Tristan 870 ja BMW

trista870?

Millainen vene Tristan 870 on kulkuominaisuuksiltaan. Silmämääräisesti katsoen se on korkea ja kapea mutta onko ominaisuudet sitä mitä silmä sanoo, soveltuuko se matkaveneeksi merelle.

Toinen asia venetyyppiin liittyen on että ne yleisesti näyttäisivät olevan varustettu BMW:n 160hv dieselillä, tekeekö tuolla moottorilla mitään ja onko se niin huono kuin pahat puheet kertoo. Millainen on matkanopeus tällä yhdistelmällä ja kulutus.

19

6023

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merimies on erimies

      Ehkä juuri sinun kannattaa pysytellä maissa.

      • minor700

        ei tunnu oleva voisin kerta sen verran että BMW:llä on ollut pieniä murheita,se on valmistettu Italiassa väitetään.
        Mutta ei se vika aina ole moottorissa, pienet tai olemattomat ilmakanavat tekee moottorista kuin moottorista murheenkryynin. Eli koeaja kunnolla ja sitten ilman luukkuja moottoritilan päällä ja katso jos vauhti paranee kun moottori saa ilmaa.
        Mulla on hyvä kaveri jonka Minorin vauhti nousi 4 solmua kun pisti puukapulan moottorikopan reunan alle. Että silleen.


      • 27:ää mennään
        minor700 kirjoitti:

        ei tunnu oleva voisin kerta sen verran että BMW:llä on ollut pieniä murheita,se on valmistettu Italiassa väitetään.
        Mutta ei se vika aina ole moottorissa, pienet tai olemattomat ilmakanavat tekee moottorista kuin moottorista murheenkryynin. Eli koeaja kunnolla ja sitten ilman luukkuja moottoritilan päällä ja katso jos vauhti paranee kun moottori saa ilmaa.
        Mulla on hyvä kaveri jonka Minorin vauhti nousi 4 solmua kun pisti puukapulan moottorikopan reunan alle. Että silleen.

        Bemareissa ja uudemmissa MerCruiserin dieseleissä on italialainen VM-merkkinen peruskone.
        Siihen on sitten BMW ja MC lisänneet omat vermeensä. Mulla on itselllä 250 hv MC D-Tronic
        700 tuntia ajettuna, enkä ikinä vaihtaisi sitä KADeihin (sorry Volvo-puusilmät) ! Kulutus- ja
        vääntökäyrät ratkaisivat valintani aikanaan. Eikä ole ollut murheita, en usko että BMW mikään
        paska kone on -


    • 870 P

      Minulla on ollut Tristan seitsemän vuotta. Ekat viisi BMW:n 138 HV:n konella. Matkanopeus oli silloin noin 12-13 solmua ja huiput 17 solmua. Viimeiset kaksi vuotta on koneena ollut 200 HV:n Nanni Toyota. Matkanopeus on 17-19 solmua ja huiput noin 23 solmua. Paras matkanopeus on 17-18 solmua. Silloin koneen kierrokset ovat noin 3000 ja vene nousee kevyeen plaaniin. Yli 20 solmun nopeudessa vene plaanaa kunnolla, mutta ajettavuus ei ole enää hyvä. Ajo-ominaisuudet isommassa aallokossa ovat kohtalaiset/välttävät. Asumistilat veneessä ovat todella hulppeasti ulkomittoihin (870x295) mittoihin nähden. Kulutus on ollut aika tarkkaan litra/kilometri molemmilla koneilla. BMW:llä on huono maine, joten en ostaisi Tristania BMW:n koneella. Varaosien saatavuus Bemareihin on yksi pulma (suodattimet ja muut perusosat OK).

      Sopiiko matkaveneeksi merelle? Kyllä sopii, kunhan et liian rajuun keliin lähde. Tänäkin kesäällä kävimme (Espoosta) Ahvenanmaalla.

      Olen mahdollisesti myymässä Tristaniani vähäisen käytön vuoksi ( 80 tuntia ajetut kone, laatikko, akseli, potkuri ja Vetuksen keulapotkuri).

      • Kiinnostaa veneesi

        Moi !
        Olen etsimässä hyväkuntoista Tristania uudella moottorilla. Kiinnostaisi sinun veneesi. Jos hinta on alle 52 00€ niin kerro. Missä vene on nähtävänä?


      • hjp525
        Kiinnostaa veneesi kirjoitti:

        Moi !
        Olen etsimässä hyväkuntoista Tristania uudella moottorilla. Kiinnostaisi sinun veneesi. Jos hinta on alle 52 00€ niin kerro. Missä vene on nähtävänä?

        Tavoitat minut sähköpostilla: hjp525 ät hotmail.com. Laita minulle yhteystietosi, niin kerron lisää.


      • 870P
        hjp525 kirjoitti:

        Tavoitat minut sähköpostilla: hjp525 ät hotmail.com. Laita minulle yhteystietosi, niin kerron lisää.

        Laitoin erehdyksessä yhteystiedon eri nimimerkillä. Tässä veneestä enemmän:

        - Vene vm. 1986
        - Nämä vm. 2009: moottori Nanni Toyota 200 HV , vaihteisto, potkuri, akseli, keulapotkuri (Vetus), kaiku (Navman), boileri. Takuut voimassa.
        - uudella moottorilla ajettu noin 80 tuntia
        - Septi imutyhjennyksellä
        - Teak -takakansi
        - Lämmin painevesi (WC, pidee, keittiö, takakansi)
        - Kaasuliesi/hella
        - Kuomu 2004 (vanha kuomu tallella)
        - Aurinkopanelit (2*20 W)
        - talvisäilytyspukit, vankka pressu
        - kaksoisakkujärjestelmä
        - matkavauhti 17-19 solmua, huippunopeus 23 solmua
        - ajolämmitin
        - Ardic -lämmitin, jota ei ole käytetty vuosiin (puhallin toimii, mutta lämmitys ei)
        - köydet, ankkurit, lepuuttajat ym normaalit varusteet
        - veneen kunto hyvä, tekniikka uudenveroinen
        - vene on Espoossa

        Jos olet kiinnostunut, laita sähköpostia hjp525 @ (at) hotmail.com


      • Tärkeä kriteeri
        870P kirjoitti:

        Laitoin erehdyksessä yhteystiedon eri nimimerkillä. Tässä veneestä enemmän:

        - Vene vm. 1986
        - Nämä vm. 2009: moottori Nanni Toyota 200 HV , vaihteisto, potkuri, akseli, keulapotkuri (Vetus), kaiku (Navman), boileri. Takuut voimassa.
        - uudella moottorilla ajettu noin 80 tuntia
        - Septi imutyhjennyksellä
        - Teak -takakansi
        - Lämmin painevesi (WC, pidee, keittiö, takakansi)
        - Kaasuliesi/hella
        - Kuomu 2004 (vanha kuomu tallella)
        - Aurinkopanelit (2*20 W)
        - talvisäilytyspukit, vankka pressu
        - kaksoisakkujärjestelmä
        - matkavauhti 17-19 solmua, huippunopeus 23 solmua
        - ajolämmitin
        - Ardic -lämmitin, jota ei ole käytetty vuosiin (puhallin toimii, mutta lämmitys ei)
        - köydet, ankkurit, lepuuttajat ym normaalit varusteet
        - veneen kunto hyvä, tekniikka uudenveroinen
        - vene on Espoossa

        Jos olet kiinnostunut, laita sähköpostia hjp525 @ (at) hotmail.com

        Hei !
        Laitoin sähköpostia. Olen etsinyt Tristania uudehkolla moottorilla jo useita kuukausia. Yksi kysymys on näin yleisesti: mahtuuko veneessä yöpymään kuusi ihmistä?


      • 870P
        Tärkeä kriteeri kirjoitti:

        Hei !
        Laitoin sähköpostia. Olen etsinyt Tristania uudehkolla moottorilla jo useita kuukausia. Yksi kysymys on näin yleisesti: mahtuuko veneessä yöpymään kuusi ihmistä?

        Moi !
        Kyllä mahtuu. Etuhytissä mahtuu yöpymään väljästi kaksi henkilöä. Jos "välipöydän" laskee alas, kolme henkilöä yöpyy kohtalaisen väljästi. Takahytissä on sama tilanne: kaksi yöpyy hyvin, pöydän laskemalla kolme. Keskihytissä voi yöpyä yksi henkilö hieman lyheyessä tilassa. Jos pöydän laskee alas, niin leveämmässä. Eli seitsemän ihmistä voi yöpyä, ja kahdeksan, jos ainakin kaksi on lapsia. Takahyttiin mahtuu yllättävän paljon ihmisiä iltaa viettämään: neljä aikuista ja viisi lasta on mahtunut pöydän ympärille hyvin. Ja baarikaappi valaistuksella takahytissä on vakiovaruste ; )


      • Etsimässä venettä
        870P kirjoitti:

        Moi !
        Kyllä mahtuu. Etuhytissä mahtuu yöpymään väljästi kaksi henkilöä. Jos "välipöydän" laskee alas, kolme henkilöä yöpyy kohtalaisen väljästi. Takahytissä on sama tilanne: kaksi yöpyy hyvin, pöydän laskemalla kolme. Keskihytissä voi yöpyä yksi henkilö hieman lyheyessä tilassa. Jos pöydän laskee alas, niin leveämmässä. Eli seitsemän ihmistä voi yöpyä, ja kahdeksan, jos ainakin kaksi on lapsia. Takahyttiin mahtuu yllättävän paljon ihmisiä iltaa viettämään: neljä aikuista ja viisi lasta on mahtunut pöydän ympärille hyvin. Ja baarikaappi valaistuksella takahytissä on vakiovaruste ; )

        Olen kiinnostunut. Laita sähköpostia: Olen ät hotmail.com.


      • HH
        Etsimässä venettä kirjoitti:

        Olen kiinnostunut. Laita sähköpostia: Olen ät hotmail.com.

        Jos olet vielä etsimässä Tristan 870 tässä saattaa olla oiva mahdollisuus:

        Myytävänä, 42000 € - tee tarjous- 1984, Moottorivene, Matkavene, Lujitemuovi, Beige, Pituus 8.70 metriä, Paino
        3500, Pukit, alumiiniputkikehikko, pressu
        GPS, Jääkaappi: sähkö, Kaiku, Karttaplotteri: 2009, Kulkuvalot, Kaiteet, Katsastettu: 2010, Keitin,Kompassi, Loki, Maasähkö, Patjat: 2009, Pelastusliivit: 7, Stereot, Tyynyt: 2009, Uimaportaat, WC: 2007
        Hyvät ja toimivat tilat. Kolme kajuuttaa, joissa yöpymistilat 4 – 6 hengelle. Luotettava Volvo Penta TAMD40-moottori. Luotettava ja taloudellinen akseliveto. Ohjailua helpottava keulapotkuri.
        Uusittu 2009: Patjat (30) ja penkit (2), karttaplotteri Northstar Explorer 650, nestekaasuhellauuni,akut 3, keulatikkaat, murtohälytin, kaidemarkiisit, laitasuojat, kelluntaliivit, pelastusrengas,sammutin ja aurinkokennotuuletin. 2008: Tuuletus- ja lämmityslaite. 2007: Keulapotkuri Side Power SP55S ja käymälävarustus.

        Laaja ulko- ja sisäpuolen peruskunnostus 2009 – 2010. Yksityiskohtainen
        käyttäjän käsikirja. Käytetty pääasiassa järvivesillä. Talvisäilytys lämpimässä hallissa peruskunnostuksen jälkeen.

        Pyydä yksityiskohtainen esittelymateriaali, jossa on tekstit ja 33 kuvaa. Vene on nähtävissä
        Lappeenrannan talvisäilytyspaikassa. Tee tarjous. [email protected]

        Venevarusteita: Tiikkisisustus, tiikkitakakansi, sähköjääkaappi,
        nestekaasuhella-uuni, käymälävarustus: vesi WC, tiskialtaat, septitankki (40 l), tuuletus- ja
        lämmityslaite, DÖ, lämmin painevesi (100 l), keulatikkaat, uimataso ja -tikkaat, kansisuihku,
        hydrauliohjaus, trimmit, keulapotkuri, Side Power SP55S, patjastot (uusittu), aurinkokennotuuletin, maasähköjärjestelmä, akkulaturi, murtohälytin.

        Merenkulkuvarusteita: ohjailukompassi, Suunto DU-90, GPS-paikannin (Furuno), Karttaplotteri (Northstar Explorer 650), kaiku-, loki-, lämpömittari,
        (Raymarine Autohelm ST60 Tridata).

        Turvallisuusvarusteet: Katsastusvarusteet, luokka 3. Runko ja peruskatsastus 2010.
        Moottorin tiedot Volvo Penta TAMD40A - Akseliveto, 136 Hp, 4-tahti, Diesel, Makeavesi, 1984
        Huollettu vuosittain: moottorin ja vaihteen öljyjen vaihto sekä öljyn, polttoaineen, ilman ja huohottimen suodattimien vaihdot ja vesipumpun siipipöyrän vaihto.
        Lämmityksen tiedot Airtronic D2, Diesel, 2008
        Tuuletus ja lämmitys.
        Sijainti : Etelä-Karjala


      • HH kirjoitti:

        Jos olet vielä etsimässä Tristan 870 tässä saattaa olla oiva mahdollisuus:

        Myytävänä, 42000 € - tee tarjous- 1984, Moottorivene, Matkavene, Lujitemuovi, Beige, Pituus 8.70 metriä, Paino
        3500, Pukit, alumiiniputkikehikko, pressu
        GPS, Jääkaappi: sähkö, Kaiku, Karttaplotteri: 2009, Kulkuvalot, Kaiteet, Katsastettu: 2010, Keitin,Kompassi, Loki, Maasähkö, Patjat: 2009, Pelastusliivit: 7, Stereot, Tyynyt: 2009, Uimaportaat, WC: 2007
        Hyvät ja toimivat tilat. Kolme kajuuttaa, joissa yöpymistilat 4 – 6 hengelle. Luotettava Volvo Penta TAMD40-moottori. Luotettava ja taloudellinen akseliveto. Ohjailua helpottava keulapotkuri.
        Uusittu 2009: Patjat (30) ja penkit (2), karttaplotteri Northstar Explorer 650, nestekaasuhellauuni,akut 3, keulatikkaat, murtohälytin, kaidemarkiisit, laitasuojat, kelluntaliivit, pelastusrengas,sammutin ja aurinkokennotuuletin. 2008: Tuuletus- ja lämmityslaite. 2007: Keulapotkuri Side Power SP55S ja käymälävarustus.

        Laaja ulko- ja sisäpuolen peruskunnostus 2009 – 2010. Yksityiskohtainen
        käyttäjän käsikirja. Käytetty pääasiassa järvivesillä. Talvisäilytys lämpimässä hallissa peruskunnostuksen jälkeen.

        Pyydä yksityiskohtainen esittelymateriaali, jossa on tekstit ja 33 kuvaa. Vene on nähtävissä
        Lappeenrannan talvisäilytyspaikassa. Tee tarjous. [email protected]

        Venevarusteita: Tiikkisisustus, tiikkitakakansi, sähköjääkaappi,
        nestekaasuhella-uuni, käymälävarustus: vesi WC, tiskialtaat, septitankki (40 l), tuuletus- ja
        lämmityslaite, DÖ, lämmin painevesi (100 l), keulatikkaat, uimataso ja -tikkaat, kansisuihku,
        hydrauliohjaus, trimmit, keulapotkuri, Side Power SP55S, patjastot (uusittu), aurinkokennotuuletin, maasähköjärjestelmä, akkulaturi, murtohälytin.

        Merenkulkuvarusteita: ohjailukompassi, Suunto DU-90, GPS-paikannin (Furuno), Karttaplotteri (Northstar Explorer 650), kaiku-, loki-, lämpömittari,
        (Raymarine Autohelm ST60 Tridata).

        Turvallisuusvarusteet: Katsastusvarusteet, luokka 3. Runko ja peruskatsastus 2010.
        Moottorin tiedot Volvo Penta TAMD40A - Akseliveto, 136 Hp, 4-tahti, Diesel, Makeavesi, 1984
        Huollettu vuosittain: moottorin ja vaihteen öljyjen vaihto sekä öljyn, polttoaineen, ilman ja huohottimen suodattimien vaihdot ja vesipumpun siipipöyrän vaihto.
        Lämmityksen tiedot Airtronic D2, Diesel, 2008
        Tuuletus ja lämmitys.
        Sijainti : Etelä-Karjala

        Myyntihinta miinus uusi moottori asennuskustannuksineen plus 2.000 € (vanhan moottorin markkina-arvo).


      • menis pois
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Myyntihinta miinus uusi moottori asennuskustannuksineen plus 2.000 € (vanhan moottorin markkina-arvo).

        tämä LKV tyyppi


      • BMW -fani
        menis pois kirjoitti:

        tämä LKV tyyppi

        Kovinpa on negatiivista palautetta erityisesti BMW:n meridieselistä. Minulla on ollut kuusi vuotta Tristan 870, vuodelta -86. Moottorina on BMW:n 165hv diesel. Veneenähän Tristan on ihan klassikko ja hyvin suunniteltu, mutta niin on myös moottorina roimiva BMW. Moottorilla ajettu kohta 1700 tuntia ja minun aikana moottorissa ei ole koskaan ollut ongelmia! Yhden kerran on akku vaihdettu kun ei meinannut jaksaa pyörittää startissa, mutta akun vaihdon jälkeen on pelannu kolme vuotta ilman murheita. Ei savuta, ei lämpene, eikä muutenkaan temppuile, joten pidän BMW:n moottoria varsin hyvänä pelinä... Jos jollakin on ollut joku maanantaiversio, niin ei se silloin kaikkia linjalta tulleita moottoreita koske!


    • Tristanfani

      Yhdyn edelliseen. Olen omistanut nyt 5 vuotta tristan 870 ja koneena BMW 180 hv. Se ongelma kuumenemisesta on tavallaan totta, koska jäähdytys on aikas nippa nappa. Puhdistutin kennostot suolahapolla ja mitään ongelmia ei ole ollut. Kone starttaa aina ensimmäisellä, poiketen edellisestä kylmänä tupruttaa vähän savua kuten vanhemmat dieselit aina. Kone on varma toiminen ja hyvä kunhan sitä huoltaa ja normaaleja kuluvia osia pitää vaihtaa kuten kaikkiin moottoreihin. Tuo BMW moottorin haukkuminen on lähinnä juuri netti keskutelujen kautta luettua. Se ei varmasti ole maailman paras kone, mutta toimiva ja hyvä..Eikös se niin ole, että sellaista veneen moottoria ei ole edes keksitty, jossa ei ole vikoja..Vesi elmenttinä on aikas haastava..Jos joku tätä lukee ja haluaa tristanin ostaa, niin lähes kaikki BMW moottoreilla varustettuja..osta pois vaan kyllä se kone kestää..Vene on mahtava tiloiltaan ja todella Klassikko

    • HH
      • Hmmm...

        46 ajotuntia/vuosi Volvon vikaherkimmällä korkeaviritteisellä moottorilla. Aivan varmasti todella loistava ostos...

        Veneessähän todistettavasti viihtyy hyvin, (melkein) realistisella 5 solmun keskinopeudella ajomatkaa on kertynyt kokonaiset 230 meripeninkulmaa/kausi...

        Joko veneessä ei oikeasti viihdy, tai sitten tuntimittaria on pyöritetty todella rankasti johtimet ristissä!


      • Foobar
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Hmmm...

        46 ajotuntia/vuosi Volvon vikaherkimmällä korkeaviritteisellä moottorilla. Aivan varmasti todella loistava ostos...

        Veneessähän todistettavasti viihtyy hyvin, (melkein) realistisella 5 solmun keskinopeudella ajomatkaa on kertynyt kokonaiset 230 meripeninkulmaa/kausi...

        Joko veneessä ei oikeasti viihdy, tai sitten tuntimittaria on pyöritetty todella rankasti johtimet ristissä!

        Mistä tuo 5 solmua tulee? Kai tuolla kipolla kovempaa ajetaan.


      • 18+15
        Foobar kirjoitti:

        Mistä tuo 5 solmua tulee? Kai tuolla kipolla kovempaa ajetaan.

        Vale - emävale - kulutusilmoitus

        Mulla on ollut sama kone perävetolaitteella penemmässä veneessä, jonka huippunopeus 20 solmua tyhjänä ja 18 lomavarausteissa. Se vene vei aivan vähimmillään 1,4 litraa mailille, yleensä 1,6. Tämän Tristan huiput on tuolla koneella 15 knubua, niin toki se vie muka vain litran mailille. Joku yllä sanoikin että yleensä eri koneilla Tristan 870 vie sen litran kilsalle eli 1,8-1.9 l/mpk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe