uran vaihto?

työtönope

Olen kielten opettaja. 6 vuoden aikana olen saanut 5 määräaikatyötä ja sijaisuutta ja olen ollut 2 kertaa työtön. Olen taas työtön ja ei ole mitään löydetty tälle vuodelle vielä.
En tiedä mitä minun täytyy tehdä.
-odottaa vielä ja toivoa, ett työtä tulee kohta – vaikka on varmasti taas määräaikaista
-vaihtaa ura, kuitenkin kasvatusalalla. Todennäköisin olisi lastentarhanopettaja, vaikka ei ole varma että saan. Palkka ja tuntimäärä ovat kovin erilaisia kuin opettajalle.

Onko teillä hyviä neuvoja?

30

2271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-ope

Vaihda alaa, kun olet vielä nuori! Herran jestas, ymmärrä jo - opettajista on ylitarjontaa, ja työttömiä opettajia on pilvin pimein.

• TYÖTÖN OPE

tuhansia!

• Opettajax
        TYÖTÖN OPE kirjoitti:

tuhansia!

Mitä tekee OAJ?

Ei mitään, sallii vain ryhmäkokojen kasvattamisen jne... Olisi varmaan aika puuttua opettajankoulutukseen siltä osin kuin valtio tekee säästösuunnitelmiaan (kunnat). On järjetöntä, että opettajia valmistuu vanhaan tahtia (tai jopa enemmänkin) samaan aikaan, kun valitetaan sitä, että lapset vähenevät, kouluja lakkautetaan (kuten myös virkoja) ja ryhmät ängetään täyteen oppilaita, jotta säästetään lisää, lisää ja lisää..

Minne ne kaikki opettajat koulutetaan?

Olen itse "opettajapula-aineiden" opettaja viransijaisena. Luulisi löytyvän virka, kun kerran pulaa on... Mutta eipä ole. Ja jos joku paikka avautuukin, joko niitä on hakemassa 50-100 opettajaa tai vaihtoehtisesti virka laitetaan pöytälaatikkoon.

• ghghgdg
        Opettajax kirjoitti:

Mitä tekee OAJ?

Ei mitään, sallii vain ryhmäkokojen kasvattamisen jne... Olisi varmaan aika puuttua opettajankoulutukseen siltä osin kuin valtio tekee säästösuunnitelmiaan (kunnat). On järjetöntä, että opettajia valmistuu vanhaan tahtia (tai jopa enemmänkin) samaan aikaan, kun valitetaan sitä, että lapset vähenevät, kouluja lakkautetaan (kuten myös virkoja) ja ryhmät ängetään täyteen oppilaita, jotta säästetään lisää, lisää ja lisää..

Minne ne kaikki opettajat koulutetaan?

Olen itse "opettajapula-aineiden" opettaja viransijaisena. Luulisi löytyvän virka, kun kerran pulaa on... Mutta eipä ole. Ja jos joku paikka avautuukin, joko niitä on hakemassa 50-100 opettajaa tai vaihtoehtisesti virka laitetaan pöytälaatikkoon.

palkkaavat säästösyistä epäpäteviä! On myös osasyy siihen, että opettajia on niin paljon työttömänä.

• opee
        ghghgdg kirjoitti:

palkkaavat säästösyistä epäpäteviä! On myös osasyy siihen, että opettajia on niin paljon työttömänä.

Eivät voi palkata silloin, jos yksiki hakija on pätevä. Näin sanoo laki, ja jos joku koulu toimii näin, niin hopi hopi tekemään valitus aiheesta. Pätevä menee AINA epäpätevän ohi.

• fgggggsd
        opee kirjoitti:

Eivät voi palkata silloin, jos yksiki hakija on pätevä. Näin sanoo laki, ja jos joku koulu toimii näin, niin hopi hopi tekemään valitus aiheesta. Pätevä menee AINA epäpätevän ohi.

Mutta usein paikkoja ei pistetä avoimiksi tai laitetaan esimerkiksi aineenopettajilla kymmenen aineen yhdistelmä hakukriteeriksi, jottei pätevää löydä.

• Tutkijaboy
        opee kirjoitti:

vain virkoja. Kouluissa on yhä paljon määräaikaisuuksia ja niillä kikkaillaan säästösyistä! Niihin voi palkata vaikka kumminkaiman!

• vaatikaa.
        Tutkijaboy kirjoitti:

vain virkoja. Kouluissa on yhä paljon määräaikaisuuksia ja niillä kikkaillaan säästösyistä! Niihin voi palkata vaikka kumminkaiman!

Jossain Takahikiällä kai voidaan vielä yrittää perustaa virkoja, joihin ei varmasti löydy kelpoisia tai palkata kumminkaimoja kelpoisten sijasta niin kauan kuin kukaan ei välitä puuttua koulutoimenjohtajan tai tietämättömän lautakunnan laittomuuksiin. Kuka tahansa kuntalainen voi sen tehdä. Pätevä on pakko palkata epäpätevän asemesta, jos pätevä vain muuten ei ole sopimaton opettajaksi.

• kokemusta on ...
        vaatikaa. kirjoitti:

Jossain Takahikiällä kai voidaan vielä yrittää perustaa virkoja, joihin ei varmasti löydy kelpoisia tai palkata kumminkaimoja kelpoisten sijasta niin kauan kuin kukaan ei välitä puuttua koulutoimenjohtajan tai tietämättömän lautakunnan laittomuuksiin. Kuka tahansa kuntalainen voi sen tehdä. Pätevä on pakko palkata epäpätevän asemesta, jos pätevä vain muuten ei ole sopimaton opettajaksi.

Väärästä menettelystä voi valttaa ja siitä voi saada korvausta, mutta silti ei ole pakko valita uutta henkilöä. Kokemusta on. Vielä, jos valitat niin tie on tukossa etkä enää tuohon kuntaan voi koskaan hakea, sillä sinua pidetään hankalana valittajana. Jos kyseessä on kotipaikkakunta, josta joskus ajattelee haluavansa viran, niin ei kannata valittaa.

• Vaaleasta tumma
        opee kirjoitti:

ohi ainakaan ammattiopettajien valinnassa määräajaksi, koska se voidaan kiertää siten, että järjestetään "ammattitaidon osoittamistilaisuus", jossa haastatellaan ja annetaan ns. näyttökoetehtävä, joka sitten oppilaitoksen valitsemien arvioitsijoiden avulla arvostellaan tyydyttäväksi tai heikoksi, pätevä opettaja haukutaan, että haastattelussa ei enää omannut oikeaa käsitystä opettajan alasta ja sitten tehdään muistio, joka vielä allekirjoitetaan. Ja vaikka valittaisi, niin oppilaitoksen johtokunta ja hallinto-oikeus uskoo mieluummin tätä ns. pätevää arvioitsijakaartia, joka on suorittanut pätevän opettajan mitätöinnin. Lisäksi arviointimuistio julistetaan salaiseksi, koska näkyyhän siinä, ettei mitään pätevää perustelua ole hylätä työnäyttö, mutta se arvio on annettu ihan poliittisista ja henkilökohtaisista syistä. Lisäksi tulos julkaistaan internetissä ja oppilaitoksen julkisella taululla. Näin varmistetaan pätevän opettajan uran täydellinen tuhoaminen. Siinä ei merkitse mitään opettajankoulutuksen ammattilaisten arvio henkilön osaamisesta, laaja-alainen näkemys alasta, usean vuoden palvelualojen työkokemus, joka myös mitätöitiin, ja yrittäjäkokemus, jota ei tunnustettu. Sijalle otettiin epäpätevä, joka oli jo seuraavana vuonna hakemassa muualta töitä. Hänelle sälytettiin 5000 euroa pienemmällä vuosipalkalla alan kurjimmat opetustehtävät ja päivä- sekä iltavuoroja. Olen itse kokenut sellaisen kyykytyksen ja mitätöinnin, ja se tuntuu yhtä pahalta kuin olisi raiskattu ja pahoinpidelty henkisesti. Olen siitä selvinnyt ja olen jälleen kouluttautumassa toiselle alalle. Erosin OAJ:stä. Se ei auta työtöntä ja syrjittyä opettajaa. Päivärahan se maksaa sen 500 päivää, jos on hoitanut jäsenmaksunsa. Mutta saman päivärahan olisin saanut, jos olisin ollut vaikkapa SAK:n jäsen. OAJ on näköjään oikeistolainen lafka ja oikeistolaiset kyllä eivät toisiaan auta hädässä, muuten kuin silloin, jos kuuluu eliittiyhdistyksiin, esim. rotareihin, zonta-naisiin tai vapaamuurareihin. Pitäisi perustaa TOAJ eli Työväenluokan opettajien ammattiyhdistys ja työttömyyskassa. Se ajaisi esim. pätkätyöopettajien asiaa. Noh, paistaa se päivä risukasaan, täytyy tarkistaa lottokuponki... :)

• Luultu pätevyys
        opee kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Hakukriteereihin kirjattiin, että yhteistyökykyinen, valittiin pedagogisia opintoja suorittava. Rupea siinä sitten valittamaan ja osoittamaan yhteistyökyvyttömyytesi.

• ei suurta eroa

Hmm, ehkä tuossa viimeisessä lauseessasi piilee yksi syy siihen miksi olet taas työtön. Et kai oikeasti luule, että työtuntimääräsi olisi tarkoitus olla sama kuin opetustuntien määrä? Opettajan työ on kyllä aivan täysimääräistä työtä kuten lastentarhanopettajankin, vaikka opettaja tekee osan töistä koulussa ja osan kotona, ja lastentarhaopettajan työ tapahtuu kokonaan työpaikalla.

Palkkauksessa on vähän eroa, mutta onhan se opetusalalla yleensäkin niin, että alemmilla asteilla on pienemmät palkat ja ylemmillä koulutusasteilla on suuremmat palkat. Lastentarhanopettaja saa helpommin kokoaikaisen työn, jossa palkkaa kertyy kesältäkin, joten vuositienesteissä mennään helposti samoihin. Myös sairasajan palkkojen maksuissa on eroja, lastentarhanopettajalla paremmat edut, ja opettajalla talvella pidetty vapaa näkyy myös kesän ansiotason laskuna. Kun kerran kieltenopettaja olet, niiin lisätienestejä voit varmaan saada iltatöistä kansalasiopistossa? Sielläkään ei palkan perusteena olevien tuntien määrä ole sama kuin todellisten työtuntien määrä.

• jättämässä alaa

Tntuu jotenkin järkyttävälle koko opetus-/kouluttajamaalilma. Varsinkin, jos ajattelee, että mikä yhteiskuntaamme vie eteenpäin.

Ite olen varsin (omasta mielestäni) hyvin kouluttautunut, yliopistotutkihntoa myöt(d)en. Hain Työkkärin koulutukseen, "Asiantuntija aikuiskouluttajana ja konsulttina" Juttuun. Opettajakokemusta on reilut neljä vuotta plus lisäksi harrastuksen puolelta varsin erityisosaamista.

No en tullut hyväksytyksi. Syy oli "hakemuksesta ei selvinyyt, mitä vahvaa osaamisaluettanee aiotte kouluttaa/konsultoida".

Mieleeni tuli, siis, "että mitä? "

En kyllä yhtään ihmettele, jos meillä (Suomessa) menee huonosti. ,

No tosin täytyy todeta, että kun kysyin juttua, niin vastaus oli, että koulutukseen ei otettu niitä,joilla on jo opettajan pätevyys.

Että silleen :)

Ymmärtääkseni uusia vailla opettajakoulutusta olevia koulutetaan kouluttajiksi, siis vailla opettajakoulutusta omaaviiksi opettajiksi.

Hommahan on ihan "hanurista". Ei kyllä ollut yllätys, mutta tässä yhteydeyssä kylläkin. (korkeakoutetut).

Mielestäni tässä on nyt sellainen juttu, että kouluttajiksi koulutetaan sellaisia, ja kouluttajina toimii, jotka jatkavat perinnettä yrityksissä. Koulutetaan ihmisiä toimimaan niin kuin ennenkin. Toisin sanoen voi kysyä, että mikä muuttuu?

Mielestäni valtakuntamme ei jatka jalkojaan tekemällä niin kuin ennenkin. Tällä menetelmällä olisimme edelleen nuija olallal Suomen metsissä.

Sano minun sanoneen :)

• Opettajatar%

Tarinasi on erittäin sekava ja sisältää paljon oikeinkirjoitus- ja kielivirheitä. En ihmettele, jos sinulla meni tie tukkoon.

Onko sinulla oikeasti yliopistokoulutus? Olet oikeasti ollut opettajana? Onko suomi äidinkielesi? Jotenkin en hämmästele, että et ole saanut enempää opettajan töitä, todellisuudessahan on yllättävää, että neljäkin vuotta. Noilla meriiteillä!

• työtönope
        Opettajatar% kirjoitti:

Tarinasi on erittäin sekava ja sisältää paljon oikeinkirjoitus- ja kielivirheitä. En ihmettele, jos sinulla meni tie tukkoon.

Onko sinulla oikeasti yliopistokoulutus? Olet oikeasti ollut opettajana? Onko suomi äidinkielesi? Jotenkin en hämmästele, että et ole saanut enempää opettajan töitä, todellisuudessahan on yllättävää, että neljäkin vuotta. Noilla meriiteillä!

Hm. Olen kielten opettaja ja opetan äidinkieltäni. Minulla on suomalainen tutkinto eli filosofian maisteri ja tein ihan sama opiskelu kuin suomalaiset.
        Suora sanottu rasismi on kyllä usein estänyt minut saada työtä. Mutta tämä ongelma ei koske vain opetusalan.

• Puut! Puut.

... kenele mä vilijani myyn.
      (Juha Mieto Citymarketin mainoksessa kaukaa 80-luvulta paikallislehdessä maatalouskonsulenttina)

Suomi on ns. kepulainen maa. Kärjistettynä sanoen tässä maassa menestyvät maanviljelijät, maalaiset, maanomistajat, metsänomistajat, kepulaisesti ja sovinnaisesti ajattelevat ihmiset. Ei anneta mitään mahdollisuuksia uudistuksille. Nokiakin on vitsi, joka pian lähtee maasta pois, koska maa ja sen typerä ennakkoluuloinen kansa ei ala kehittyä.

Maata hallitsee pieni eliitti, joka ei paljoa välitä miten se hallitsee. Ja maassa on suuri enemmistö typerää, tietämätöntä, olosuhteisiin alistuvaa väkeä, joka ei näe asioita laajemmassa ja globaalimmassa perspektiivissä.

Tällä maalla olisi kaikki edellytykset menestyä, mutta Hölmölässä ei mikään onnistu! Esimerkiksi: ulkomaalaiset Suomessa, miten valtavan rikastumisen mahdollisuuden suomalaiset tuhlaavat. Yleinen mielipide on täysin käsittämätön, että rajat pitää sulkea ja ulkomaalaiset jopa polttaa poroksi, vaikka tähän maahan päinvastoin pitäisi heti saada tuhansia ulkomaalaisia lisää. He vähintään loisivat kysyntää, lisäisivät kaupankäyntiä ja toisivat uusia ideoita. Lisäisivät kilpailua!

Opetusalalla olevat ongelmat on yksi puoli koko kansakunnan rappiota. Mutta kun valtio, kunnat ja jopa enenevässä määrin kansalaisetkin suhtautuvat halveksien kouluihin, vaan arvostavat vain nopeaa bisnestä, "näkyviä laskennallisia tuottoja", "sisällöntuotantoa"... eikä lasten ja nuorten, tai yhtäältä vanhusten, sairaiden, vammaisten, mielenterveyspotilaiden hoitamista.. siis ihmisten hoitamista pidetä enää arvossaan... nykyään tärkeää on numerosarjojen, koodien, internet- ja blokipäivitysten hallitseminen, tilinumeroiden, saldojen hallitseminen, rahavirtojen hallitseminen. Ja mitä sitten asiakaspalvelussa sanotaan toiselle ihmiselle? Mitä ihmiset keskustelevat toistensa kanssa? Mitä aitoa oikeaa todellista?

Tiedä sitten miten tämä kaikki päättyy. Jos kaikki suomalaiset köyhtyvät, niin tuleeko tästä maasta eräänlainen Moldavia tai Balkan, jossa jokaisen uraansa ajattelevan kannattaa hankkia itselleen käsiase ja ehkäisyvälineitä?

Tuossa uutisissa ensinnäkin tuommoinen "tilastoharha":
      http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20100811369&ext=rss

Minulla menee työmatkoihin rahaa 17-20%. Kiitos julkisen liikenteen ja yleensäkin Suomen "kalliin kustannusrakenteen". Kotikaupungistani ja sen lähialueelta opettajantyötä en löydä, koska paikat jaetaan hyväveliperiaatteella, sukulaisuussuhteiden ja lahjonnan avulla.

Olen akateemista proletariaattia. Suuri osa opettajista on akateemista proletariaattia. Tälläkin palstalla on vuodesta toiseen juttuja, mutta vähässäpä ovat ne itsetyytyväiset opettajat, koska heitä on äärettömän vähän ja nekin, jotka todellisuudessa ovat pienipalkkaisia, niin eivät sitä pienessä päässään tajua, kun on puoliso, joka kovapalkkaisessa työssään tuo ruokakuntaan suurimman osan rahoista. En halua olla mikään sovinisti, mutta valitettavasti nämä pikku opettajat ovat sovinnaisia pikkunäpsäköitä ja pikkuporvarillisia naisopettajia, joita 25 vuotisen urani aikana toistuvasti näen, vaikka he juuri ovat opettajakunnan selkäranka, tehokkaat, ahkerat, tunnolliset, kiltit opettajat, jotka eivät kyseenalaista yhteiskunnan vääristymiä ja ovat hyvä malli lapsille.

No, tästä varmaankin lukijat huomaavat, että olen väärällä alalla. En koskaan ole halunnutkaan opettajaksi, mutta olosuhteet ovat pakottaneet minut ottamaan sen mitä aikoinaan pahimpina lamavuosina sai ja sille tielle oli pakko jäädä.

Opettajien palkkataso on niin surkea, että nuo ahkerat naisopettajat tekevät todella "hyväntekeväisyyttä" eli yli optimin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9250547

Mutta niin kauan kuin palkkataso on mikä on niin nämä opettajat(taret) tekevät turhaa työtä, korkeintaan ylläpitävät yhteiskuntamme vääristyneitä rakenteita (ns. Armoviitos-Suomi)

Eikä työssä kehittymällä, pätevöitymällä, erikoistumalla juurikaan voi parantaa palkkaa, ei ainakaan jos sitä vertaa mitä tehdään yksityisellä sektorilla. Minua ei ainakaan näillä palkoilla nappaa panostaa edes lahjakkaisiinkaan oppilaisiin, koska heikko palkka ja Suomen "kallis kustannusrakenne" sekä yhteiskuntamme ja mentaliteettiemme vanhoillisuus turhauttavat äärettömästi. Koen entistä harvemmin onnistumisen iloa, entistä harvemmin tulee oppilaita, joiden kanssa syntyy älyllistä kommunikaatiota.

Arvot on jotenkin täysin sekaisin tässä maassa. Pitäisiköhän meidän luovuttaa itsenäisyytemme USA:lle, Venäjälle tai Malediiveille, että tässä päästäisiin jotenkin eteenpäin? Eihän tällä hölmöläläiskansalla saisi edes olla oikeutta itsenäisyyteensä tällä menolla!

• Oletettu oppilas

Mitä neuvoisit minulle, joka todellisuudessa olen yksi pikkuopettajattarista, "jotka eivät kyseenalaista yhteiskunnan vääristymiä ja ovat hyvä malli lapsille" ?

Olen nimittäin pohtinut vääristymää oman ammattikuntamme kahden kerroksen väen suhteen. Pitäisikö minun näyttää esimerkkiä lapsille ja hakea kesälomapalkatonta työtä? Saisin nimittäin kuitenkin nelisen viikkoa palkallisia lomia ja keikan jälkeen 20 päivän lomapäiväkorvauksen. Se on paljon enemmän kuin mistä moni ihminen pystyy edes uneksimaan.

• Puut! Puut.
        Oletettu oppilas kirjoitti:

Mitä neuvoisit minulle, joka todellisuudessa olen yksi pikkuopettajattarista, "jotka eivät kyseenalaista yhteiskunnan vääristymiä ja ovat hyvä malli lapsille" ?

Olen nimittäin pohtinut vääristymää oman ammattikuntamme kahden kerroksen väen suhteen. Pitäisikö minun näyttää esimerkkiä lapsille ja hakea kesälomapalkatonta työtä? Saisin nimittäin kuitenkin nelisen viikkoa palkallisia lomia ja keikan jälkeen 20 päivän lomapäiväkorvauksen. Se on paljon enemmän kuin mistä moni ihminen pystyy edes uneksimaan.

Väittäisin, että Suomessa opettajakunta jakaantuu kolmen, neljän, ehkä jopa viiden kerroksen väkeen. Alimpana ovat pätevät tunnolliset ahkerat nuoret uransa alussa olevat opettajat(taret) ja ylimpänä epäpätevät suhteilla, poliittisin perustein, lahjomalla opettajaksi vakinaisiin virkoihin päässeet lahkolaisveljet ja -siskot, puoluetoverit, maamiesseuran ja metsästyskerhon kaverit. Olennainen vääryys perustuu siihen, että opettajaksi ei pääse eikä opettajan ammatissa menesty rehellisin keinoin, itse hankitulla pätevyydellä, ammattitaidolla tai koulutustaustalla. Opettajan ammatti on julkisella sektorilla ja poliittisten ja yhteiskunnallisten voimasuhteiden vaikutuksen alaisena. Jopa lääkärien ja sairaanhoitajien työ on tässä suhteessa vapaampaa. Asia olisi ehkä hiukan toisenlainen, jos opettajat olisivat vapaan ammatin harjoittajia, siis yksityisyrittäjiä, mutta niinhän monet opettajat ovatkin, mutta tekemällä jotain ei-opettamista sivubisneksenään, esim. maanviljelijöinä.

• Työhullu työnhakija
        Puut! Puut. kirjoitti:

Väittäisin, että Suomessa opettajakunta jakaantuu kolmen, neljän, ehkä jopa viiden kerroksen väkeen. Alimpana ovat pätevät tunnolliset ahkerat nuoret uransa alussa olevat opettajat(taret) ja ylimpänä epäpätevät suhteilla, poliittisin perustein, lahjomalla opettajaksi vakinaisiin virkoihin päässeet lahkolaisveljet ja -siskot, puoluetoverit, maamiesseuran ja metsästyskerhon kaverit. Olennainen vääryys perustuu siihen, että opettajaksi ei pääse eikä opettajan ammatissa menesty rehellisin keinoin, itse hankitulla pätevyydellä, ammattitaidolla tai koulutustaustalla. Opettajan ammatti on julkisella sektorilla ja poliittisten ja yhteiskunnallisten voimasuhteiden vaikutuksen alaisena. Jopa lääkärien ja sairaanhoitajien työ on tässä suhteessa vapaampaa. Asia olisi ehkä hiukan toisenlainen, jos opettajat olisivat vapaan ammatin harjoittajia, siis yksityisyrittäjiä, mutta niinhän monet opettajat ovatkin, mutta tekemällä jotain ei-opettamista sivubisneksenään, esim. maanviljelijöinä.

Kaikesta vastaukseesi sisältyvästä karkeahkosta yleistämisestä huolimatta on sinun asenteessasi pitkällä juoksulla mitä ilmeisimmin enemmän oppimisen aihetta kuin mihin minun "esimerkillisyyteni" voisi kantaa. Olisi meille tunnollisille tytöille todellakin terveellisempää olla ottamatta aina kaikkea itseemme.

Kysymykseni kuului siis:

Pitäisikö MINUN näyttää esimerkkiä lapsille ja hakea kesälomapalkatonta työtä? Olen kanssasi samaa mieltä, että sellaista saisi mielellään hakea joku toinen, pitkään turvatulla paikalla toiminut viranhaltija. Pelkästään jo empaattisemmaksi kasvaakseen - ja miksei vuorostaan itse esimerkkinä toimiakseen, jos sellaisen voimaan uskoo.

Entä pitäisikö minun näyttää esimerkkiä työttömille (tai NÄYTTÄÄ sellaisia arvosteleville) ja HAKEA kesälomapalkatonta työtä? Henkilökohtaisesti olen sen verran työhullu, että omalta paikkakunnaltani voisin vaikka hakeakin, mutta kauemmaksi ei juuri kannata lähteä, jollei siellä ole mitään tulevaisuuden näkymiä. Vasta parissa vuodessa jää ehkä sen verran säästöönkin, että pystyy odottelemaan työkkärirahoja ...

Otit esiin lääkärit ja hoitajat, joilla on mielestäsi parempi tilanne. Paljonhan silläkin alalla keikkaillaan ja tehdään pätkätöitä, mutta opettajan työ on niin urakkaluonteista ja kokonaisvaltaista, että en yhtään ihmettele, jos tämän ketjun aloittaja on jo tuolla tahdilla uupunut jatkuviin määräaikaisuuksiin. Sain itse juuri viimeisimmällä keikalla kertyneen hirvittävän paperimäärän järjestykseen harvinaisen aikaisin (ja lisäksi palkallisella ajalla), jotta voisi aloittaa puhtaalta pöydältä. Heti helpotti ja jaksoi paremmin, kun sai olla peräti kaksi vuotta samassa paikassa.

• asberger
      • työtönope

Vaikka olen aineopettaja hain myös luokanopettajan työtä. Sain 2 päätöstä ja molemmissa oli ”kelpoisuusehdot täytti 0”. Eikö on myös paljon työttömiä luokanopettajia?
        Molemmat työt olivat Vantaalla, koko lukuvuodelle ja yhdellä oli myös kesällä palkka.

• Kierrä Vantaa kaukaa
        työtönope kirjoitti:

Vaikka olen aineopettaja hain myös luokanopettajan työtä. Sain 2 päätöstä ja molemmissa oli ”kelpoisuusehdot täytti 0”. Eikö on myös paljon työttömiä luokanopettajia?
        Molemmat työt olivat Vantaalla, koko lukuvuodelle ja yhdellä oli myös kesällä palkka.

Ei siis ollut Vantaan kouluihin hakijoina päteviä luokanopettajia. Kuule, ei se mikän ihme ole. Yhtään yleistämättä, mutta Vantaalla on muutama sellainen koulu, joihin ei halua kukaan, ei oppilaat eikä opettajat. Et varmaan menettänyt mitään.

• opettaja%
        Kierrä Vantaa kaukaa kirjoitti:

Ei siis ollut Vantaan kouluihin hakijoina päteviä luokanopettajia. Kuule, ei se mikän ihme ole. Yhtään yleistämättä, mutta Vantaalla on muutama sellainen koulu, joihin ei halua kukaan, ei oppilaat eikä opettajat. Et varmaan menettänyt mitään.

Näitä "vantaita" näyttää olevan tässä maassa enemmänkin, jos tarkastellaan epäpätevien opettajien määrää.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/epapatevien_opettajien_maara_vahentynyt_590382.html

• ohohhoo

• 12
        Kierrä Vantaa kaukaa kirjoitti:

Fakta on, että epäpäteviä palkataan sijaisuuksiin säästösyistä. Jokainen opettaja voi kysyä itseltään, valittaako valintamenettelystä vai ei, jos sijaiseksi on valittu epäpätevä pätevän sijaan.

• Ope minäkin
        12 kirjoitti:

Fakta on, että epäpäteviä palkataan sijaisuuksiin säästösyistä. Jokainen opettaja voi kysyä itseltään, valittaako valintamenettelystä vai ei, jos sijaiseksi on valittu epäpätevä pätevän sijaan.

virkaan, vaikka pätevän tulisi ohittaa epäpätevät. Koulut kun eivät useinkaan ilmoita valitusta muuta kuin nimen, tai ei aina sitäkään. Harva alkaa valittamaan? Nouse tie tämän jälkeen pystyyn, vaikka olisikin oikeassa!

• työtönope

Ensi viikko menen työhaastatteluun aluekoordinaattorin työlle. Tietysti hain, kun on vähän opetusliittyvä, mutta oli yllätys, että sain kutsua, kun minulla on kokemusta toimistotöihin enkä puhu ruotsia.
      Minkälainen palkka aluekoordinaattori saa?
      Minkälainen on työ? (kieli- ja kulttuuriryhmät)

• työtönope

Jos joku kiinnostaa aluekoordinaattorin palkaa oli yli 3000€. En ole saanut työn.
        Menen ensi viikko ammattivalinnanohjaukseen. Katsotaan mikä muu ura olisi kiva minulle...

• Puut! Puut

Kouluissa käytetään yleisesti epäpäteviä opettajia. Minunkin työpaikallani kaksi tai kolme opettajaa opettavat minun ainettani ja ovat täysin epäpäteviä. Silti vain jotenkin lahjomalla, poliittisista tai uskonnollisista tai paikallisnurkkakuntaisuushyvävelimaitomafiaaseveliynnämuista syistä johtuen he saavat vuodesta toiseen rohmuta itselleen tunteja. Minun on helpompi marista tästä täällä netissä, mutta vähitellen alan kypsyä ja ehkä tänä vuonna sanon suorat sanat rehtorille ja uhkaan ilmoittaa luottamusmiehelle tai koulutoimenjohtajalle. Toisaalta minua on monet vuodet yritetty savustaa ulos koulusta, koska olen sekä mielipiteiltäni että taustoiltani koulun työyhteisöön nähden toisinajattelija. Lyhyesti sanoen, minä olen niin fiksu ja näen asiat ja niiden mädännäisyyden niin helposti, että olen vaaraksi koko systeemille. Jos liittyisin "oikeaan" puolueeseen, ostaisin muutaman osakkeen pörssistä tai pari hehtaaria, niin en kirjoittelisi tänne näitä paskamaisuuksia.

Valitettavasti minulle saattaa käydä samoin kuin eräälle entiselle työkaverilleni, joka oli liian älykäs tähän systeemiin ja jonka elämä alkoi pahasti ajautua sivuraiteelle ei pelkästään nestepuolta ajatellen. No, ehkäpä opettajapula alkaa realisoitua, kunhan ensin opettajat alkavat tehdä itsemurhia... tai murhia... tai muuten vain pimahtavat, elleivät jo töissä ole semmoisia. Tyhmät opettajathan eivät tajua olevansa tyhmiä ja henkisesti sekoja.

Suomen koulutusjärjestelmä pitäisi yksityistää ja opettajat pakottaa kilpailemaan keskenään. Silloin ei myöskään tarvitsisi valittaa, että joku epäpätevä saa työtä ja pätevä ei tai toisin päin.

Eli sinä yliopistossa opiskeleva nuori ylioppilas tai maisteri, älä kuvittele, että opettajankoulutus ja oman alasi tutkinto on ratkaisu elämääsi. Pullamössöalat saneerataan yksi toisensa jälkeen, ensimmäisenä koulutussektori. Ja OAJ! Valmistautukaa jättämään uppoava laiva!

• Kallepp

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe