Ykseyskokemus

18+5

Onko täällä muilla sellaisia kokemuksia, kun maailma ympäriltä olisi hetkeksi kadonnut ja sitä on tuntenut yhtä aikaa olevansa kaikki ja ei yhtään mitään. Minä koin tämän noin vuosi sitten. Olin menossa nukkumaan ja yhtäkkiä tuli olo kuin joku suurempi olisi ollut läsnä. Hetken kuluttua en tuntenut enää ruumistani, kokenut mitään erillistä. Tunsin tietäväni kaiken ja samalla minulla ei ollut mitään tiedettävää, ehkä nollapiste kuvaisi tuota tilaa parhaiten. Jokatapauksessa kokemus kesti ehkä tunnin kaksi, sen jälkeen nukahdin hetkeksi, näin kummallisia unia ja herättyäni kokemus toistui. Tätä kesti lähes koko yön, unen ja ykseyskokemuksen vuorottelua. Aamulla olin hyvin ihmeissäni, koska olin tapahtumahetkellä kristitty, enkä ymmärtänyt mitään ykseydestä tai olemattomuudesta. Silloiseen maailmankuvaani olisi sopinut paremmin enkelit ja muu yliluonnollinen. Nykyään tapahtumaa pohdin lähinnä siksi, että minulla on sellainen tunne, että en itse olisi millään voinut omin avuin saada tuota tilaa aikaiseksi, mutta mikä muukaan sen olisi synnyttänyt? Olen kyllä aina mietiskellyt paljon ja elänyt aika puhdasta elämää, mutta ei kai se yksinään riitä, koen että egoa kuitenkin on vielä aika paljon jäljellä...

6

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokija

      Arvelen että kokemukseni on samansuuntainen, siis se joka muunsi peruskristityn tällaiseksi kaikkien uskontojen yhdistelijäksi sekä silti sellaiseksi jolle mikään uskonto ja uskomus ei riitä. Kokemuksessa liittyy osaksi suurempaa ja entinen henkilöllisyys jää taka-alalle. Minulla on hämärä muistikuva millainen olin ennen muuntumistani. Olin niin kuin muutkin persoonallisuudet, vähän eksyksissä ja epätietoisena mikä ja kuka se Jumala on ja niin edespäin. Sitä voi sanoa vaikka myönteiseksi dissosiaatioksi koska tulos on ainoastaan myönteinen, sureminen on lähes mahdotonta vaikka kuinka sitä yrittäisi.Tiedän kuitenkin ettei se ole mikään mystinen valaistuminen vaan ihmisen luonnollinen tila, jossa meidän on hyvä olla ilman huolia ja murheita. Lohdullista on ettei ole tietämisen painolastia, koska ei ajattele mitään tietämisiä etukäteen. Pohdiskeleva mieli on taka-alalla, sitä lähinnä vain on ja antaa tilanteiden tulla ja mennä.Sanat tulevat itsestään ilman suurempia ponnisteluita. Sitä on virran vietävänä, kun kuulin buddhalaisten virtaanastumisesta niin ajattelin aikoinaan että tätähän se on, ihan tavallista jossa ei tarvitse tehdä mitään, on vain tekemättä mitään ja antaa vaikka kirjoituksen tulla jos kirjoituttaa sillä se ei vaadi juuri yhtään ajattelemista ja pohdiskelemista.

      Aloin mietiskeleään kun tunsin näin ensikerran jotta se suurempi saisi olla. Eka kerran kun tunsin näin ajattelin "toivuttuani" että "kaikki on hyvin kun Jumala on taivaassa" :) Se Jumala oli se jossa olin, se kaiken ylläpitäjä, virta tai kannattelija, se jossa kaikki lepää. On vain se perimmältään.

    • ........

      Sitähän sanotaankin ettei tuo tila tule tekemällä, eikä sitä "saavuta" yrittämällä, vaan se tulee jos on tullakseen. Ajattelulla voi päästä siihen tilaan, siten että mieli menettää kiinnostuksensa kaikkiin ajatuskohteisiin. Tuollaisen tilan kokemisen seurauksena on yleensä minulla ollut se, että sitä ryhtyy heti johonkin toimeen ajattelematta. Tästä on tietenkin turha jatkaa kun menee ristiriitaiseksi.

      • Holy scubadiver

        Silti noistakin kokemuksista jokainen on erilainen. Mitään yhtä tiettyä "valaistumista" ei ole. Kun lakkaat etsimästä, löydät sen, itsesi.


    • mainiota 18+5

      Koska olemme puhdas tietoisuus, miksi emme saisi välähdyksiä todellisesta olemuksestamme. Yksi britti sanoo näin: Loputon rakkaus on kaikki mitä on olemassa ja kaikki muu on illuusiota. Eli täysin sama ajatus. Buddhalaisuus sanoo näin: ainoastaan nibbaba on olemassa, kaikki muu on dukkhaa. Täysin sama ajatus. Hienoa että olet saanut välähdyksen siitä. Ja hienoa että uskallat kertoa siitä. Esimerkiksi Mika Waltari kertoo sellaisesta kokemuksesta, kun hän käveli via venetolla Roomassa.

      • Sinde vm-82

        Hei, oletko nähnyt? Maailmalla ei ole mitään rajoja, mutta varo rosvoja. Kauneus on omassa kaikkeudessasi, unelmissasi siintää varjojen taivaankansi. Rantojen taa, käy mielesi luokse juoksevan kiihkon. Jäitkö kaipaamaan jotakin? Mulla olisi vapautus tästä hommasta menossa just nyt, mutta en saa houlutella sua luokse. Juokse ja katso aikaa, mikä sua piinaa? Olen onnellinen, mutta sua suurempi... Et etsi mua, tarvitseeko lähimmäisesi sua?


    • Big mind

      Zen mestari Genpo Roshi on kehittänyt mullistavan uuden "tekniikan" jolla ykseyskokemuksen voi kokea kuka tahansa alle 10 minuutissa. Aikaisempaa meditaatioharrastusta taikka mitään erityistä tietoa ei tarvita. Olotila selittää itse itsensä. Tekniikan nimi on Big Mind. Hän puhuu erilaisille "äänille", meidän eri persoonallisuuksille. Controller, wounded child, fixer, protector, seeking mind, non seeking mind jne. Siten hän saa mielemme etsimisen pysähtymään hetkeksi, ja voimme sanoa omasta kokemuksestamme olevamme perusolemukseltamme, rajattomia, ajattomia ja että olemme kaikki yhtä. Jossakin oli haastattelu, missä hän teki sen radiotoimittajalle ja 7 minuutissa hän sanoi että olemme kaikki yhtä. Mp3:sia löytyy netistä ja ehkä myös youtubesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe