Mulla on ajoittain jonkintasoista rytmihäiriötä tms sydämen häiriötä, johon kaliumi tuntuisi auttavan. Huomasin sen alunperin magnesium&kalium tablettien kautta.
Esim. alkukesästä mulla oli herkästi sydänoireita. Magnesiumia syön tabletteina pieniä määriä päivittäin, jo pidemmän aikaa. Kokeilin pitkästä aikaa pelkän magnesiumin sijasta taannoin kaapin perälle jääneitä magnesium&kalium-yhdistelmätabletteja, niin johan alkoi taas sydän rauhoittua. Ja helteiden aikana tuntui että sydäntä rauhoitti jopa se, kun joi paljon kivennäisvettä, jopa 2 litraa per päivä (kivennäisvesissä on myös sekä magnesiumia että kaliumia). Ihan viimeaikoina oon napsinut kivennäisveden lisäksi verkkoapteekista löytämiäni 150 mg kaliumtabletteja tarpeen mukaan, ja olo on ollut melko normaali (en ota koko 150 mg tablettia kerralla).
Minä hölmö menin kertomaan työterveyslääkärille kaliumkokemuksistani, ja sain kuulla että LÄÄKETIEDE ei tunne tällaista ilmiötä, ja jos MINÄ (siis se lekuri) kirjoittaisin kaliumreseptin niin se olisi jotain ihan muuta ainetta kuin mitä olen omin päin saanut ostetuksi...
Mä olen paniikkihäiriöpotilas, ja se vaikuttaa paljon siihen miten lääkärit suhtautuu kun valittelen sydänoireita. Paniikkihäiriöpotilaallahan kaikki ongelmat johtuvat tietysti omasta päästä.
Olis kiva tietää jos jollakulla on vastaavanlaisia kokemuksia, eli että kalium rauhoittaa sydämen rytmiä. On ollut vähän mielessä että varaisin ajan jollekin sydänspesialistille, mutta vähän arveluttaa että nauretaanko mut sieltä pihalle tämän tarinani kanssa...
Kalium ja sydän?
18
7477
Vastaukset
- Tobias*
saattaa vakavimmillaan aiheuttaa kylläkin sydämen rytmihäitriöitä, mutta sen liika-annostus taas sydämen pysähtymisen. Elikkä sen tasapainosta on syytä pitää hyvää huolta!
- fghjuy
Kaliumin liiallinen pitoisuus veressä aiheuttaa bradykardiaa eli sydämen liian hidasta sykettä. Kannattaa siis olla varovainen kaliumin nauttimisen kanssa!
- tarkkailen kaliumia
voi se alhaihen kalium aiheuttaa sydänoireita. Itselläni oli lukemana pahimmillaan 2.6 ja oli huono olo, heikotti ja sydän tuntui pamppailevan epäsäännöllisesti. Sain kaliumlisää tableteista ja kävin kaliumin kontrollissa pari kertaa, että nähtiin, että se korjaantui. Sen tasapaino on tärkeää, ei saa olla liian vähän eikä liikaa.
Yleensä sitä saa riittävästi tavallisesta ruuasta.
Guugleta kaliumin puute/puutos, alhainen kalium, hypokalemia, niin löytyy paljon tietoa. Esim. Terveyskirjaston sivulla on luotettavaa tietoa.
Itse olen syönyt kaliumtabletteja lääkärin määräyksen mukaan ja magnesiumia söin myös välillä. - Anonyymi
Kaliumsitraatti - http://hespac.com/kaliumsitraatti.htm Kalium-ravinnelisät tuntuvat olevan suomessa vaikeasti saatavia. En ole varma miksi. Tämä tuntuu toimivan ihan hyvin.
- Arvot kohdalleen
Kyllä kaliumilla on tärkeä merkitys,ei saa olla liian korkea eikä myöskään liian matala pitoisuus mutta kaliumia säännöllisesti käytettäessä on se oltava valvonnan alla eli lääkäri/labraseuranta.
Mainitsit paniikkihäiriöstäsi,"oikea lääkäri" ei suhtaudu eikä saa suhtautua siten että kaikki oireilu on paniikkihäiriötä.
Mulla kävi tuuri kun olin eräässä tutkimuksessa mukana ja tarkka lääkäri huomasi seurannoissa että kaliumin pitoisuus ei ole riittävä,siitä lähtien on mulla ollut lisäkalium joka aloitettiin jo vuosia sitten ja seurataan säännöllisesti,pulssi ei nyt liiemmin ole karkaillut eikä poukkoile.
Lääkärini sanoi että mun kohdalla on erittäin tärkeää kalium tasapainon seuranta koska mulla on paniikkihäiriö ja tiuhalyöntinen sydän,on turhaa antaa enää ylimääräisiä kimmokkeita rytmihäiriön käynnistämiseksi koska ne rytmihäiriöt on vieneet mut pisimmillään moneksi päiväksi sairaalahoitoon.
Jokainen lääkäri kyllä tietää kaliumin vaikutukset tai sitten on jotain outoa,itselläni on taasen se varsinainen oma lääkäri sellainen että varmasti tietää asioista mutta on karsinut vuosittaisista säännöllisesti otettavista labroista (mulle tärkeät kokeet) yli puolet pois,nyt jouduin otattamaan ne yksityisellä lääkäriasemalla,vaikka se oli rahantuloa yksityislääkärille niin oli hän varsin tuohtunut siitä kuinka voidaan tuolla lailla leikata tärkeistä labroista pois,otti kyllä tarkkaan tiedot ylös missä näin on tehty.- kalium
Kiitoksia kommenteista!
Onko teillä jotka syötte lisäkaliumia jokin sairaus, lääkitys tms selvä syy kaliumin puutteeseenne? Mun lääkäri sanoi että kaliumin puute on mahdollista vain tiettyjen sairauksien ja/tai lääkitysten johdosta, ja että minulla ei ko. tekijöitä ole.
Onko teillä kokemusta sellaisesta, että välillä tulee kausia jolloin tarvii lisäkaliumia, ja sitten kun on "tankit täynnä" niin voi mennä useampi kuukausi ilman mitään? Mun kaliumin tarve tuntuis olevan nimenomaan tämän tyyppistä. Ja se mun lekuri puolestaan totesi puolitoista vuotta vanhojen testitulosten perusteella, ettei mulla voi olla tällä hetkellä kaliuminpuutetta. Ja se testi oli tehty nimenomaan sellaisen jakson jälkeen kun olin syönyt magnesium&kalium-yhdistelmätabuja... - kaliumtarkkailu
kalium kirjoitti:
Kiitoksia kommenteista!
Onko teillä jotka syötte lisäkaliumia jokin sairaus, lääkitys tms selvä syy kaliumin puutteeseenne? Mun lääkäri sanoi että kaliumin puute on mahdollista vain tiettyjen sairauksien ja/tai lääkitysten johdosta, ja että minulla ei ko. tekijöitä ole.
Onko teillä kokemusta sellaisesta, että välillä tulee kausia jolloin tarvii lisäkaliumia, ja sitten kun on "tankit täynnä" niin voi mennä useampi kuukausi ilman mitään? Mun kaliumin tarve tuntuis olevan nimenomaan tämän tyyppistä. Ja se mun lekuri puolestaan totesi puolitoista vuotta vanhojen testitulosten perusteella, ettei mulla voi olla tällä hetkellä kaliuminpuutetta. Ja se testi oli tehty nimenomaan sellaisen jakson jälkeen kun olin syönyt magnesium&kalium-yhdistelmätabuja...Jouduin syömään pitkään kortisonia eri määriä ja se sai kaliumin putoamaan. Minulla oli ennen kortisonin aloittamista kaliumitaso melko alhaalla, lähes viitearvon alarajalla muutenkin, joten ei ihme. Tällä hetkellä kalium pysyy juuri ja juuri viitearvon sisällä, välillä otan pillereitä, kun olen käynyt tarkistuslabrassa ja neuvotellut lääkärin/hoitajan kanssa.
Mitkään banaaninsyönnit tms. eivät ole alhaiseen kaliumtasooni vaikuttaneet, olen kokeillut. - vajaatoiminen
kalium kirjoitti:
Kiitoksia kommenteista!
Onko teillä kokemusta sellaisesta, että välillä tulee kausia jolloin tarvii lisäkaliumia, ja sitten kun on "tankit täynnä" niin voi mennä useampi kuukausi ilman mitään? Mun kaliumin tarve tuntuis olevan nimenomaan tämän tyyppistä. Ja se mun lekuri puolestaan totesi puolitoista vuotta vanhojen testitulosten perusteella, ettei mulla voi olla tällä hetkellä kaliuminpuutetta. Ja se testi oli tehty nimenomaan sellaisen jakson jälkeen kun olin syönyt magnesium&kalium-yhdistelmätabuja...Jos käyttää verenpaine- tai sydänlääkkeitä, joissa on mukana nesteenpoistolääke, siis diureetti, niin kaliumarvoa seurataan. Diureetteja voidaan käyttää myös muihin turvotuksiin kuin vajaatoiminnan aiheuttamiin, esim. huonosta laskimoverenkierrosta johtuviin - no, vajaatoimintaahan sekin.
- JJ
Minulla flimmeri 7v ja flutteri 2vuotta. Ennen kardioversioita olen saanut tipassa magnesiumia ja kaliumia.
Tänä vuonna asennettiin tahdistin ja tehtiin eteis-kammioliitoksen katkaisu, niitäkin jo kaksi kun ei tahdo sähköt katketa. Nämä tehty Meikussa ja kaliumia popsitaan jatkuvasti eli oikeassa olet. - meijukainen
Minä taas ajattelen, että kalium ei auta mihinkään, ellei siitä ole puutetta. Jos juot paljon terveyteesi nähden, poistuu kaliumia, tai jos käytät nesteenpoistolääkettä, vaikka luontaistuotekaupasta omin päin, syntyy epätasapainoa. Se on helposti mitattavissa verikokeella ja kannattaa pitää aisoissa.
Magnesiumin kuvittelin auttavan silloin tällöin tuleviin lihaskramppeihin jaloissa, mutten tiedä. Sitä kuitenkin otan jaksottain, eikä sitä mitata. - Röpi
Korkea kalium pit.on haitaksi sydämelle.Sen voi verik.mitata. Se siis hyydyttää verta ja vaikuttaa sydämen toimintaan luullakseni?
- miekkivaan
ja nyt on kaliumin ja natriumin suhde heilahtanut päivastaiseksi, vaikkakin normaalilla alueella. Eteisvärinä on. Mulla on Na ollut 145-147 pitkän aikaa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, ja kalium on ollut aina alle 4, 3.5-3,9. Nyt on Na 142 ja K 4,3. Osaako kukaan sanoa, johtuuko tämä eteisvärinästä vai mistä? Eteisvärinän syke vaihtelee yli 200-40. Aiemmin suht korkeaan natriumiin ei ole puututtu. Krampeista kärsin joka aamuyö. Nostaakohan käyttämäni magnesium (Diasporal) kaliumin tasoa suhteessa natriumin tasoon?
- pelokas naaras
miekkivaan kirjoitti:
ja nyt on kaliumin ja natriumin suhde heilahtanut päivastaiseksi, vaikkakin normaalilla alueella. Eteisvärinä on. Mulla on Na ollut 145-147 pitkän aikaa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta, ja kalium on ollut aina alle 4, 3.5-3,9. Nyt on Na 142 ja K 4,3. Osaako kukaan sanoa, johtuuko tämä eteisvärinästä vai mistä? Eteisvärinän syke vaihtelee yli 200-40. Aiemmin suht korkeaan natriumiin ei ole puututtu. Krampeista kärsin joka aamuyö. Nostaakohan käyttämäni magnesium (Diasporal) kaliumin tasoa suhteessa natriumin tasoon?
Eiköhän arvosi ole ihan normaalit kuten minullakin. Kardiologit eivät ole tähän arvoni puuttuneet vaikka minulla on ollut eteivärinä jo 7 vuotta ja lääkärit eivät tiedä mistä se johtuu. Tämä on just kurjaa kun eivät osa sanoa mitään. Miksi syöt Marevania? Kramppeihin pitäisi auttaa magnesium mutta minulla on Magnesia Plus. Olen kuullut että jauhemainen olisi parempi.
Täällä näyttää olevan että me keskustelijat yritämme auttaa pääsemään eteisvärinästä kun lääkärit eivät saa eteisvärinä pysymään aisoissa.
Syötkö jotain lääkettä eteisvärinään? Itse syön Primaspan ja Emconcor 2,5 mg. - miekkivaan
pelokas naaras kirjoitti:
Eiköhän arvosi ole ihan normaalit kuten minullakin. Kardiologit eivät ole tähän arvoni puuttuneet vaikka minulla on ollut eteivärinä jo 7 vuotta ja lääkärit eivät tiedä mistä se johtuu. Tämä on just kurjaa kun eivät osa sanoa mitään. Miksi syöt Marevania? Kramppeihin pitäisi auttaa magnesium mutta minulla on Magnesia Plus. Olen kuullut että jauhemainen olisi parempi.
Täällä näyttää olevan että me keskustelijat yritämme auttaa pääsemään eteisvärinästä kun lääkärit eivät saa eteisvärinä pysymään aisoissa.
Syötkö jotain lääkettä eteisvärinään? Itse syön Primaspan ja Emconcor 2,5 mg.varmaan samasta syystä kuin sinä Primaspania. Itse syön Diasporalia (se on jauhemaista, veteen sekoitettavaa), mutta ei se ehkäise kramppien tuloa. Auttanee kyllä poistamaan jo tullutta kramppia. Syön Tenoblockia ja Digoxinia. Pulssi vaihtelee hyvin paljon. Emconcor ei sovi mulle ollenkaan.
Onko sulla monesti yritetty kääntää rytmiä? Mulla pysyi vain pienen hetken nukutuksessa ollessani. - pelokas naaras
miekkivaan kirjoitti:
varmaan samasta syystä kuin sinä Primaspania. Itse syön Diasporalia (se on jauhemaista, veteen sekoitettavaa), mutta ei se ehkäise kramppien tuloa. Auttanee kyllä poistamaan jo tullutta kramppia. Syön Tenoblockia ja Digoxinia. Pulssi vaihtelee hyvin paljon. Emconcor ei sovi mulle ollenkaan.
Onko sulla monesti yritetty kääntää rytmiä? Mulla pysyi vain pienen hetken nukutuksessa ollessani.Mulla on siirretty 2 kertaa ja 3 kertaa mennyt ohi ensiavussa. Sitten jotenkin alkoi tuntumaan pahalta mennä aina yöllä ensiapuun niin päätin odottaa ja katsoa meneekö ohi ja otan Emconcor ja 2-5 h kuluttua menee ohi niin en ole toistaiseksi joutunut menemään ensiapuun paitsi kerran kun oli pistelyä rinnassa ja otettiin kokeita nähdäkseen oliko tulppa. Onneksi ei ollut, oli kuulemma vain jotain ilmavaivoja.
Eikö sun rytmi käänny kardioversiossa vai onko se koko ajan päällä. - Miekkivaan
pelokas naaras kirjoitti:
Mulla on siirretty 2 kertaa ja 3 kertaa mennyt ohi ensiavussa. Sitten jotenkin alkoi tuntumaan pahalta mennä aina yöllä ensiapuun niin päätin odottaa ja katsoa meneekö ohi ja otan Emconcor ja 2-5 h kuluttua menee ohi niin en ole toistaiseksi joutunut menemään ensiapuun paitsi kerran kun oli pistelyä rinnassa ja otettiin kokeita nähdäkseen oliko tulppa. Onneksi ei ollut, oli kuulemma vain jotain ilmavaivoja.
Eikö sun rytmi käänny kardioversiossa vai onko se koko ajan päällä.tai kääntyy hetkeksi ja palaa nukutuksen aikana flimmeriin. Minulla on nykyään pahoja takykardioita ja niihin liittyy joskus runsaat kammiolisälyönnit, jollon hengästyn tai tuntuu pahalta rinnassa. Terveyskeskuslääkäri käski vain seurata tilannetta. Beetasalpaajaa en voi enää lisätä. Nyt on alkanut olla jalkojen palelemista (beetasalpaajan vuoksi?). Joka yö kramppaavat ja lihakset ovat jännityksessä. Nyt olen valvonut puoli neljästä. Keitin kuumaa puuroa ja otin 1/8 kyytablettia, jotta lämpenisin. Pohkeet ovat edelleen hyvin tiukat. Nesteet menevät läpi elimistöstäni pissana ja laihdun vähitellen. Jano ei tunnu aina, ja silloin ilmeisesti kuivun. Ruokahalukaan ei ole ainakaan lisääntynyt.
Nyt rupean hikoamaan, kyytabletin kortisoni varmaan tehoaa. Olisiko lisämunuaiset uuvahtaneet. Kilpirauhaslääkitys on, mutta lämpöni on matala. Ehkä nyt jalatkin lämpenevät ja menen nukkumaan. - ikävä ja sairas
Miekkivaan kirjoitti:
tai kääntyy hetkeksi ja palaa nukutuksen aikana flimmeriin. Minulla on nykyään pahoja takykardioita ja niihin liittyy joskus runsaat kammiolisälyönnit, jollon hengästyn tai tuntuu pahalta rinnassa. Terveyskeskuslääkäri käski vain seurata tilannetta. Beetasalpaajaa en voi enää lisätä. Nyt on alkanut olla jalkojen palelemista (beetasalpaajan vuoksi?). Joka yö kramppaavat ja lihakset ovat jännityksessä. Nyt olen valvonut puoli neljästä. Keitin kuumaa puuroa ja otin 1/8 kyytablettia, jotta lämpenisin. Pohkeet ovat edelleen hyvin tiukat. Nesteet menevät läpi elimistöstäni pissana ja laihdun vähitellen. Jano ei tunnu aina, ja silloin ilmeisesti kuivun. Ruokahalukaan ei ole ainakaan lisääntynyt.
Nyt rupean hikoamaan, kyytabletin kortisoni varmaan tehoaa. Olisiko lisämunuaiset uuvahtaneet. Kilpirauhaslääkitys on, mutta lämpöni on matala. Ehkä nyt jalatkin lämpenevät ja menen nukkumaan.minulla on basedowin tauti eli kilpirauhasen liikatoiminta - ollut vuoden ja nyt aloitettiin silmien kortisonihoidot kuuden viikon jakso ja jos ei auta ni toiset kuus lisää ja kerralla nyt 500mg (ml?) tiputuksina suoneen Peijaksessa. Olen saanut nyt 3 kertaa ja aika kamalaa ajoittain. Kaliumtabletteja määrättiin 3 päivässä, lisäksi calsiumia ja vatsalääkettä. Yöunet ovat historiaa, ja on pakko nyt sitten ottaa nukahtamislääkettä, puolikas stellaa 10mg ei auta enää. Valvonut kokonaisia öitä ja nyt alkanut stressata sydäntä, tuntuu painon tunnetta siinä. Vai onko kaliumitagletillakin osuutta, kokeisiin menen vasta kahden viikon päästä. Hermot menee.
- tsemppiä tasapainoon
Totta - sydäntuntemukset ovat niin yksilöllisiä, että vaikeaa on verrata sanallisen selityksen perusteella. Toisaalta taas, jos tuntee helpottavia vaikutuksia kivennäisvesien tai 150 mg:n kalium-määrän vuorokautisesta nauttimisesta, ei luulisi siinä vaaraa olevan.
Mutta - tuntemattomalle henkilölle on vikeaa varmaa vastausta antta kun ei tiedä, millä voimakkuudella hän rytmihäiriönsä tuntee tai mitä muita lääkkeitä saattaa käyttää.
Enpä usko sydänspesialistin ulos sinua nauravan, jos ensiksi kerrot, että haluaisit sydämen perus- tai perusteellisen tarkastuksen. Sen jälkeen kerrot tuntemuksesi eli miksi haluat tarkastuksen. Sitten on kerrottava kaikki nauttimasi lääkkeet, myös nämä "omapäiset" kokeilut ja tuntemukset. Kyllä asian pitäisi luotettavasti selvitä asiallisella keskustelulla.
Vertailuksi voin mainita, että sairastan diagnosoitua sydänsairautta, joka aiheuttaa vajaatoimintaa. Siihen on käytettävä nesteenpoistolääkettä, tällä hetkellä 20 tai 40 mg. Sen mukaan kaliumia vastaavasti 1g 2 kertaa/pvä tai 2 g 2 kertaa /pvä. Määrä perustuu melko tiheisiin arvojen mittaukseen verikokein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3157329Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151347- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91221Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009