Lääkis- fysiikka- kemia

-> lääkis-11

Oon menossa vuodeksi matikkaa lukemaan yliopistoon ja ens keväänä hakemassa lääkikseen. Kemian ja fysiikan lukeminen jäi lukiossa pakollisiin kursseihin, koska huomasin vasta viimeisenä vuonna haluavani lääkikseen. Haluaisin saada tietoa, mitä fysiikan ja kemian juttuja yliopistossa voi/kannattaa lukea (siis matikan lisäksi) lääkikseen hakemista silmällä pitäen..
Oon myös lukemassa nyt lukion fy ja ke kurssien kirjoja ja siihenkin haluaisin saada tietoa, et mitä kannattaa painottaa ja voiko jotain jättää kokonaan lukematta.. Kaikki lääkiksen pääsykokeisiin liittyvät hyödylliset tiedot/vinkit kiinnostaa!! Kiitos jo etukäteen!

5

2342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7 + 18 = ?

      Mun mielestä lääkiksen koe ei vaadi kovin ihmeellisiä taitoja matikan suhteen. Matematiikka pääaineena lienee liian teoreettista lääkiksen kannalta. Ei lääkiksen kokeessa tarvitse derivoida tai integroida.

      Itse pääsin ihan peruskemian ja -fysiikan avulla lyhyellä matikalla.

      Lukion materiaalien lisäksi kannattaa ostaa itseopiskelumateriaaleja.

      Yliopistossa on hyvä lukea fysiikan ja kemian sivuainekokonaisuudet. Fy pääaineena menee jo ohi ja yli lääkiksen vaatiman tason. Kemiasta en osaa sanoa. Yliopistofysiikan virtausmekaniikka on samaa aihepiiriä kuin pääsykokeessakin, mutta yliopistossa mennään näihin asioihin lähinnä integroinnin kautta. Pääsykokeessa riittää että osaa sijoittaa luvut valmiiseen kaavaan.

      Lukioasioista kannattaa lukea kemiasta oikeastaan kaikki paitsi sähkökemia (4. kurssi). Fysiikasta kurssit 2,3,4,5,6 ja 8. Ykköskurssi kertaantuu muissa kursseissa ja 7. kurssi ei ole oleellinen.

      • lääkis-11

        Kiitti, eli oon siis menossa matikalle, mutta tarkoitus ei oo lukea matikkaa, vaan just noita fysiikkaa ja kemiaa. Tietääkö kukaan onko oulussa mahdollisuus lukea sivuaineita ihan miten vaan ite haluaa, vai onko jokin rajoitus??
        Mistä kantsis ostaa itseopiskeluateriaalit eli millä valmennuskeskuksella on parhaat?


      • 18 + 18 = ?
        lääkis-11 kirjoitti:

        Kiitti, eli oon siis menossa matikalle, mutta tarkoitus ei oo lukea matikkaa, vaan just noita fysiikkaa ja kemiaa. Tietääkö kukaan onko oulussa mahdollisuus lukea sivuaineita ihan miten vaan ite haluaa, vai onko jokin rajoitus??
        Mistä kantsis ostaa itseopiskeluateriaalit eli millä valmennuskeskuksella on parhaat?

        En tiedä Oulusta, mutta ainakin Kuopiossa ja TTY:llä voi lukea mitä haluaa. Tai ei ihan kaikkea, lääketieteen ja farmasian opinnot on käytännössä rajattu ulkopuolelle muilta kuin näiden alojen opiskelijoilta. Eli hyvällä tuurilla voit ehkä suorittaa yhden lääkisläisten kurssin, mutta sekin on lähes mahdotonta.

        Lisäksi osassa kursseista on esitietovaatimuksena jokin aiempi opintokokonaisuus.

        Ja tosiaankin, fysiikasta ja kemiasta riittää aivan hyvin sivuaineopiskelijoille tarkoitetut opintokokonaisuudet.

        Kannattaa kirjautua Älyvuodon käyttäjäksi, sieltä saat paljon hyviä neuvoja muilta hakijoilta ja jo opiskelijoilta. Ilman tunnuksia siellä tosin sivujen selaamista on rajoitettu eikä kaikki alueet näy ilman rekisteröintiä, joka ei maksa mitään.

        Mun mielestä kannattaa ostaa Epionen ja Eximian materiaaleja ja Kandiakatemiallakin on hyviä tehtäviä. Kandiseurojen tehtäviä on myös kehuttu paljon, joten niitäkin kannattaa harkita. Suosittelen ostamaan materiaalit käytettynä, jolloin ne saa 50-80% halvemmalla kuin uutena. Älyvuodossa on oma palsta yksityisille myyjille.


      • mfoeko
        18 + 18 = ? kirjoitti:

        En tiedä Oulusta, mutta ainakin Kuopiossa ja TTY:llä voi lukea mitä haluaa. Tai ei ihan kaikkea, lääketieteen ja farmasian opinnot on käytännössä rajattu ulkopuolelle muilta kuin näiden alojen opiskelijoilta. Eli hyvällä tuurilla voit ehkä suorittaa yhden lääkisläisten kurssin, mutta sekin on lähes mahdotonta.

        Lisäksi osassa kursseista on esitietovaatimuksena jokin aiempi opintokokonaisuus.

        Ja tosiaankin, fysiikasta ja kemiasta riittää aivan hyvin sivuaineopiskelijoille tarkoitetut opintokokonaisuudet.

        Kannattaa kirjautua Älyvuodon käyttäjäksi, sieltä saat paljon hyviä neuvoja muilta hakijoilta ja jo opiskelijoilta. Ilman tunnuksia siellä tosin sivujen selaamista on rajoitettu eikä kaikki alueet näy ilman rekisteröintiä, joka ei maksa mitään.

        Mun mielestä kannattaa ostaa Epionen ja Eximian materiaaleja ja Kandiakatemiallakin on hyviä tehtäviä. Kandiseurojen tehtäviä on myös kehuttu paljon, joten niitäkin kannattaa harkita. Suosittelen ostamaan materiaalit käytettynä, jolloin ne saa 50-80% halvemmalla kuin uutena. Älyvuodossa on oma palsta yksityisille myyjille.

        olisi sellainen kysymys että mitkä fy kurssit kannattaisi opiskella lukiossa kun 1-5 ajattelin opiskella mutta 6-8 on vähän eri aihe mitä lääkikseen tarvitaan. olisin kiitollinen jos joku joka on päässyt lääkikseen kertois että mitkä on ne tärkeimmät kurssit fysiikasta :)


    • lää

      Mä menisin aikuislukioon lukemaan nuo puuttuvat kurssit, jos oisin sä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe