Ärsyttää ihmisten kohtelu

kyllästynyt_koiraan

Esimerkki tänään: Kävelen näillä palstoilla "vaaralliseksi luokitellun" koirani kanssa pihatiellä. Huomaan tytön ja tytön koiran puhuvan naapurini sekä hänen koiransa kanssa -> koirat yhdessä. Tapaan parikymppisen tytön uudelleen pienen koiransa kanssa metsäpolulla. Kysyn koiran ikää ja tyttö vastaa kireästi. Annan omalle kiltille koiralleni irti remmiä jotta pääsisi katsomaan tytön pientä koiraa. Tyttö nappasee oikein lennokkaasti oman koiransa remmistä hurjaa vauhtia takaisin päin ja alkaa pakittamaan kauemmaksi samalla ohittaen minua ja koiraani, katse koirassani. Sanon, että koiramme aina ollut kiltti. Tyttö siihen, että ei saa tulla lähemmäksi sen koiran kanssa, hän kuulemma pelkää isoja koiria (isoja ja isoja, koirani on keskikokoinen, lisäksi naapurini koira tuplasti isompi kuin omani) jatkaa matkaa, jäämme koirani kanssa odottamaan. Ohitetaan nurkka uudelleen ja nähdään kauempana tytön antavan koiransa mennä sekarotuisen, isomman koiran kuin omani, luokse ilman mitään.

Tämä vain yksi esimerkki. Ihmiset eivät pidä vaarallisista roduista ja sanonkin, etten seuraavaksi koiraksi ottaisi tällaista. Sitä ei ehkä tajua, mutta oltuani tekemisissä yhden pienen "söpön" koiran kanssa, voin kertoa että esim. tällaisen pienen ja suuren koiran kohtelu julkisissa liikennevälineissä, ihmisten asenteissa, aivan kaikkialla on erilaista.. Miksi kukaan haluaisi vaivata itseään kaupungissa ennakkoluuloilla, kun ne pienet ja pienemmätkin ovat oikein mukavia koiria.

26

377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mark?

"Annan omalle kiltille koiralleni irti remmiä jotta pääsisi katsomaan tytön pientä koiraa"

Etkä kysynyt tytöltä lupaa tähän?

• Fliik,,

Saksanpaimenkoira enkä välitä mitä muut sanovat "tappajakoirastani", sen kuin vaan tuhlaavat aikaansa valittamalla ja haukkumalla :) Ne menee kuuroille korville, halpamaista sellainen muutenkin.

Kaikki ei vain tykkää kaikesta ja hyvä niin.

• j3nni!

täällä myös "tappajakoira" makaa tyytyväisenä vierellä. Minähän en valitse rotua muiden mukaan, vaan oman mieltymykseni tätä kohtaan, voin tehdä koirallani kaikkea mitä tykkään ja harrastetaan missä olemme hyviä. Samaan paskaan on tullut törmättyä monta monituista kertaa, mutta en välitä enää. Koira on todistanut niille paatuineillekkin pelkääjä/vihaajille kiltteyden ja erinomaisen tottelevaisuuden, jolloin suut loksahtaa auki, että tämmönenkös tämä voi ollakkin.

En ikinä, never ever vaihda rotua vain muiden takia!

• 23+11
        j3nni! kirjoitti:

täällä myös "tappajakoira" makaa tyytyväisenä vierellä. Minähän en valitse rotua muiden mukaan, vaan oman mieltymykseni tätä kohtaan, voin tehdä koirallani kaikkea mitä tykkään ja harrastetaan missä olemme hyviä. Samaan paskaan on tullut törmättyä monta monituista kertaa, mutta en välitä enää. Koira on todistanut niille paatuineillekkin pelkääjä/vihaajille kiltteyden ja erinomaisen tottelevaisuuden, jolloin suut loksahtaa auki, että tämmönenkös tämä voi ollakkin.

En ikinä, never ever vaihda rotua vain muiden takia!

Ihan oikeasti toivottavasti kysyit luvan ensin saako koirasi haistella ? AINA kysytään lupa toisen koiran omistajalta .Varsinkin jos kyseessä oli pikkukoira niin sen omistaja varmasti tietää että se on yksi nopea puraisu ja koira hengetön ...eihän hän voi tietää miten kiltti koirasi oikeasti on . Aika monesti kuultu "tämä on ihan kiltti" ja sitten kuitenkin naps .

Ihmisillä on oikeus pelkoonsa ja sinun on vain hyväksyttävä se että kaikista sinun koirasi ei ole niin ihana . Senkun mennä porskutat kuhan et yritä ketään pakottaa tekemään tuttavuutta koirasi kanssa .

• fdgfh

niinpä ennakkoluuloja on kaikenlaisiin koiriin monella ..terrierin omistajana olen saanut puolustaa koiraani että on sosiaalinen ei äkäinen, pienen koiran omistajana puolestaan ettei räksytä kuuletko hiljaisuuden on koulutettu omaa tokoarvoja..jne ihmiset on suppeita mutta on onneksi todellisiakin koirarakkaita jotka katsovat koirien eleitä ennemmin kuin rotuja ja kuuntelavat sen omistajia..:)

itseäni inhottaa eniten fifittely..koira kuin koira oli kiloja muutama tai enemmän; olosuhteet ja aika ratkaisee valinnassa. Todellinen koiraihminen pitää yleisesti koirista eikä pelkästään muutamasta rodusta. itse pidän bouvierista phaleneen. Mutta tutustun mielellään jokaiseen koiraan ja rotuun.

• 8520

Itselläni on sen rotuinen koira, joka on kielletty Tanskassa eli yksi näitä tappajarodun edustajia. Itse olen rakastunut rotuun täysin, mutta myös onnellinen siitä, ettei jokainen vastaantulija ole silittämässä koiraani. Saa kulkea kaupungilla kaikessa rauhassa eikä joku ole koko ajan kyselemässä silittämistä. Ei minulla koirani silittämistä vastaan ole mitään, mutta se on todella harvoin, kun joku kysyy ja haluaa tutustua koiraani. Silloin ihminen on jo valmiiksi tietoinen rodusta yleensä tai aktiivisempi koiraharrastaja.

Äläkä siitä mimmistä välitä, joka sen fifin kanssa oli siellä tiellä. Se on ihan normaalia käyttäytymistä "vaarallisia" koiria kohtaan. Jos olet oikean rodun löytänyt itsellesi, miksi vaihtaisit rotua? Ei aina tarvitse olla kaikkien mieleen. Suomessa ei olisi yhtään koirarotua, jos kaikki ajattelisivat kuin sinä, koska aina löytyy joku jolla on jotain ihan mitä vain rotua vastaan..

• dfsagdfhd

et ole yhtään parempi koiranomistaja kun kerran fifittelet samoin kuin muut puhuvat tappelukoirista..olisikohan aika katsoa peiliin sinunkin..mutta onneksi on niitä oikeita koirarakkaitakin jotka pitää koirista rotuun ja kokoon katsomatta..grrr

hyvin ärsyttävää..

• 8520
        dfsagdfhd kirjoitti:

et ole yhtään parempi koiranomistaja kun kerran fifittelet samoin kuin muut puhuvat tappelukoirista..olisikohan aika katsoa peiliin sinunkin..mutta onneksi on niitä oikeita koirarakkaitakin jotka pitää koirista rotuun ja kokoon katsomatta..grrr

hyvin ärsyttävää..

Asenne tarttuu. Ei itselläni ole sinällään mitään vastaan näitä pienempiä seurakoiria, mutta omistajat saavat tehtyä niistä vain yksinkertaisesti niin rasittavia räksyttäviä koiria. Varsin valloittavia persoonia oikeissa käsissä, mutta ikävä kyllä liian harvoin asiantuntevalla ihmisellä.

• ryiiop
        8520 kirjoitti:

Asenne tarttuu. Ei itselläni ole sinällään mitään vastaan näitä pienempiä seurakoiria, mutta omistajat saavat tehtyä niistä vain yksinkertaisesti niin rasittavia räksyttäviä koiria. Varsin valloittavia persoonia oikeissa käsissä, mutta ikävä kyllä liian harvoin asiantuntevalla ihmisellä.

aivan sama juttuhan se on kaikkien koirien osalla..isojenkin kanssa sama juttu kaikki ei pärjää isojen kanssa mutta en minä niitä silti ala stereotypisoimaan että hui hirveetä tai isot räksyttää aina etc. Meitä on moneen junaan
        ..jotkut pikkukoirien omistajat epävarmoja eleitä tuntemattomia ja nostavat koiransa syliin pienestäkin pelosta ja jotkut isojen koirien omistajat rakastavat uhoilla ison koiransa mahdilla että tämä amerikan buldoggi antaa kyytiä kaikille kultaisille noutajille ja muille puudeleille..

ASENNE- itselläni ei ole ikävää asennetta päinvastoin pidän koirista kokooon katsomatta en fifittele enkä puhu tappajakoirista..
        tutustu ennen kuin tuomitset niin minäkin teen..minua todellakin suututtaa tuo fifittely..tai pikkukoirat räksyttää ei omat koirani ole räksyttäneet koskaan enkä nosta syliin mutta katson aina tilanteet turvalliseksi koska kuitenkin pieni rotu jolloin 5kg versus 40 kgrailakasta päällemenevää massaa voi aiheuttaa selkävamman. silti käymme koirapuistoissa mutta vain turvallisiksi katsomieni eleet riehakkuus päällemeno jotta koirani viihtyy eikä loukkaannu menee niin dobberien kuin muidenkin rotujen kanssa hienosti. jos itse painat 60kg ja sinun päälle jyräisi 240 kg niin siinä näet pikkukoiran vinkkelin..

• muutama ajatus
        ryiiop kirjoitti:

aivan sama juttuhan se on kaikkien koirien osalla..isojenkin kanssa sama juttu kaikki ei pärjää isojen kanssa mutta en minä niitä silti ala stereotypisoimaan että hui hirveetä tai isot räksyttää aina etc. Meitä on moneen junaan
        ..jotkut pikkukoirien omistajat epävarmoja eleitä tuntemattomia ja nostavat koiransa syliin pienestäkin pelosta ja jotkut isojen koirien omistajat rakastavat uhoilla ison koiransa mahdilla että tämä amerikan buldoggi antaa kyytiä kaikille kultaisille noutajille ja muille puudeleille..

ASENNE- itselläni ei ole ikävää asennetta päinvastoin pidän koirista kokooon katsomatta en fifittele enkä puhu tappajakoirista..
        tutustu ennen kuin tuomitset niin minäkin teen..minua todellakin suututtaa tuo fifittely..tai pikkukoirat räksyttää ei omat koirani ole räksyttäneet koskaan enkä nosta syliin mutta katson aina tilanteet turvalliseksi koska kuitenkin pieni rotu jolloin 5kg versus 40 kgrailakasta päällemenevää massaa voi aiheuttaa selkävamman. silti käymme koirapuistoissa mutta vain turvallisiksi katsomieni eleet riehakkuus päällemeno jotta koirani viihtyy eikä loukkaannu menee niin dobberien kuin muidenkin rotujen kanssa hienosti. jos itse painat 60kg ja sinun päälle jyräisi 240 kg niin siinä näet pikkukoiran vinkkelin..

Yritin itsekin olla hyvin pitkäään asenteiltani avoin, mutta se ei onnistu enää. Minulla siis sekä isoja ollut, että nyt iso ja pieni- Eikä edes ihan mikään minipieni tyyppi. Pienen kimppuun on nyt kahdesti käyty, täysin ilman syytä, edes varsinaista kohtaamista, eli irtokoira, toinen omasta pihastaan, ja toinen lähistöltä kulkiessaan meidän pihaamme. Tein kaikkeni, että syy selviäisi, varsinaisesti parannuskeinoa ei kuitenkaan ole olemassa. Eli, kaikki nartut ovat potentiaalinen uhkatekijä, ja tämä on ihan alansa parhaan eläinlääkärin arvio.

Noh, mitä tapahtui, kun yritin asiallisesti lähistön narttujen omistajia varoittaa ilmiöstä. Pienten koirien omistajat ymmärsivät, mutta isompien vain nakkelevat niskojaan, tyyliin, ei tää meidän koira sellaista tee. No, ei ne aiemmatkaan kaksi sellaista harrastaneet aikaisemmin. Mutta tekivät kuitenkin, ja minun koirani sitten kärsi sen seurauksia, siinä menee kuulkaa kauan, kuin ruhjeet ja kaikki kolhut ovat kivuttomia ja koiran vointi taas hyvä. Sen jälkeen aletaan taas keräämään yleiskuntoa, ja ennenkaikkea yritetään saada se koira taas luottavaiseksi. Yhden kerran jälkeen se oli suht helppoa, mutta kun tapaus toistui eri koiran kanssa, ei se ihan niin yksinkertaista enää ollutkaan.

Mutta itse asiaan taas. Minulla ei ole listaa "tappajakoira". Mutta on tiettyjä rotuja, joihin lähtökohtaisesti suhtaudun vielä epäilevämmin kuin muihin vieraisiin koiriin. Jos sen käytöksestä on luettavissa mitään outoa, niin läheisyydelle emme päästä. Ja meillä on siihen oikeus. Jos taas koiran käytöksestä on luetaavissa luotettavasti merkit suopeudesta, niin rodusta riippumatta saattaa olla, että leikkimäänkin päästä. Esimerkiksi, pikkukoiramme leikkii muutaman sakemannin kanssa, ja voi että, miten se onkaan sen mielestä hauskaa. Mutta läheskään kaikkien luokse emme edes mene. Yhden kierrämme, sen troisen hyökänneen. Ihan omistajansa kanssa yhteisymmärryksessä:)

Sinun aloittaja tulee hyväksyä se, että kaikki eivät halua koiraansa koiraasi tutustuttaa. Näin se vain menee. Se ei tarkoita, etteikö koirasi olisi ihan yhtä hyvä ja rakas sinulle. Toisilla onm oikeus suhtautua varauksella, varsinkin, jos käyttäydyt niin kuin yhdessä viestissäsi kerroit, eli päästit omasi toisen luo, ilman lupaa. Tuolla toiminnalla vain huononnat mainettasi.

• 8520
        ryiiop kirjoitti:

Siksi olenkin sitä mieltä, ettei läheskään kaikilla koiranomistajilla tarvitsisi koiraa olla, koska koirankasvatuksen perusasiatkaan eivät ole hallussa. Esim. pienetkään koirat eivät saa hyppiä ihmisiä päin sen kummemmin kuin isotkaan. Pienille se annetaan anteeksi, isoille ei. Tietysti ison koiran hyppiminen on täysin erilaista kuin 10 kiloisen, mutta itse olen pienetkin koirat kouluttanut olemaan hyppimättä. En tarkoita, että kaikilla pitäisi olla täydellisesti koulutetut koirat, mutta edes normaalit käytöstavat olisi hyvä löytyä. Enkä ymmärrä sitä, että koira nostetaan syliin tai koiran avulla uhotaan tms. Se nyt on vain lapsellista, jos koira otetaan egon pönkittämistä varten.

• jghhihihi
        8520 kirjoitti:

Siksi olenkin sitä mieltä, ettei läheskään kaikilla koiranomistajilla tarvitsisi koiraa olla, koska koirankasvatuksen perusasiatkaan eivät ole hallussa. Esim. pienetkään koirat eivät saa hyppiä ihmisiä päin sen kummemmin kuin isotkaan. Pienille se annetaan anteeksi, isoille ei. Tietysti ison koiran hyppiminen on täysin erilaista kuin 10 kiloisen, mutta itse olen pienetkin koirat kouluttanut olemaan hyppimättä. En tarkoita, että kaikilla pitäisi olla täydellisesti koulutetut koirat, mutta edes normaalit käytöstavat olisi hyvä löytyä. Enkä ymmärrä sitä, että koira nostetaan syliin tai koiran avulla uhotaan tms. Se nyt on vain lapsellista, jos koira otetaan egon pönkittämistä varten.

minusta on kummallista että pieniä kohtaan ollaan näin jyrkkiä ja heti kun yksi ei koulutettu tulee vastaan saa kaikki pienet rodut huutia..

isoja tulee yhtä lailla vastaan jotka hyppii vasten räksyttää ja jopa on aggressiivisia tai vetävät omistajiaan narussa mutta heille annetaan anteeksi kaikki...?

kummallista

kuitenkin olen 44vuotias omannut sekä dalmiksia että terriereitä ja vastaani on tullut selvästi enemmän isoja huonosti käyttäytyviä schäferi purrut viittä koiraa, labbis vie emäntää kevyesti narussa pitkin metsiä, kultsi hyppii päälle, seropi räksyttää , naapurin belggarit aggressiivisia etc..pikkukoiraluetteloon ei tule kuin yksi aggressiivinen/pelkopurija villakoira ...kuin pieniä siksi kummastuttaa tälläinen yleistys...?

• 8520
        jghhihihi kirjoitti:

minusta on kummallista että pieniä kohtaan ollaan näin jyrkkiä ja heti kun yksi ei koulutettu tulee vastaan saa kaikki pienet rodut huutia..

isoja tulee yhtä lailla vastaan jotka hyppii vasten räksyttää ja jopa on aggressiivisia tai vetävät omistajiaan narussa mutta heille annetaan anteeksi kaikki...?

kummallista

kuitenkin olen 44vuotias omannut sekä dalmiksia että terriereitä ja vastaani on tullut selvästi enemmän isoja huonosti käyttäytyviä schäferi purrut viittä koiraa, labbis vie emäntää kevyesti narussa pitkin metsiä, kultsi hyppii päälle, seropi räksyttää , naapurin belggarit aggressiivisia etc..pikkukoiraluetteloon ei tule kuin yksi aggressiivinen/pelkopurija villakoira ...kuin pieniä siksi kummastuttaa tälläinen yleistys...?

Ilmeisesti et lukenut viestiä ihan ajatuksella. Eli tarkoitin sitä, että samat säännöt kaikille koirille. Ja tietysti on isojakin koiria yhtä lailla, jotka käyttäytyvät huonosti omistajien tiedon puutteen tai halutto vuoksi.

Esimerkki: Harvoin pienen koiran pureman takia koiraa lopetetaan tai sitä noteerataan edes juuri miksikään. Iso koira viedään piikille. Iso tietysti saa todella pahaa jälkeä puremalla. Pieni ei niinkään. Mutta miksi se on sallitumpaa? Silloinhan on koiran kanssa jokin ongelma.
        Minulla ei siis edelleen ole mitään pieniä tai isoja koiria vastaan. Itsekin olen siis omistanut kumpaakin kokoluokkaa olevia koiria. Nyt on vain iso koira. Samoin metodein olen niitä kouluttanut ja samalla tavalla ovat osanneet käyttäytyä ylimääräisiä haukkumatta, hyppimättä jne.

• jghhihihi
        8520 kirjoitti:

Ilmeisesti et lukenut viestiä ihan ajatuksella. Eli tarkoitin sitä, että samat säännöt kaikille koirille. Ja tietysti on isojakin koiria yhtä lailla, jotka käyttäytyvät huonosti omistajien tiedon puutteen tai halutto vuoksi.

Esimerkki: Harvoin pienen koiran pureman takia koiraa lopetetaan tai sitä noteerataan edes juuri miksikään. Iso koira viedään piikille. Iso tietysti saa todella pahaa jälkeä puremalla. Pieni ei niinkään. Mutta miksi se on sallitumpaa? Silloinhan on koiran kanssa jokin ongelma.
        Minulla ei siis edelleen ole mitään pieniä tai isoja koiria vastaan. Itsekin olen siis omistanut kumpaakin kokoluokkaa olevia koiria. Nyt on vain iso koira. Samoin metodein olen niitä kouluttanut ja samalla tavalla ovat osanneet käyttäytyä ylimääräisiä haukkumatta, hyppimättä jne.

kuka ne säännöt tekee..jos koira katsotaan todella vaaralliseksi niin se tottakai lopetetaan..tuskin kukaan haluaa ottaa riskiä jos koira hyökkää uudestaan jos syytä hyökkäykseen ei ollut.

Esim berhardilaisen omistaja lopetutti koiransa koska puri ilman syytä tuttua kylkeen eikä luottanut koiraansa enään. Hyvä niin vastuullinen koiranomistaja tekee näin.

Itseänikin on purrut berhardilainen aikoinaan ja kuusi tikkiä kainalossa ja koira sai elää silti mistä eläinrakkana tuolloin 10vuotiaana olin iloinen en olisi lopettanut koiraa koska napautti minua suurella suullaan kun olin mennyt liian lähelle huomaamattani sen ruokaa ja sitä ei ollut koulutettu sietämään ihmistä ruokakipon lähellä.

myönnät varmasti ettei pienestä koirasta saa suurta vaarallisuusriskiä..oletko katsonut tiibetinspanielin hampaita niillä ei kyllä vahinkoa tehdä jos koira olisi aggressiivinenkin. se ei pahimmillaankaan saa aikaan suurta vahinkoa.

on eri asia ampua ritsalla kuin haulikolla..

silti kaikki koirat pitää kouluttaa samoin jo niidenkin henkisen tasapainon vuoksi..mutta asenteellisuus fifeihin ja verikoiriin on turhaa..

• 8520
        jghhihihi kirjoitti:

kuka ne säännöt tekee..jos koira katsotaan todella vaaralliseksi niin se tottakai lopetetaan..tuskin kukaan haluaa ottaa riskiä jos koira hyökkää uudestaan jos syytä hyökkäykseen ei ollut.

Esim berhardilaisen omistaja lopetutti koiransa koska puri ilman syytä tuttua kylkeen eikä luottanut koiraansa enään. Hyvä niin vastuullinen koiranomistaja tekee näin.

Itseänikin on purrut berhardilainen aikoinaan ja kuusi tikkiä kainalossa ja koira sai elää silti mistä eläinrakkana tuolloin 10vuotiaana olin iloinen en olisi lopettanut koiraa koska napautti minua suurella suullaan kun olin mennyt liian lähelle huomaamattani sen ruokaa ja sitä ei ollut koulutettu sietämään ihmistä ruokakipon lähellä.

myönnät varmasti ettei pienestä koirasta saa suurta vaarallisuusriskiä..oletko katsonut tiibetinspanielin hampaita niillä ei kyllä vahinkoa tehdä jos koira olisi aggressiivinenkin. se ei pahimmillaankaan saa aikaan suurta vahinkoa.

on eri asia ampua ritsalla kuin haulikolla..

silti kaikki koirat pitää kouluttaa samoin jo niidenkin henkisen tasapainon vuoksi..mutta asenteellisuus fifeihin ja verikoiriin on turhaa..

Mainitsinkin jo itsekin edellisessä kirjoituksessani, että pienempi ei saa niin pahaa jälkeä aikaan kuin iso. Se on jo selvä asia minullekin. Mutta onhan sen pienenkin koiran päässä jotain vikaa, jos se puree, niin miksi sille ei tehdä mitään? Jälki puremasta on tietysti eri luokkaa, mutta ei pieni koirakaan sen kummemmin saa purra. Kuten mainitsit "on eri asia ampua ritsalla kuin haulikolla..", mutta kummatkin väärin. Eli mielestäsi lauseesi mukaan saan ampua kaikkia ritsalla, joita teksisi oikeasti mieli ampua haulikolla?

• 8520 kirjoitti:

Mainitsinkin jo itsekin edellisessä kirjoituksessani, että pienempi ei saa niin pahaa jälkeä aikaan kuin iso. Se on jo selvä asia minullekin. Mutta onhan sen pienenkin koiran päässä jotain vikaa, jos se puree, niin miksi sille ei tehdä mitään? Jälki puremasta on tietysti eri luokkaa, mutta ei pieni koirakaan sen kummemmin saa purra. Kuten mainitsit "on eri asia ampua ritsalla kuin haulikolla..", mutta kummatkin väärin. Eli mielestäsi lauseesi mukaan saan ampua kaikkia ritsalla, joita teksisi oikeasti mieli ampua haulikolla?

Mutta onhan se pienenkin koiran päässä jotain vikaa"
        Vähemmissä määrin.Koosta riippumatta se vika on melkein aina siellä hihnan ylemmässä päässä.

• jghhihihi
        8520 kirjoitti:

pienen koiran kanssa on helpompi ottaa riski koska ei tule ns henkeä uhkaavan vaaralliseksi ja sen kanssa voidaan lähteä kokeilemaan helpommin uudelleenkoulutusta isomman kanssa on huonompi koska kerrankin uusi virhe voi olla suurempi tuho..jos harhalaukaus tulee ritsalla siitä selviää mutta haulikolla tuho on suurempaa. Järkikin sen sanoo. esim bulmastiffi joka tappoi omistajan tyttöystävän oli jo kerran purrut pikkupoikaa..eli näin ei saisi tapahtua ettei katsota asiaa vakavasti.

totta kai jos pieni koira puree on syy joko omistajassa tai sitten fyysinen vika..esim epilepsia voi harvoissa tapauksissa aiheuttaa aggressiota ennen kohtausta ja sitten on kasvaimet tai cockerien syndrooma joka aiheuttaa aggressiota..fyysinen syy mikäli ei hoidettavissa on syy lopetukseen mutta muuten uudelleenkoulutus luo hyviä tuloksia. riskitaso on vain ennen selvitettävä.

tasapainoinen koira ei pure. koko ei muuten ole olennainen kuin riskin kannalta.

jos haluat ampua minua niin toki mieluummin ritsalla ;)

• 8520
        jghhihihi kirjoitti:

pienen koiran kanssa on helpompi ottaa riski koska ei tule ns henkeä uhkaavan vaaralliseksi ja sen kanssa voidaan lähteä kokeilemaan helpommin uudelleenkoulutusta isomman kanssa on huonompi koska kerrankin uusi virhe voi olla suurempi tuho..jos harhalaukaus tulee ritsalla siitä selviää mutta haulikolla tuho on suurempaa. Järkikin sen sanoo. esim bulmastiffi joka tappoi omistajan tyttöystävän oli jo kerran purrut pikkupoikaa..eli näin ei saisi tapahtua ettei katsota asiaa vakavasti.

totta kai jos pieni koira puree on syy joko omistajassa tai sitten fyysinen vika..esim epilepsia voi harvoissa tapauksissa aiheuttaa aggressiota ennen kohtausta ja sitten on kasvaimet tai cockerien syndrooma joka aiheuttaa aggressiota..fyysinen syy mikäli ei hoidettavissa on syy lopetukseen mutta muuten uudelleenkoulutus luo hyviä tuloksia. riskitaso on vain ennen selvitettävä.

tasapainoinen koira ei pure. koko ei muuten ole olennainen kuin riskin kannalta.

jos haluat ampua minua niin toki mieluummin ritsalla ;)

Heh! En lähtisi ampumaan ritsallakaan! Jäisin pian kiinni, että hampaanrakoon on jäänyt jotain! =D

Molossi on oikeassa täysin siinä, että yleensä ongelma on hihnan toisessa päässä. Voisin väittää kuitenkin, että ihmiset, jotka lähtevät uudelleenkouluttamaan koiraansa pureman jälkeen ovat niitä omistajia, joilla on kuitenkin jollain tasolla oikea kosketus koiriin ja halu kasvaa kunnolliseksi omistajaksi. Yhtä suurella todennäköisyydellähän pystyy kouluttamaan sen ison kuin pienenkin koiran olemaan purematta. Nämä kuoleman aiheuttaneet puremat ovat kieltämättä erittäin surullista luettavaa. Sellaisia ei vain saisi sattua, mutta ei voi todeta kuin, että väärä koira väärällä ihmisellä. Bullmastiffit kun ovat (huom!) minun mielestäni yksi mahtavimpia rotuja mitä on olemassa. Itselläni on sen verran kokemusta tästä uudelleenkouluttamisesta, että mieheni siskon tyttö otti vuoden ikäisen palveluskoiran itselleen. Koira ehti olla viikon hänellä, kun koira alkoi ensimmäisen kerran käyttäytyä todella uhkaavasti tyttöä kohtaan. Hyökki muristen ja hampaat irvessä päin. Koira myös yritti näykkiä lenkille lähtiessä. Oli kuulemma käynyt kunnolla kiinnikin, mutta mitään jälkiä ei ollut tullut kuitenkaan. Hän oli itkenyt pelosta lopulta, mutta päättänyt ettei asia jää tähän. Hän otti seuraavana päivänä yhteyttä yhteen kuuluisimmista, mutta myös kiistelyimmistä ongelmakoirankouluttajista/ongelmaomistajan kouluttajista ( =D ). Hän pääsi viikon päästä hänen luokseen peruutusajalle ja sai sieltä neuvot. Homma toimii nykyään mitä parhaiten. Sanoisin, että näitten isojen koirienkin kanssa se on omasta asenteesta kiinni, uskaltaako lähteä sellaiseen rumbaan. Tietysti, jos ajattelee ettei pysty isoa koiraa saamaan enää kuriin tms. niin silloin siitä on luovuttava tälläisissä puremistilanteissa, mutta itsekään en antaisi heti periksi. Tietysti varoisin tilanteita, joissa joku muu voisi pureman saada osakseen..

• 4+3

"Annan omalle kiltille koiralleni irti remmiä jotta pääsisi katsomaan tytön pientä koiraa"

Itse ainakin jos joku vaan antaa oman koiransa tulla lähden menemään toiseen suuntaan, tai otan oman koiran ihan vierelle ja ohitan koirakon, ärsyttää ihmiset jotka antavat koiriensa tulla ilman lupaa.

• 8520

Oikein toimitkin, jos kysymättä joku aikoo tulla koirasi luokse oman koiransa kanssa. Itselläni on periaate, että koirani ei haistele eikä sitä tulla haistelemaan silloin, kun koirat ovat naruissa. Irti koira pystyy itse parhaiten näyttämään signaalit toiselle jolloin koirien kanssakäyminen on helpompaa.

• juopå
        8520 kirjoitti:

Oikein toimitkin, jos kysymättä joku aikoo tulla koirasi luokse oman koiransa kanssa. Itselläni on periaate, että koirani ei haistele eikä sitä tulla haistelemaan silloin, kun koirat ovat naruissa. Irti koira pystyy itse parhaiten näyttämään signaalit toiselle jolloin koirien kanssakäyminen on helpompaa.

kyllä ne hihnassakin pystyy oma periaate hyvin mennään hihnassa tai ilman..mutta lupa tavata toisia on kysyttävä ja vien vain hyväeleisten luo. :)

• sinulla
        8520 kirjoitti:

ei ole mitään hallintakeinoa jos koirallasi yhtäkkiä napsahtaa päässä ja... pay contant please

Koirat hihnaan, muualla kuin koirapuistossa(ja sielläkin käydään sitten omalla vastuulla)

• 8520
        sinulla kirjoitti:

ei ole mitään hallintakeinoa jos koirallasi yhtäkkiä napsahtaa päässä ja... pay contant please

Koirat hihnaan, muualla kuin koirapuistossa(ja sielläkin käydään sitten omalla vastuulla)

No en missään yleisellä paikalla pidäkään ikinä koiraani irti vaan metsässä tai koirapuistoissa. Muulloin koirallani ei ole tarvetta haistella toista koiraa hihnan päästä. Ja saattaahan se napsahtaa millä vain koiralla siellä koirapuistossakin.

• Mikähän noin pelottava keskikokoinen koira oikein voi olla,jos useita esimerkkejä pelottavuudesta on yhden kohdalle kertynyt...Ihan mielenkiintoista.
      Omasta kokemuksestani, ja olen koirieni kanssa liikkunut vaikka missä,niin pienten fifejen,kuin niiden "vaarallistenkin".Ja omasta puolesta sanon,ettei mitään eroa ole ollut...
      Yhtä lailla ollaan suhtauduttu,yleensä erittäin mielenkiinnolla,ja harvoin saa edes yhtä lenkkiä vetää niin,ettei joku tule rapsuttelemaan ja halua tutustua koiriin/koiraan,kun vilkkaammilla paikoilla mennään :D.

Ainahan on niitä,jotka suhtautuu negatiivisesti myös osa.Pelkää,syystä tai toisesta,mutta useinmiten pelkäävät ihan kaikenkokoisia,jos todella koiria pelkää.Ja sitten toki niitä,jotka ei ylipäätään koirista pidä.Ja niissä sitten ääripäät.Mutta eiköhän niiden suhtautuminen ole ihan tasapuolinen,kunhan koissulta edes näyttää.

• dogboy

onko iso kalu? kaveri sano että koirilla on iso kalu, pitääkö paikkaansa?

• joup,
        dogboy kirjoitti:

onko iso kalu? kaveri sano että koirilla on iso kalu, pitääkö paikkaansa?

Meitin mustilLa on mEtrin mela. SilKu jyysTää ni varmas tiettä saanes ;)

MustI o rotuiltas shihuvahuva tai jotian sinepäin, ja sit siin o kuulema danskantogia tai jtn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      191
      1350
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      903
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      852
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      758
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      51
      750
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      637
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      312
      601
    8. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      589
    9. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      585
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      584
    Aihe