Otsikko kertoo kaiken. En uskalla hakea apua selvään masennukseeni, koska olen ujo ja hyvin arka ihminen. Vieraalle henkilölle puhuminen on täyttä tuskaa, oli se sitten face-to-face tai puhelimessa. Vanhemmille en kehtaa kertoa ajatuksistani ja minulla on vain yksi ystävä, jolla on omat murheet.
Mitä tehdä kun ei uskalla hakea apua?
22
5054
Vastaukset
- mieletön kysymys
Käy vaikka alkosta ostamassa rohkeutta...sitten vaan kännissä terapiaan .)
tai mieluummin kerää sitä vaikka metsästä...just do it, kuten mainoksessa sanotaan.
jostainhan sinun on sitä hankittava, sillä hakeuduitt hoitoon tai et, ilman rohekutta olet ja pysyt parhaimmassakin tapauksessa vain siinä, missä jo olet. - SamanKokenut
Ymmärrän täysin tilanteesi,itsellä oli myös iso kynnys hakea apua vakavaan masennukseen,ajan varaaminen lääkäriltä puhelimitse tuntui pelottavalta tilanteelta.
Sosiaalisten tilanteiden pelko saattaa ollakin se alkuperäinen ongelma joka johtaa masennukseen. Uskoisinkin että sosiaalifobiasta kärsivien hoitoon hakeutuminen usein viivästyy,mikä taasen voi luoda uusia mielenterveysongelmia.
Kysymykseesi ei ole yksinkertaista vastausta,pelkojen kohtaaminen on äärimmäisen vaikeaa. Itse muistan monesti käyneeni läpi puhelinkeskustelua päässäni ennenkuin uskaltauduin soittamaan paikalliseen terveyskeskukseen varatakseni aikaa.Mietin mitä ne mahdollisesti rupeisivat kyselemään minulta ja osaisinko vastata kysymyksiin,löytäisinkö oikeita sanoja.Ehkä sinua auttaa tieto siitä ettet ole yksin tilanteesi kanssa.
Joten,soita esim. terveyskeskuksen ajanvaraukseen ja sano tarvitsevasi aikaa lääkärille masennuksen takia.
Kirjoita vaikka paperille mitä aiot sanoa jos pelkäät meneväsi 'lukkoon' keskustelun aikana. Puhelimessa sinulta ei kysellä yksityiskohtia oireista jne vaan lääkäri selvittää tilanteesi vastaanotolla,riittää että sanot tarvitsevasi apua masennukseen.
Toivottavasti tästä vastauksesta olisi jotain apua tilanteeseen,koita jaksella.. - jaaahaaas
Itsellä oli sama ongelma ja viivyttelin aika pitkään. Onneksi lopulta sain itseni ensin kouluterveydenhoitajan luo ja siitä homma lähti sujumaan. Se on hyvä tietää, että reissuja lekuriin, hoitajalle yms. tulee kaikkiaan sellainen määrä, että siinä ehtii kyllä luottamus syntyä, eikä kaikkea mahdollista tarvitse edes yrittää kertoa kerralla. Kyse on vaikesta asioista näissä jutuissa ja terveydenhoitohenkilökunta kyllä ymmärtää, jos asiointi on hankalaa. Kun hain apua sieltä kouluterveydenhoitajalta, en tainnut montaa sanaa sanoa. Täytin lomakkeen, tämä kyseli jotain johon olisi riittänyt vastaukseksi nyökkääminen ja sain ajan lekurille.
Kun viimein pääsin psykiatrin juttusille, niin eikös se keskustelun päätteeksi todennut, ettei todellinen ongelma kohdallani ole itse masennus, vaan taustalla oleva yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, joka on selvästi painottunut sosiaalisten pelkojen suuntaan.
Kun saa itsensä jotenkin vaikka sinne terveydenhoitajalle, niin homma lähtee kyllä siitä omalla painollaan rullaamaan. Vaikka aluksi pelkäsin kuollakseni asiointia, nyt käyn psykiatrisella sairaanhoitajalla juttelemassa mielelläni. Nykyisin jopa odotan mielelläni seuraavaan sovittua aikaa.- jaaahaaas
Mainittakoon vielä, että sosiaalisten tilanteiden pelkoonkin on olemassa tehokkaat hoidot, jotka muistuttavat paljon masennuksen hoitoa, osin samat lääkkeet ja psykoterapia.
- 6loli2
suosittelen www.hermoratahieronta merihelmi.fi
- Hoitoa saa
Jos et uskalla hakea apua, niin eihän muuta vaihtoehtoa ole kuin olla ilman apua eli kärsiä. Valinta on sinun. Elämäsi on omissa käsissäsi.
- ~
http://www.lastenjanuortennetti.net/
Lasten ja nuorten netti on sähköinen noutopostipalvelu, josta voit lähettää kirjeen ja käydä lukemassa siihen kirjoitetun vastauksen. Palveluun pääsee mistä tahansa internet-yhteydellä varustetulta tietokoneelta.
Omaa sähköpostiosoitetta ei tarvita, sillä palvelusta saa kirjelaatikon tarvittavaksi ajaksi. Vastauskirje lähetetään aina henkilökohtaiseen kirjelaatikkoon, ei koskaan kenenkään sähköpostiosoitteeseen.
Kirjeitä lukevat Lasten ja nuorten netin vapaaehtoiset koulutetut päivystäjät ja niihin vastataan aikajärjestyksessä, vanhimmat kirjeet ensin. Kaikkiin kirjeisiin vastataan. - masistäti
.. ja syynkin voi keksiä, jos ei haluan puhua masennuksesta.
Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus ja ovat kyllä nähneet ja kuulleet kaikenlaista.'
Rohkeasti- ""itsetuhoinen""
mä oon 19 vuotias nuori mies ja mua masentaa ja oon yksinäinen ett mull ei oo ketää kelle puhuu, mä haluisin jollekki esim. lääkärille tai psykologille puhua asiasta ja kaikesta muusta ku en oo vuosiin jutellu kenenkää kaa mut en oikee tiiä miten ja mistä alotan, meenks mä vai terveyskeskuksee ja sanon sinne tiskille ett pitäis päästä lääkärille vaiko soitanko johonki numeroo ja varaan ajan vai mitä? oon aatelu sitä ett kännis viillän ranteet ja saan siten apua ja pääsen lääkärin puheille, kerron tilanteen miks tein ja niin edelleen saan lähetteen johonki hoitolaa ja joudun pakko hoitoo...oisko näin? oon muutenki itsetuhoinen jo että...en oo koskaa ollu hoidossa eikä oo ollu lääkkeitä enkä niitä pillereitä haluukkaa.
Mites sit jos meen psykologille nii paljon maksaa pk-seudulla?
vai meenko joka kerta lääkärin puheille?
nii ja miten saisin silla ett ne lääkärit tulee mun luo vai tuleeko ne ollenkaa? - saman kokenut
""itsetuhoinen"" kirjoitti:
mä oon 19 vuotias nuori mies ja mua masentaa ja oon yksinäinen ett mull ei oo ketää kelle puhuu, mä haluisin jollekki esim. lääkärille tai psykologille puhua asiasta ja kaikesta muusta ku en oo vuosiin jutellu kenenkää kaa mut en oikee tiiä miten ja mistä alotan, meenks mä vai terveyskeskuksee ja sanon sinne tiskille ett pitäis päästä lääkärille vaiko soitanko johonki numeroo ja varaan ajan vai mitä? oon aatelu sitä ett kännis viillän ranteet ja saan siten apua ja pääsen lääkärin puheille, kerron tilanteen miks tein ja niin edelleen saan lähetteen johonki hoitolaa ja joudun pakko hoitoo...oisko näin? oon muutenki itsetuhoinen jo että...en oo koskaa ollu hoidossa eikä oo ollu lääkkeitä enkä niitä pillereitä haluukkaa.
Mites sit jos meen psykologille nii paljon maksaa pk-seudulla?
vai meenko joka kerta lääkärin puheille?
nii ja miten saisin silla ett ne lääkärit tulee mun luo vai tuleeko ne ollenkaa?Menet ensin omalle terveyskeskuslääkärille, ja kerrot hänelle kaikista ongelmistasi ja pyydät häneltä suoraan lähetteen Mielenterveystoimistoon. Yleensä Mielenterveystoimistoon tarvitaan se lääkärin lähete.
Mielenterveystoimistossa käynnit ei maksa sinulle mitään. Siellä sinut ottaa aluksi vastaan Psykiatrian erikoissairaanhoitaja joka kartoittaa kyselemällä tilanteesi ja tekee yksikön hoitotiimin kanssa hoitosuunnitelman. - ""Itsetuhoinen""
saman kokenut kirjoitti:
Menet ensin omalle terveyskeskuslääkärille, ja kerrot hänelle kaikista ongelmistasi ja pyydät häneltä suoraan lähetteen Mielenterveystoimistoon. Yleensä Mielenterveystoimistoon tarvitaan se lääkärin lähete.
Mielenterveystoimistossa käynnit ei maksa sinulle mitään. Siellä sinut ottaa aluksi vastaan Psykiatrian erikoissairaanhoitaja joka kartoittaa kyselemällä tilanteesi ja tekee yksikön hoitotiimin kanssa hoitosuunnitelman.mielenterveystoimistoo??? mitä vittuu kuulostaa ett ois joku "hullu" tai "psyko", mä oon vaa itsetuhonen mut muuten järjissään...kai, siis kyll mä tiiän ett masennus (riippuu ja roikkuu) ja itsetuhoisuus on mielenterveys ongelmia mut toi sai vaa kuulostaa jotenki oudolta...en tiiä.
Mitä sit jos ne näkee viilot mun käsivarsissa ja ranteissa? tekeeks ne jonkun "pakko hoito" lähetteen ett joku päivä kaks sellast helvetin isoo gorillaa tulee ottaa niskasta ja vie johonki sellii mis tehää kaiken mailman testejä ja pumpataa täytee lääkkeitä?
Eli meen siis ter.keskuksee ja varaan lääkärille ajan ja sille sit kerron ongelmistani? ja pääsen hoitoo? helpommin sanottu ku tehty. - saman kokenut
""Itsetuhoinen"" kirjoitti:
mielenterveystoimistoo??? mitä vittuu kuulostaa ett ois joku "hullu" tai "psyko", mä oon vaa itsetuhonen mut muuten järjissään...kai, siis kyll mä tiiän ett masennus (riippuu ja roikkuu) ja itsetuhoisuus on mielenterveys ongelmia mut toi sai vaa kuulostaa jotenki oudolta...en tiiä.
Mitä sit jos ne näkee viilot mun käsivarsissa ja ranteissa? tekeeks ne jonkun "pakko hoito" lähetteen ett joku päivä kaks sellast helvetin isoo gorillaa tulee ottaa niskasta ja vie johonki sellii mis tehää kaiken mailman testejä ja pumpataa täytee lääkkeitä?
Eli meen siis ter.keskuksee ja varaan lääkärille ajan ja sille sit kerron ongelmistani? ja pääsen hoitoo? helpommin sanottu ku tehty.Mielenterveystoimistossa käynnit ovat osa ns. avohoitoa.
Psykoottiset ihmiset ovat taas usein sairaalahoidossa.
Mielisairaalaan on oikeasti todella vaikeaa päästä, pitää nähdä ja kuulla harhoja ja pikku-ukkoja
jotta sinne joutuu. Itse on kyllä silloin niin huonossa kunnossa että joku muut pistää
sairaalaan. Psykoottinen ei usein edes tiedä olevansa sairas.
Mielenterveystoimistossa on ihan kaikenlaisista vaikeuksista kärsiviä. Masentuneita, ahdistuneita,
päihdeongelmaisia, ihmisiä jotka elävät vaikeassa (jopa väkivaltaisessa) parisuhteessa, vaikeasta lapsuudesta kärsiviä, työuupuneita, stressaantuneita opiskelijoita, huumeongelmaisia, ihmisiä jotka ovat kadottaneet elämänhalunsa jne...
Ihan turhaan pelkäät mielenterveystoimistossa käyntiä. Siellä hoitona annetaan keskusteluapua (terapiaa) ja tarvittaessa lääkehoitoa.
Tsemppiä & rohkeutta. Ensi askel on siis mennä terveyskeskuslääkärin juttusille ja pyytää sitten lähete mielenterveystoimistoon. Terveyskeskuslääkäri on se joka kartoittaa alkutilanteen. Käyntejä hänen luona on yleensä 1 - 3 ennen lähetettä. - hgngh
saman kokenut kirjoitti:
Mielenterveystoimistossa käynnit ovat osa ns. avohoitoa.
Psykoottiset ihmiset ovat taas usein sairaalahoidossa.
Mielisairaalaan on oikeasti todella vaikeaa päästä, pitää nähdä ja kuulla harhoja ja pikku-ukkoja
jotta sinne joutuu. Itse on kyllä silloin niin huonossa kunnossa että joku muut pistää
sairaalaan. Psykoottinen ei usein edes tiedä olevansa sairas.
Mielenterveystoimistossa on ihan kaikenlaisista vaikeuksista kärsiviä. Masentuneita, ahdistuneita,
päihdeongelmaisia, ihmisiä jotka elävät vaikeassa (jopa väkivaltaisessa) parisuhteessa, vaikeasta lapsuudesta kärsiviä, työuupuneita, stressaantuneita opiskelijoita, huumeongelmaisia, ihmisiä jotka ovat kadottaneet elämänhalunsa jne...
Ihan turhaan pelkäät mielenterveystoimistossa käyntiä. Siellä hoitona annetaan keskusteluapua (terapiaa) ja tarvittaessa lääkehoitoa.
Tsemppiä & rohkeutta. Ensi askel on siis mennä terveyskeskuslääkärin juttusille ja pyytää sitten lähete mielenterveystoimistoon. Terveyskeskuslääkäri on se joka kartoittaa alkutilanteen. Käyntejä hänen luona on yleensä 1 - 3 ennen lähetettä.Itse olen lykännyt hoitoon hakeutumista yli kymmenen vuotta. En osaa sanoa minkä takia en pystynyt aikaisemmin menemään. Nyt kuitenkin kadun, että kymmenen vuotta elämästäni on mennyt lähes hukkaan ja mielenterveysongelmat pahentuneet.
- Kari83
Varaa aika terveyskeskus, ei aikaa varatessa tarvi sanoa muutako että henkilöhkohtainen syy ja haluaa lääkäriajan.
- ""Itsetuhoinen""
Voinksä mennä vaik yhen kerran käymää sen lääkärin luonna kertoo mun ongelmista ja näyttää mun viilto arvet sit sen jälkee lähtee sielt vapaasti ett se ei tee mitää lähette hommaa tai anna sellasta? tyylii ett käöyn siell vaa purkaamassa suurimmat huleni ja sit se on siinä vai onks se sen lääkärin velvollisuus tehä joku isoki numero musta vasten mun tahtoani?
- ^^^^^^^^^´´´´´
eri luontosii tyyppei. Sä oot hiljasempi ja ujompi ja se on sun ominaisuutes. Mitäs mieltä oisit, jos olisit tollanen kovanaama ja saisit kuulla holotuksistas ja häiriköinneistäs ja istusit vaik putkas välillä. Pare olla hiljasempi, kun häirikkö. Mut mee jonnekki kursseille työväenopistoon tai kansanopistoon tai jotain ja tutustu pikkuhiljaa siellä joihinki tyyppeihin. Huomaat et on niit hiljasiiki. satsaa tiedonhankintaan esimerkiks. Mut varo terapettei ne syöttää sun pääs täyteen lääkkeit ja sit onki petiin meno koko loppuiäks taattu.
- Itsetuntoloukkaus
neuvoja mennä terveyskeskukseen tai terapiaan. Mutta minä annan sinulle neuvon. Ole sellainen kuin olet ja vuosien varrella sinä alat huomata ettei täällä maailmassa tarvitse niin paljoa ujostella. Lääkkeistä ujouteen ei ole muuta kuin haittaa. Kunnioita omaa luonnettasi ja arvosta itseäsi juuri sellaisena kuin olet.
- Vastaustaodottava
masennuksesi johtuu ja minkä ikäinen olet.???
- ""Itsetuhoinen""
Vastaus nimimerkille "VASTAUSTAODOTTAVA"
Mun masis johtuu siitä ku oon niin helvetin yksinäinen mull ei oo ollu ikinä kavereita (oisin halunu kuulua niihin nuoriin jotka meni ja teki, vietti hauskaa ja mukavaa elämää) ainostaa jotai tuttavia ja jonkillaista sukua joita ei mun elämä tai muu hörpötys vois vähempää kiinnostaa, oon joutunu ongelmani kestämää ja käymään läpi yksin multa on kuollu tuttavia joilla on ollu osaa ja arpaa mun elämää ja niiden kuolemia en oo oikee käsitelly enkä saanu mistään tukea ku ne kuoli, mulle on muutenki tullu niin paljon kaikke paskaa niskaa ett niskatki on melkei poikki menny, musta on tullu epäsosiaalinen,eristäytyny ja itsetuhoinen.
Oon aateluu sitä ett en hae apua vaa oon se mikä oon ja jos muilla on siihen jotai sanomista nii haistakoon vaa pitkän paskan, mut nyt oon tullu toisii aatoksii ja alkanu tosissaa miettii sitä eet millon olis se aika ku meen juttelemaan lääkärin kanssa näist mun ongelmista, lääkitykseen en kajoa sitä en halua enkä tuu hankkimaakaa, oon 19 vuotias ja itsetuhoinen. - no
""Itsetuhoinen"" kirjoitti:
Vastaus nimimerkille "VASTAUSTAODOTTAVA"
Mun masis johtuu siitä ku oon niin helvetin yksinäinen mull ei oo ollu ikinä kavereita (oisin halunu kuulua niihin nuoriin jotka meni ja teki, vietti hauskaa ja mukavaa elämää) ainostaa jotai tuttavia ja jonkillaista sukua joita ei mun elämä tai muu hörpötys vois vähempää kiinnostaa, oon joutunu ongelmani kestämää ja käymään läpi yksin multa on kuollu tuttavia joilla on ollu osaa ja arpaa mun elämää ja niiden kuolemia en oo oikee käsitelly enkä saanu mistään tukea ku ne kuoli, mulle on muutenki tullu niin paljon kaikke paskaa niskaa ett niskatki on melkei poikki menny, musta on tullu epäsosiaalinen,eristäytyny ja itsetuhoinen.
Oon aateluu sitä ett en hae apua vaa oon se mikä oon ja jos muilla on siihen jotai sanomista nii haistakoon vaa pitkän paskan, mut nyt oon tullu toisii aatoksii ja alkanu tosissaa miettii sitä eet millon olis se aika ku meen juttelemaan lääkärin kanssa näist mun ongelmista, lääkitykseen en kajoa sitä en halua enkä tuu hankkimaakaa, oon 19 vuotias ja itsetuhoinen.sama tilanne, en uskalla ensinnäkään kertoa ongelmistani koska niitä on vaikea kuvailla, toiseksi pelkään etten saisikaan apua.. että ne ei ottaisi mua tosissaan eikä kykenis auttaa mitenkään, se olisi viellä paljon hirveämpää kuin ettei menisi ollenkaan!!!
- juurisoitinkeskuksee
no kirjoitti:
sama tilanne, en uskalla ensinnäkään kertoa ongelmistani koska niitä on vaikea kuvailla, toiseksi pelkään etten saisikaan apua.. että ne ei ottaisi mua tosissaan eikä kykenis auttaa mitenkään, se olisi viellä paljon hirveämpää kuin ettei menisi ollenkaan!!!
Juuri soitin itse terveyskeskukseen ja pyysin aikaa lääkäriltä. Kysyi miksi ja sanoin että masennus sain heti ensimmäisen vapaan ajan tosin sekin vasta 2 viikon päästä... itse olen tätä venyttänyt jo puolivuotta ja sen huomaa.. Kun ei ole enään mitään muuta menetettävää kun nirri niin mikäsvittu siinä jos vaikka itkut turauttaa lääkärille. Joidenkin jos heidän asia pitäis ymmärtää kun ahdistaa niin paljon.
- masistäti
juurisoitinkeskuksee kirjoitti:
Juuri soitin itse terveyskeskukseen ja pyysin aikaa lääkäriltä. Kysyi miksi ja sanoin että masennus sain heti ensimmäisen vapaan ajan tosin sekin vasta 2 viikon päästä... itse olen tätä venyttänyt jo puolivuotta ja sen huomaa.. Kun ei ole enään mitään muuta menetettävää kun nirri niin mikäsvittu siinä jos vaikka itkut turauttaa lääkärille. Joidenkin jos heidän asia pitäis ymmärtää kun ahdistaa niin paljon.
Kunhan sitten menet kanssa sinne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401410Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981355Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891245- 1091105
- 191051
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833