Ajatuksia nettiaddiktiosta

nettiaddikti12345678

Toivoisin, että voisin olla vapaa. Oon kärsinyt monen monta vuotta (5-7v) nettiaddiktiosta. Mun koko elämä on ollut vain siellä. Ja sama oravanpyörä menee aina niin, että oon yötä myöten koneella -> oon väsynyt > syön väsymykseeni väsymys vaikuttaa mielialaani > lihon liiasta syömisestä > en liiku koska olen netissä > lihon > vaikuttaa mielialaan terveyteen.
Tunnen itseni yksinäiseksi > etsin netistä juttelukaveria > en pidä vähäisiinkään kavereihini yhteyttä.
Lopulta masentaa oma saamattomuus yksinäisyys.

Tuossa jotain netin käyttöni haittapuolista.

Mitä sitten saan siitä?
Oon tutustunut netissä joihinkin ihmisiin.. Toisaalta, parhaat kontaktit ihmisiin on silti tullut livenä : myös niihin, joihin olen alunperin tutustunut netissä.
Unohdan netissä murheeni. En siltikään lopullisesti. Entä, jos netti joku päivä lakkaa toimimasta? Mihin sitten unohdutan murheeni? Onko oikeaa elämää koittaa unohtaa (parhaassa tapauksessa myös unohtaa joksikin ajaksi) murheensa jonnekin? Silloinhan vain siirrän ongelmiani eteenpäin...
No, plussaa on sekin, että onpahan jotain tekemistä.. Tosin, tuskin maailmasta tekeminen loppuu..

Mitä voisin tehdä sen ajan, kun olen netissä? (Esim eilen olin koneella heti kun pääsin töistä, klo 17 - 01 > eli 8h...) -> Mitä voisin tehdä 8tuntia, jos en kerta netissä olisi sitä aikaa?
No, mitä EN voisi tehdä silloin...

Voisin nähdä niitä "vähäisiä" kavereitani.. Samalla saattaisin tutustua joihinkin uusiin ihmisiin oppia jotain itsestäni tai kaveristani lisää.
Voisin urheilla. Musta voi vielä tulla 5km:n juoksija ja voin joskus juosta tunnin yhtämittää, jos vain harjoittelen. Sen seurauksena, että mun kunto paranee, mun olo virkistyy ja saan "kontaktia" kehooni. Urheilu luultavasti alkais myös näkyä kehossanikin, siis ulkomuodossa. Ja kun mun kunto kasvais, uskaltautuisin ehkä mukaan johonkin harraste-urheilujoukkueeseen, esim. pelaamaan jalkapalloa. Siellä voisin tutustua ihmisiin ja luoda uusia kontakteja.
Voisin tehdä ruokaa.. Terveellisiä, uusia reseptejä.
Voisin opetella soittamaan jotakin soitinta. Tykkään musiikista ja oon jonkun verran musikaalinenkin.

Siinä jotain. Toisaalta tätä kirjoittaessani tuli tunne, että tuo kaikki kuulostaa jotenkin tylsältä.. Mutta miksi se olisi tylsää? Eikö tylsempää ole istua 8h päivässä tietokoneella ja odottaa, että elämä muuttuu?

Haluan löytää elämääni jotain merkityksellistä ja innostavaa.
En sitä, että kun joku kysyy, mitä oot tehnyt illalla, vastaan, että "en mitään" peitelläkseni, että olin netissä koko illan..

--

Tämä kirjoitus on suoraan minun elämästäni, keskustelua olisi mukava saada aikaan!

18

3277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusi harrastus?

      Yleensä helposti addiktoituvat ihmiset jäävät koukkuun eriasioihin. Peleihin, keräilyyn, viinaksiin ja sitä rataa. Kokemuksesta tässä paasaan. Monista riippuvuuksista olen päässyt.

      • kyrsiytynyt

        Vaikka olenkin päässyt eroon vahingollisimmista riippuvuuksista, onhan ne kuitenkin melko pinnassa. Itsetuhovietin ohjailemana tekee joskus juttuja, jotka ovat vahingollisia.
        Ne kyllä tunnistaa; päättömät tohellukset, joita saa sitten harmitella; tekee vääriä valintoja, joissa ei ole mieltä eikä laitaa.
        Voi rauhoittaa mielensä ja hakea paremman vaihteen päälle. Jostakin tuo voi jo vaikuttaa hiukan konemaiselta, mutta tunnistan olevani hiukan konemainen.

        Sanon esimerkin. Aivan ammattitaidottomana piti alkaa kytkemään kylmälaitteita päälle. Sellaista, jossa on erillinen kompressori ja sitten se kylmähuoneen tuuletin.
        Kuuman kesän takia se käydä ränksytti yötä päivää. Laite jäätyi vähitellen ja rikkoutui.

        Irrotin sähkömoottorin turhanpäiten, kun olis riittänyt se särkyneen propellin irrottaminen kuusiokoloavaimella. Hain ammattilaiselta uuden varaosan ja yritin kytkeä ohjeen mukaan piuhat.
        Kädet alkoivat vatkaamaan hermostumisesta. Tilasin lopulta ammattilaisen, jolta homma kävi.

        Viiden euron säästäjä tekee helposti 10€ vahingon. Toisinkin päin. Iäkäs pesukone alkoi sökähtämään. Raahasin sen suosiolla alan huoltoliikkeeseen. Jostain taskusta oli pudonnut naula rummun läpi koneeseen.
        Kätevät jätkät osaavat itte tehä tommosen, tumpelolle kaikki maksaa viimisen päälle.


    • ios se kivaa

      Tuu mun luo..deittaillaan kimpassa..pelataan pasianssia ja älypäätä,rakastellaa ja ulkoillaan...jne..............................voihan nenä

    • addikti täälläkin.

      Mieleeni osa minun riippuvuutta kun olin työtön, istuin siinä melkein ympärivuokautisestim sain hoidettua kyllä kotiasiat.
      Sitten tuli elämääni koira, hankin sen tietoisesti liikunnan tähden. Koira laittoi minut ulos ja tapasin ihmisiä.
      Menin myös työväenopiston kurssille jotka olivat iltaisin ja hyvin edullisia.

      Nykyään olen työssä, ja harrastukset täyttävät suuremman osan ajastani. Olen kyllä koneella 2 tuntia silloin kun on aikaa, arkena jotain tunnin ja viikonloppun niin ettei se häiritse elämäääni.
      Olin todella huonossa lihaskunnossa kun se koira tuli, jäseniä särki kävelystä pari viikkoa.

      Olen myös yksinäinen kuitenkin eli olen toipumassa tästä riippuvuudesta.

    • ░▒▓▒░

      ...sitä kuuluisaa "netti on kaiken pahan alku ja juuri ja blaah blaah" -kommenttia, niin voin suositella että hanki joku toinen harrastus siihen kylkeen. Toisaalta jos käyt töissä niin eihän se niin vakavaa ole, mutta onhan tuolla asuinpaikasta riippuen paikat täynnä milloin mitäkin sosiaalisia harrastuksia.

      Itse aloitin kamppailulajit kun rupesi menemään liikaa datailuksi ja siellä on tavannut uusia ihmisiä ja kuntokin on ihan hyvä.

      Tosin jos masentaa ja väsyttää niin paljon ettet saa itseäsi ulos ovesta niin kanattaa hakea apua ihan lähimmältä psykpolilta.

      • popooppp

        Mä olin koulussa nettipeliin ja pelasin sitä 5 vuotta ja siitä tuli todellisempi kuin oikea elämä. Sitte aloin mietti et entä jos lopetan ja oon ollu nyt 3 vuotta pelamatta ja vasta eile tajusin et tää maailma mis mä nyt oon ni on se oikee maailma mis mun pitäis menestyä eikä se pelimaailma.. Mut ei tää nytkää paremmin mee
        vaa mun päivä koostuu: youtubettamisesta, suomi24 chat, facebook, sähköposti, uutiset..
        Oonkyl koittanu 6kk käydä terapiassa mut seki on nyt jääny ku siellä tulee vihaiseksi ja se on jotenki raskasta ja en pysty luottamaan et kukaan haluais mulle hyvää..


      • 6+20

        "hae apua lähimmältä psykpolilta"

        Luuletko että psykiatrian polille mennään kävelemällä sisään? Kyllä sinne tarvitaan lääkärin lähete ja sen saaminen ei ole ihan helppoa ainakaan Helsingissä.

        Jos joku oikeasti apua tarvitsee niin taitaa A-klinikka olla paras paikka aloittaa, sieltä osataan neuvoa eteenpäin. Omalääkäri tai työterveyslääkäri voi kirjoittaa lähetteen em. polille mutta heidän tietämyksensä toiminnallisista riippuvuuksista on yleensä aika olematonta. Voi olla vaikea tulla otetuksi vakavasti ellei ole muita esim. masennuksen oireita.


      • ░▒▓▒░
        6+20 kirjoitti:

        "hae apua lähimmältä psykpolilta"

        Luuletko että psykiatrian polille mennään kävelemällä sisään? Kyllä sinne tarvitaan lääkärin lähete ja sen saaminen ei ole ihan helppoa ainakaan Helsingissä.

        Jos joku oikeasti apua tarvitsee niin taitaa A-klinikka olla paras paikka aloittaa, sieltä osataan neuvoa eteenpäin. Omalääkäri tai työterveyslääkäri voi kirjoittaa lähetteen em. polille mutta heidän tietämyksensä toiminnallisista riippuvuuksista on yleensä aika olematonta. Voi olla vaikea tulla otetuksi vakavasti ellei ole muita esim. masennuksen oireita.

        Niinkuin myös kengän jalkaan saamiseksi tarvitsee ensin ostaa kenkä ja sitoa nauhat (ellei ole tarra lenkkari). Onko sinulla jotain muita itsestäänselvyyksiä lisättävänä?

        Voin myös kertoa että lääkärin ajanvaraukseen tarvitsee joko puhelimen, netin(ironista) tai mennä paikanpäälle.


      • T. kannabispsykoosi6

        netti on kaiken pahan alku ja juuri


    • SKARPPAAJA

      Käytä hyvä ihminen nettiä tällä kertaa hyväksesi ja katso netistä deittiohjeita ja kaikenmaailman lihasliikkeitä, ja alat kuntoilla! Saat hyvän suhteen perheeseesi tai jopa oman perheen, jos ei ole vielä! Eihän siitä mitään tule jos ravaa vain vessa-jääkaappi-tietokonehuoneen väliä!

      • SKARPPAAJA1

        diettiohjeita


      • www.nettivittuun.fi
        SKARPPAAJA1 kirjoitti:

        diettiohjeita

        Ja ainoa vastaus, että katkaiset netti-yhteyden kokonaan ja päätät, että et hanki sitä uudelleen.
        Deletoit kaikki profiilisi siellä ja käyt postin lukemassa kirjastossa tai nettikahvilassa.
        Muuta keinoa nettiriippuvuudesta ulospääsyyn ei ole.
        Pystyt noudattamaan pari viikkoa jotain aikaan sidottuja päätöksiä, mutta ne luisuvat samaan jamaan ennen pitkään. Netti on hyödyke, mutta helvetillinen haitta riippuvaisuuteen taipuville ihmisille. Verrattain alkoholismi.


      • ----
        www.nettivittuun.fi kirjoitti:

        Ja ainoa vastaus, että katkaiset netti-yhteyden kokonaan ja päätät, että et hanki sitä uudelleen.
        Deletoit kaikki profiilisi siellä ja käyt postin lukemassa kirjastossa tai nettikahvilassa.
        Muuta keinoa nettiriippuvuudesta ulospääsyyn ei ole.
        Pystyt noudattamaan pari viikkoa jotain aikaan sidottuja päätöksiä, mutta ne luisuvat samaan jamaan ennen pitkään. Netti on hyödyke, mutta helvetillinen haitta riippuvaisuuteen taipuville ihmisille. Verrattain alkoholismi.

        Nettiä tarvitaan jo kun varataan aika lääkärille yms, ja koulun ja kodin viestintä on nykyään sähköistä.

        Ei pärjää enään ilman nettiä, se on totiasia.

        Ongelma on se kuinka pärjätään näiden asioiden kanssa, netti RIIPPUVUUDET.

        Alkoholismiin tätä ei voi verrata.


    • herkulemo

      Morjens!

      Olipas tutun kuuloinen kirjoitus. Itsekin voisin kenties luonnehtia itseäni nettiaddiktiksi, koska mitään muuta elämää minulla ei olekaan. Olen joskus muinoin ollut sosiaalinen ihminen, iloinen jne, mutta vuosikausien koulukiusaamiset ym paska mitä maailma voi vaan päälle kaataa on jättänyt armottomasti jälkensä psyykeeseen. Hullu en ole mutta ehkä hieman vaan nyrjähtänyt. Toki olen kallonkutistajallakin vuosikaudet käynyt ja onhan se auttanutkin, pahimpien vaiheiden yli (diagnosoitu sosiaalisten tilanteiden pelko).

      Onhan minulla vakituinen työpaikkakin, vaikkakin osa-aikainen ollut jo vuosia. Mutta päivät ne vain kuluvat joka kerta samaa rataa. Herää töihin -> aamupalaa -> duuniin -> takas duunista, teen ruokaa ->dataan koneella illat pitkät. Kaipaanko kavereita? En todellakaan, olen oppinut ihmisen pohjimmaisista mielistä jotain mielenkiintoisia piirteitä. Sadismiksi/Nihilismiksikin sitä voisi tavallaan sanoa. Olen asunut nykyisessä kaupungissani jo yli 5 vuotta. Kuinka monta kaveria olen sinä aikana saanut? Puhdas nolla. Tuttuja kyllä nyt löytyy parit mutta ei kiinnosta seukata.

      Monet tutut varmaankin pitävät minua melko erikoisena tai outona tyyppinä. Pitäkööt, omapahan on asiansa. Eivät he tiedä minun historiastani yhtään mitään, minkä takia minusta yleensä on tullut tällainen. Kyllähän se itseäkin on vituttanut välillä istua koneella ja miettiä että mitäs helvettiä sitä vois joskus muutakin tehdä, mutta mutta.... No joo, varmaan tähänkin kirjoitukseen taas tunkee kommentteja tyyliin "heti perse ylös penkistä ja ulos!" blaablaa ja trololol. Ei sitä ihminen psyykeelleen mitään voi, joten kiitosta vain kusipäät että olette onnistuneet tuhoamaan joidenkin ihmisten elämän.

      • hemuli_hemuli

        että lähdet vaikkapa reissaamaan ulkomaille, etkä ota konetta mukaan. kyllä sinä tietokone unohtuu ja tulee uusia kokemuksia ja sisältöä elämään:)


      • asdasdasdööööö
        hemuli_hemuli kirjoitti:

        että lähdet vaikkapa reissaamaan ulkomaille, etkä ota konetta mukaan. kyllä sinä tietokone unohtuu ja tulee uusia kokemuksia ja sisältöä elämään:)

        jospa te nettiriippuvaiset tutustuisitte toisiinne, samankaltaista seuraa?


    • Joonas_86

      on mielenkiintoinen maailma, lopulta koukuttavakin, mutta tosielämä on täällä universumissa eikä bittiavaruudessa, vaikka netti toisin hämääkin.

      • Aloittaja1234567843

        Olinkin unohtanut , että olen tällaisen tänne kirjoittanut.
        Vielä samaa rataa mennään ja nyt on alkanut taas arki, eli siis opiskelut..
        Kesällä olin töissä, mikä toi jonkinlaista rutiinia elämään, mutta nyt on koulu , yliopisto, eli vapaata opiskelua.

        Taaspa minä koneella olen.
        Turhauttavalta tuntuu koko elämä, ehkä pitäisi vain katkaista netti, mutta toisaalta.. Tämä tuntuu niin houkuttelevalta..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe