Uusi näytönohjain ei toimi ollenkaan

m-1956-hki

Koneessa on nyt HIS Radeon HD 5450 Silence näytönohjain, PCI-EXpress väylään.
Siinä ei siis ole erillistä tuuletinta. Tukee PCI-E 2.1.
PC on melkein 5 v vanha (ostettu 12/2005). Emolevy on tyyppiä AMD Socket 939, merkki Gigabyte GA-K8NF-9. Tämä on poikieni vanhempi pelikone.
Biosin päivitin juuri uusimpaan. Powerina on Seasonic 430 wattinen.
Näytönohjain ottaa virran suoraan väylästä.

Kun käynnistän pc:n, niin edes BIOS:n piippausta ei tule, buutti ei etene edes kuvaruudun teksteihin.
Monitori näyttää "no signal detected".

Myyjäliike ei suostuisi purkamaan kauppaa, "koska paketti on avattu". Hän testasi liikkeen (ilmeisesti uudemmasssa) testikoneessa että kortti toimii. En kyllä oikein usko, että kauppaa ei voi purkaa,
sillä kyllähän PCI-E 2.1 pitäisi olla yhteensopiva vanhempien, mm. PCI-E 1.0 kanssa.
Olisi aika kohtuuton vaatimus asiakkaalle tietää enemmän kuin mitä kortin valmistaja kertoo paketissa. Pakkauskin on sellainen, että siitä ei voi sanoa, onko joku muu asiakas sen jo kerran palauttanut.
Aika hyvin pitäisi minun siis tietää, jos syytetään yhteensopimattoman näyttiksen ostosta.
Ei sellaista rajoitusta löydy mistään nettisivulta (en löytänyt). Koneeni täyttää kaikki ne vaatimukset jotka on kirjoiitettu uuden näyttiksen pakkaukseen.

Vanha PCI-E kortti joka toimii (temppuilee, ei kestä rasittavaa pelaamista enää) joten kuten vielä, on
nVidia 8600 GT. Vaihdoin vanhaan pelikoneeseen näytönohjaimen sen koska kuva "jäätyi" pelatessa.
Kotelotuuletin oli ollut jonkin aikaa poissa pelistä, ja se ei varmaan tehnyt hyvää, koska vanha näytönohjainkin oli ilman erillistä tuuletinta. Nyt on uusi laadukas kotelotuuletin asennettuna.

Sain pc:n toimimaan joten kuten työpaikalta lainaamallani käytetyllä ATI Fire GL 3300 kortilla (toimistokoeessa ollut). En halua sitä pitää, sillä se on ilmeisesti huonompi kuin vanha kortti.

Olisiko jonkulla hyviä ohjeita?

5

1819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TJ0

      Aika visaisa pulma, voi olla että emolevy ei tue PCIE 2.1 - korttia, tai sitten kyseine kortti on viottunut jos kerran muilla korteilla toimii. Jälkimmäinen ehkä todennäkösempää, kannattaa kokeilla jonkun tutun koneella tuota korttia, jos toimii niin vika on omassa koneessa.

      PS. Tuo vanha korttisi (8600GT) on kyllä 5450:a parempi peleissä.

      • m-1956-hki

        Jossa olisi ensimmäisiä PCI-E väyliä ja mielellään vielä Gigabyte merkkinen.
        Korttihan toimii, niin yritin sanoa. Myyjä testasi myymälän testikoneessa, mutta se on varmaan uudempi kuin minun pc:ni, joka on lähes 5 v vanha. Kortti ei vaan toimi minun koneessani.

        Mietin jo vaihtoehtoa, että yrittäisin vaihtaa pari kondensaattoria 8600gt:hon , jotka ovat päistä pullistuneet. Ne ovat molemmat samassa päässä vanhaa korttiani. Eihän tuo rahallisesti juuri kannata.
        Kortilta voi olla kärähtänyt jotain muutakin, kun kotelotuuletin ei toiminut. Siitä ei ole tietoa, miten kauan kotelotuuletin on ollut poissa pelistä. Itse en juurikaan käytä ko. konetta, vaan nuorempi poikani pelaa sillä. Sain työpaikalta lainaksi vanhan ATIN Fire GL 3300 PCI-E näytönohjaimen. On kuulemma tosi surkea peleissä (poika sanoo). Se toimii muuten hyvin.

        Kolvaustaitoni tosin eivät ole kovin häävit. Kondensaattoreita voisi kysellä Bebekiltä tai Partcosta.

        Elfa olisi myös lähellä, muutama sata metriä työpaikastani Helsingin Pitäjänmäellä.
        En tosin ole varma, mitä kaikkea heillä myydään.


      • m-1956-hki

        Vaihdoin kaksi pullistunutta kondensaattoria itse. Partcosta Helsingistä löytyi oikeanlaiset.
        Jäähdytin ei olisi mahtunut paikoilleen, koska uuden kondensaattorit olivat korkeampia kuin vanhat.
        Myyjä sanoi, että voin juottaa ne makailemaan kortille, ei välttämättä pystyyn.
        Hintaa oli yht. alle 1,60 euroa (2 kpl). Vanhalla GeForce 8600 GT kortilla oli kuumenemisen merkkejä.
        Kuumuus oli varmaan pilannut ne 2 kondensaattoria.
        Nyt pc:n pelinopeus on yhtä hyvä kuin ennenkin.

        Uuden ATI:n kortin olin saanut luvan palauttaa. Liikkeen suurin huoli oli se, onko myyntipakkaus hyvä.
        Onneksi pakkauksessa ei ollut mitään paksuja umpimuoveja, joita ei saa enää millään takaisin uudenveroisesti. Liike oli testannut että ATI:n kortti oli kunnossa uudemmassa testi-pc:ssä.

        Salaperäisesti oli verkkokortti (tai ainakin ei päässyt millään internettiin) viallinen tai sekaisin.
        Kuitengin ping onnistui kortille.
        Tuli mieleen, että olisikohan toimimaton kotelotuuletin vaikuttanut myös emolevyn verkkopiiriin jotenkin?
        Oli tullut hiukan kuumat oltavat.
        Laitoin USB-liitäntäisen "verkkokortin", eräänlaisen mokkulan pc:hon ja nyt se toimii. Palautan sen tuttavalleni myöhemmin. Ajattelin kokeilla PCI-E korttipaikkaan laitettavalla uudella verkkokortilla, jospa
        sillä tavalla nettiyhteys lähtisi toimimaan. Uuden sellaisen saa tilaamalla ja hintaa on 9 €.


      • m-1956-hki
        m-1956-hki kirjoitti:

        Vaihdoin kaksi pullistunutta kondensaattoria itse. Partcosta Helsingistä löytyi oikeanlaiset.
        Jäähdytin ei olisi mahtunut paikoilleen, koska uuden kondensaattorit olivat korkeampia kuin vanhat.
        Myyjä sanoi, että voin juottaa ne makailemaan kortille, ei välttämättä pystyyn.
        Hintaa oli yht. alle 1,60 euroa (2 kpl). Vanhalla GeForce 8600 GT kortilla oli kuumenemisen merkkejä.
        Kuumuus oli varmaan pilannut ne 2 kondensaattoria.
        Nyt pc:n pelinopeus on yhtä hyvä kuin ennenkin.

        Uuden ATI:n kortin olin saanut luvan palauttaa. Liikkeen suurin huoli oli se, onko myyntipakkaus hyvä.
        Onneksi pakkauksessa ei ollut mitään paksuja umpimuoveja, joita ei saa enää millään takaisin uudenveroisesti. Liike oli testannut että ATI:n kortti oli kunnossa uudemmassa testi-pc:ssä.

        Salaperäisesti oli verkkokortti (tai ainakin ei päässyt millään internettiin) viallinen tai sekaisin.
        Kuitengin ping onnistui kortille.
        Tuli mieleen, että olisikohan toimimaton kotelotuuletin vaikuttanut myös emolevyn verkkopiiriin jotenkin?
        Oli tullut hiukan kuumat oltavat.
        Laitoin USB-liitäntäisen "verkkokortin", eräänlaisen mokkulan pc:hon ja nyt se toimii. Palautan sen tuttavalleni myöhemmin. Ajattelin kokeilla PCI-E korttipaikkaan laitettavalla uudella verkkokortilla, jospa
        sillä tavalla nettiyhteys lähtisi toimimaan. Uuden sellaisen saa tilaamalla ja hintaa on 9 €.

        System restore 4.8.2010 tilanteeseen auttoi nettiyhteysongelmaan. Löysin omasta romuvarastostani 3com:n verkkokortin, mutta silläkään ei saanut nettiyhteyttä toimimaan joten palautin koneen vanhempaan toimivaan tilanteeseen system restorella.
        No nyt kaikki toimii taas kuten ennenkin. Näytönohjaimen korjaus itse oli tosi hyvä juttu.


    • Ajatonta

      Olen paljon kokeillut noita pci-e väyläisiä kortteja vanhempiin emolevyihin, joissa oli vielä integroitu no.
      Jokin tässä mättää, uusimmissa emoissa ne toimivat.
      Pitkän harkinnan jälkeen ajattelen näin:
      Pelikoneet ovat aivan eri asia kuin tietokoneet.
      Jos siis haluat pelata osta pelikone, joka on sitä varten suunniteltu grafiikka ominaisuuksia myöten.
      Tee tietokoneella vain sille kuuluvia töitä, joissa ei tarvita nopeita grafiikkakortteja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe