Lattian eristäminen

Vapaa-timpuri

Tervehdys kaikille, etenkin "konkari" mökkeilijöille, ketään ikään/sukupuoleen väheksymättä!

Kaipaisin hieman neuvoa ja miksei samalla vaikka galluppia kesäasuttavan mökin lattian eristämisestä.
Itselläni on työnalla saunamökki, jossa tupa (kerrosneliöinä)n. 16m2 ja sauna n. 6m2 (rakennukset eivät ole vierekkäin, vaan välissä menee käytävä/terassa, mutta saman katon alla kyllä) eli kokonaisala noin 40m2.
Hirren paksuus 120mm ja pilarien päälle rakennettu, joten rossipohja tulee. (40cm tuuletus välillä maa-lattian alinpinta)

Käyttöaikani mökillä olisi Toukokuu-marraskuu ja sijainti Kainuun suloisissa sopukoissa.
Nyt olisi vuorossa lattian teko, jota kysymykseni koskee.
Lattia niskat ovat 2"x6" (50mm x 150mm) Kuinka saisin parhaan mahdollisen eristyksen ilman lisä koolausta?

Oman visioni ja tietämykseni olen ammentanut seuraavaanlaiseen ratkaisuun:
(lueteltu alhaalta ylöspäin)
1. kannatin laudat niskojen alle tuulensuojalevylle
2. Niskat
3. 22mm tuulensuojalevy niskojen väliin, kannatin lautojen varaan
4. 70mm villa
5. 70mm villa
6. Höyrynsulkupahvi
7. Mäntyinen ponttilauta
8. Puun käsittelyyn soveltuva lakka

Kuinka itse toteuttaisit saman paksuisen eristyksen ja millä materiaaleilla?

Kiitos etukäteen asiallisista ja rakentavista kommenteista!!
Hyvää kesän jatkoa ja lämmintä syksyä!!

1

1316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oldschool rules

On kyllä hiukan vaatimaton eristevahvuus?

1. Täytepohjalaudoitus 22x100. Poikittais-suuntaisesti niskoihin nähden laudat kokopitkinä ja väleihin niskojen suuntaisesti pätkät. Pitkät laudat vain ensin päistään kiinni (pätkät kiinni asti). Seuraavaksi niskat ohjarin tai linjalangan avulla suoraan ja vasta sitten kiinnitetään niska kerrallaan. Helpottaa huomattavasto levyjen asentamista ja saadaan tiiviimpi lopputulos aikaiseksi. Ei lisää työmäärää niin paljon etteikö kannattaisi tehdä. Itse asiassa nopeuttaa itse levyjen asentamista huomattavasti.
      Pelkästään niskojen suuntaisesti asennettujen lautojen päällä vahvakaan tuulensuojalevy ei kestä ilman että alkaa keskeltä painumaan. Ihan liian monta kertaa olen nähnyt yritetyn korjattavan jälkeenpäin ennen kuin levyt jopa tippuvat niskojen välistä.
      2. Niskat. Kantava puoli ylöspäin. Jokainen parru kannattaa noin pienessä tsekata ja valita puut niin että keskelle tulee "pahimmat". Tulee esijännitystä niskoille eikä lattia niin narise kun niskojen yläpintojen heitot ei ole suuria.
      3. 12mm tuul.suojalevy tai kaksi (saadaan saumat piiloon, alemman levyn päätysaumat pitkittäisesti niskoihin olevien koolausten keskelle). Noin pienellä eristevahvuudella kaksi 12mm:n levyä on ihan perusteltua?
      4-5. Selluvilla (n150mm). Puuperäistä puurakenteissa. Kykenee luovuttamaan siihen sitoutuneen kosteuden. "Hengittävä". Itse täytän (täytätytän) hiukan niskojen yli ja painelen esim. uretaanihiertimellä niskojen tasalle. Liian tiukkaan ei kannata painaa ja liian tiukkaan painettuna eristävyys voi jopa hiukan kärsiä.
      6. Pahvi (ei muovia mihinkään).
      7. Puulattia (koivu/mänty).
      8. Pintakäsittely joka estää likaantumisen ja lisää kulutuksen kestävyyttä mutta joka ei estä "hengittämistä"!

Rossi huolellisesti ja oikeista materiaaleista on yksi parhaista tavoista rakentaa lattia oli kyseessä sitten vapaa-ajan tai ympärivuotinen asunto.

Uretaaniurpon vuoro:

Niin ja sitä ennen vielä sen verran että seiniä kiertävät kiertoparrut pellavanauhan kanssa hirsiin kiinni ettei muodostu kylmäsiltoja. Kiertoparruun mihin niskojen päät kiinnitetään, olen joskus tehnyt kaltevat upotukset niskoille ettei kalliita kiinnitysrautoja tms. tarvitse käyttää. Isotöinen mutta ei niskat vääntyile ajan saatossa. Keinot on monet.
      Riippuen pohjan muodosta (4m x 4m?) noin heikolla niskoituksella ja yleensäkkin pitkillä jänneväleillä kannattaa niskojen alapuolelle asentaa vastakkaiseen suuntaan kantava palkki. Ei hutju eikä narise lattia valmistuttuaan eikä myöhemminkään. Yksi niska esim. 50x150 jäykistää lattiaa jopa huomattavasti. Toteutustavat tapauskohtaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      414
      9136
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3740
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2203
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1383
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1135
    6. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      113
      1128
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1105
    9. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    10. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55