MS-taudin oireitako?

_Jennni_

Heipä hei,

Täällä kirjoittelee 25-vuotias naisenalku Varsinais-Suomesta. Ajattelin täälläkin kysellä, että mahtaisiko oireistoni sopia MS-tautiin, miten teillä on ilmennyt ensimmäiset oireet, pääsittekö nopeasti tutkimuksiin, millaisia ne ovat jnejne..

Eli oireistoni on alkanut n. vuosi sitten käsien kömpelyysoireilla ja aaltohuimauksella, sekä ajoittaisella kokonaisvaltaisella uupuksella. Tavarat putoilevat käsistä, puutuvat aika ajoin, käsiä särkee ja niin edelleen. Aiemmin minulle on tehty hermoratoja mittaava tutkimus vuonna 2007, jolloin lähinnä sormet puutuivat varsinkin yöaikaa. Hermoratatutkimuksen löydös oli normaali, mutta kuitenkin rannetukea piti käyttää oireiden jatkuessa. Tilanne äityi tämän vuoden alkukeväästä aika pahaksi, kun joka kerran tiskatessa hajosi jokin astia, lapsen kanssa piti alkaa syömään, niin kappas vaan, iso vuoallinen makaronilaatikkoa koristikin keittiön lattiaa lasinsirpaleiden maustama. Menin työterveyslääkärille, joka otti asian melko vakavasti, ja laittoi lähetteen neurologille. Kuitenkin parin viikon päästä neurologi lähetti kirjeen, jossa totesi että oireet luultavasti johtuvat lihasspasmeista niskassa ja hartioissa, jollon neurologisille tutkimuksille ei ole tarvetta.

Nyt uusina oireina on kuitenkin tullut jalkojen puutumista, särkyä, paineentunnetta alaselässä, virtsaamistarpeen lisääntymistä (työpäivän aikana n. 6 kertaa) sekä virtsanpidätyskyvyn puutetta aika ajoin. Lisäksi viikon ajan varsinkin iltaisin vasemmassa silmässäni on ikäänkuin sivulle katsoessa jonkinlainen "harso".

Miltä kuulostavat? Sain nyt lääkäriajan uudestaan parin viikon päähän.. Toivottavasti asiaa tutkitaan nyt enemmän. Huolestuttaa, koska oireet haittaavat jo päivittäisiä toimia, kuten kävelyä, tarkkuutta vaativaa työtäni ja yleistä jaksamista työn, kodin ja lapsenhoidon välillä. Ottaisin mielelläni vastaan vastauksia.

5

921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AnTi-iDiOt

      Joo joo,kaikilla jotka täällä epäilee ja tivaa ms-tautiaan on ms-tautisia. Noin,helpottiko? Täällä ei edelleenkään kukaan mäsää sairastava voi tietää mikä sua vaivaa joten mene ensin sinne lääkäriin ja odota mitä siellä kerrotaan,alkaa jo tympiä nämä "onko mulla" ja "onko mulla"-viestit..

      • _Jennni_

        Jos yhtään luit tuosta alustuksesta, niin kyselin mm. tutkimuksiin pääsemisestä, millaisia tutkimuksia ja niin edelleen. Tietkö sellaisia ihan perusjuttuja, joita varmasti ihan jokainen vähääkään MS-tautia epäilevä tms. kelaa mielessään. Mikä olisikaan parempi tapa kuulla noita asioita, kuin juuri esim. ms-sairastavalta juuri itseltään, siis tietenkin jos haluaa mietteitään ja ajatuksiaan jakaa.

        Menenkin lääkäriin, enkä odottanutkaan täältä sitä diagnoosia tai muutakaan eteenpäin vievää saavani, lähinnä vertaistukea mietteisiini ja ajatuksiini. Aika tylsää, että olet tympääntynyt. Mä ainakin mieluusti haluaisin olla toisille tukena.. eikä näitä palstoja tarvitse lukea niin tarkkaan, jos tympässee.

        Iloista syksynalkua siis sinullekkin!


      • oireileva
        _Jennni_ kirjoitti:

        Jos yhtään luit tuosta alustuksesta, niin kyselin mm. tutkimuksiin pääsemisestä, millaisia tutkimuksia ja niin edelleen. Tietkö sellaisia ihan perusjuttuja, joita varmasti ihan jokainen vähääkään MS-tautia epäilevä tms. kelaa mielessään. Mikä olisikaan parempi tapa kuulla noita asioita, kuin juuri esim. ms-sairastavalta juuri itseltään, siis tietenkin jos haluaa mietteitään ja ajatuksiaan jakaa.

        Menenkin lääkäriin, enkä odottanutkaan täältä sitä diagnoosia tai muutakaan eteenpäin vievää saavani, lähinnä vertaistukea mietteisiini ja ajatuksiini. Aika tylsää, että olet tympääntynyt. Mä ainakin mieluusti haluaisin olla toisille tukena.. eikä näitä palstoja tarvitse lukea niin tarkkaan, jos tympässee.

        Iloista syksynalkua siis sinullekkin!

        Hei,

        itselläni ei ole ms-tautia,mutta oli epäily siitä. Pääsin neurologin vastaaotolle peruutusajalla,noin kahden viikon sisällä lähetteen saapumisesta.Muuten olisin joutunut jonottamaan vähintään kolme kuukautta poliaikaa! Sitten pään magneetikuvaukseen kuukauden sisällä. Pää oli "puhdas".Selkäydinpunktiota ei ole vielä otettu. Tuntuu olevan aika pitkäaikaisa prosessejä nämä. Kärsivällisyyttä tarvitaan..Itsellä oireina myös tavaroiden putoamisia, tasapainovaikeuksia, jalkojen lihasheikkoutta,lämpöilyä,puutumisia.

        Saitko siis uuden ajan työterveyslääkärille vai laittoiko jo lähetteen eteenpäin?
        Toivottavasti asiasi menee pian eteenpäin!


      • niin löydätte
        oireileva kirjoitti:

        Hei,

        itselläni ei ole ms-tautia,mutta oli epäily siitä. Pääsin neurologin vastaaotolle peruutusajalla,noin kahden viikon sisällä lähetteen saapumisesta.Muuten olisin joutunut jonottamaan vähintään kolme kuukautta poliaikaa! Sitten pään magneetikuvaukseen kuukauden sisällä. Pää oli "puhdas".Selkäydinpunktiota ei ole vielä otettu. Tuntuu olevan aika pitkäaikaisa prosessejä nämä. Kärsivällisyyttä tarvitaan..Itsellä oireina myös tavaroiden putoamisia, tasapainovaikeuksia, jalkojen lihasheikkoutta,lämpöilyä,puutumisia.

        Saitko siis uuden ajan työterveyslääkärille vai laittoiko jo lähetteen eteenpäin?
        Toivottavasti asiasi menee pian eteenpäin!

        Netti on pullollaan näitä ms-tauti itsellään epäileviä. Asiasta on taatusti ihan rittävästi keskustelua, joista ilmenee myös, kuinka, miten ja millaisia tutkimuksia/tutkimusprosessi etenee. Jos etenee. Jos/kun asia oikeasti kiinnostaa, kannattaa varmaan itse selvittää mahd. paljon. Nääs kun diagnoosin saaneet eivät välttämättä jaksa näihin oletuksiin, epäilyksiin, arvailuihin ja oireiden vertailuun useinkaan vastailla.


      • ms-tautinen
        niin löydätte kirjoitti:

        Netti on pullollaan näitä ms-tauti itsellään epäileviä. Asiasta on taatusti ihan rittävästi keskustelua, joista ilmenee myös, kuinka, miten ja millaisia tutkimuksia/tutkimusprosessi etenee. Jos etenee. Jos/kun asia oikeasti kiinnostaa, kannattaa varmaan itse selvittää mahd. paljon. Nääs kun diagnoosin saaneet eivät välttämättä jaksa näihin oletuksiin, epäilyksiin, arvailuihin ja oireiden vertailuun useinkaan vastailla.

        Jeah, pitää paikkansa, että me ms-tautiset emme jaksa notkua juuri tällä palstalla näiden "onks mulla" kyselijöiden takia.
        Siihenkin väsyy, kun jatkuvasti tivataan samaa asiaa, etsikää ja löytäkää, sillä juuri tälle kyseiselle palstalle on tullut asian tiimoilta lukemattomia samanlaisia /samantapaisia epäilyjä sivuavia kyselyitä ja LUKEMATTOMIA VASTAUKSIA vuosien ajan, joista selviää vastaus. Ja eikun etsimään ja lukemaan.

        Me tautiset olemme vetäytyneet lähes täysin omille palstoillemme, joilla kirjoittelemme kuulumisiamme, annamme ja saamme vertaistukea ym.

        Hyvää kesän jatkoa kaikille tautia itsessään epäileville ja varsinkin toisille tautisille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe