muutin yksinäni

spirit123

Heips! Eli olen 18-vuotias opiskelija, ja muutin exäni luota asumaan yksikseni. vuokrani on kuussa 433,77e. kelalta saan juuri sen verran että voin maksaa vuokran ja käteeni jää rahaa n. 40e ?? ja kävin juttelemassa kelalla ja he sanoivat että saan maximi määrät tukia sieltä mitä voi saada. joten tietääkö kukaan teistä mitä tukia sossulta voi tuohon lisäksi saada? vanhempieni tuloja ei vissiinkään siihen mukaan lasketa koska ne ovat niin alhaiset ettei niillä ole varaa minua elättää. opintolainan olen nostanut, mutta sitäkään ei saa kaikkea kerralla,vaan tietyin kuukausin pitää nostaa se raha. yhden kerran olen nostanut tässä kuussa ja kaikki menivät jo huonekaluihin. ja seuraavan kerran voin nostaa vasta marraskuussa! kertokaa joku mitä sossutädit voivat antaa tässä tilanteessa.

4

872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spirit123

      VAAAStatkaa joku :

    • eikös asiaa

      kannattaisi käydä kysymässä sieltä Sossusta?

      "...kerran olen nostanut tässä kuussa ja kaikki menivät jo huonekaluihin..."

      Tärkeysjärjetys hoi!
      Se on vuokra, ruoka, lämpö, vesi ja sitten joskus vasta huonekalut ja nekin kirppikseltä.

    • ...

      Vanhempiesi tulot eivät merkkaa mitään koska olet aikuinen (18v).
      Opiskelijan tulot ovat opintotuet ja asumislisät opintolaina ja loput saat tienata ihan itse.
      Onko se saamasi Kelan tuki opintotukea? Oletko hakenut asumistukea lisäksi? Vai onko hakemus sisässä ja käsittely vain kestää. Opintolainan törsääminen heti loppuun oli tyhmä siirto. Kyllä sitä kerkiää kirppareilta sitten kamaa keräämään, asumiseen et tarvitse kuin patjan ja lampun kattoon, kattila, pannu, pari lautasta ja mukia, jne, niillä lähdetään.

      Sossu ei auta opiskelijaa ennen kuin muut tuet ja avut on käytetty (se opintuki ja asumislisä opintolaina).
      Kysy sossusta että miltä näyttää, jos kerran Kelasta ovat sanoneet että saat kaiken mitä voit saada ja lainakin on tältä erää käytetty...

      Etsi siis duunia ja rupea hommiin itsesi elättämiseksi. Niin kaikki muutkin ihmiset tekee. Tervetuloa aikuisten maailmaan.

      PS. Kotivakuutus kannattaa ottaa, hitot omaisuudesta mutta oikeusturva ja vastuuvakuutus aloittelevalle eläjälle on merkittävä.

      • 19vtyttönen

        Em. tekstis se asia on korjattava et opintotuen opintoraha kohtaan vanhempien tulot vaikuttavat 20 vuotiaaksi asti. Muuten hyvä teksti.

        Nimim. koht 19v, omilleen muuttanut, eikä muuta kelalta saa ku opintolainan ja asumislisän, juurikin siksi et vanhemmilla liian korkeet tulot, näin luki lappusissa ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe