belgi?

milouK

olen ostamassa toista koiraa, lempeälle saksanpaimenkoira urokselle kaveriksi. koiran kriteerit olisivat tällaiset:
- ei hauku turhia
- miellyttämishaluinen
- ei karkaa pihasta (jos itse on myös pihalla)
- ei aggressiivinen
- suht lapsiystävällinen (olen kuullut että belgit ovat enemmänkin yhden tai kahden ihmisen koiria, mutta sen voi kouluttaa lapsiystävälliseksi right?)
- tarkenee pihalla hyvin (ei ulkokoiraksi mutta koiran pitäisi tareta olla pihalla n. 6h talvisinkin ulkotarhassa vanhempana)

voisiko belgianpaimenkoira täyttää toiveeni? olen lukenut varmaan kaikki informaatiosivut belgistä ja nyt tahtoisin kuulla ihmisten omien koirien luonteista yms. ja jos belgi voisi sopia tähän muottiin minkä olen laatinut, niin mikä belgi se olisi? itseäni kiinnostaisi eniten tuo groenendael ja malinoisista minulla on jotenkin huono vaikutelma jäänyt päälle(tutullani on aggressiivinen mali) joten kertokaa näistä kaikista! kiitos jo etukäteen!

14

917

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • belgi

      No tuon haukkumisenhan saat kyllä kitkettyä pois kovalla sinnikkyydellä kun aloitat hyvissä ajoin, kannattaa lukea netistä nuita eri keinoja miten sitä voi harjoittaa.. Lapsiystävällinen meillä ainakin on, mutta toivottavasti osoitat myös lapsille että koiraa ei tule ärsyttää vaikka kuinka pentu olisi ja aina jos koira murisee niin kannattaa kyllä lapsen itse poistua tilanteesta, itsehän näytät koiralle sitten että se ei ole sallittua :)

      Minulla itselläni on Tervueren ja en ole päivääkään katunut että hankin sen :) Kun kunnon auktoriteetin annat sille niin varmasti mallikelpoinen koira tulee!

      Belgianpaimenkoirat on myös tosi huomionhakuisia ja arkoja koiria (siksi ne on yleensä tosi varautuneita vieraita kohtaan ja niistä voi hemmetin helposti kehkeytyä ns. ongelmakoiria jos niitten luonteen käsittää väärin ja toimii sen mukaan) joten oma mielipiteeni on että jos tosiaan sen kuusikin tuntia meinaisit talvisin pitää belgianpaimenkoiraasi ulkona häkissä niin sinuna alkaisin harkitsemaan muita rotuja..

      Tuo pihasta karkaaminen taas, karkaahan ne todella helposti ja yleensä kun ne karkaa, niin ei kannata ottaa sitä käytäntöä että annat aina selkää kun se palaa karkumatkaltaan, itse olen sen oppinut että huutaminen tai 'arestit' ei auttanut vaan se auttoi, kun itse välitin itsevarmaa asennetta koiralleni, näytin että minä olen pomo, joten se huomasi todella nopeaa että se ei saa huutia karkaamisesta vaan sen, että osoitan sille kehokielin ja puhumattomuudella miten pettynyt olen. Karkaamiset jäikin kyllä siihen :) Ja onhan nuo todella aktiivisia koiria joten saattoi ne alkupään karkailemiset johtua siitäkin että en käyttänyt tarpeeksi monta kertaa ulkona, nykyään kun käytän pitkän pyörälenkin tai uimassa niin koira pysyy pihassa nätisti suht uupuneena edellisestä reissusta ja nukkuu ja syö kiltisti ja haukkumisetkin jää vähälle.

      Eikä meidän koira ole aggressiivinen, päin vastoin se on niin arka että pelkää pienempiä räkyttäviä koiria ja esim rusakkoja, ja toisaalta juoksee kettujen ja isompien koirien perässä :D Eikä se hermostu lasten pienistä hännän vetämisistä vaan on todella kiltti ja suojeluvaistoinen lapsiakin kohtaan :) Kiva että sinulla on vielä toinen isompikin koira kaverina jos meinaat belgin ottaa. Nuo antamasi kriteerit ovat kyllä melko täydellisen sopivia belgianpaimenkoiran hankkimiseen, ainoa vaan että tuo pihalle jättäminen ainakin omasta mielestä ei ole niin hyvä juttu.. Toivottavasti edes jotakin hyötyä tästä oli!

      • milouK

        tuosta oli hirmusesti apua! =) muakin mietyttää tuo pihalle jättäminen... toisaalta, olishan sillä seurana se toinen koira mutta toisaalta jos on tosi energinen koira niin huono juttu.. mietin vielä kovasti tätä rotua ja muitakin. eihän tässä kiire ole. :)


      • Elena S

        Otit sitten minkä koiran tahansa niin jos koira karkaa niin selkään sille ei anneta kun se palaa karkureissultaan. Koiraa ei koskaan rangaista kun se tulee omistajansa luokse.


      • milouK
        Elena S kirjoitti:

        Otit sitten minkä koiran tahansa niin jos koira karkaa niin selkään sille ei anneta kun se palaa karkureissultaan. Koiraa ei koskaan rangaista kun se tulee omistajansa luokse.

        muutenhan koira ei enää uskalla tulla kun ajattelee että saa selkäsaunan jos palaa kotiin.


    • asphyxiated

      - ei hauku turhia
      Yksilöstä kiinni, käsittääksei belggarit eivät ole kovin haukkuherkkiä mutta kyllä saa niistäkin varmasti räkyttäjiä jos ei osaa kouluttaa.

      - miellyttämishaluinen
      Kyllä on. Koira kuitenkin on monenlaisia.

      - ei karkaa pihasta (jos itse on myös pihalla)
      Koulutuksesta kiinni.

      - ei aggressiivinen
      Belggareissa on paljon hermoheikkoja ja arkoja koiria, siispä pelopurija saattaa ihan hyvin tulla juuri sinun kohdallesi. Juurikin tuon huonon hermorakenteen vuoksi itselleni en kyseistä rotua huolisi.

      - suht lapsiystävällinen (olen kuullut että belgit ovat enemmänkin yhden tai kahden ihmisen koiria, mutta sen voi kouluttaa lapsiystävälliseksi right?)
      Sosiaalistamisesta&koulutuksesta kiinni.

      - tarkenee pihalla hyvin (ei ulkokoiraksi mutta koiran pitäisi tareta olla pihalla n. 6h talvisinkin ulkotarhassa vanhempana)
      Tähän en osaa sanoa, luultavasti pärjää.

      Suosittelisin ennemmin labbista, taikka bortsa, tai miksei sakemanninkin sopisi. Myös rhodesiankoira saattaisi sinulle sopia mutta ne eivät taida pärjätä pihalla kun turkkia ei juuri ole.

      • milouK

        vastauksesta, mutta kysyn vielä mitä tarkoitat bortsalla? :)


      • Kirjoitusvammainen
        milouK kirjoitti:

        vastauksesta, mutta kysyn vielä mitä tarkoitat bortsalla? :)

        Kiireessä kirjoittelin, eli bortsu eli bordercollieta tarkoitin. Lisäksi tuolla lukee pelopurija vaikka pitäisikin olla pelkopurija. :)


      • milouK
        Kirjoitusvammainen kirjoitti:

        Kiireessä kirjoittelin, eli bortsu eli bordercollieta tarkoitin. Lisäksi tuolla lukee pelopurija vaikka pitäisikin olla pelkopurija. :)

        sitä mä arvelinkin. :) ja bordercollie on ollu mun ekana vaihtoehtona ekaa koiraakin hankkiessa mutta jostain syystä oon aina päätyny johonki toiseen rotuun. vois kyllä ruveta tuota "bortsaa" miettimään uusiks :) mutta sitä kyllä funtsin vielä että jaksaako borderi 6 tuntia pihalla ulkotarhassa? pitää viedä siltä puhti pois ennen sitä, jos se vaan on mahdollista... ;D


      • kokemustaonnnnn
        Kirjoitusvammainen kirjoitti:

        Kiireessä kirjoittelin, eli bortsu eli bordercollieta tarkoitin. Lisäksi tuolla lukee pelopurija vaikka pitäisikin olla pelkopurija. :)

        Meidän 10 vuotias belgianpaimenkoira kärsii EDELLEEN aivan tajuttomasta eroahdistuksesta.. Vaikka ollaan koko sen elämän ajan asuttu samassa talossa ja käyty töissä säännöllisesti niin aina kun töihin lähtee ja oven iskee kiinni niin se alkaa haukkua ja myöhemmin kuulee naapureilta (vaikka omakotitalossa asutaan) että se itki perään tosi kauan :s Se menee myös sillon paniikkiin jos sen jättää esim vanhempieni luokse muutamaksi tunniksi niin ettei ketään ''oman perheen'' sisältä jää sen kanssa.. Vanhempani nauravatkin monesti että miten nuin iso ja vanha koira voi olla noin pehmo :) Toisaalta, silloin kun haettiin koira kennelistä niin kaikki sen sisarukset tulivat häkin viereen tervehtimään ja tunkivat syliin ja nuolivat ja haukkuivat, ja tämä YKSI pentu käpertyi häkin taaimmaiseen nurkkaan ja vikisi koska se oli niin arka että ilmeisesti säikähti meitä.. Mies olisi halunnut sen yhden ''sosiaalisimmista'' pennuista ja sanoi että siitä tulisi varmaan hyvä vahti mutta minä ihastuin heti siihen arkaan yksilöön ja sehän sitten otettiin :)

        Vielä edelliselle kirjoittajalle; ''
        - suht lapsiystävällinen (olen kuullut että belgit ovat enemmänkin yhden tai kahden ihmisen koiria, mutta sen voi kouluttaa lapsiystävälliseksi right?)
        Sosiaalistamisesta&koulutuksesta kiinni. ''

        Belgianpaimenkoirat ovat (kuten nimestäänkin voi päätellä) luonnostaan paimenkoiria ja kyllä voin sanoa että ihme on tapahtunut jos löydät sellaisen yksilön joka ei tykkäisi lapsista. Meillä koira panikoi edelleen jos esim lähdetään ulos ja mies kävelee toiseen suuntaan ja minä toiseen, koska se ei ole tottunut tällaisiin tilanteisiin ja haluaisi että pystyisi molempia vahtimaan.. Se päätyykin sitten siihen että se laukkaa meidän molempien välillä niin kauan kuin pystyy :) Ja mitä lapsiin tulee, koira oli ehkä 3 vuotta kun oltiin sen kanssa parvekkeella ja katsottiin kun naapurin tytöt olivat talomme takana leikkimässä; toinen tytöistä huusi koirani nimeä useasti ja lisäsi perään oikeen tuskallisesen kuuloisesti että AUUUU. No tämä päättyi siihen että koirani hyppäsi parvekkeelta ja juoksi tyttöjen luokse ja lopulta iski kenttään nuolemaan tassujaan. Onneksi oli vähän pehmeää lunta siinä parvekkeen alla ettei aivan kovaan maahan hypännyt, kuitenkin toisesta kerroksesta hyppäsi :s En tiedä onko meidän koira sitten ekstalojaali ja tyhmänrohkea vai mitä mutta näin meillä, ja tutuilla on myös belgianpaimenkoira (narttu tosin) joka on parvekkeelta hyppimistä vaille juuri niinkuin meidänkin yksilö :) Tottakai poikkeuksiakin on, mutta voin melkeen varmuudella sanoa että kyllä se lapsista tykkää.


      • milouK
        kokemustaonnnnn kirjoitti:

        Meidän 10 vuotias belgianpaimenkoira kärsii EDELLEEN aivan tajuttomasta eroahdistuksesta.. Vaikka ollaan koko sen elämän ajan asuttu samassa talossa ja käyty töissä säännöllisesti niin aina kun töihin lähtee ja oven iskee kiinni niin se alkaa haukkua ja myöhemmin kuulee naapureilta (vaikka omakotitalossa asutaan) että se itki perään tosi kauan :s Se menee myös sillon paniikkiin jos sen jättää esim vanhempieni luokse muutamaksi tunniksi niin ettei ketään ''oman perheen'' sisältä jää sen kanssa.. Vanhempani nauravatkin monesti että miten nuin iso ja vanha koira voi olla noin pehmo :) Toisaalta, silloin kun haettiin koira kennelistä niin kaikki sen sisarukset tulivat häkin viereen tervehtimään ja tunkivat syliin ja nuolivat ja haukkuivat, ja tämä YKSI pentu käpertyi häkin taaimmaiseen nurkkaan ja vikisi koska se oli niin arka että ilmeisesti säikähti meitä.. Mies olisi halunnut sen yhden ''sosiaalisimmista'' pennuista ja sanoi että siitä tulisi varmaan hyvä vahti mutta minä ihastuin heti siihen arkaan yksilöön ja sehän sitten otettiin :)

        Vielä edelliselle kirjoittajalle; ''
        - suht lapsiystävällinen (olen kuullut että belgit ovat enemmänkin yhden tai kahden ihmisen koiria, mutta sen voi kouluttaa lapsiystävälliseksi right?)
        Sosiaalistamisesta&koulutuksesta kiinni. ''

        Belgianpaimenkoirat ovat (kuten nimestäänkin voi päätellä) luonnostaan paimenkoiria ja kyllä voin sanoa että ihme on tapahtunut jos löydät sellaisen yksilön joka ei tykkäisi lapsista. Meillä koira panikoi edelleen jos esim lähdetään ulos ja mies kävelee toiseen suuntaan ja minä toiseen, koska se ei ole tottunut tällaisiin tilanteisiin ja haluaisi että pystyisi molempia vahtimaan.. Se päätyykin sitten siihen että se laukkaa meidän molempien välillä niin kauan kuin pystyy :) Ja mitä lapsiin tulee, koira oli ehkä 3 vuotta kun oltiin sen kanssa parvekkeella ja katsottiin kun naapurin tytöt olivat talomme takana leikkimässä; toinen tytöistä huusi koirani nimeä useasti ja lisäsi perään oikeen tuskallisesen kuuloisesti että AUUUU. No tämä päättyi siihen että koirani hyppäsi parvekkeelta ja juoksi tyttöjen luokse ja lopulta iski kenttään nuolemaan tassujaan. Onneksi oli vähän pehmeää lunta siinä parvekkeen alla ettei aivan kovaan maahan hypännyt, kuitenkin toisesta kerroksesta hyppäsi :s En tiedä onko meidän koira sitten ekstalojaali ja tyhmänrohkea vai mitä mutta näin meillä, ja tutuilla on myös belgianpaimenkoira (narttu tosin) joka on parvekkeelta hyppimistä vaille juuri niinkuin meidänkin yksilö :) Tottakai poikkeuksiakin on, mutta voin melkeen varmuudella sanoa että kyllä se lapsista tykkää.

        tuo yksin oleminen oliskin sitten se ongelma meillä :( asutaan omakotitalossa suht rauhallisessa paikassa, naapurit on aika lähellä silti. tuo meidän nykyinen koira kärsii myös eroahdistuksesta ja haukkuu aika paljon jos jää yksin. kysymys kuuluu: helpottuisko tämä asia jos olis toinenki koira? sitä ei voi tietää ku kokeilemalla..
        mutta nyt alan kallistua enemmän tuohon bordercollieen. se on sopivan kokonen ja oon saanut semmosen käsityksen että on parempi valinta jos meinaa agilityyn mennä (ihan vaan harrastelijatasolle oon ajatellut..) mutta kertokaa vielä vaan belgistä jos tahdotte! voipi olla että sellaseen sittenkin päädyn :)


      • koiruukxia
        milouK kirjoitti:

        tuo yksin oleminen oliskin sitten se ongelma meillä :( asutaan omakotitalossa suht rauhallisessa paikassa, naapurit on aika lähellä silti. tuo meidän nykyinen koira kärsii myös eroahdistuksesta ja haukkuu aika paljon jos jää yksin. kysymys kuuluu: helpottuisko tämä asia jos olis toinenki koira? sitä ei voi tietää ku kokeilemalla..
        mutta nyt alan kallistua enemmän tuohon bordercollieen. se on sopivan kokonen ja oon saanut semmosen käsityksen että on parempi valinta jos meinaa agilityyn mennä (ihan vaan harrastelijatasolle oon ajatellut..) mutta kertokaa vielä vaan belgistä jos tahdotte! voipi olla että sellaseen sittenkin päädyn :)

        Mutta kuten olet saanut lukea ja kuulla niin belgeistä löytyy rodun sisälläkin hyvin erilaisia yksilöitä! Meille sattui tulemaan aika sosiaalinen ja veikeä tapaus, joskin vähän arka. Lapsia ei silloin vielä ollut, joten totutella sitten tietenkin piti. Tämä tapaus ei ollut eroahdistuksesta kärsivä vaan oli kaikessa rauhassa kotona ja nukkui kun oltiin poissa (äänekkyys tarkistettu naapureilta). Tuhojakin pentuna teki vain vähän. Tästä kasvoi aika helpolla (eka koira!!!!) ihan mallikelpoinen yksilö, löydettiin yhteinen mieleinen harrastuskin (jälki) ja lenkkeiltiin tietysti kovasti. Agilityä tehtiin ulkoesteillä luovasti.. Mutta koiranvalinnassa: luota vaistoosi...jos borderi tuntuu hyvältä se sitä todennäköisimmin sitten on!


      • pentu-is-rocking
        milouK kirjoitti:

        tuo yksin oleminen oliskin sitten se ongelma meillä :( asutaan omakotitalossa suht rauhallisessa paikassa, naapurit on aika lähellä silti. tuo meidän nykyinen koira kärsii myös eroahdistuksesta ja haukkuu aika paljon jos jää yksin. kysymys kuuluu: helpottuisko tämä asia jos olis toinenki koira? sitä ei voi tietää ku kokeilemalla..
        mutta nyt alan kallistua enemmän tuohon bordercollieen. se on sopivan kokonen ja oon saanut semmosen käsityksen että on parempi valinta jos meinaa agilityyn mennä (ihan vaan harrastelijatasolle oon ajatellut..) mutta kertokaa vielä vaan belgistä jos tahdotte! voipi olla että sellaseen sittenkin päädyn :)

        Itselläni on ollut belgianpaimenkoira groenendael, narttu. Ja se oli ensimmäinen koirani, ja se eli 14 vuotiaaksi.

        Belgianpaimenkoirat ovat pitkäikäisiä. Jotain rotumaisia perinnöllisiä sairauksia on, ja niistä kaihi on yleisin ongelma. Pentua valitessa siis tarkistuta joko itse sen silmät tai sitten vaadit sitä kasvattajalta, eli mustaa valkoiselle.

        Toinen "perinnöllinen sairaus", joka myös useimmiten on aika yleistä on juuri tuo heikkohermoisuus. Siis älä todellakaan ota koiraksesi sitä vetäytyväistä pentua, joka pakenee vikisten nurkkaan tai hyörii emonsa ympärillä kokoaika tai on sisarustensa kimpussa tai vastaavasti ei huomioi ihmisiä/sinua ollenkaan. Tämä on otettava huomioon etenkin groenendaelia valitessa ja kouluttaessa (itse koulutin enemmän siten, että kannustin hyviä asioita, mutta vältin ehdotonta kieltoa tai tiukkaa EItä viimeseen asti. Sitten itse koti/käytöskasvatuksessa toki tarpeen vaatiessa kurinpalautus oli paikallaan, mutta enemmän keskitin koulutuksen ns. omaan johtajuuteeni, eli korostin olevani koiran johtaja ja minä päätin ehdottomasti, kuinka toimia eri tilanteissa.).

        Groenendael on juuri ihanne koira nimenomaan tottisteluun, jäljestämiseen ja agilityyn. Lisäksi sen paimennusvietti täytyy saada jollain tapaa täytetyksi. Jos näin ei tapahdu, niin lapset sen useimmiten sitten saavat kokea.. eli juuri tämä rotu vaatii erityisen paljon "älyllistätomintaa", kuten juuri koulutusta, hajujen hakua yms. Ja palveluskoirana se on erittäin palvelualtis, eli sillä on voimakas halu miellyttää sen johtajaa. Tottelevaisuuskoulutuksessa sen "älyllisentoiminnan" tarve tyydytetään minun mielestäni parhaiten (tietysti riippuen yksilöstä), jäljestyksessä koiran "hakuvietti" ja osittain siis myös paimennusvietti (hakuvietti on osa tätä) tyydyttyy, koska groenendaelilla on tunnetusti erittäin hyvä hajuaisti, jopa verrattavissa ajaviin koiriin. Agility taas tyydyttää tämän koiran erittäin suuren liikunnan tarpeen ja saalistusvietin, sillä saalistusvietillä koira on juuri helppo "kouluttaa" agilitykoiriksi. Lisksi agility on useimmiten lääke koiran "hössötyksen ja hyörimiseen", sillä tällaiset grontut todennäköisesti saavat ihan liian vähän purkaa energiaansa. Agility on siis erinomainen avu tähän!


      • pentu-is-rocking
        pentu-is-rocking kirjoitti:

        Itselläni on ollut belgianpaimenkoira groenendael, narttu. Ja se oli ensimmäinen koirani, ja se eli 14 vuotiaaksi.

        Belgianpaimenkoirat ovat pitkäikäisiä. Jotain rotumaisia perinnöllisiä sairauksia on, ja niistä kaihi on yleisin ongelma. Pentua valitessa siis tarkistuta joko itse sen silmät tai sitten vaadit sitä kasvattajalta, eli mustaa valkoiselle.

        Toinen "perinnöllinen sairaus", joka myös useimmiten on aika yleistä on juuri tuo heikkohermoisuus. Siis älä todellakaan ota koiraksesi sitä vetäytyväistä pentua, joka pakenee vikisten nurkkaan tai hyörii emonsa ympärillä kokoaika tai on sisarustensa kimpussa tai vastaavasti ei huomioi ihmisiä/sinua ollenkaan. Tämä on otettava huomioon etenkin groenendaelia valitessa ja kouluttaessa (itse koulutin enemmän siten, että kannustin hyviä asioita, mutta vältin ehdotonta kieltoa tai tiukkaa EItä viimeseen asti. Sitten itse koti/käytöskasvatuksessa toki tarpeen vaatiessa kurinpalautus oli paikallaan, mutta enemmän keskitin koulutuksen ns. omaan johtajuuteeni, eli korostin olevani koiran johtaja ja minä päätin ehdottomasti, kuinka toimia eri tilanteissa.).

        Groenendael on juuri ihanne koira nimenomaan tottisteluun, jäljestämiseen ja agilityyn. Lisäksi sen paimennusvietti täytyy saada jollain tapaa täytetyksi. Jos näin ei tapahdu, niin lapset sen useimmiten sitten saavat kokea.. eli juuri tämä rotu vaatii erityisen paljon "älyllistätomintaa", kuten juuri koulutusta, hajujen hakua yms. Ja palveluskoirana se on erittäin palvelualtis, eli sillä on voimakas halu miellyttää sen johtajaa. Tottelevaisuuskoulutuksessa sen "älyllisentoiminnan" tarve tyydytetään minun mielestäni parhaiten (tietysti riippuen yksilöstä), jäljestyksessä koiran "hakuvietti" ja osittain siis myös paimennusvietti (hakuvietti on osa tätä) tyydyttyy, koska groenendaelilla on tunnetusti erittäin hyvä hajuaisti, jopa verrattavissa ajaviin koiriin. Agility taas tyydyttää tämän koiran erittäin suuren liikunnan tarpeen ja saalistusvietin, sillä saalistusvietillä koira on juuri helppo "kouluttaa" agilitykoiriksi. Lisksi agility on useimmiten lääke koiran "hössötyksen ja hyörimiseen", sillä tällaiset grontut todennäköisesti saavat ihan liian vähän purkaa energiaansa. Agility on siis erinomainen avu tähän!

        Ja kun mietit tätä agility hommaa enemmän, niin joo. Bortsu on mielestäni siihen parempi. Tai sanotaanko, molemmilla on puolensa, mutta bortsulla on enemmän hyviä puolia, etenkin, jos tarkoituksena on edetä pidemmälle:

        -rakenne mahdollistaa nopeuden, ketteryyden ja kääntymiskulmat
        -edestä, takaa- ja viereltäohjattavuus
        -helppo kouluttaa, saalistusvietti
        -jonkin verran myös omatoiminen (tämmä riippuu paljon yksilöstä ja koulutuksesta)

        Belgillä taasen:

        -rakenteeltaan isompi, joten saattaa olla kömpelömpi, ja nopeus ei tällä ole aina valtti
        -belgi on niin puhdas palveluskoira, että se tahtoo johtajan ohjaavan häntä joko vain edestä tai viereltä, mutta ei mielellään takaa (koiralle tulee monesti hätä, et "mihin se jäi?" ja koira jää odottamaan ihmistä paikalle). Edestä ja viereltäohjattavuus on toki joissain kohti edellytys -etenki jos rata vaatii- mutta useimmmiten hidaste: koira kun on ihmistä nopeampi..
        -belgi on kyllä helppo sinänsä kouluttaa ja erittäin saalistusviettinen
        -koiran omatoimisuus useimmiten puuttuu, koska palvelualttiina se odottaa ensin johtajan käskyä..

        Ja sitten se eroahdistus. Jos on heikkohermoinen koira, niin silloin se on liikaa kiinni johtajassaan. Riippuu siis koulutuksesta. Eroahdistus on ehdottomasti ennaltaehkäistävä mahdollisimman varhain, koska groenendaelilla se on yltyvää, eli vanhetessaan pahenee (mitä enemmän koira on kiinni johtajassa, sitä pahempaa, jos sitä ei erikseen kouluta olemaan yksin). Eli tässkin tapauksessa johtajan on osoitettava koiralle, kuinka toimitaan. ja mainittakoon, että groenendael on kova ulvomaan -ja se on pahempaa kuin haukkuminen tai pureskelu.. Eli heti kun pentu tulee, niin yksinolo harjoitukset alkavat. monta kertaa päivässä ja päivittäin. Ja vielä parempi, jos koiraa palkitaan yksin olosta. Meillä on koirien kanssa tehty aina niin, että ne syövät yksin pennusta pitäen. Siten ne mieltävät yksinolon palkintoon ja ruokavietti tulee täytetyksi. Lisäksi tietty kaikkea puuhaa, kuten puruluut, lelut, päivän ruoka-annos ruokaleluissa (eli koiran on tehtävä työtä, jotta se saa sen ruuan, älyllistätoimitaa korostaen, vaikkapa kuivanaksut muovipullossa jossa ei korkkia), koiranlautapelit yms. Mielikuvitus rajana! Ja ehtona on se, että näitä leluja yms se saa vain silloin, kun se on yksin. Ei muulloin: se on paljon tehokkaampaa.

        Ja kyllä mä mieltäisin tuon eroahdistuksen myös bordercollieen.. ainakin omaani. Senkin kanssa on tehty paljon töitä!

        Tässäpä oli minun mietteitä groenendaelista. Itse pidän grontun "yhden ihmisen koira"-piirrettä mahtavana juttuna, mutta toisaalta, mielteitä on monia. Groenendael on kyllä ehdottomasti mun rotu ja sellaisen hankin kohtapuoliin, samoin saksanpaimenkoiran. Viimeksi tämä oli ihan toimiva parivaljakko ja parhaat kaverukset olivat, eli isolle isokaveri :)


    • ihuiyguy

      - ei hauku turhia
      Toiset terävämpiä kuin toiset. Paha yleistää.

      - miellyttämishaluinen
      Pääsääntöisesti kyllä. Maleissa on linjoja joissa tuota miellyttämishalua ei liiemmälti ole.

      -ei karkaa pihasta (jos itse on myös pihalla)
      Omat koirani pysyvät hyvin pihalla mutta tässäkin on varmaan eroja koirasta ja ohjaajasta riippuen.

      - ei aggressiivinen
      Pääsääntöisesti terävämpiä kuin spk. Ohjaaja pystyy aika paljon vaikuttamaan. Hyvä hallinta ftw.

      - suht lapsiystävällinen
      Suuria eroja yksilöiden välillä. Omista koiristani (4) ainoastaan yksi pitää myös vieraista lapsista.
      Voihan sen koiran opettaa sietämään lapsia mutta pitämään....not. Edelleen hyvä hallinta ftw.

      - tarkenee pihalla hyvin
      Mikäli koiralla on lämmitetty koppi niin miksipä ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      314
      3886
    2. 209
      3078
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2604
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2054
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1495
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe