narkoosimanupulaatio

Kiitos vastauksista

Onko narkoosimanupulaatiosta mitään hyötyä jäätyneen olkapään hoidossa, vai joutuuko ojasta allikkoon, eli kivut suurenevat (taas alkaisi kova kipulääkitys) ja kiinnikkeet kasvaisivat kuitenkin uudelleen kiinni ja sairaus pitkittyisi? Auttaisiko fysikaalinen hoito, jumppa ja aika kuitenkin saman asian? Olen lukenut että manupulaatiossa taitamaton tekijä sai sijoiltaan olkapään.

9

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivuton

      Minulle auttoi narkoosimanipulaatio, aluksi olin skeptinen koko operaatiota kohtaan.Nyt kun kesä meni ilman kipuja sen jälkeen, kun manipulaatio kesäkuun puolivälissä tehtiin, voin vain suositella toimenpidettä. Tietenkin manipulaation jälkeen särki kättä ja olkapäätä jonkin aikaa, mutta jumppasin kivusta huolimatta, jotta uusia kiinnikkeitä ei muodostuisi.
      Nyt elokuussa olkapääni, joka lähes 9 kk oli jokapäiväinen ja öinen hirmuinen riesa kipuineen, on täysin liikuntakykyinen ja kivuton eikä mennyt pois paikoiltaan.
      Etsi kunnon ortobedi ja homma kyllä hoituu, myös kunnalliset osaavat usein työnsä, ei suinkaan tarvitse yksityiselle mennä.

      • >> -- myös kunnalliset osaavat usein työnsä, ei suinkaan tarvitse yksityiselle mennä.>>

        On hyvin tavallista, jopa ennemmin sääntö kuin poikkeus, että sama erikoislääkäri, joka ottaa vastaan privaattipuolella, operoi kunnallisessa sairaalassa.

        Samoja miehiä ja naisia.


    • Avun saanut

      Mulle tehtiin viikko sitten tähystyksessä olkapään avarrusleikkaus, tässä yhteydessä ortopedi totesi myös jäätyneen olkapään ja teki narkoosimanipulaation.
      Jo nyt voin todeta että olkapääni on paremmassa kunnossa kuin vuosiin. Olin tosi kipeä ja puoli vuotta sairaslomalla, mutta nyt näyttää siltä että kykenen pian töihin :)

    • 5+5

      Jos manipulaatio osataan tehdä hyvin, on siitä apua. Oli se sitten narkoosissa tai ilman.

      "Tutkimustulokset osoittavat, että narkoosimanipulaatiolla ei saavuteta nopeampaa jäätyneen olkapään paranemista kuin fysioterapeutin antamilla ohjeilla."
      http://www.soy.fi/sot-lehti/2-2002/25.pdf

      "Tutkijat toteavat, että tämän tutkimuksen perusteella narkoosimanipulaatiolla ei saavuteta nopeampaa jäätyneen olkapään paranemista kuin fysioterapeutin antamilla ohjeilla."
      http://orton.navigo.fi/html/orton/www.invalidisaatio.fi/verkkolehti/alasivue1c8.html?cd=21068&doc=21141&bigcd=21066

      • PipiOlga

        Kirjoittakaa kokemuksia te joille ei tehty manipulaatiota jäätyneeseen olkapäähän. Mulla on ollut noin vuoden päivät ja koko ajan olen kivun sallimissa rajoissa sitä liikutellut. Käyn fysiatrilla myös ja olen sieltäkin jumppaohjeita saanut. On kuvattu ja olin välillä sairaslomalla. Kipupiikitelty on muutaman kerran, silloin käsi oli levossa. Nyt kipu on hellittänyt melkein kokonaan mutta kun ei liiku ei. Ihan omakohtaisia neuvoja ja kokemuksia kaipailisin. Ja mielipiteitä siitä voiko yleensä parantua ilman operointeja.


      • tämänkin kokenut
        PipiOlga kirjoitti:

        Kirjoittakaa kokemuksia te joille ei tehty manipulaatiota jäätyneeseen olkapäähän. Mulla on ollut noin vuoden päivät ja koko ajan olen kivun sallimissa rajoissa sitä liikutellut. Käyn fysiatrilla myös ja olen sieltäkin jumppaohjeita saanut. On kuvattu ja olin välillä sairaslomalla. Kipupiikitelty on muutaman kerran, silloin käsi oli levossa. Nyt kipu on hellittänyt melkein kokonaan mutta kun ei liiku ei. Ihan omakohtaisia neuvoja ja kokemuksia kaipailisin. Ja mielipiteitä siitä voiko yleensä parantua ilman operointeja.

        Narkoosimanupulaatio on vanhanaikainen keino ja sen tuloksista ei ole osoitettu auttaako se todella, sillä jäätynyt olkapää voi parantua itsekseenkin samassa ajassa kuin mitä leikkauksen jälkeen. Itselläni oli ensin 2-3 kk terävää viiltävää kipua ääriasennoissa, kunnes alkoi jatkuva tykytys ja jatkuva särky, kättä ei saanut sivulle, ylös, edessä kiertoon ja taakse ei ollenkaan. Särkylääkkeet, geelit ja lepo, siinä pelastus. Sairaslomaa. Jatkuvaa särkyä kesti 4-5 kk, sitten tuli rauha. Liikerajoitusta vielä paljon mutta yritän toimia jokapäiväisessä elämässä käsi mukana, tosin en pysty vielä ulottumaan esim. ylös astiakaappiin, en voi kantaa raskaita kasseja ja monesti sen kipuaistimuksen tuntee vielä muistona liikkeissä, joka muistuttaa olemassaolostaan. Mutta tukan pesu ja kainalon pesu kipeällä kädellä alkaa pikkuhiljaa jo luonnistua. Itsekseen näyttää hiljalleen paranevan ja varsinkin kun kipu on poissa, tuntuu jo mukavalta.


      • samassa veneessä
        tämänkin kokenut kirjoitti:

        Narkoosimanupulaatio on vanhanaikainen keino ja sen tuloksista ei ole osoitettu auttaako se todella, sillä jäätynyt olkapää voi parantua itsekseenkin samassa ajassa kuin mitä leikkauksen jälkeen. Itselläni oli ensin 2-3 kk terävää viiltävää kipua ääriasennoissa, kunnes alkoi jatkuva tykytys ja jatkuva särky, kättä ei saanut sivulle, ylös, edessä kiertoon ja taakse ei ollenkaan. Särkylääkkeet, geelit ja lepo, siinä pelastus. Sairaslomaa. Jatkuvaa särkyä kesti 4-5 kk, sitten tuli rauha. Liikerajoitusta vielä paljon mutta yritän toimia jokapäiväisessä elämässä käsi mukana, tosin en pysty vielä ulottumaan esim. ylös astiakaappiin, en voi kantaa raskaita kasseja ja monesti sen kipuaistimuksen tuntee vielä muistona liikkeissä, joka muistuttaa olemassaolostaan. Mutta tukan pesu ja kainalon pesu kipeällä kädellä alkaa pikkuhiljaa jo luonnistua. Itsekseen näyttää hiljalleen paranevan ja varsinkin kun kipu on poissa, tuntuu jo mukavalta.

        Käsi vaivasi koko kevään. Ensin epäiltiin jotain muuta. Söin särkylääkkeitä, jotka helpottivatkin, mutta pikkuhiljaa käsi jäykistyi kokonaan.Oikea diagnoosi tuli 1.7.10. Aloitin fysioterapian heti, hammasta purren ja särkylääkkeiden avulla alkuun.(kylmä auttaa) Mitä enemmän liikettä, päiväpäivältä kipu hellitti. Yli kuukauteen en ole tarvinnut yhtään särkylääkettä ja yöt saan nukuttua. Aamulla vielä on vähän kipua kädessä. Liikkeet ovat vielä rajoittuneet, mutta yletyn jo käteni kanssa ylös tiskikaappiin =) Sain hyvät jumppaohjeet fysikaalisesta ja kannustavan teraputin. Kipeiden lihasten ja kiinni olevien lapojen aukaisu on myös tärkeää. Joka päivä yritän jumpata, vaikka olkapää siitä vähän tuleekin kipeäksi. Mutta se on ohimenevää. Sitkeästi vaan joka päivä kurotetaan yhä korkeammalle. Vaikka itsestä toipuminen tuntuu hitaalta niin toiveet on korkealla, että ensi keväänä käsi olisi jo normaali. En ole ajatellut nark.manipul. tuntuu liian rajulta toimenpiteeltä ja koska nyt ei ole kipua. Tsemppiä vaan muille saman homman kanssa painiville.


      • olet vai mitäh
        samassa veneessä kirjoitti:

        Käsi vaivasi koko kevään. Ensin epäiltiin jotain muuta. Söin särkylääkkeitä, jotka helpottivatkin, mutta pikkuhiljaa käsi jäykistyi kokonaan.Oikea diagnoosi tuli 1.7.10. Aloitin fysioterapian heti, hammasta purren ja särkylääkkeiden avulla alkuun.(kylmä auttaa) Mitä enemmän liikettä, päiväpäivältä kipu hellitti. Yli kuukauteen en ole tarvinnut yhtään särkylääkettä ja yöt saan nukuttua. Aamulla vielä on vähän kipua kädessä. Liikkeet ovat vielä rajoittuneet, mutta yletyn jo käteni kanssa ylös tiskikaappiin =) Sain hyvät jumppaohjeet fysikaalisesta ja kannustavan teraputin. Kipeiden lihasten ja kiinni olevien lapojen aukaisu on myös tärkeää. Joka päivä yritän jumpata, vaikka olkapää siitä vähän tuleekin kipeäksi. Mutta se on ohimenevää. Sitkeästi vaan joka päivä kurotetaan yhä korkeammalle. Vaikka itsestä toipuminen tuntuu hitaalta niin toiveet on korkealla, että ensi keväänä käsi olisi jo normaali. En ole ajatellut nark.manipul. tuntuu liian rajulta toimenpiteeltä ja koska nyt ei ole kipua. Tsemppiä vaan muille saman homman kanssa painiville.

        jos se kerran alkoi keväällä mikset heti hakenut ohjeita fyssarilta taikka käynyt hoitamassa asian kuntoon kalévalaisella kansanparantajalla? miksi syödä kipulääkkeitä yhtä päivää kauemppaa ja saada maha ja maksa paskaksi nautitteko kivusta vai mikä on niin vaikeaa hoitaa itsensä.
        narkoosimanipulaatiota turvallisempi hoito on manipulatiivinen hoito ja potilas pääsee vastaanotolta omin avuin autolla kotiin.
        miksette käytä sitä.


      • Anonyymi
        olet vai mitäh kirjoitti:

        jos se kerran alkoi keväällä mikset heti hakenut ohjeita fyssarilta taikka käynyt hoitamassa asian kuntoon kalévalaisella kansanparantajalla? miksi syödä kipulääkkeitä yhtä päivää kauemppaa ja saada maha ja maksa paskaksi nautitteko kivusta vai mikä on niin vaikeaa hoitaa itsensä.
        narkoosimanipulaatiota turvallisempi hoito on manipulatiivinen hoito ja potilas pääsee vastaanotolta omin avuin autolla kotiin.
        miksette käytä sitä.

        Mitä tarkoittaa manipulatiivinen hoito..Kiitos tiedosta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe