Tarkoitan nyt siis kummikirjalla nimenomaan sitä ristiäisten yhteydessä saatavaa. Eli onko kummikirja ikään kuin "opas kummiuteen", vai onko siihen (lisäksi) merkitty esimerkiksi lapsen tai lapsen vanhempien nimi/nimet? Tulipahan vain mieleeni kysyä tällaista, jospa joku antaisi asiallisen vastauksen tietämättömälle. :)
Mitä kummikirja sisältää?
3
1322
Vastaukset
- .............,
Meille ei ainakaan annettu muuta ku kummitodistus, ei mitää kummikirjaa. Myöskään oman lapseni kummit ei mitää kirjaa saanu, mikä semmonen ees on?
- Kummikirja
on sama asia kuin kummitodistus. Meillä tuossa uusimmassa lappusessa ei kyllä lukenut kumpaakaan nimeä vaan kannessa luki ainoastaan "Kummille".
Niitä on tosiaan aika monenlaisia, aina niissä kuitenkin lukee kastetun lapsen nimi, kummin nimi, kastepäivä ja papin nimi/allekirjoitus. Joskus lisäksi esim. vanhempien nimet tai muutkin kummien nimet.
- .....
Meillä lapselle annettiin kastetodistus, kummeille ei annettu mitään. Kyse oli kasteesta konfirmaatiota edeltävästi, mutta kastetodistus on sama, joka annetaan kun vauva kastetaan. Kummitäti ja -setä eivät saaneet mitään todistusta.
Taitava tekee kummeille itse haluamansa kummitodistuksen, jossa on lapsen, vanhempien ja kummien tiedot oikein (vrt. oma vihkiraamattumme, jossa mun syntymäaika on väärä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673447- 152096
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701241- 441211
- 371121
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381063Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 47994
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.39974