Uiva sauna

saunahullu

Osaisiko joku neuvoa minua? Minulla on mökin rannassa jalassauna ja hyvä sellainen. Sen jäitse n. 8 v. sitten saaren rantaan toin ja on ollut mökin uudisrakennus vaiheen ajan käytössä. Käytössä on toki vieläkin, kun on hyvät löylyt ja lähes vesirajassa. Nyt joku oli kertonut rak. tarkastajalle laittomasta rakennuksestani ja setä minulle jotta; tämä jokokunnan alueella ei saa rak.lupaa jne. pois! Kuka on laittanut jotkut ponttoonit alle ja ei muuta kuin vesille saunan mieli! Sittenhän se olisi alus, eikä mitään rak. lupaa tarvita. Pitäisi vaan saada helposti keväällä veteen ja syksyllä ylös ( pikku natikka 1600 kg on saaressa). Sauna painaa siinä n. 1000 kg. 5 cm runko ja 15mm paneli molemmin puolin, eristeenä sahanpurua ja kutteria, lattia rakolauta. Pituus 3,20m ja leveys 1,9m, korkeus n. 3m. Painopiste on melko ylhäällä, kun jalakset alla.

8

939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samanlaisia useita

Eihän tuollainen siirrettävä jalasmökki, jonka voit sanoa olevan työmaakoppi ja työkaluvarasto eikä mikään kiinteä rakkennus, tarvitse mitään rakennuslupia. Se on kuin peräkärry tai asuntovaunu. Jos mumisee vielä, laita renkaat alle hämäykseksi. Ei sitä silti katsastaa tarvitse.

• heh62

Perustustapa ei vaikuta asiaan vaan se, siirrelläänkö rakennusta oikeasti.

Takavuosina jalasmökit eivät lupaa tarvinneet, mutta nykyään tarvitsevat. Lisäksi yleensä mihinkään rantaan ei saa rakentaa alle 10-20 metrin päähän kaavasta riippuen.

• meriseristä

ponttoonit alle, perämoottori, kulkuvalot ym lain vaatimat varusteet, niin viranomaiset eivät voi mitään, kun kyseessä on alus. Teetä ponttoonit Merikarvialla, tekevät ponttooneihin kartiot kumpaankin päähän. Kun jää on 15cm, vedät vaan natikalla maalla ajaen, jään päälle talveksi.

• Löylyä__

Meillä oli uiva sauna,tosin kevytrakenteisempi.Vedettiin sitä matkaveneen perässä aiheuttaen yleistä hilpeyttä.Kaikki eivät kuitenkaan keksinnöstä pitäneet.Hiki menee järveen ja järvi tuhoutuu.

• Rantis

Oletko kysynyt kuntasi rak. tarkastajalta asiasta? Omassa kunnassani oli mukava tarkastaja, rakensin talon ja tallin merenrantaan paikkaan missä on -98 vahvistettu rantaosayleiskaava. Kysyin tarkastajalta rantasaunasta että jos tommonen jalas mökki niin mies totesi että käyttötarkoitus ratkaisee ei perustus, kuten joku jo totesikin. Kehoitti reilusti hakemaan lupaa ja vaikka tarkastaja vaihtuikin niin lupa tuli ja rak oikeutta on nyt ylitetty 8 %. Alku katselmuksessa todettiin että kaavan mukainen 10 m etäisyysrannasta ei täyty mutta eihän se muuallekaan mahdu että aloita vaan työt. Tänä kesänä rakennus lopputarkistettu huomautuksitta! joten kannattaa ainakin kysyä!

• Rantis

Niin, unohdin sanoa että meilläkin jakokunta omistaa vesiaalueen ja on toinen rajanaapurini. Taloon ja talliin lupaahakiessani pitivät oikeen kokouksen (naapurin kuuleminen) saunaan lupaa hakiesani sanottiin että ei tarvi niiltä kysyä kun ko. jakokuntaan kuulu n. 5000 jäsentä. Eli ei se jakokunta mitään lupia myönnä!

• jokkesetä

On ollut kelluva sauna, ei tarvitse lupia ja tehtiin lautta 2m leveämpi (metri puolelta) ja takaa, eteen vielä 1,5 terassi.
      Ponttooneina käytettiin 200l öljytynnyreitä jotka kesti sen kolme vuotta kunnes kovalla myrskyllä ajautui rantaan ja tynnyreitä hajos rantakiviä vasten..

Muutenhan tuollanen oli tosi mukava systeemi. siirreltiin sitä keskimoottoriveneen perässä aina paikasta toiseen..

• Saunahullu

Kiitosta vaan vastauksistanne! Taidan laittaa pyörät alle ja vetoaisan saunaan. Siirtelen sitä sitten rantaan ja takaisin tontilleni pikku Natikallani, tuleepahan sillekin jotain muuta käyttöä, kuin veneen lasku ja nosto. Jos vielä tulee valituksia, teen siitä uivan eli veneen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe