viiskymppiset reilille

mummo ja vaari

Onko sinulla kokemuksia reilaamisesta keski-iässä. Kuinka jaksoitte, montako yötä paikassaan jne? Kielitaitoa molempien kotimaisten lisäksi englanti, saksa ja venäjä.

55

5452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nopeammin ja kauemma

      mieluummin lentäen, paikallisjunia tulee käytettyä ja juuri noin. Kielitaitoa molempien kotimaisten lisäksi englanti, espanja, ruotsi, saksa ja ranska.

      • mahah

        Ei siinä viittä kieltäksi tarvita.. Englanti riittää vallan mainiosti. Kunhan ei oleta, että tulee ymmärretyksi heti :) ...eikä siihenkään kielitaito välttämättä auta..mut englantia jos vähän osaa, niin reissuun vaan! Kun on hyvä asenne ja mielikuvitusta, niin pääsee pitkälle ja sieltä pois.


      • .
        mahah kirjoitti:

        Ei siinä viittä kieltäksi tarvita.. Englanti riittää vallan mainiosti. Kunhan ei oleta, että tulee ymmärretyksi heti :) ...eikä siihenkään kielitaito välttämättä auta..mut englantia jos vähän osaa, niin reissuun vaan! Kun on hyvä asenne ja mielikuvitusta, niin pääsee pitkälle ja sieltä pois.

        Miksi euro shakkasi
        http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.fi/2010/08/14/miksi-euro-shakkasi/


      • pyhä jysäys

        Mitkä ne molemmat kotimaiset mahtavat olla, kun ruotsia et siihen listaan laskenut?


      • tyhmä jysäys
        pyhä jysäys kirjoitti:

        Mitkä ne molemmat kotimaiset mahtavat olla, kun ruotsia et siihen listaan laskenut?

        Onko pyhä jysäys aina noin tyhmä ?????


      • atomia tarvitaan.

        Suksi vittuun, ne laitokset olis pitänyt tehdä jo vuosia sitten.


      • Ei soppailijaturisti
        mahah kirjoitti:

        Ei siinä viittä kieltäksi tarvita.. Englanti riittää vallan mainiosti. Kunhan ei oleta, että tulee ymmärretyksi heti :) ...eikä siihenkään kielitaito välttämättä auta..mut englantia jos vähän osaa, niin reissuun vaan! Kun on hyvä asenne ja mielikuvitusta, niin pääsee pitkälle ja sieltä pois.

        monessa paikassa ihan yhtä hyvin kuin englannilla, muutamissa paremminkin. Asenne on kielitaitoa tärkeämpi. Tosin itselläni on aina pieni paikallisen kielen turistisanakirja mukana. Se auttaa tarvittaessa ja usein siitä on muuten vaan iloa.


      • setä 55

        Toivottavasti poliisit estävät tehokkasti naisten typerän tempauksen.YDINVOIMA ON EKOLOGINEN ENERGIAN TUOTTAMISTAPA. AURINKOSÄHKÖVOIMALA UTSJOELLA EI TAMMIKUUSSA TUOTA SÄHKÖÄ
        OLEN ILOINEN EDUSKUNNAN 1.7.2010 TEKEMÄÄN PÄÄTÖKSEEN. VIHREIDEN HAIHATTELU ON MORAALITONTA.


    • Katso tuolta

      Osmo Soininvaara kirjoitti tänä kesänä aiheesta blogissaan. Kehui 10/22 lippua ja huomautti, ettei reilaaminen keski-ikäisenä ole halpaa :)

    • setukainen

      Olin keväällä kaksi viikkoa reilaamassa 50-vuotispäivien jälkeen. Lensimme ensin Berliiniin ja jatkoimme sitten junalla. 10/22 lippu oli kohtuuhintainen ja sopi meidän suunnitelmiin. Suosittelen viipymään vähintään kaksi yötä kohteessa, mielenkiintoisissa paikoissa menee muutama yö kevyesti. Muutenkin aikataulutus on syytä tehdä riittävän väljäksi. Hyvä etukäteissuunnittelu netin avulla helpottaa paljon ja tietysti asenne on tärkeä. Pahinta ruuhka-aikaa eli heinä-elokuuta kannattaa vältää. Rahaa kuluu tietysti niin paljon kuin sitä on valmis käyttämään, mutta Euroopassa moni matkustavaisen palvelu kuten hotelliyö ja syöminen on edullisempaa kuin Suomessa. Oman kokemuksen perusteella voin lämpimästi suositella interreiliä myös "meille varttuneille". Kielitaidosta sen verran että saksalla ja englannilla pärjää varmasti hyvin, ainoastaan Italiassa törmäsimme asiakaspalvelijoihin, jotka puhuivat vain italiaa. Varasuunnitelma kannattaa myös olla yllätysten varalta. Mekin olimme varautuneet esim. tekemään paluumatkan kokonaan junalla lentoliikenneylläreiden varalta, mutta sitä suunnitelmaa ei tarvinnut onneksi toteuttaa.

    • ...............

      No vanha faktahan on että matkailu avartaa.
      Ikä ei ole este milloinkaan, saattaa vaan ruveta nakertamaan että vasta viisikymppisenä lähdit, etkä heti parikymppisenä, olisi ollut paljon enemmän aikaa.
      Ei tarvitse olla juuri lukiosta päässyt locksipää damin matkalla.

      Joku kuukauden kesäloma sopisi mainiosti pelkästään matkailuun.
      Itse olen miettinyt interreilausta. Katselemaan toisen maailmansodan muistomerkkejä, Normandian rannikko yms.
      Amsterdamissa täytyy myös käydä tutustumassa paikalliseen kulttuuriin

      • rosaceae89

        "Ikä ei ole este milloinkaan, saattaa vaan ruveta nakertamaan että vasta viisikymppisenä lähdit, etkä heti parikymppisenä, olisi ollut paljon enemmän aikaa"

        ... mutta vähemmän rahaa. Pitää olla töissä lomilla, jotta olis rahaa edes vuokraan kesällä ja ei siinä jää aikaa eikä rahaa mihinkään reilaukseen, ellei ota lainaa tai pyydä nolona porukoiltaan. Armoton sumpliminen että pääsee toteuttamaan mitään isompaa. Tämä on se hohdokas parikymppisen arki, mitä vanhemmat kaihoisasti muistelevat (aika kullannu muistoja, sanon minä...). Minä olisin mieluummin iloisesti yli 50-vuotias, lapset aikuisia ja minulla vakitulot, töistä sais vähän lomaa niin aijai, pääsis kunnon hotelleihin ja muuta mukavaa. Että näin :DD terv. 21-vuotias opiskelija


      • assssa

        Enemmän mulla nyt on aikaa kuin parikymppisenä. Rahaakin on enämpi.


    • shinkansen

      55-vuotiaana suora lento Japaniin ja siellä kaksi viikkoa luotijunilla junapassilla. Majoitus ensimmäisiksi öiksi randomilla netistä. Rautatieasemilta saa lisää tietoa. Ymmärtävät kyllä vähän englantia vaikka eivät itse mielellään puhu sitä. Loistavaa palvelua ja todella erilaista. Liikkuminen muutenkin helppoa, junapassilla esim. Tokion lähijunatkin käytettävissä. Kannattaa kokeilla.

      • Fin-san

        Mutta ei läheskään kaikki. Ei ole yleensä mitään tarvetta opetella, kun on se oma ainutlaatuinen kulttuuri. Käännösohjelman avulla tässä on viestitelty.


      • Sakura san

        Japanissa pärjää mainiosti,kiertelin siellä 2vuoden ajan,ei mitään ongelmia, japsut ovat hyvin auttavaista kohteliasta kansaa . Domo arigato go shaimasu ;)
        Rohkeasti maailmalle vaan, matkustamisessa EI ole ikärajaa ,niin kauan kun jalat alla pysyy niin menox vaan ;)

        Have a nice trip !

        さようなら


    • Palasin juuri kahden viikon reilimatkalta. Reilaus alkoi varsinaisesti Berliinistä, kun Baltiassa se ei vielä käy. Sattuneesta syystä olin Berliinissä neljä yötä ja jatkoin Wieniin. Junamatka kesti 10 h. Wienissä olin kaksi yötä ja jatkoin Kroatiaan, Zagrebiin. Saksalla pärjää Keski-Euroopassa ja Balkanilla hyvin. Englannilla myös. Olin etukäteen varannut hotellit Berliiniin ja Wieniin, siitä eteenpäin katselin seuraavat majoitukset netistä vertaa.fi:stä. Wienistä juna meni Unkarin kautta Kroatiaan. Zagreb oli miellyttävä kaupunki, siisti ja kohtuuhintainen. Varsinainen tavoitteeni oli Split ja Adrianmeren ylitys. Matka Zagrebista Splitiin oli elämys. Split oli melkoinen turistikeskus, mutta ehdottomasti näkemisen arvoinen. Vietin siellä kaksi yötä ja jatkoin kantosiipialuksella Adrianmeren yli Anconaan, Italiaan. Olin siellä yhden yön. Sitten jatkoin iltajunalla Bolognaan ja yöjunalla Müncheniin. Yöjuna oli elämys sekin; se oli puolitoista tuntia myöhässä, kuusi laveria, kolme päällekkäin. Matkakumppaneina vaunussa kaksi tyttöä, kolme somalia ja yksi kiinalainen; konnari ajoi yhden somalin pois. Vaikka olin ylimmällä laverilla, sain jotenkin nukutuksi. Poisajettu somali vääntäytyi aamulla alimman laverin alta; hän oli palannut vaunuun yön tunteina. Juna oli aamulla Münchenissä josta sain paikkalipun Berliiniin josta minulla oli niinikään vertaa.fi:stä varattu paluulento.

      Saksan ja englannin taitoni riitti joka paikassa. Ongelmia, vaaratilanteita tms. ei ollut. Hotellien taso vaihteli välttävästä erinomaiseen. Matkustaminen tuntui todella matkustamiselta. Aion lähteä uudestaan. ensi syyskesällä, ehkä Sveitsistä Portugaliin ja sinne.

      • georgesmiley

        Riittääkö Berliinistä ostettu DB-rail karte kokonaan näin laajalle alueelle?


      • georgesmiley kirjoitti:

        Riittääkö Berliinistä ostettu DB-rail karte kokonaan näin laajalle alueelle?

        VR:ltä Suomesta. Se oli voimassa 22 päivää joiden aikana voi matkustaa 10 päivää. Sain samalla paikkalipunkin ensimmäiselle junamatkalle Berliinistä Wieniin.


    • minä tiedän

      Kyllä yli 50-kymppinen on jo kamalan vanha. Jos jotain sattuu matkalla. Omaisten suostumus tarvitaan. Jos vielä on jotain kremppaa esim. kohonnut kolesteroli tai ylipainoa, omalla riskillä lähtee. Ainakin testamentti kuntoon, Kela-kortti pääkielille käännettynä mukaan ja tarvittaesaa elinluovutussuostumuspaperi mukaan, varalasit, matkatavarahälytin, tuplalääkkeet, jos aina ei saa lääkitystä.

      Ehdottomasti iso riski on kyseessä. Jossain sanottiin että lentokoneetkin putoo mennen tullen. Taisi olla Viivi ja Wagner. Viisikymppinen ei ole enää niin notkea kuin nuorena. Höynäyttävät vielä matkalla.

      • anzii

        anteeks vaan, mie 61v olen terveyteni ja kuntoni puolesta parempi kuin 30-40 vuotiaana, kun perhe ja rahahuolet rasittivat sekä TYÖ ! Enkä ole kamalan vanhakaan ja huolehdin paremmin asioistani kuin nuoret omaiseni!! Suunnittelen just reilimatkaa ja pakkaan kyllä kaiken tarpeelisen ihan itse. Eipä se reissu oo sen vaarallisempi kuin kotona olokaa......Ja Valtiokonttori laittaa eläkkeen tilille aina 20.pv


      • jos terve
        anzii kirjoitti:

        anteeks vaan, mie 61v olen terveyteni ja kuntoni puolesta parempi kuin 30-40 vuotiaana, kun perhe ja rahahuolet rasittivat sekä TYÖ ! Enkä ole kamalan vanhakaan ja huolehdin paremmin asioistani kuin nuoret omaiseni!! Suunnittelen just reilimatkaa ja pakkaan kyllä kaiken tarpeelisen ihan itse. Eipä se reissu oo sen vaarallisempi kuin kotona olokaa......Ja Valtiokonttori laittaa eläkkeen tilille aina 20.pv

        ja jaksava tyyppi, eihän tuo ole ikä eikä mikään jos mieli ja olemus on reipas,
        raskaissa töissäkin tuohon ikään puurretaan ja paljon ylikin,
        ainoa asia on, että osaa hoitaa paperit ja englannin kielikin hallinnassa,
        mutta viittomalla pärjää aika pitkälle ja ne rokotukset on hyvä ottaa


      • reilaaja ennen ja ny

        Ihana kommentti. Säilytä muistona itselläsi kuka sen sitten kirjoittikin. Saat makeat naurut, kun täytät itse 50 v. Elämä tulee koko ajan paremmaksi. En sitä itsekään nuorempana uskonut, mutta ihme kyllä asia on niin.


      • georgesmiley

        Taasko asialla, vai kuin? Kyllä kuule meistä 50:stä vielä kummasti puhtia löytyy - kuten vaikka reilauksen kunnolla etukäteen suunnittelussa. Ei mennä enää aikaa tuhlaamaan Ruotsin lauttoihin ja sen jälkeen Stokiksen Cetraaliin pikkupierussa sekoilemaan . Me kun lähdetään, lähdetään matka mielessä.


      • 34v
        anzii kirjoitti:

        anteeks vaan, mie 61v olen terveyteni ja kuntoni puolesta parempi kuin 30-40 vuotiaana, kun perhe ja rahahuolet rasittivat sekä TYÖ ! Enkä ole kamalan vanhakaan ja huolehdin paremmin asioistani kuin nuoret omaiseni!! Suunnittelen just reilimatkaa ja pakkaan kyllä kaiken tarpeelisen ihan itse. Eipä se reissu oo sen vaarallisempi kuin kotona olokaa......Ja Valtiokonttori laittaa eläkkeen tilille aina 20.pv

        Ja huumorintajua piisaa!!! voi voi...


      • Andalucia2

        Läpällä tietty heitetty juttu, mutta sen verran tuosta KELA-kortista että ei ole mitään käännöksiä, mutta KELA:sta saa ilmaiseksi tilaamalla netissä tai paikanpäällä "eurooppalainen sairaanhoitokortti" joka takaa hoidon euroopassa. Ja on voimassa niin kauan kun asut suomessa.

        Oikein hyvää matkaa, "isona" se vasta maistuu kun ei tarvitse enää koko maailmaa syödä, juoda tai naida omaan napaan :D

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040504143116MH?OpenDocument


      • Andalicia2
        Andalucia2 kirjoitti:

        Läpällä tietty heitetty juttu, mutta sen verran tuosta KELA-kortista että ei ole mitään käännöksiä, mutta KELA:sta saa ilmaiseksi tilaamalla netissä tai paikanpäällä "eurooppalainen sairaanhoitokortti" joka takaa hoidon euroopassa. Ja on voimassa niin kauan kun asut suomessa.

        Oikein hyvää matkaa, "isona" se vasta maistuu kun ei tarvitse enää koko maailmaa syödä, juoda tai naida omaan napaan :D

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040504143116MH?OpenDocument

        Kuten tarkkasilmäinen lukijamme huomaakin kortin esittelystä, niin kortti on toki voimassa 2 vuotta kerrallaan, eikä ainiaan :)


      • 53v 1.83/82

        Nykyään on kelakorttikin kansainvälinen, eu alueella.

        Nykyään täytyy olla elinluovutuksen estävä paperi, etteivät vaan anna hyviä käytettyjä osia typerälle nuorisolle.

        Mitä ne semmoset lääkkeet on ? Tosiaan niitähän nuoriso tarvitsee kun ahdistaa ja kriisiapu eikä hoitopaikat riitä.


      • testamentti tehty

        ;D


      • zilina

        Ei ikä todellakaan este, päinvastoin jos on terve, niin "viisaampaa" interreilaamista kuin nuorempana eli 20 vuotta sitten olin viimeksi 3 viikon Euroopan interreililla. Itse 64-vuotias reipas nainen palasin elokuun lopulla 2 viikon reissusta; lento Budapestiin edestakaisin ja sieltä junilla ympäriinsä koko Slovakiaa.Juna- ja bussiliikenne toimii hyvin ja halpaa, esim. 25 km bussilla 1.50 euroa, 2.5 tunnin junamatka 18 euroa jne.Aina kun saavut uudelle paikkakunnalle, mene ensimmäisenä infotoimistoon,sieltä neuvovat yöpaikkoja ja helposti löytyy ja jälleen hullunhalvalla. Tosiedullista ruoka ja juomat ravintoloissa ja hyvää, palvelu pelasi hyvin, ilmapiiri, koko yleisilme ystävällistä.Saksalla pärjää hyvin ja englantiakin osattiin, mutta vähemmän.
        Menkää hyvät suomalaiset matkailun ja patikoinnin ystävät nyt Slovakiaa tutkimaan, Tatralle patikoimaan ja ihanaa taloarkkitehtuuria ihastelemaan! Eurot käytössä Slovakiassa, joten hintavertailu on helppoa. Matka oli niin ihastuttava, että ensi kesänä taas uusiksi Tatran huippuja valloittamaan.


      • Em

        Yli 50-kymppinen. Saattaapi tuntua sinusta oudolta. Ei ole vielä ikä eikä mikään. Mutta vanhenet sitä sinäkin ja mitäs sitten. Muista mit väännät!


      • 2+5
        Andalicia2 kirjoitti:

        Kuten tarkkasilmäinen lukijamme huomaakin kortin esittelystä, niin kortti on toki voimassa 2 vuotta kerrallaan, eikä ainiaan :)

        kortti on voimassa ainiaan. Kela lähettää automaattisesti uuden kortin kun vanha on menossa umpeen.


      • Vai ei muka vanha
        anzii kirjoitti:

        anteeks vaan, mie 61v olen terveyteni ja kuntoni puolesta parempi kuin 30-40 vuotiaana, kun perhe ja rahahuolet rasittivat sekä TYÖ ! Enkä ole kamalan vanhakaan ja huolehdin paremmin asioistani kuin nuoret omaiseni!! Suunnittelen just reilimatkaa ja pakkaan kyllä kaiken tarpeelisen ihan itse. Eipä se reissu oo sen vaarallisempi kuin kotona olokaa......Ja Valtiokonttori laittaa eläkkeen tilille aina 20.pv

        Anteeks vaan, sie olet 61 v.


      • Nuori ja iloinen
        zilina kirjoitti:

        Ei ikä todellakaan este, päinvastoin jos on terve, niin "viisaampaa" interreilaamista kuin nuorempana eli 20 vuotta sitten olin viimeksi 3 viikon Euroopan interreililla. Itse 64-vuotias reipas nainen palasin elokuun lopulla 2 viikon reissusta; lento Budapestiin edestakaisin ja sieltä junilla ympäriinsä koko Slovakiaa.Juna- ja bussiliikenne toimii hyvin ja halpaa, esim. 25 km bussilla 1.50 euroa, 2.5 tunnin junamatka 18 euroa jne.Aina kun saavut uudelle paikkakunnalle, mene ensimmäisenä infotoimistoon,sieltä neuvovat yöpaikkoja ja helposti löytyy ja jälleen hullunhalvalla. Tosiedullista ruoka ja juomat ravintoloissa ja hyvää, palvelu pelasi hyvin, ilmapiiri, koko yleisilme ystävällistä.Saksalla pärjää hyvin ja englantiakin osattiin, mutta vähemmän.
        Menkää hyvät suomalaiset matkailun ja patikoinnin ystävät nyt Slovakiaa tutkimaan, Tatralle patikoimaan ja ihanaa taloarkkitehtuuria ihastelemaan! Eurot käytössä Slovakiassa, joten hintavertailu on helppoa. Matka oli niin ihastuttava, että ensi kesänä taas uusiksi Tatran huippuja valloittamaan.

        Ja millähän tavalla se reilaaminen on nyt muka viisaampaa kuin parikymppisenä?

        Reilata kannattaa nuorena, kun ilmassa on vielä riittävästi uutuudenviehätystä. PAitsi ehkä niillä, joita on kuskattu ympäri maailmaa jo vaippaikäisestä asti.


    • Meikä itseasiassa aloitti reilaamisen vasta viiskyt täytettyä. Ei siihen muuta tarvita kuin Interreil lippu VR:ltä. Niitäkin on tullut uudenlaisia; on ikäänkuin mahdollistettu piemmät oleskeleut kohteissa myymällä lyhyempikestoisia lippuja joita voi sitten hankkia useamman.
      Ainakin minä olen käyttänyt samoja reppu-hostelleita (rinkka minulla tietysti on ja aina mukana) kuin nuorisokin, ja voin todistaa että minkäänlaista ikäkarsintaa en ole havainnut enempää isäntäväkien kuin kanssareppurienkaan taholta. Viimeksi kävin reppuilemassa tänäkesänä Bratislavassa, en tosin junilla vaan muilla keinoin. Täytin juuri 69.
      Ikä siis ei ole mielestäni este.

      Mutta mutta.
      Mikäli olen oikein havainnoinut, niin valtaosa reilaajista kulkee yksinään, toki erilaisia treffejä näyttää sitten olevan vähän siellä sun täällä. Se on semmoinen tapa liikkua että se edellyttää omatoimisuutta, ja jos kakskin omatoimista on yhdessä niin siinä on jo erimielisyyden siemen :s
      Omalta kohdaltani voin sanoa, että minulle reilaaminen kävi ylipäätään mahdolliseksi juuri sen seurauksena, että mummon kanssa erkanivat tiet. En voi kuvitellakaan että olisin voinut tai edes halunnut kokemiani mutkia mutkitella yhdessä kenen hyvänsä mummon kaa :)
      Kielitaidon puolesta teillä ei ole mitään syytä pelkoon eikä edes epäröintiin.

      Niin, sen voin sanoa että pikkuhiljaa olen alkanut arvostaa yksityishuonetta, joskin pääasia on että pääsee katon alle. Kahden hengen huoneita on hostelleissa tarjolla melkein jokahittessa.

      • tuleva reilaaja

        ..sulle vielä reilimatkoja! Ihanaa lukea, että on muutkin ikäluokat reilaamassa, ettei vaan nuoriso! :)
        Ite olen pari vuotta päälle kolmekymppinen ja odotan lasteni kasvavan vielä, että pääsen itsekin nauttimaan omasta ajasta eri maita koluten rinkka selässä..


    • sdfghj456xcvb

      Kulkevat peukalot alaspäin suunnattuina.

      • Fannyn valtasuoni

        Nyt istu ja urki sinä suursieluinen,peukaloinen.Sillä hehän vain vilkuttelevat tulevaisuudenkuvallensa.


    • georgesmiley

      Vallan hyvin: varsinkin tuolla kielitaidolla. Huomio että keski-euroopassa saksa (ranskaa lukuunottamatta) on se kieli jolla pärjätään, sanotaanko nyt vaikka lähes koko manner läpi. Olen itse ajatellut usein tätä mahdollisuutta vielä kerran - huomattavasti jo päälle viisikymppisenä. Vain siksi että junaileminen on kivaa, loppujen lopuksi lähes yhtä nopeaa kuin lentäminen ja matkan varrella tulee nähtyä paljon enemmän kuin kapeassa putkessa istuessa ja pilviä tuijotellessa.
      Tosin muutamia extra-seikkoja kannattaa jo oman itsensäkin takia ottaa huomioon, mutta jos asia kiinnostaa, aina voidaan palata asiaan.

      • Lännen lokari

        ennen kaikkea fysiikkaa,rahaa, ja Englannin kielen taitoa ei kai se viidenkympin tai päälle ikä ole este.


      • Allimalli
        Lännen lokari kirjoitti:

        ennen kaikkea fysiikkaa,rahaa, ja Englannin kielen taitoa ei kai se viidenkympin tai päälle ikä ole este.

        Ikä estää jos on sairauksia.


    • BMWmatkaaja

      itseolen 57 ja olin juuri 5 viikoa euroopassa,melkein jokaisessa kolkassa,mutta ainoana erona, minä matkasin moottoripyörällä.Varaa aina se 2 vrk:ta paikkakuntaa kohden, sillä siellä kaupungit,mitkä kartassa on karjaan kokoisia kartalla,niin vastaavat noin viittä helsiki/espoo/vantaa aluetta,kaikki on julmetun suurta ja katsomista riittää,mene ihmeessä,jos se kerta on mahdollista,olen reissannut mp:lläni vuodesta -76 asti jokainen vuosi euroopassa ja alue alkaakin olla ihan yhtä tuttua,kuin kulkisi suomessa,mutta siellä vaan on niitä paikkoja,jotka ovat vanhemmiten paljon kiinnostavampia,kuin silloin nuorena,englanilla pärjäsin aina,toinen kieli on espanja mitä osaan,mutta ilman sitäkin pärjää ihan hyvin,hostellit on edullisia ja jos matkustat 2 viikkoa ainoastaan,niin rahaakaan et saa paljoa palamaan,kun keskiverto yö maksaa 30 € ja ruokailu kuuluu siihen joko aamiainen tai päivällinen tai jopa molemmat,niin matkakassankaan ei tarvitse olla järin suuri,sen neuvon annan,että ota 2 maksukorttia mukaasi,jos hukkaat tai sinulta varastetaan toinen, niin pääset sillä toisella aina koto- suomeen,itseäni ei koskaan ole roistot kohdanneet ja olenkin saanut nauttia täysin rinnoin euroopan ihmisistä ja nyt kävin lontoossa ja siellä jätin mp:ni hostelin tallin ja menin junalla pariisiin 2 päiväksi ja oli ihan mahtava kokemus alittaa meri junalla,kerrassaan uskomatonta ja lontoosta ajoin maaseudulle,joissa oli yöpymispaikkoja joka kylässä ja ne niityt oli aivan kuin olin katsonut vanhoja herroja televisiosta ,mahtavia näkymiä,mutta hyvää lomamatkaa sinulle,ikä eikä lääkitys ole mikään este,varattua saat vaikka kolmeksi kuukaudeksi lääkkeesi,jos sellaisia tarvitset,niin mukaasi.

    • Minäkin olin tänä kesänä 11v. poikani kanssa reilaamassa Euroopassa.Meillä oli 15 päivän reilipassit ja ehdimme kiertää Tukholmasta Hamburiin, Berliiniin ja Prahaan. Prahasta tulimme Saksan kautta Sveitsiin ja Itävaltaan. Alpeilla viivyimme puolet matkasta. Lopulta vauhdilla taas Saksan ja Tanskan läpi Ruotsiin ja laivalla Turkuun. Etukäteen emme tienneet muuta kuin lähtö- ja paluupäivän ja näennäisen reittisuunnitelman. Joka päivä tuumasimme mitä teemme. Lisämaksuja emme tarvinneet muuta kuin yhdet paikkaliput lunastimme matkalla. Olimme vaihtelevasti paikoissa. Varusteena minulla oli rinkka ja lapsella oma koulureppu ja mörrikkä. Junayhteydet vaihtelivat ja joskus joutui yölläkin asemalla tai lähistöllä odottamaan seuraavaa junaa lapsen torkkuessa viltin sisällä. Edes aikatauluja emme tienneet ennekuin asemilla saimme infoa. Illalla yhdeksän jälkeen oli vaikeampi saada tietoa tai infoa yöpymispaikoista, mutta kysellen selvisi eteenpäin. Yövyimme perhemajoituksessa, hostelleissa ja nuorisomajoissa. Joskus asemalla joutui useamman luukun kautta hakemaan tarvitsemaansa tietoa. Minusta hankalin oli Praha koska paikallista kieltä ei ymmärtänyt yhtään, piti etsiä englanniksi menut jne.
      Lapsen kanssa tietenkin oli otettava huomioon voimavarat, kulkiessaan paikasta toiseen, mutta silti kokemus oli hänellekin hieno. Lähtisin milloin vain uudelleen, ehkä etukäteen selvittäisin mahdollisia yöpymispaikkoja ja paikallista kulkemista, sekä tarvitseeko pientä valuuttaa. Visa electron kelpasi hyvin pitkälle kaikkialla paitsi monessa junassa sekä Kööpenhaminan tivolin lippuautomaatteihin. Itse olen myös viisikymppinen ja edellisen kerran reilasin nuorena 17 v. Kielenä pääasiassa englanti mutta saksan sanoillakin höystäen ja välillä kartalta paikkoja osoitellen selvisi hyvin. Joissakin isoissa kaupungeissa pääsi myös tietyillä maanalaisilla ilmaiseksi, opasteet ja aikataulut olivat yleensä ottaen selkeät.
      Suosittelen..

    • Ukki vm.-52

      Olen 58v ja 2009 olin 2kk Keniassa reissuamassa. Tutustuin ensin netin kautta maahan ja etsin edullisimmat majapaikat ja muiden reppureissaajien mielipiteet niistä. Tulli kyllä ihmetteli kuin sanoin reppussa on kaikki matkatavarani. Englannilla pärjäsi hyvin. Avoimin mielin ja oikealla asenteella eteenpäin. Hyvin pärjäsin ilman 5 tähden hotelleja ja niiden mukavuuksia. Paras on unohtaa mummon muusit ja lihapullat sillä paikallisista ruuista löytyy edullisia ja herkullisia ruokia.
      Taidan lähteä uudelleen reissuun kun 60vee tulee täyteen.

      • 50 kolkuttaa

        Kumma keskustelu. Aina kun joku vanhempi tyyppi kertoo asiallisesti hyvistä kokemuksistaan interrailreissusta niin heti on miljoona miinusta perässä. Ottakoohan nuorisoa niin pattiin kun vanhempikin voi vielä nauttia elämästä vai mistä johtunee? Ei kuitenkaan kannata vanhoja kadehtia. Kun ikää tulee semmoset 45 mittariin niin se on useimmilla alamäkeä sen jälkeen. Jos jonkinlaista kremppaa ja vaivaa alkaa olla. Ei enää interreilille keho taivu vaikka mieli vielä halajais.


    • reppureino

      Kielimuuri näyttää monelle ihmiselle olevan mielenkiintoinen ongelma, mitä tulee matkustamiseen.
      Mitä väliä vaikka et osaa juuri sitä kieltä missä valtioissa olet. Yllättävää kyllä, elekielellä pärjää tosi pitkäklekkin.
      Ei siis kannatta murehtia. rohkeasti vaan reissuun.

    • ulappa

      enimmäkseen reilaan Eurooppaa, mut kaikki on skulannu. Hyvä meininki.

    • 100 +

      Sanoisin että noin kymmenkunta eri kieltä riittää. Korkeintaan yksi yö per paikka. Kannattaa liftata, tulee halvaksi. Teltta ja makuupussi melko tarpeellisia, jos ei ihan taivasalla halua nukkua. Asfaltti ja vanha sanomalehtikin riittävät, jos paikat kestää. Mitään ylimääräistä raahattavaa ei matkalle kannata ottaa, vaan passi ja hammasharja riittävät mainiosti - tiukan paikan tullen hammasharjastakin voi luopua.

      Ei muuta kuin turvallista matkaa. Heittäkäähän joskus postikortilla!

      • taito merkki

        Loistavaa :D:D:D:D


    • hellys

      Matkaan vaan , jos terveyttä ja voimia riittää. Eihän sitä tarvitse kiirettä pitää. Hyvää matkaa ja kesän lämpöisen jatkoa! :o))))

    • rouva 50 v.

      Joka maassahan ei junalla matkaaminen onnistu, vaan bussi voi viedä aika jänniinkin paikkoihin. KOkeilin sitä Espanjan Andaluciassa kolme viikkoa eli ensin halpislennolla Malagaan ja siitä sitten sikäläisen linja-autoaseman kautta pieniin kyliin,. Hostellitaso erinomainen, edullinen etenkin lokakuussa ja säät vielä sillä korkeudella hyvät.

      Samaa sanon kuin muutkin, että varaa pari päivää per kohde. Ja mieluusti katsele majoituspaikat etukäteen. Mokasin siinä,etten varannut ja sopivan majoituspaikan etsimiseen meni ihan liikaa aikaa painava reppu selässä.

      Paras kieli pärjätä olisi ollut espanja. Osaan sitä auttavasti ja sain asiani hoidettua, mutta englantia osataan Andaluciassa vain turistirysissä. Ja voin luvata, että sen matkan jälkeen Espanja tarkoittaa minulle aivan muuta kuin matkaesitteittemme Espanja. Ihania ihmisiä, ihanaa ruokaa ja hirveätä, millainen hinta- ja tasoero turistirysiin.

    • KaksyliViisKym

      Matkustimme Interrail-korteilla viime vuonna ja tosi, tosi ihanaa oli. Kävimme Ranskassa ja ihan kaikki sujui hyvin. Me suunniteltiin ensin reitti noin ja sitten otettiin selvää, kuinka sinne pääsee ja sen jälkeen tilattiin hotellit etukäteen. Törsättiin ihan reilusti sellaisiin paikkoihin, joissa oli kunnon aamiainen- päivällinen sitten syötiin, jos siltä tuntui. Useimmiten ei. Ja pari yötä vähintäin samassa paikassa, kun ympäristöt ovat aina niin poikkeavat kotiympäristöön verrattuna. Mihin sitä enää tässä iässä on kiirettä? Ja kaikkea ei tarvitse nähdä, sovittiin, että jos yksi ns. matkailukohde pyritään käymään, niin loput vaan sattuman kautta käydään. No. tunnustan Pariisissa oli yks ja toinen matkailukohde, jotka käytiin. Turvajärjestelyt ovat ihan toista kuin silloin ennen. Ne ovat muuttuneet niin "turistirysiksi" näinä kolmenkymmenenviiden vuoden kuluessa kun viimeksi reilasin!
      Hyvä suunnittelu omien mieltymysten mukaan kannattaa...ja hyvää matkaa!

      • ope ja sen mies

        viiskymppisenä. Terveyttä ja kuntoa on, raha-asiat kondiksessa ja vielä opettajan pitkä kesäloma!!! Taidanpa ensi kesänä vähän reilailla. Kadehtikoon ken haluaa!


      • ope ja sen mies
        ope ja sen mies kirjoitti:

        viiskymppisenä. Terveyttä ja kuntoa on, raha-asiat kondiksessa ja vielä opettajan pitkä kesäloma!!! Taidanpa ensi kesänä vähän reilailla. Kadehtikoon ken haluaa!

        on ihan riittvästi


      • mummo ja vaari
        ope ja sen mies kirjoitti:

        on ihan riittvästi

        että sain kysymykselläni näin suuren määrän astauksia. Kiitos asiallisista ja asiattomistakin.( Ei ole asiattomien viestien kirjoittajien vika, kun kotikasvatus on ollutniin huono, ettei osaa käyttäytyä.) Tärkeä tieto oli tuo, etä kaksi päivää kannattaa olla samalla paikalla.
        En epäile yhtään fysiikkaani, kielitaitoani ja rahavarojani, että emmeköhän me pärjää. Jos kuitenkin vielä joku laitaisi reittiehdotelmia, että voisimme suunnitella tässä tulevan talven aikana.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1767
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      72
      1591
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1283
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1121
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      755
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      737
    8. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      718
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      715
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    Aihe