Kuinka isohomma, olisi vaihtaa sekä etu, että taka jarrupalat. Edessä levyjarrut takana rumpujarrut
Osaisiko aloittelija vaihtaa?
Opel Kadett 1.6s jarrut
6
836
Vastaukset
- service man
Kun on sen muutaman kerran tehnyt. Mutta, jos noin kysyt, niin vaihdata liikkeessä, tulee kerralla kuntoon. Mutta jos haluat kuitenkin yrittää, niin siitä vaan.
Edessä jarrupalat on vaihdettavissa suhkoht helposti.
Kaksi tappia isketään pois, homma voi pysähtyä jo tähän, jos työkalut on huonot. Seuraavana on sitten jarrusylinterin painaminen sisään. Joo, älä vipua jarrualevyä vasten kovin rajusti, ettei mene levy pilalle. Ruoste/hiekka on tehnyt tehtävänsä, joten töitä saa tehdä. Kun sylinterin saa pohjaan, on jarruneste noussut säiliössä niin, että yli tulee, ime liiat pois. Ja sitten.. tai antaa olla, jos sinulla ei ole korjausopasta, niin anna olla. - 16SV
etupalojen vaihtoon ei suurempia taitoja tarvita, ainakin jos jarruina on Ate tai GMF.
Metallipuikkoa käyttäen lyöt sokkatapit, jotka pitävät palat paikoillaan, mieluiten sisältä ulospäin ulos. Vedä palat ulos vaikkapa lukkopihdeillä. Jos mukana on värinänvaimennuslevyt, talleta ne tai vaihda mahdollisesti palojen mukana tulleisiin. Paina mäntää sen verran sisään että uudet palat mahtuvat paikolleen. Uudet palat vastaavalla tavalla paikoilleen ja sokkatapit vasaroit lähes jarrusatulan tasalle.
Takajarrut ovat sikäli hankalampia että osia on vähän enemmän, muttei sekään ylivoimainen ole. Kenkiä pitää paikallaan kenkien välillä oleva jousi, jonka kampeat irti. Samoin kenkien keskellä olevat jousikuormitteiset tapit. Tapit vapautuvat, kun niitä kiertää pihdeillä. Loput osat suorastaan tipahtavat lattialle. Kootessasi voit katsoa mallia toiselta puolelta. Jousien paikalleen venyttäminen on se työläin homma, joskus lisäkäsistä voisi olla apua. Kenkien välillä oleva ns välitankoa voi hieman kiertää lyhyemmäksi, se pitenee oikeaan mittaan kun jarrua käytetään. Huomaa se pikkuinen klipare, eli lämpöelementti, se on tärkeä osa ja katso että se tulee oikein paikalleen välitankoon.
Rummun irroitus saattaa myös olla hankalaa. Jos kulumaolka ottaa vastaan, jarrukilven takana olevasta reiästä voit meisselillä kammeta taaksepäin käsijarruvipua, tarvittaessa löysää hieman vaijeria auton alla olevasta säätökappaleesta. - jiogprrjiopgm
ei pitäisi tuotta mitään onkelmia! jos vähänkin on autojen kanssa pelannu niin se käy helposti!!
- Opelman
Juu lisänä noihin edellisiin, kannattaa ehkä samalla ottaa etupäässä koko jarrusatula irti. Ne nimittäin ooppeleissa jumittuu aika usein! Puhdistaa ne liu´ut ja uutta vaseliinia, nii joha luistaa!ei oo paha vaiva...ja ainaha se on että tekemällä oppii!!!
- 16SV
Jumittuu ne, vähemmän ajetussa. Toisaalta homma vaatii isomman kuusikoloavaimen, millään koukkuavaimella ei ruuveja aukaista. Kiinni laittaessa ehdottomasti ruuvilukitetta!! Ei oo kiva kun ajaessa satula lähtee pyörimään levyn mukana.
- kadett
Kiitos kaikille neuvoista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723033
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792168
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171517Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329