Onko lataaminen laitonta?

Poliisinvanhatuttu2

Jos lataa netistä tekijänoikeudella suojattua materiaalia, niin onko se laitonta? Jääkö siitä kiinni? Jos jää, niin kuinka helposti?

Entä sitten lataustyylit: Onko mitään väliä, lataako Piratebaysta ohjelmalla tai Rapidsharesta selaimella? Jääkö kummastakin yhtä helposti kiinni?

Kuinka nuo lataajat selvitetään?

Kuinka paljon poliisintutkimushalukkuuteen vaikuttaa ladatessa tehty jakaminen?

Miten he ottavat pelkän jakamisen? Onko pahempi kuin lataaminen?

Entä jos joku on ladannut WLAN-yhteydellä, niin voidaanko tuolloin selvittää?

Mitkä ovat rangaistukset lataamisesta (mikäli se on rikos ja rangaistava teko)?

Paljon kysymyksiä, mutta jospa joku jaksaisi vastata. Tuolta toiselta palstalta kun ei meinaa vastausta saada...

12

3655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 09138510351308951375

No eihän noihin kaikkiin osaa vastata, mutta sen voin sanoa, että pelkkä lataaminen ei ole laitonta! Latasitpa sitten mitä tahansa, mistä tahansa. Jakaminen on laitonta ja johtaa lähes aina korvausvastuuseen ja syytteeseen.

• 18+3

Vanhentunutta tietoa. Ennen oli kriminalisoitu vain jakaminen ja softat. Nykyään on kriminalisoitu myös lataaminen.

• piraatti mies
        18+3 kirjoitti:

Vanhentunutta tietoa. Ennen oli kriminalisoitu vain jakaminen ja softat. Nykyään on kriminalisoitu myös lataaminen.

Lataaminen on laissa "moitittavaa", muttei kriminalisoitua. Itsekin lataan ihan joka päivä "laittomasti" elokuvia, pelejä ja ohjelmia. P2P-tekniikka ei ole laissa kiellettyä, vaikka samalla tapahtuukin jakamista.

Ylipäätään piraattijahti pitäisi lopettaa. Kyse on Robin Hood-ajattelusta. Me piraatit varastamme rikkailta ja jaamme köyhille ilmaiseksi. Toki otamme kappaleen myös itsellemme.

Piraattipuolue on ihan oikealla asialla yrittäessään kumota tekijänoikeuslain. Kellään ei voi olla oikeutta kaupalliseen hyötyyn mitään hengen tuotteesta, vaan kaikki kulttuuri ja taide on sosialistisen ajattelun mukaisesti yhteistä. Amigan kaupallinen paska tapettiin nimenomaan varastamalla, seuraavaksi kukistetaan Microsoft. Nykyisin Amiga on asiaan vihkiytyneiden nörttien työkalu ja sille jaetaan ihan ilmaiseksi ohjelmia sen sijaan, että Amiga saisi olla repimässä voittoja köyhien taskuista. Tässä yhteiskunnassa jokaisella on oikeus varastaa bittimateriaalia ihan ilmaiseksi, koska siitä ei voi olla pakko maksaa. Leipä voi olla maksullista, muusta ei voi eikä saa olla pakko maksaa. Leipääkin voi tehdä itse melkein ilmaiseksi.

Itse olen ajattelutavaltani puhtaasi kommunisti. Jos jokin asia maksaa, niin yhteiskunnalla on velvollisuus maksaa se, muutoin sen pitää olla kansalaisille ilmaista.

• 135135
        piraatti mies kirjoitti:

Lataaminen on laissa "moitittavaa", muttei kriminalisoitua. Itsekin lataan ihan joka päivä "laittomasti" elokuvia, pelejä ja ohjelmia. P2P-tekniikka ei ole laissa kiellettyä, vaikka samalla tapahtuukin jakamista.

Ylipäätään piraattijahti pitäisi lopettaa. Kyse on Robin Hood-ajattelusta. Me piraatit varastamme rikkailta ja jaamme köyhille ilmaiseksi. Toki otamme kappaleen myös itsellemme.

Piraattipuolue on ihan oikealla asialla yrittäessään kumota tekijänoikeuslain. Kellään ei voi olla oikeutta kaupalliseen hyötyyn mitään hengen tuotteesta, vaan kaikki kulttuuri ja taide on sosialistisen ajattelun mukaisesti yhteistä. Amigan kaupallinen paska tapettiin nimenomaan varastamalla, seuraavaksi kukistetaan Microsoft. Nykyisin Amiga on asiaan vihkiytyneiden nörttien työkalu ja sille jaetaan ihan ilmaiseksi ohjelmia sen sijaan, että Amiga saisi olla repimässä voittoja köyhien taskuista. Tässä yhteiskunnassa jokaisella on oikeus varastaa bittimateriaalia ihan ilmaiseksi, koska siitä ei voi olla pakko maksaa. Leipä voi olla maksullista, muusta ei voi eikä saa olla pakko maksaa. Leipääkin voi tehdä itse melkein ilmaiseksi.

Itse olen ajattelutavaltani puhtaasi kommunisti. Jos jokin asia maksaa, niin yhteiskunnalla on velvollisuus maksaa se, muutoin sen pitää olla kansalaisille ilmaista.

Minä olen ajattelutavaltani puhtaasti kansallissosialisti. Vihaan kommunistien tapaa ajatella tasa-arvoisesti, niinkuin myös demokraattien! Itse haluaisin elää poliisivaltiossa, en oikeusvaltiossa! Tai ehkä mieluiten sotilasvaltiossa! Kaikkea en tässä viitsi ruveta saarnaamaan...

Miten muuten ehdit käyttää kaikkia lataamiasi tuotteita???

• kommunismi pois...

kaikki laiton lataaminen on laitonta. piste.

• 9+3

'Warettaminen' eli ns.laiton lataaminen on v.2006 voimaan tulleen tekijänoikeuslain mukaan tuomittava, vaan ei rangaistava teko. Ei rangaistusta=periaatteessa laillista.

Jos taas jaat suojattua dataa, joudut korvaamaan kiinni jäädessäsi. P2P systeemissä ladatessasi jaat automaattisesti pieniä määriä dataa.

• kröhömm.,.,.,.,.,.

Tosin monissa apuohjelmissa joita p2p systeemissä ladatessa käytetään saa asetuksista laitettua jakamisen pois päältä...

• Stasi Poliisivaltio

Mitä käytännössä tarkoittaa " tekijänoikeuslain mukaan tuomittava, vaan ei rangaistava teko"?

Kuka tuomitsee, muttei rankaise?

Käsittääkseni lataaminen on KORVATTAVA teko, muttei rangaistava
      eli voit joutua maksamaan korvauksia, muttet voi saada
      rikostuomiota.

Eli jos VAIN lataat muttet jaa, niin tuleeko siitä huolimatta poliisin karhuryhmä oven karmit kaulassa kotiisi aamuyöllä ja pelottelee perheesi henkihieveriin sekä vie kaikki kodin tietokoneet väh. 4 kk ja arkistoi jokaisen koneiltasi löytämänsä tiedoston ikuisiksi ajoiksi poliisin tietokantoihin ja arkistoihin?

Voiko kuka tahansa perustaa RY:n jonka perusteella saa tietoonsa haluamiensä IP osotteiden takana olevat todelliset henkilöt ja heidän osoitteensa?

• JennaJanna97

Onko laitonta ladata pätkiä elokuvasta nettiin? (n.2-7min?) mutta ei koko elokuvaa? tyyliin vaikka jostain disney elokuvasta?

• 10+2

Tietysti on, jos ei ole tekijänoikeuden omistajan lupaa. Yksi kuvakin on laiton.

• MICROSOFTAAJAT

Jos lataaminen on laitonta niin myös Microsoft päivitysten lataaminen on laitonta.aika paska laki

• 1010100110

Ei ole sillä microsoft jakaa päivityksiä kaikille lisenssin omistajille. Microsoftin omat lataukset eivät siis ole laittomia sillä microsoft itse hyväksyy tämän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3683
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      38
      2393
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2185
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1609
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1552
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      286
      1372
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe