Olenko minä skitsofreeninen?

Demmy

En ennen ajatellutkaan että oireeni voisivat olla skitsofreniaa mutta nyt kun näitä ihmisten kertomuksia luki täältä niin aloin miettiä voisivatko omat oireeni olla alkavaa skitsofreniaa?

Lopetin lukion kesken kaksi vuotta sitten (käytyäni sitä vähän alle kaksi vuotta). Yritin tämän jälkeen vielä ammattikoulua mutta ei siitäkään tullut mitään vieläkään kun ei ollut tarvittavaa innostusta.

Minulla on ollu masennusta kohta viitisen vuotta. Paniikkihäiriöistä kärsin myös esim. jos on liikaa ihmisiä ympärillä yms.
Diagnoosia kumpaankaan en ole saanut mutta asian itse tiedostan. Inhoan mennä lääkärille yleensäkin, niin sitten kun sinne pitäisi mennä kertomaan itsestään ja henk.koht. ongelmistaan niin itselläni stoppaa siinä vaiheessa joten en siis ole puhunut näistä asioista lääkärille tai muullekaan. Eikä se mitään auttaisikaan kun en mitään lääkitystä halua sumentamaan mun aivoja entisestään.

Välillä on parempia jaksoja (esim. tällä hetkellä on menossa vähän valoisampi kausi) mutta pelkään senkin kohta loppuvan.

Vuorovaikutustaidoissa ei ole ongelmaa ja pidän ihmisten kanssa olemisesta ja minulla on läheinen ystäväpiiri. Silti heillekään en ole kaikista vaivoistani jaksanut ruveta selittämään.
Kuitenkin tuntemattomien ihmisten kanssa saatan arkailla tai saada paniikkikohtauksen jos näitä tuntemattomia ihmisiä on liikaa samaan aikaan niin kuin aiemmin kirjoitinkin jo.

Harhoja on niin näkö-, kuulo- kuin tuntoharhojakin.
Kuuloharhat ovat yleisimmin suhinaa ja aivan kuin todella iso väkijoukko kuiskailisi toisilleen. Ensimmäisen kerran tälläisen tullessa säikähdin todella.
Kuulo harhoja tulee pitkin päivää kämpässäni mutta näitä olen ruvennut vaientamaan (jo noin neljä vuotta sitten) kuuntelemalla musiikkia.
Tästä on muodostunut jo ongelmakin sillä en pysty olemaan kotonani kuuntelematta musiikkia jos olen yksin. Kuuntelen musiikkia myös yöllä.

Aistiharhana voi kertoa esim. sen kun tunnen yleensä päässäni tai niskassani kosketuksen vaikkei ketään ole lähettyvillä. Välillä myös esim vesipisaran tulo iholle sattuu vaikkei se tietenkään pitäisi eikä yleensä satukaan mutta aina välillä mukavakin tunne iholla tavallaan vääristyy kivuksi.. en osaa oikein selittää.

Öisin tarkastan kaikki kaapit ja sängynalusen ennen nukkumaan menoa. Ovet myös pakko tarkistaa että lukossa ja jos tajuan yöllä jonkin jääneen tarkistamatta, alkaa ahdistamaan ja on pakko tarkistaa kaikki uudelleen.
Minulla on myös muita "pakkotarkistamis" kohteita.
Sen jälkeen kun naapurit kertoivat varkaista joita oli lähistöllä käynyt (jotka ovat öisin käyneet varkaissa talon väen nukkuessa) en nukkunut johonkin kahteen viikkoon kuin vasta kello viiden jälkeen aamulla koska silloin oli tarpeeksi valoisaa nukahtaa.

Minulla on myös sellainen "onkelma" etten saa jtn ajatusta mielestäni ja se palailee aina aika ajoin ja en silloin pysty ajattelemaan muuta. Esim. nyt minua on piinannut ajatus siitä että astun neulaan vaikken edes omista kotonani neuloja. Saatan myös kuvitella sen niin pitkälle että tunnen sen kivunkin kun se menee jalan läpi. Myös ajatus kissan rusentumisesta sohvan alle on pyöriny häiritsevästi mielessäni. Elikkä ne ajatukset ovat yleisimmin ällöttäviä tapauksia joita en haluaisi tapahtuvan. Esim. jos katson rauhassa telkkaria ajatus tulee mieleeni ja en saa sitä pois enkä pysty keskittymään televisioon. Toivottavasti tajuatte edes jotain siitä mitä yritän teille selittää kun on niin hankalaa kirjoittaa näistä asioista niin että joku ne ymmärtäisikin.

Huomaan välillä olevani aivan omissa maailmoissani ja tästä kaveritkin ovat huomautelleet.

Joskus tuntuu myös siltä kuin tavaroitani siirreltäisiin poissa ollessani. Ne ovat kuitenkin olleet aivan todellista totta eikä kuvittelua.

Niinkuin näkee, tiedostan kuitenkin oireeni suht hyvin mutten saa niitä loppumaan. Voiko kyse olla skitsofreniasta?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

12

1937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semiparanoidi

itselläni on lievemmässä muodossa ollut näitä oireita. tunnistin hyvin tuon pakkoajatuksen,tai häiritsevänä esiintyvän vahingoittamisajatuksen.näitä on ollut aina,enkä ole näistä masennusta/epävakaan p.häiriön piirteitä kummempaa diagnoosia saanut,sekin on jo parantunut.käyttämäni lääkkeen ansiosta pysyvät hallinnassa.hyvin ressaavat eliolot on pahentaneet aiemmin. ootko hakeutunu tutkimuksiin? siihen on vissiin jokin tietty aika minkä aikaa näitä mainittuja oireita "pitää" esiintyä että se on s.freniaa.

• demmy

Hyvä että joku ymmärsi sekavasta tekstistäni jotain:)

En ole hakeutunut... kun en pelkän masennuksenkaan aikana hakeutunut niin en jälkeenpäinkään näiden kummallisten oireiden lisääntyessä ole menny lääkärin pakeille.
        Tosiaan näitä kuvailemiani oireita ollut noin kolmisen vuotta.

• mikrobiologi
        demmy kirjoitti:

Hyvä että joku ymmärsi sekavasta tekstistäni jotain:)

En ole hakeutunut... kun en pelkän masennuksenkaan aikana hakeutunut niin en jälkeenpäinkään näiden kummallisten oireiden lisääntyessä ole menny lääkärin pakeille.
        Tosiaan näitä kuvailemiani oireita ollut noin kolmisen vuotta.

Onko sinulla kissa? Ajeletko holtittomasti ja muutenkin otat välillä typeriä riskejä?
        Sinulla taitaa olla toksoplasmoosi aivoissa, sait sen kissalta.

• Demmy
        mikrobiologi kirjoitti:

Onko sinulla kissa? Ajeletko holtittomasti ja muutenkin otat välillä typeriä riskejä?
        Sinulla taitaa olla toksoplasmoosi aivoissa, sait sen kissalta.

On kissa muttei toksoplasmoosia.

• mikrobiologi
        Demmy kirjoitti:

On kissa muttei toksoplasmoosia.

Mutta oletko käynyt testaamassa itsesi toksoplasmoosin varalta?
        Sekään ei aina auta koska se ei näy välttämättä verikokeessa, tarvitaan monimutkaisempia keinoja.

• sskitsofrenia

mun ex-miehellä on skitsofenia,ja sekin kuvitteli sillon että joku on siirrellyt tavaroita kämpässä tai käynyt siellä...ja muutenkin noi harhat kuulostaa aika pahalta,mut käy lääkärin juttusilla,ei ne oireet itsestään lopu,koska joku nyt kuitenkin on vialla,eihän se välttämättä skitsofreniaa ole.ja vaikka oliskin niin syöt vaan lääkkeet kiltisti niin jos olo helpottuisi.jaksamisia sulle :)

• 6456dfg8df7g8

_Kokeile_ edes lääkkeitä..

• maallikko333

mutta osa oireistasi on aivan normaaliin elämään kuuluvia asioita. Mielestäni keskityt aivan liian paljon itseesi, ja tuntemuksiisi, ja mahdollisten äänten kuuntelemiseen. Kun tarpeeksi kauan terve ihminen kuuntelee korviensa suhinaa (joka on verenkiertoa korvan lähellä) hän alkaa kuulemaan kohinaa. Älä keskity itseesi. Sinulla on aistiyliherkkyyttä. Jatka elämääsi seuraten suuria suuntaviivoja eteenpäin, älä pysähdy.Hanki ammatti joka on unelmaasi, tai työ, ja harrasta urheilua, jätä tupakka ja viina pois. Myös ovien pakkotarkastus on täysin normaalia.

• oooooooooooooooooooo
        maallikko333 kirjoitti:

mutta osa oireistasi on aivan normaaliin elämään kuuluvia asioita. Mielestäni keskityt aivan liian paljon itseesi, ja tuntemuksiisi, ja mahdollisten äänten kuuntelemiseen. Kun tarpeeksi kauan terve ihminen kuuntelee korviensa suhinaa (joka on verenkiertoa korvan lähellä) hän alkaa kuulemaan kohinaa. Älä keskity itseesi. Sinulla on aistiyliherkkyyttä. Jatka elämääsi seuraten suuria suuntaviivoja eteenpäin, älä pysähdy.Hanki ammatti joka on unelmaasi, tai työ, ja harrasta urheilua, jätä tupakka ja viina pois. Myös ovien pakkotarkastus on täysin normaalia.

Sinulla on aistiyliherkkyyttä, mutta koska oireesi ovat alkaneet 3 vuotta sitten, niin se on kummallista, olet myös juuri siinä iässä, että skitsofrenia puhkeaa usein juuri tuolloin. Mene lekurin juttusille ja ole rehellinen. Saattaa myös olla jotaun poltergeist ilmiötä joukossa,m voit siis kääntyä myös papin puoleen.

• fdfdsfrtr
        oooooooooooooooooooo kirjoitti:

Sinulla on aistiyliherkkyyttä, mutta koska oireesi ovat alkaneet 3 vuotta sitten, niin se on kummallista, olet myös juuri siinä iässä, että skitsofrenia puhkeaa usein juuri tuolloin. Mene lekurin juttusille ja ole rehellinen. Saattaa myös olla jotaun poltergeist ilmiötä joukossa,m voit siis kääntyä myös papin puoleen.

Enemmän OCD oireita kuin skitsofrenia tyyppisiä oireita if u ask me, en ainakaan itse näe että noissa olisi mitään skitsofreniaan liittyviä oireita.

Tottakai sitä kuulee kohinaa joka puolella jos haluaa kuunnella ja vastaavaa kuiskintaa, kaikki kuulisi jos ne ns. virittäisi korvansa ja aivonsa sillä tavalla että ne haluaisi kuulla mutta se sitä jo mainittua ns. aistiyliherkkyyttä. Kosketuksissa vähän sama juttu, ilmeisesti vaan pelkäät olla yksin himassa ja joku pieni asia vaikuttaa jo kosketukselta vaikka itse aiheuttaisit sen itsellesi huomaamattasi jne... suht normaalia ja kuulunee pelkotila-oireisiisi jne..

Suosittelen hoitokeinoksi rauhoittavia lääkkeitä ja kenties sitä että lopetat yksin asumisen koska se ei ilmeisesti sovi sinulle, hommaa vaimo/mies tai pari lemmikkiä sinne vaikka, kannattaa myös tsekata netistä miten OCD:tä hoidetaan, vaikka sinulla siitäkin aika lievä versio on. Toisinsanoen ainoa vaivasi on ahdistus/masennus pelkotilat jne... olet psyykkisesti siis suht terve loppujen lopuksi noilla oireilla.

• aina on toivoa

On kuin kuvailisti äitiäni, joka oli skitsofreenikko. Sai lääkkeistä avun. Mene äkkiä lääkärille, ennkuin vaivasi pahentuvat ja muutut kroonikoksi. Kai haluat parantua?

• rttytrhdgsreteyref

http://lmgtfy.com/?q=skitsofrenia oireet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2693
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe