Taikin koulutusohjelmat ja opiskelumahdollisuudet

Meowness

Hei!

Aloitan nyt syksyllä abivuoteni lukiossa ja ensi keväänä olisi tarkoitus pyrkiä sitten tuonne Taidekorkeakouluun. Harmikseni en millään osaa päättää graafisen suunnittelun ja teollisen muotoilun väliltä.

Olen aina tahtonut olla kuvittaja, mutta ala ei tietääkseni kaipaa porukkaa. Graafisena suunnittelijana opiskelisin luultavasti myös maisterin Game Design koulutusohjelman ja pyrkisin peliteollisuuteen piirtelemään ja suunnittelemaan. Rakastaisin siis myös animoida, mutta myös piirtää sarjakuvia ja kaikenlaista satunnaista. Olisi ihana luoda ja piirtää pelimaailmoja jne. jne.

Toisaalta pidän myös siitä ajatuksesta että olisin teollinen muotoilija. Arvelisin, että sillä alalla on suurempi todennäköisyys pärjätä. Teknologiaa tulee sitä paitsi koko ajan lisää ja kaikenlaisen elektroniikan sun muiden asioiden suunnittelu kiinnostaisi.

Piirtämisessä olen mielestäni melko lahjakas, mutta kuitenkin enemmän teknisesti osaava kuin luova. Ns. taiteellinen silmäni on ihan hyvä, mutta en kai omaa mitään erikoista taiteellista tyyliä. Vaikeuttaako tämä pääsyäni taikkiin? Omaan siis pikemminkin melko realistisen tyylin, mutta tykkään piirtää vaikka mitä ja leikitellä sillä.

Kumpaan uskotte, että minulla olisi suurempi mahdollisuus? Muotoilu vai graafinen suunnittelu?
Voiko koulutusohjelmia sekoitella mielensä mukaan ja ottaa kursseja niistä aiheista, jotka kiinostaa? Miten minun kannattaisi pyrkiä sisään ja opiskella? Mitä pitäisi harjoitella?

Anteeksi superpitkä viesti, mutta toivon, että joku vastaa! Kiitos etukäteen!

1

751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtataiteenmaisteri

Moikka.

Teollisessa muotoilussa keskitytään hyvin pitkälle tuotemuotoiluun ja esinesuunnitteluun. Käytetään eri materiaaleja, käydään tekniikan ja ergonomian luentoja jne. Hyvin teollisuuteen tähtäävää. Käytetään eri 3D mallinnusohjelmia visualisoinnissa. Työllistyvät teollisuuden erialoilla: yrittäjinä, muotoilijoina, teollisuudessa...

Graafinen suunnittelu taas perehtyy mainosjulisteisiin, kirjojen ja lehtien taittamiseen, erilaisiin printteihin. Tapahtuu pääasiassa tietokoneavusteisena. Graafikot työllistyvät lehtien graafikoina, mainosjulistegraafikoina, logosuunnittelijoina, kirjan taittajina/ jopa kuvittajina.

Siis kyseessä on kaksi aivan erilaista suuntautumista. Piirtämistä voit opiskella molemmissa. Kuitenkaan kursseja ei pääse ihan sieltä täältä valkkaamaan. Mieti tarkkaan. Molemmat alat vaativat rutkasti luovuutta ei niinkään hakijalta mitään erikoistaitoja. Kumman sitten valitsetkin, niin ennakkotehtäviin ja pääsykokeeseen annan semmoisen vinkin, että erotu joukosta. Tee jotain luovaa ja hullua, jotta sinut muistetaan. Jos jotain pitää etukäteen harjoitella, niin lue alan julkaisuja esim. seuraa mikä design on in, ketkä ovat puhutuimpia muotoilijoita ja miksi. Millaista muotoilua/ mainontaa tehdään nyt? Mieti miten voisi parantaa ja mitä SINÄ voisit siihen tuoda jotain uutta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      107
      9133
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6910
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      66
      6665
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5691
    5. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5463
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3591
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3415
    8. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3213
    9. Mikko "Peltsi" Peltola teki tv-sarjan Osmo-poikansa kanssa - Downin syndrooma tuo lisäväriä

Mikko "Peltsi" Peltola ja hänen 12-vuotias poikansa Osmo karistavat kaupungin pölyt jaloistaan ja suunnistavat tv:ssä ko
      Perhe
      57
      3142
    10. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2972
    Aihe