, vai kuinka? Annetaanhan lapselle nimikin vauvana. Sitä hän kantaa vähinään aina sinne saakka kun on täysi-ikäinen ja saa sen vaihtaa. Mitä jos hän inhoaa nimeään, kuten esim minä? Vaikka vaihtaisinkin nimeni nyt, niin kaikki minua kuitenkin kutsuvat tottumuksesta tällä inhoamallani nimellä koska vanhempani sen ovat minulle valinneet. Pitäisikö lapselle nimensijaan antaa järjestysnumero? Sitten 18 vuotiaana saisivat mennä maistraattiin nimen itselleen valkkaamaan.

        Sitä paitsi itse olen saanut uskosta pelkkää iloa elämäni varrella. Saman haluan suoda pojalleni.


      • usko on harhaa
        Iloinen elämästään kirjoitti:

        Itse haluamme poikamme kastettavan. Vanhemmat päättävät lapsensa asioista lain mukaan muutenkin, kunnes hän on 18v. Miksei siis sinusta tässä kasteasiassa? Vanhemmat sen veronkin maksavat, vai kuinka? Annetaanhan lapselle nimikin vauvana. Sitä hän kantaa vähinään aina sinne saakka kun on täysi-ikäinen ja saa sen vaihtaa. Mitä jos hän inhoaa nimeään, kuten esim minä? Vaikka vaihtaisinkin nimeni nyt, niin kaikki minua kuitenkin kutsuvat tottumuksesta tällä inhoamallani nimellä koska vanhempani sen ovat minulle valinneet. Pitäisikö lapselle nimensijaan antaa järjestysnumero? Sitten 18 vuotiaana saisivat mennä maistraattiin nimen itselleen valkkaamaan.

        Sitä paitsi itse olen saanut uskosta pelkkää iloa elämäni varrella. Saman haluan suoda pojalleni.

        Ihmiset ajattelevat asioista todellakin eri tavalla. En näe ihmisen nimessä ja uskonlahkoon pakkoliittämisessä mitään yhteistä.

        Kyllä minä annan lasteni päättää omista asioistaan ikäänsä sopivalla tavalla ennen heidän täysi-ikäisyyttään. Jos lapseni haluaisivat vaihtaa nimensä, se heille suotakoon, hehän sitä nimeä kantavat. Ei muuten tulisi mieleenkään opettaa lapsiani elämään harhaisessa maailmassa ja uskomaan mihinkään mielikuvitusolentoon. Sitä paitsi, vaikka kuinka liittäisi lapset kirkkoon ja tuputtaisi heille uskoa joka tuutista, ei ole selvyys, että he jatkavat uskonnollisessa harhamaailmassaan aikuisikäisenäkin.


      • Iloinen elämästään
        usko on harhaa kirjoitti:

        Ihmiset ajattelevat asioista todellakin eri tavalla. En näe ihmisen nimessä ja uskonlahkoon pakkoliittämisessä mitään yhteistä.

        Kyllä minä annan lasteni päättää omista asioistaan ikäänsä sopivalla tavalla ennen heidän täysi-ikäisyyttään. Jos lapseni haluaisivat vaihtaa nimensä, se heille suotakoon, hehän sitä nimeä kantavat. Ei muuten tulisi mieleenkään opettaa lapsiani elämään harhaisessa maailmassa ja uskomaan mihinkään mielikuvitusolentoon. Sitä paitsi, vaikka kuinka liittäisi lapset kirkkoon ja tuputtaisi heille uskoa joka tuutista, ei ole selvyys, että he jatkavat uskonnollisessa harhamaailmassaan aikuisikäisenäkin.

        Osuit viimeisessä lauseessa naulan kantaan. He saavat myöhemmin valita uskovatko vai eivätkö. Samoin, kun saavat valita aikuisena pitävätkö nimensä vai eivät. Ja joku tuolla mainitsi jo joulupukit, keijut sun muut. Se on myös harhaista maailmaa, mutta tuskin vahingollista lapselle.

        Ja suoraan sanottuna, useinkaan uskovaisen tuputtavan agressiivisesti näkemystään. Sen sijaan esimerkiksi sinun viestisi koen erittäin omaa aatetta tuputtavana. Sinä näet näytät uskovan, että Jumalaa ei ole ja kiivaasti yrität pakkosyöttää sitä ajatusta myös muille. Varsin aggressiivisin ja loukkaavin sanankääntein. Jos siis et pidä tuputuksesta, niin älä sitten itsekään harrasta sitä.

        Sanon vielä sen, että itse olen elänyt lapsuuteni perheessä jossa usko ei ole ollut avainasemassa. Siitä ei ole puhuttu tai sitä ei ole opetettu. Kirkossa ei ole käyty. Silti olen kasvanut uskoon ja tätä nykyä uskoni on vahva. Jumala itse teoillaan minua kutsui. Eli tiedoksi sinulle, vaikka kuinka kieltäisit lapsiltasi uskon ja "lahkot", he saattavat silti olla aikuisena syvästi uskossa.


      • Eräs lukija
        Iloinen elämästään kirjoitti:

        Itse haluamme poikamme kastettavan. Vanhemmat päättävät lapsensa asioista lain mukaan muutenkin, kunnes hän on 18v. Miksei siis sinusta tässä kasteasiassa? Vanhemmat sen veronkin maksavat, vai kuinka? Annetaanhan lapselle nimikin vauvana. Sitä hän kantaa vähinään aina sinne saakka kun on täysi-ikäinen ja saa sen vaihtaa. Mitä jos hän inhoaa nimeään, kuten esim minä? Vaikka vaihtaisinkin nimeni nyt, niin kaikki minua kuitenkin kutsuvat tottumuksesta tällä inhoamallani nimellä koska vanhempani sen ovat minulle valinneet. Pitäisikö lapselle nimensijaan antaa järjestysnumero? Sitten 18 vuotiaana saisivat mennä maistraattiin nimen itselleen valkkaamaan.

        Sitä paitsi itse olen saanut uskosta pelkkää iloa elämäni varrella. Saman haluan suoda pojalleni.

        "Miksei siis sinusta tässä kasteasiassa?"

        Siksi että se rikkoo lapsen uskonnonvapautta. On eri asia opettaa omaa uskontoaan lapsilleen, kuin juridisesti liittää hänet uskonnolliseen yhteisöön josta hän ei kykene eroamaan. Tuo on lähinnä verrattavissa siihen, että vanhemmat liittäisivät lapsensa poliittisen puolueen jäseneksi, ja kiukuttelisivat että no päätänhän muutenkin lapsen asiat 18-vuotiaaksi asti ja itse asiassa Suomen kommunistisen puolueen / Kokoomuksen jäsenyys on ihan sama juttu kuin nimenanto jaja...

        Luojan kiitos laki suojaa lasta tuolta järjettömyydeltä.


      • Iloinen elämästään
        Eräs lukija kirjoitti:

        "Miksei siis sinusta tässä kasteasiassa?"

        Siksi että se rikkoo lapsen uskonnonvapautta. On eri asia opettaa omaa uskontoaan lapsilleen, kuin juridisesti liittää hänet uskonnolliseen yhteisöön josta hän ei kykene eroamaan. Tuo on lähinnä verrattavissa siihen, että vanhemmat liittäisivät lapsensa poliittisen puolueen jäseneksi, ja kiukuttelisivat että no päätänhän muutenkin lapsen asiat 18-vuotiaaksi asti ja itse asiassa Suomen kommunistisen puolueen / Kokoomuksen jäsenyys on ihan sama juttu kuin nimenanto jaja...

        Luojan kiitos laki suojaa lasta tuolta järjettömyydeltä.

        En tiedä, mutta viimeksi kun tarkistin niin kyllä ev.lut. kirkosta pystyy eroamaan. Kun poikani itse kykenee mielipiteensä ko asiassa ilmaisemaan niin keskustelemme tästä kirkkoasiasta. Sitä ennen se kuuluu minun ja mieheni harkintaan liitetäänkö hänet kirkkoon.

        Tuli muuten mieleen, että millä perusteella jotkut ajattelevat että Jumalaan ja Jeesukseen uskominen olisi ihmiselle, lapselle tai aikuiselle, vahingollista? (


      • avulias lähimmäinen

        Jotta vastaavassa tilanteessa ei menisi nuorilla isillä sormi suuhun, avuliaana läheisenä kopioin tähän pienen otteen Wikipediaa:

        "Pilvet syntyvät Maan ilmakehässä vesihöyryn tiivistyessä hyvin pieneksi pisaroiksi tai härmistyessä jääkiteiksi tiivistymisydinten pinnalle. Koska pisarat ja jääkiteet ovat niin pieniä, ne pystyvät leijumaan ilmavirtausten kannattamina niin kuin pöly. Pilviä, joiden alaraja ulottuu maan pinnalle, kutsutaan sumuksi."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pilvi


    • uskonnonvapaus haaaa

      Toteutuu. Lapsi saa 15-vuotiaana päättää haluaako olla kirkon jäsen vai ei. Aiemmin päätös on huoltajan, eikä kukaan siitäkään valita, et alle 15-vuotiaan ruuat, vaatteet, harrastukset ja muut maksetaan elämästään päätetään päiväkodin, koulun ja monien muiden isojen päätösten osalta. Siis PALJON isompien kuin joku uskonto. Ite en usko lainkaan mihinkään, eikä mies, mut lapset on kastettu, jotta päätös on heidän sit ko ovat siihen valmiita eikä tuu syytöksii siit et haluuki kuuluu kirkkoo mut pitää enne rippikouluu tehä vaik mtn asian eteen.

      • näin...

        "Lapsi saa 15-vuotiaana päättää haluaako olla kirkon jäsen vai ei."

        Hiukan puutteellinen kommentti. Nimittäin lakitekstin mukaan homma menee näin "Viisitoista vuotta täyttänyt lapsi voi kuitenkin huoltajien kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen yhdyskuntaan tai erota siitä.". Tahtoo sanoa, että jos huoltajat eivät suostumustaan anna, niin lapsi on ja pysyy uskonnollisen yhdyskunnan jäsenenä 18-vuotiaaksi, vaikka itse ei enää siihen haluaisi kuulua.

        On eri asia, pitäisikö lapsen saada tällaisista asioista itse päättää ja jos pitäisi, niin missä iässä. Mutta nykytilanne on siis noin.

        On tosin, edellisen kirjoittajan viestiin liittyen, hiukan eri asia päättää alle 15-vuotiaan osalta sellaisista asioista, jotka koskevat hänen kykyään selvitä elämässä ("ruuat, vaatteet ... maksetaan") ja kasvaa osin lakisääteisten juttujen (oppivelvollisuus) kautta kykeneväksi aikanaan huolehtia itsestään. Ja on toinen juttu, päättää asioista, jotka kuuluvat ns. mielipide- tai vakaumusasioiden puolelle, esim. juuri uskonnolliseen yhteisöön kuuluminen. Mutta onko se aloittajan viestiin liittyen jotenkin ristiriidassa kasvavan nuoren uskonnonvapauden kannalta, että hänet liitetään lapsena kirkkoon (tai ei liitetä) - ei mielestäni ole yksiselitteistä.


    • TK

      Toteutuuko uskonnonvapauslaki jos lapsen vanhemmat ovat tehneet arvottavan päätöksen pitää uskonnotonta maailmankatsomusta uskonnollista parempana ja kasvattavat lapsensa siihen ilman todellista valinnanvapautta?

      Käsittääkseni vanhemmilla on vapaus päättää miten lapsensa kasvattavat. Myös uskonnottomat perheet antavat lapsilleen maailmankatsomuksellisen kasvatuksen. Uskonnonvapauslain tarkoituksena on turvata jokaiselle oikeus omaan uskonnonharjoitukseensa. Myös lapset ovat hengellisiä olentoja. Tämä sanotaan myös ihmisoikeuksissa: "jokaisella on oikeus uskontoon". Myös lapsilla.

    • Uskovainen mies...

      Itsehän sitä jokainen valitsee. Taivaan autuus Jeesuksessa tai sammumaton tuli helvetissä. Ei pieni lapsi mitään valitoja tee,vanhemmat voivat suuntia antaa myöhemmin hän tekee omat valintasa.Toivottavasti oikeat.

      • Uskonnoton mies

        Sinulla ovat siis tosiasiata hallussasi?;)

        Usko on ennen kaikkea uskon asia. Ei sitä yliluonnollista voi järjellä selittää, pitää olla sitä USKOA siellä korvien välissä. Ajatus paraatista ja helvetistä ei kuulosta omiin korviini kovin autuaalta, vaan ahdistavalta. Ihminen voi elää moraalisesti ja eettisesti kestävää elämää ilman uskontoa ja ehkä varsinkin silloin.


    • Yx ortodoksi

      Uskonnonvapauteen kuuluu oikeus saada kasvattaa lapsensa omaan uskontoonsa. Yhteisöllisissä uskonnoissa lapsi kasvatetaan seurakunnan sisällä, seurakunnan jäsenenä. Luonnollisesti jokainen silti valitsee aikuisena oman uskontonsa. Minut kasvatettiin luterilaiseksi, mutta käännyin aikuisena ortodoksisksi.

      Mitä ihmeen pelättävää kasteessa on. Oletteko te aiteistit jotenkin taikauskoisia?

      • kaikki ok?

        Ateisti en ole, joten sellaisena en voi vastata kysymykseesi.

        Mutta kasteen ongelma Suomessa on, että sillä liitetään vastasyntynyt jäseneksi organisaatioon (kirkko), jonka jäsenyys aiheuttaa henkilölle myöhemmässä vaiheessa erinäisiä velvoitteita.

        Kirkon jäsenenä lapsi joutuu osallistumaan uskonnonopetukseen (kirkkoon kuulumaton saa valita, mihin osallistuu). Kirkon jäsenenä nuori joutuu maksamaan tuloistaan kirkollisveroa, ja vaikka useimmiten nuorten tulot tuskin niin korkeita ovat, että tosiasiallisesti veroa joutuu maksamaan, kyse on periaatteellisesta epäkohdasta.

        Kirkon jäsenyydestä nuori voi mahdollisesti erota vasta 18-vuotiaana, mikäli vanhemmat eivät sitä ennen eroa hyväksy. Kuitenkin jo 16-vuotias voi äänestää seurakunnallisissa vaaleissa, eli siihen nuori katsotaan riittävän kypsäksi, mutta ei päättämään omasta kirkkoonkuulumisestaan. Hulluinta on, että alaikäinen teiniäiti voi päättää lapsensa kirkkoon kuulumattomuudesta jättämällä tämän kastamatta, mutta ei omastaan, mikäli hänen vanhempansa eivät hänen omaa kirkostaeroamistaan hyväksy.

        Lisäksi voidaan ajatella, että jäsenyys missä tahansa organisaatiossa tulisi muodostua henkilön oman tahdonilmauksen kautta eikä niin, miten se kirkon tapauksessa on, eli henkilön pitää erikseen ilmaista tahtonsa erota kirkosta, jos hänet on siihen vauvana liitetty.

        No, yhteiskunnalliselta kannalta on tietysti vielä se epäkohta, että vauvoina liitetyt kasvattavat kirkon jäsenmäärää ja siihen vedoten taas kirkolle edelleen annetaan yhteiskunnassa erityisasema uskonnollisten yhteisöjen joukossa.

        Tuntuuko sinusta, arvon ortodoksi, että kasteen kohdalla kaikki on ihan ok, onko kaikki tosiaan vaan "ateistien taikauskoisuutta"?


    • kukkapuskasta

      Mutta eihän lasta ole pakko kastaa,voi pitää vaan nimiäiset.

    • Kastettu,eronnut= :)

      Imut kastettiin vauvana. En muista käyneeni kirkossa lapsena kovin usein, lähinnä koulun tapahtumissa, kuten joulun alla joulukonsertissa ym. Uskonto ei vaikuttanut elämääni mitenkään. Tai se ei ainakaan näkynyt elämässäni. En rukoillut tms. Yläasteella osallistuin erikoisluvalla elämänkatsomustiedon tunneille, vaikka kirkkoon kuuluinkin. Nykyään ei kai ole enää mahdollista? Halusin kuitenkin käydä rippikoulun, lähinnä kavereiden kanssa jaetuna yhteisenä kokemuksena. Uskonnollinen puoli ei kiinnostanut. Myöhemmin 20-vuotiaana erosin kirkosta. Ja olen tosiaan tyytyväinen, että minut kastettiin. Koen, että minulla oli näin enemmän valinnanvaraa, ja näin sain tutkia, onko usko minun juttuni vai ei. Siksi minua juuri vähän kyllästyttävät nämä tekstit, ettei uskonnonvapauslaki toteudu, kun lapsi kastetaan synnyttyään jo seurakunnan jäseneksi. Minusta kun tuntuu, ette ainakaan itse sitten vähän varttuneempana kun rupesi jotain näistä uskonasioista ymmärtämään, olisi osannut ruveta keneltäkään kyselemään tai ottamaan itse selville, mitä ev.lut.kirkkoon kuuluminen tarkoittaisi. Minusta siis tuntuu, että tuolloin minulta olisi riistetty mahdollisuus uskoon.

      • tilastonumero

        Tarvitsiko tuota kokemusta varten sinut liittää veroa maksavaksi ja uskoa tunnustavaksi jäseneksi yhteen tiettyyn kristilliseen kirkkokuntaan? Vai olisiko sama voinut toteutua, jos sinut olisi kastettu ja otettu seurakuntaan ihan samalla tavoin kuin nyt tapahtui, mutta vasta aikuisena olisit saanut itse päättää, haluatko olla tilastonumero kirkkokunnan jäsenenä ja veronmaksajana? Siis niinpäin, että olisit saanut silloin ilmaista positiivisen uskonvakaumuksesi ja liittyä kirkkoon sen sijaan, että nyt jouduit erikseen ilmoittamaan halusi erota jostain, johon sinut oli vauvana liitetty.

        Mihin muihin organisaatioihin katsot, että maailmankuvan kehittymisen ja ajatusvirikkeiden saamisen vuoksi lapsi tulisi jo vauvana liittää juridisesti jäseneksi - puolueet, ympäristö- tai ihmisoikeusjärjestöt, ammattiliitot? Jos ei mihinkään noista, miksi kirkkoon?


      • lhdj,fkjopfj
        tilastonumero kirjoitti:

        Tarvitsiko tuota kokemusta varten sinut liittää veroa maksavaksi ja uskoa tunnustavaksi jäseneksi yhteen tiettyyn kristilliseen kirkkokuntaan? Vai olisiko sama voinut toteutua, jos sinut olisi kastettu ja otettu seurakuntaan ihan samalla tavoin kuin nyt tapahtui, mutta vasta aikuisena olisit saanut itse päättää, haluatko olla tilastonumero kirkkokunnan jäsenenä ja veronmaksajana? Siis niinpäin, että olisit saanut silloin ilmaista positiivisen uskonvakaumuksesi ja liittyä kirkkoon sen sijaan, että nyt jouduit erikseen ilmoittamaan halusi erota jostain, johon sinut oli vauvana liitetty.

        Mihin muihin organisaatioihin katsot, että maailmankuvan kehittymisen ja ajatusvirikkeiden saamisen vuoksi lapsi tulisi jo vauvana liittää juridisesti jäseneksi - puolueet, ympäristö- tai ihmisoikeusjärjestöt, ammattiliitot? Jos ei mihinkään noista, miksi kirkkoon?

        Ilmeisesti olet niin sokea mielipiteille, jotka poikkeavat omistasi, ettei sinulle kannata yrittää kastamisen mielekkyyttä yrittää selventää. Kapeakatseinen kun on, niin minkäpä sille voi. Sinulle tuo suurin ongelma tuntuu olevan verojen maksaminen. En tunne köyhtyneeni. Ja aivan naurettavaa verrata kirkkoon liittymistä poliittisiin puolueisiin ja ammattiliittoihin. Ei järjen häivää. Mutta johonkinhan sinun oli vedottava, ettet vain jäisi alakynteen. Menestystä sinulle elämässäsi.


      • tilastonumero
        lhdj,fkjopfj kirjoitti:

        Ilmeisesti olet niin sokea mielipiteille, jotka poikkeavat omistasi, ettei sinulle kannata yrittää kastamisen mielekkyyttä yrittää selventää. Kapeakatseinen kun on, niin minkäpä sille voi. Sinulle tuo suurin ongelma tuntuu olevan verojen maksaminen. En tunne köyhtyneeni. Ja aivan naurettavaa verrata kirkkoon liittymistä poliittisiin puolueisiin ja ammattiliittoihin. Ei järjen häivää. Mutta johonkinhan sinun oli vedottava, ettet vain jäisi alakynteen. Menestystä sinulle elämässäsi.

        Mielenkiintoinen, valitettavan yleinen kylläkin, argumentaatiotapa. Jos esitetään asiallisia kysymyksiä, jotka poikkeavat omasta ajatusmaailmasta, aletaan "psykologisoida" kysyjää, yleensä halventavalla tavalla. Siis näin "sokea mielipiteille, jotka poikkeavat omistasi", ja kuitenkin väite tuntuu kuvaavan enemmän sanojaansa kuin sanomisen kohdetta.

        "Sinulle tuo suurin ongelma tuntuu olevan verojen maksaminen"

        Ei suinkaan, mutta se on automaattinen seuraamus kasteesta.

        "aivan naurettavaa verrata kirkkoon liittymistä poliittisiin puolueisiin"

        Pyysin perusteluja, jos mielestäsi kirkko on eri asemassa kuin vaikkapa puolueet. En saanut muuta kuin "Ei järjen häivää", oliko se mielestäsi perustelu? Ehkä haluat palata hieman avarakatseisemmin kertomaan, miksi kirkko on mielestäsi erityisasemassa? Se on todellakin kehittävää, kun näitä asioita miettii eikä vain niele asioita tietyllä tavalla siksi, että niin on aina ollut.

        Kiitos, toivotan myös sinulle menestystä, mutta jään silti odottamaan, jos haluat palata keskusteluun hieman rakentavammalla otteella.


    • sggfs

      Mikä ihme tässä on niin vaikeaa. Ei kirkkoon kuuluminen edellytä mitään. Ei rippukoulua ole pakko käydä. Okei, veroja joutuu vähän maksamaan palkastaan, mutta se siitä, ei se tässä liene se pääasia, vaan ihan vain periaate valinnanvapaudesta. Mutta kyllähän, kuten tuossa aiemminkin sanottiin, vaikuttavat vanhemmat lapsen asenteisiin monessa asiassa. Ei se, että kuuluu kirkkoon tee lapsesta uskovaista. Minulle on ihan sama liitetäänkö lapset kirkkoon vauvana vai ei. Itse en kokenut kovin työläänä erota kirkosta kun siihen mahdollisuus koitui. Se päinvastoin tuntui tosi hyvältä. Ensimmäisiä suuria omia päätöksiä elämässä. Se tapahtui kun olin 16-v.

      • ei hyvä

        "Ei kirkkoon kuuluminen edellytä mitään."

        Kyllähän se edellyttää, nimenomaan eroamista, jos sen haluaa tehdä. Miksi niin pitäisi olla? Eikö ole paljon loogisempaa, että jos ihminen haluaa johonkin kuulua, hän ilmoittaa siitä itse. Eikä niin, että hän joutuu eroamaan jostain, mihin ei halua kuulua.

        Ja edelliselle vielä, kaikki eivät edes pysty eroamaan 16-vuotiaana, koska laki mahdollistaa sen vasta täysi-ikäiselle, jos vanhemmat eivät anna suostumusta eroamiseen.


    • dafdfa

      Kirkosta eroaminen on helpompaa kuin vessassa käynti! Ja velvottaa ne vanhemmat lapsen myös esim olemaan suomalainen. Enempi pitäisi kieltää vanhempien aivopesu, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mitä papereissa lukee. Mutta ei vain voi kaikkea valvoa. Jossain määrin lapset ovat vanhempiensa omaisuutta

      • kunhan puhut

        "Jossain määrin lapset ovat vanhempiensa omaisuutta "

        Eivät sitten missään määrin. Sekoitat siihen, että aikuisen tulee pystyä tekemään lapsen puolesta päätöksiä asioissa, joista lapsi ei itse ikänsä puolesta kykene päättämään ja jotka ovat hänelle tarpeellisia. Jäsenyys uskonnollisessa yhteisössä ei ole sellainen.

        Mihin muualle lapsi siis pitäisi saada liittää viralliseksi jäseneksi jo kehtoiässä? Olisiko kokoomus hyvä vai valitaanko sdp? Entä pitäisikö lapsi liittää myös Greenpeacen jäseneksi? Niin ja itsestäänselvästi tietysti Uskontojen uhrien tukeen pitäisi liittää, siinä kasteen yhteydessä se kävisi näppärästi. Jos ei lapsi sitten kasvaessaan haluakaan olla kokkari tai sossu, niin erota voi viimeistään 18-vuotiaana, jos vanhemmat ei sitä ennen anna lupaa.

        Ai ei pitäisi liittää noihin? Miksi siis kirkkoon, perusteluita kaivattais nyt eikä heittoja suomalaisuudesta. Mutta niitä perusteluita ei niin vaan taidakaan tulla, veikkaan ma.


    • dfadfa

      Joo, eikä saisi liittää myöskään kirjakerhoon, musiikkikouluun tahi muuhunkaan yhdistykseen josta tulee erota, jos ei halua kuulua.

    • ei nimerkkiä

      No, itse erosin heti kirkosta täytettyäni 18. Uskoin jumalaan rippikouluikään asti. Sitä opettiin koulussakin kuin tieteellistä tosi asiaa, vaikka ei ole sitä, vaan pelkkä uskon asia. Se on meille suomalaisille niin itsestään selvyys, että kaikki kuuluu kirkkoon suurinpiirtein. Ala-asteellakin oli joku herätysliikkeen edustaja, joka ei käynyt uskontotunneilla ja sitä pidettiin ihan friikkinä. Oli kauhea shokki lapsena suvulleni, kun sukulaiseni liittyi katolilaiseen uskontoon, vaikka alkuperäisempi uskonto se on kuin luterilaisuus...

      Mutta siis sitten kun vähänkään kykenin kyseenalaistamaan opit, nimenomaan rippikoulussa, koska niille ei ollut mitään järkevää selitystä, olisi vain pitänyt uskoa...

      Sen takia olisi ihan hyvä, jos kastekin otettaisiin vasta täysi-ikäisenä, kun pystyy käsittelemään asiaa, myös tämä tapauskovaisuus lähtisi tästä maasta, koska todellisuudessa suomalaiset eivät ole varmasti kovinkaan uskovaisia.

      Vanhemmat toki saavat lapselleen uskontoa opettaa ja se on hyvä juttu, vaihtoehto, mutta olisi kiva jos olisi se toinenkin vaihtoehto.

      Uskon uskonvapauteen, kukin saa kuulua siihen uskontokuntaan, mihin haluaa, tai jos ei halua, se on ok.

    • Tosi törkeetä!

      Jos pitää uskonasioita merkityksettöminä niin ei kannata lastaan kastaa eikä usuttaa uskomaan sitten mihinkään muuhunkaan. annetaan uskomisen tai ei-uskomisen valta lapselle kaikissa muissakin asioissa.

      Meidän lapsi on kastettu ev.lut. Erotkoon kirkosta isona jos haluaa, vältelköön uskonasioita ihan niin paljon kuin tahtoo. Olen itsekin kastettu ja vaikken uskonnollinen ole koskaan ollutkaan (käyn kirkossa vaan häissä rippijuhlissa ja ristiäisissä, korkeintaan jouluna "kun muutkin sukulaiset menee". Enkä ole kirkosta kokenut tarvetta erota. Tai jättää lastani kastamatta niin ikään.

      Mulle itselle kaste tai kirkkoon kuuluminen ei ole merkinnyt juuri mitään. Ehkä lapselleni merkitsee tai sitten hän valitsee toisin. Tai sulautuu tilanteeseen kuten minäkin ahdistumatta asiasta. Maksan kirkollisveroni kiltisti. Jos lapseni syyttää minua isompana "uskonvapauden riistosta" niin mullapa on hänelle nasevat perustelut miksi hänet on kastettu ja piste. Lapsen isä on "ihanmikäsattuu" eli jehovan ja ev.lut.kristillisen lapsi ja sekös vasta pihalla on uskomisistaan?! Ei sekään mun mielestä ole mistään kotosin ettei se tunne mitään asiaa omakseen kun ei osaa vielä 35v:nä päättää onko hänelle jehovan uskontoon suuntautuminen vai kristillinen sopivampi. tai omempi. "En halua pettää isääni tai äitiäni olemalla vain jompaa kumpaa".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      47
      3353
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      10
      2060
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      22
      1535
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1404
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1361
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1271
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1188
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1115
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 22
      1047
    Aihe