Ilman opiskelupaikkaa. Ei tietoa tulevaisuudesta.

ahdistunut

Moi,
on ihan pakko päästä purkamaan sydäntä johonki. Toivon että saan myös vinkkejä/vastauksia muilta.
Lukion jälkeen tuli siis pakollinen välivuosi, koska opsikelupaikkaa ei tippunut. Olisin päässyt unelmapaikkaan jos olisin toivonut sitä ykkösenä, mutta laitoin lähimmän koulun ykköseksi ja nyt en päässyt mihinkään. Haen vielä syksyn haussa uudestaan ja toivon todella että saan opiskelupaikan. Mutta ärsyttävintä tässä on välimatkat sillä joutuisin taas muuttamaan / käymään koulua yli 100 km päässä ja kestämään kaukosuhdetta. Mikä avuksi? Siksi ajattelin että jos saisin paikan , lykkäisin aloitusta joko 2011 syksyyn tai 2012 kevääseen. Tai en siis todellakaan tiedä. Joku ammatti tässä täytyy saada.
Toisena. Aloitin kesätyöt toukokuussa vieraalla paikkakunnalla ( muutin poikaystävän kanssa yhteen ) ja työhaastattelussa töitä lupailtiin olevan jos opiskelupaikkaa ei tule. No nyt sain eilen kuulla että työsopimustani jatkettaisiin ' alkuun ' kuukaudella ( syyskuun loppuun ). Mahtavaa jos työtkin loppuu ja olen todella pitänyt tästä työpaikasta! Mukava sitten etsiä töitä kun ei edes ole koulutusta millekään alalle! Työkokemusta kyllä löytyy ja paljon, mutta riittääkö se?
Kolmanneksi. Kauhea koirakuume on vaivannut koko kevään ja pahenee vain. Suunnitelmissa oli ottaa koiranpentu nyt syksyllä, koska olen vuorotyössä niin pennun kanssa jää aikaa olla kouluttaa sitä. Nyt jos työt loppuvatkin, pitäisi löytää uusi työ jotta on rahaa elää ja kustantaa pentu. Sekä opiskelupaikan kannalta onko järkevää vielä tässä vaiheessa? ( ONKO KELLÄÄN OPISKELIJALLA KOIRAA KOTONA ?! ) en millään jaksaisi enää odottaa toisia 5 .ttä vuotta, jotta voin hankkia koiran.
Toivottavasti joku jaksaa vastailla! :)

13

3025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • op./leht.

      Kaikki muu on vain sijaistoimintaa. Elämä alkaa vasta ammatin saamisen jälkeen, joten se on tärkeintä. Jätä myös koirahaaveet ellet ole säännöllisessä työssä.
      Kun koulut alkavat kysy oppilaitoksesta, joka oli unelmavalintasi, olisiko vapaita paikkoja. Yleensä syksyllä niitä on ja hyvällä onnella voit päästäkin sinne. Mene jokatapauksessa ensisijaisesti opsikelemaan.
      Kaikki muu järjestyy aikanaan.

      • ahdistunut

        niinhän se olis järkevintä. sydäntä raastaa oottaa koiranpentua. mut eihän aina saa mitä haluaa ja pitää keskittyä olennaiseen. katsoin koulun nettisivuilta ettei sinne olisi enää täydennyshakua...
        syksyn hakua odotellessa..


      • huokausss
        ahdistunut kirjoitti:

        niinhän se olis järkevintä. sydäntä raastaa oottaa koiranpentua. mut eihän aina saa mitä haluaa ja pitää keskittyä olennaiseen. katsoin koulun nettisivuilta ettei sinne olisi enää täydennyshakua...
        syksyn hakua odotellessa..

        ja tää on jo toinen sellainen vuosi. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen oli välivuosi ja nyt taas välivuosi. Mitä tässä enää keksis, on se niin väärin olla 20v eikä oo mahdollisuutta kouluttautua :( Ja täydennyshakuakaan ei tosiaan valitettavasti edes järjestetä. Töitä on nytten tosi vaikee saada ja mulla ei työkokemustakaan juuri ole :( ja koirakin olis haaveissa, toivottavasti tulevaisuudessa


      • ahdistunut
        huokausss kirjoitti:

        ja tää on jo toinen sellainen vuosi. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen oli välivuosi ja nyt taas välivuosi. Mitä tässä enää keksis, on se niin väärin olla 20v eikä oo mahdollisuutta kouluttautua :( Ja täydennyshakuakaan ei tosiaan valitettavasti edes järjestetä. Töitä on nytten tosi vaikee saada ja mulla ei työkokemustakaan juuri ole :( ja koirakin olis haaveissa, toivottavasti tulevaisuudessa

        oletko saanut edes kesätöitä mistään? mille alalle olet hakenut? itse haen sosiiali-ja terveysalalle, joten hakijoita on paljon ja töitäkin olisi. ei vaan tärpännyt nyt :s


      • werrtyss
        huokausss kirjoitti:

        ja tää on jo toinen sellainen vuosi. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen oli välivuosi ja nyt taas välivuosi. Mitä tässä enää keksis, on se niin väärin olla 20v eikä oo mahdollisuutta kouluttautua :( Ja täydennyshakuakaan ei tosiaan valitettavasti edes järjestetä. Töitä on nytten tosi vaikee saada ja mulla ei työkokemustakaan juuri ole :( ja koirakin olis haaveissa, toivottavasti tulevaisuudessa

        Ei kannata masentua turhaan. Ei 20v ole vielä edes vanha. Nyt sinulla on elämäsi tilaisuus punnita rauhassa mitä haluat todella opiskella. Käy kaikki koulutusvaihtoehdot kunnolla läpi, vertaile kouluja keskenään, hyvät puolet jne. Valitse pari mieleisintä ja ota selvää miten haetaan, minkälainen pääsykoe tai hakusysteemi. Jos haluat yliopistoon, jonne yleensä on pääsykokeet, kannattaa alkaa lukea ajoissa. Oma suositukseni on aloittaa jo helmikuussa, ihan vain varmuuden vuoksi. Jos olet töissä, kannattaa myös lopettaa viimeistään loppukeväästä, että pystyt täyspäiväisesti lukemaan. Lopussa kiitos seisoo. Tsemppiä!


      • opiskelut opiskeltu
        werrtyss kirjoitti:

        Ei kannata masentua turhaan. Ei 20v ole vielä edes vanha. Nyt sinulla on elämäsi tilaisuus punnita rauhassa mitä haluat todella opiskella. Käy kaikki koulutusvaihtoehdot kunnolla läpi, vertaile kouluja keskenään, hyvät puolet jne. Valitse pari mieleisintä ja ota selvää miten haetaan, minkälainen pääsykoe tai hakusysteemi. Jos haluat yliopistoon, jonne yleensä on pääsykokeet, kannattaa alkaa lukea ajoissa. Oma suositukseni on aloittaa jo helmikuussa, ihan vain varmuuden vuoksi. Jos olet töissä, kannattaa myös lopettaa viimeistään loppukeväästä, että pystyt täyspäiväisesti lukemaan. Lopussa kiitos seisoo. Tsemppiä!

        Minulla ikää jo 34 eikä mitään opiskelupaikkaa ole tarjolla. Kesätöitäkin vain satunnaisesti. Ei kaikille yksinkertaisesti ole mitään.


    • yölaulaja

      missään nimessä ota koiraa noin epävarmassa elämäntilanteessa. Opiskelija-asunnoissa ei yleeensä edes saa pitää koiraa.

      Jos saat opiskelupaikan nyt syksyllä, ota se ihmeessä vastaan. Kauko- ja muut suhteet ovat nyt toisarvoisia.

      Keskity olennaiseen eli opintoihin.

      • minätaasvain

        Kiitos kannustuksesta! Näin kyllä täytyis yrittää tehdä, oon hakenut nyt amk:hon ja yliopistoon muttei vielä ole tärpännyt. Toivottavasti tän vuoden aikana selkiytyis yksi joku varma päämäärä, johon tähdätä ja alkaa valmistautumaan keväällä ajoissa :)

        Voi että, ei pitäisi kyllä masentua, nyt vaan väkisinkin harmittaa kun kaverit pyörii opiskelijabileissä.


    • EI koiraa nyt

      Pahoitelen tilannettasi, mutta ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA OTA KOIRAA tai mitään muutakaan eläintä ennenkuin elämäsi muut asiat ovat reilassa!

      Koiran ottamalla tekisit pahimman ratkaisun mitä voit tehdä. Koira ei ole heittopussi ja siihen on sitouduttava noin 16 vuodeksi!!! Ottamalla koiran nyt tulet hlposti tilanteeseen missä joudut luopumaan siitä ja se on rankka paikka koiralle.

      Ehdit kyllä hakkia koiran myöhemmin ja kun mietit sitä sitten kun tilanteesi on tasaantunut ja tiedät miten opiskelusi ja työsi sujuu, niin ÄLÄ OSTA koiraa, vaan ADOPTOI sellainen.
      Esimerkiksi Espanjankoirien kautta löytyy lukematon määrä aivan uskomattoman kivoja ja hyviä koiria, jotka ovat vailla hyvää kotia.

    • somalistudent

      mullakin tulevaisuus epävarma olen joskus ajatellut jättää asiat Jumalalle koska hän päättää elämästäni loppujen lopuksi sitten toisaalta ajattelin vähän olla aktiivinen elämässäni kska kyse on musta eikä kenstäkään muusta. Olen töissä seurella lastenhoitajana eikä löydy ammatia siitä huolimatta.
      Kirjoitin viime syksyllä ja reputin matikan kokeessa ja uusin sen k2011 ja toivon pääseväni ees ylioppilaaksi. Haluaisin opiskella biologiaa ja siiten toissalta lääkis on ollut päässäni en osaa päättää joskus tuntuu siltä että ei löydy mitään kiinostavaa. Nyt päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja päätin opiskella lääketiedettä englanniksi Romaniassa. Olen ollut yhteydessä tiedekuntaan ja mulla olisi mahdollisuus päästä sinne kun hallitsen enkua hyvin. Säästän rahaa lukukausimaksuun tekemällä töitä seuren kautta ja sitten ensi vuonna hakea sinne.
      En tiedä mitä haluan elämältäni joskus on semmoinen fiilis ettei enää tunne itseensä on tää kummalinen maailma kun kukaan ei kerro mitä pitää tehdä lukion jälkeen ja millaisia mahiksi mulla vois olla.

    • no_animals

      Joo oon samaa mieltä kuin edeltävä kirjottaja että ÄLÄ OTA SITÄ KOIRAA. Itellä tosi huonot kokemukset, jouduin luopumaan koirasta ja kaiken lisäksi nykyään seinän takana ulisee ja räksyttää naapurin kaksi yksinäistä labbista. Ihmiset ottaa ylipäätään eläimiä liian kevyin peruisten ja seuraukset ovat haitalliset sekä eläimille että naapureille. Älkää nyt ymmärtäkö etten pitäisi eläimistä, päin vastoin.

    • Stindy

      Ootko muuten koskaan ajatellu opistoo vaihtoehdoks? Mun kaveri haki lääkikseen, muttei päässy ja meni Länsi-Suomen opiston lääkiksen valmennuskurssille vuodeks. Siellä siis prepataan koko vuoden ajan lääkiksen pääsykokeita varten, joten sen "välivuosi" ei ainakaan oo menny hukkaan. Ite oon niin onnellinen, et pääsin pääsin opiskelemaan medianomiks :)

    • Sama täällä!

      Lukion jälkeen menin opiskelee kokiksi, kunnes huomasin ettei se ole mun juttu ja jätin koulun kesken. Sen jälkeen menin avoimen yliopiston kursseille ja nyt koitan tsempata yliopistoon lukee psykologiaa. En tiiä miten käy, huuhailin ensin amk:n ja yliopiston kanssa, kunnes huomasin että yliopiston kautta saatava työ on enempi sitä, mitä haluan tehdä.

      Olen varautunut siihen, että jos en vielä tänä keväänä pääse yliopistoon, lähtisin au pair:ksi ja luen vapaapäivinäni uudelleen pääsykokeisiin!

      Ja mulla jo ikää 23..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe