ALV-Palautuksen kirjaaminen

9865

Miten kirjaan alv-palautuksen? Meneekö se esim. satunnaisten tulojen tilille 0-verokannalla vai miten. Kertokaa, sillä kirjauksen tekemisellä on jo kiire.

11

8741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ölklölö

      Anna ammattitaitoisen kirjanpitäjän tehdä kirjaukset puolestasi.

      • 9865

        Vastaaja ei näköjään ymmärtänyt kysymystä ollenkaan.


      • Talous katastrofi

      • 8+18

      • 11+6
        8+18 kirjoitti:

        Kaavio on erinomainen.

        Alkuperäiselle kysyjälle, ALV-palautus ei ole "Satunnaisia tuottoja" kasvattava vaan tietenkin "Välittömiä veroja" (ALVia) pienentävä erä.

        Eiku piti sanoa "Välilliset verot", sille tuloslaskelman riville kaikki maksettu ALV lopulta päätyy. Samoin tuo kysymys palautuksen luonteesta on oleellinen.


      • turorrr

        ole hiljaa jos et osaa vastata kysymykseen


    • 3+3

      Riippuu vähän. Onhan nyt kyseessä kotimainen alvi eikä palautus ulkomailta? Suraavaksi mietitään onko kyse vain satunnaisesta isommasta hankinnasta vai alarajahuojennuksesta

      • Alkuperäinen kysymys koskee alv-palautusta, joka tulee aikaisemmalta alv-kaudelta, edelliseltä vuodelta, jolloin negatiivinen vero sai siirtyä kuukaudelta toiselle. Alv-järjestelmän muutos vuodenvaihteessa muutti lakskennan kausikohtaiseksi. Enhän voi missään tapauksessa kirjata tulevaa alv-palautusta kuluvan kauden alv-tilille, koska silloinhan summa pienentää oikeita alv-ostoista -tapahtumia kuluvana kautena. Verotili -tilin perustaminen kirjanpitoon lienee ainoa oikea ratkaisu. Näinpä, jälleen kerran verottajan "verotuksen yksinkertaistaminen" mutkistaa kirjanpitoa.


      • sullahan..
        9658 kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys koskee alv-palautusta, joka tulee aikaisemmalta alv-kaudelta, edelliseltä vuodelta, jolloin negatiivinen vero sai siirtyä kuukaudelta toiselle. Alv-järjestelmän muutos vuodenvaihteessa muutti lakskennan kausikohtaiseksi. Enhän voi missään tapauksessa kirjata tulevaa alv-palautusta kuluvan kauden alv-tilille, koska silloinhan summa pienentää oikeita alv-ostoista -tapahtumia kuluvana kautena. Verotili -tilin perustaminen kirjanpitoon lienee ainoa oikea ratkaisu. Näinpä, jälleen kerran verottajan "verotuksen yksinkertaistaminen" mutkistaa kirjanpitoa.

        Siis sullahan on oltava muissa saatavissa tuo summa joulukuun kirjanpidossa, ja nyt saatava kotiutuu sitä kirjausta vastaan!?


    • Anonyymi

      Samaa haluan tietää minäkin. Esim. rakennusalan firmalle käännentyn alv:n takia melein kaikkien hankintojen alvit palautuvat. Ja satunnaisia tuloja ei nykyään ainakaan veroilmoituksissa hyväksytä.
      Käytkö niin, että avaan tulostilinä (alv 0) Alv-palautukset-tilin, joka vaikuttaa tulosta parantavana silloin kun se on posittivinen, menoja vähentävä.

      • Anonyymi

        No miten olet kirjannut ne laskut joista saat alvin takaisin ?

        Itse kirjaisin näin;

        Esimerkiksi 124 euron lasku joka sisältää vähennettävää alvia 24 euroa.

        1. Laskun kirjaus (maksuperuste): Per kulut 100€, per alv-saatavat 24€ an pankki 124€

        2. Alv-palautuksen kirjaus: Per pankki 24€ an alv-saatavat 24€

        Eli laskun tulosvaikutus on vain se 100€ eli alviton osuus...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe