Mahdotonta muuttaa?!

Muuttolintu..

Olen suunnitellut muuttoa jo pidemmän aikaa, mutta tämä tilanne ahdistaa.

Olen hakenut useamman kaupungin asuntoihin, myös nuorisoliiton. Tuntuu mahdottomalta päästä jonoista läpi, kun en ole missään suuressa hädässä, on sentään katto pään päällä ja tuloja vakituisesta työstä. Yksityisiin vuokra-asuntoihin ei ole varaa, joten niitä on turha edes harkita. Vaikka varaa olisikin, en suostuisi maksamaan sellaisia ryöstöhintoja ja vuokravakuuksia, ja lisäksi olla sidottuna vuodeksi siihen asuntoon.

Soluun en tahdo, sillä en opiskele tällä hetkellä. Soluasuntoilmoitukset ovat pääasiassa osoitettu opiskelijoille, ainakin kaikki mihin minä olen törmännyt. Ja toisaalta, en tahdo hätäpäissäni vain tunkea johonkin epämääräiseen luukkuun lukuisan muun kanssa, vaan alkaa rakentaa omaa elämää ja muuttaa omilleen, rauhassa.

Omistusasunto ei tule kuuloonkaan, koska tämänhetkinen asumiseni olisi väliaikaista enkä tiedä, vaikka vaihtaisinkin kaupunkia jossain vaiheessa. Lisäksi - vaikka seurustelen, en lähtisi yksin kokeilemaan asuntomarkkinoille.

Tiedän, että tämä on hyvin, hyvin yleinen murhe monien kohdalla.

Onko siis oikeasti mahdotonta tällaisen kaksikymppisen, vanhempien luona asuvan saada edullista vuokra-asuntoa (pääkaupunkiseudulta, valitettavasti)?! En tahdo, enkä voi olla täällä koko ikääni, vanhemmatkin tahtoisivat jo minut pois täältä pikkuhiljaa...Tuntuu, ettei minun kohdallani koeta asunnontarvetta koskaan vaan asuntohakemukset ohitetaan automaattisesti.

Pitäisikö muuttaa telttaan ulos ja yrittää sitten?

9

1594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20

      asunnon saanti on tehty jostain syystä lähes mahdottomaksi
      paras tapa saada asunto on olla asunnoton siis ei minkäänlaista asuntoa ei edes asuntolaa tms
      tai yksityiselle vuoralle siis määräaikaisesti sen jälkeen kaupungin olis pakko antaa 6 kk aikana sulle asunto
      tiiä onko vanhaa tietoa ,mutta noin ennen yritettiin.
      on hauskaa olla kaupunkien,vuokranantajien pelinappulana
      toivottavasti et oo vuosikausia "jonossa" onnea !

    • syytä vähän

      alentaa rimaa?

      Yksityistä vuokra-asuntoa et halua maksaa.
      Soluun et tahdo.
      Omistusasunto ei tule kuuloonkaan.

      Huh, taidat sulkea itse itsesi ulos.

      • Muuttolintu..

        Hei, kunhan nyt mietin mahdollisuuksiani ja resursseja enkä vain hyppää pää edellä tuntemattomaan veteen "koska on muutkin pärjänneet".

        Yksityiset vuokra-asunnot ovat toki usein hyvälaatuisia ja valinnanvaraa on paljon, mutta ne ihan tosissaan ovat kalliita tällaisen ihmisen maksaa, jolla on vielä yli puolet opiskeluista edessä. Tuskin kukaan ottaisi minua vuokralaisekseen, ehkä nipinnapin sen pakollisen vuoden ajaksi, kun vuokranmaksu ei myöhemmin olekaan enää näin varmaa. Tottakai minulla pitäisi myös kaupungin asuntoon riittää rahat jos aion muuttaa, mutta hinnat tosiaan ihan eri luokkaa, joten ehkä jotain voisi joskus jäädä käteenkin...

        Soluun en tahdo juu, mutta se nyt on tässä tilanteessa muutenkin poissuljettu juttu.

        Mistä kohtaa voisin alentaa rimaa? En tiedä. Vaihtoehtoja ei ole kummemmin.


    • ...

      "Vaikka varaa olisikin, en suostuisi maksamaan sellaisia ryöstöhintoja ja vuokravakuuksia, ja lisäksi olla sidottuna vuodeksi siihen asuntoon."

      Noh, tuolla kommentilla pelaatkin sitten itsesi pelistä pois kertalaakista.

      1. Sinä maksat mitä pyydetään, tinkiä kyllä saa. Jos hinta ei kelpaa niin aina löytyy joku toinen halukas. Jos et halua maksaa mitä pyydetään niin minkäs sille kukaan voi, ole sitten ilman...

      2. Et halua sitoiutua asuntooon edes vuodeksi? Miksi sitten ylipäätään haet asuntoa? Onko sinulla edes pysyvän asunnon tarvetta? Alle vuoden kämppiä saa hotelleista ja motelleista. Tai sitten niistä opiskelijoiden soluista (joihin et pääse vaikka haluaisitkin, kun et ole opiskelija).

      Että se siitä sitten, sopeudu. Tee tarpeeksi duunia että voit maksaa elämisestäsi, ihan kuten kaikki muutkin. Tai älä tee ja jonota niissä jonoissa. Tai on vielä yksi mahdollisuus; muuta jonnekin muualle jossa selviät vähemmällä.

      Tervetuloa aikuisten elämään!

      • Muuttolintu..

        Kiitos,

        olet oikeassa, mutta kuten varmaan huomasit, kirjoitin "Vaikka varaa OLISIKIN, ...", minulla ei siis ole mahdollisuuksia maksaa yhden ihmisen kopista 600 euroa. En aio aloittaa elämääni sossun rahoilla elellen, olisi kiva jotenkin päästä jaloilleen edes aluksi.

        Ja tuohon 2 -kommenttiisi. Periaatteessahan kaikissa vuokra-asunnoissa toivotaan väh. vuoden asumisaikaa ja kaikkiin toivotaan pitkäaikaista vuokralaista. Ajoin kuitenkin takaa, etten siis ole lainkaan varma elämästäni - koulu voi olla missä tahansa ym. En siis sinällään halua uskoutua kenenkään unelmavuokralaiseksi, kun en välttämättä vuotta pidempää voi asunnossa olla (no, toivottavasti kuitenkin). Kaupungin asuntojen kohdalla ollaan aavistuksen joustavampia ja uusia asujia asuntoon löytyy 110-prosentin varmasti.

        Pitäisi tosissaan kai muuttaa landelle tai yrittää muuttaa jonkun kanssa samaan kämppään.


    • kallista on

      pääkaupunkiseudulla ja olet töissä niin valitettavasti ainoa tapa asua on vapaaitten markkinoitten vuokra asunnot. Itse olin ikoinaan onnekas että sain edullisen nuorisosäätiön asunnon kun aloitin opiskelut. Valmistumisen jälkeen en vaatimattomanikaan tulotasoni takia saanut kaupungin asuntoa sinkkuna ja ilman elatusvelvollisuutta. Seuraavat kolme asuntoa olikin sitten kovan rahan vuokra asuntoja joista viimeisessä oltiin jo kaksi maksajaa (nyk. vaimoni) jolloin hieman helpotti. Kun tuli perheenlisäystä ¨niin ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ostaa oma.

    • Jep, tiedetään

      Muuta jonnekin, josta sinun vuokrasopimuksesi sanotaan irti lyhyen ajan päästä (tarjollahan on asuntoja esim. pariksi kuukaudeksi - vuodeksi), sen jälkeen olet asunnoton ja sinulla on parempi mahdollisuus saada esim. kaupungin kämppä (ei kuitenkaan takaa mitään ja kannattaa itse olla aktiivinen ja hakea asuntoja). Näissä asuminen ei kuitenkaan ole mitään herkkua, kun naapurit on mitä on.

    • Jooooooooooooo

      Olen itse 22 vuotias, vakituisesti työssäkäyvä nainen. Minulla olisi tiedossa työpaikka toiselta paikkakunnalta, mutta en vain millään löydä asuntoa. Suurin osa välittäjäfirmoista, sekä yksityisistä asunnon välittäjistä vaatii, että täytyy käydä asuntonäytössä. Minulla vain sattuu olemaan se 6pv/vk töitä, joten en millään meinaa ehtiä täältä sinne 500 km päähän asuntoa katsomaan. Etenkin, kun usein ilmoitetaan, että näyttö on huomenna jne. Kaupungilta olen myös asuntoa hakenut, sekä pistänyt lukuisiin firmoihin hakemuksia. Olen hakenut n 60 asuntoa, eikä ole tärpännyt. Niihin asuntohin, joita voi hakea ilman näytössä käymistä, kohdistuu niin paljon hakemuksia, että omani on tainnut hukkua joukkoon. Olen myös soitellut välittäjille jne. Yli 500 euroa en missään nimessä voi näillä tuloilla vuokraa maksaa, enkä alle 27 m2 asuntoon muuta.

      Mulla varmaan vaikuttaa se, että asun jo omillani ja käyn töissä täällä. Sen uuden työpaikan takia olisi PAKKO saada asunto, kai tässä täytyy joku ylihinnoiteltu koirankoppi sitten vuokrata.. :S

      • Vuokranantajana

        Eikö töistä ole mahdollisuus saada vapaata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2382
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1990
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      208
      1870
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1747
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1661
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1629
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe