Neuvokaa! Windowbox-kuva laajakuvaksi?

eroon palkeista

Olisi jokunen VHS-tallenne siirrettävänä DVD:lle, ja noissa VHS-tallenteissa on windowboxed kuvaa, windowbox-kuva tarkoittaa käytännössä sitä että itse kuva on laajakuvaa mutta 4:3 kuvan sisällä, siitä seuraa se että kun kasettia katsoo niin siinä on sekä letterbox-palkit että pillarbox-palkit (=windowboxed).

Jos joku nyt ei tuosta ymmärtänyt mitä tarkoitan niin katsokaa tätä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Windowbox_(film)

Tuossa on hyviä kuvaesimerkkejä siitä mitä windowbox-kuva tarkoittaa, siis mustia palkkeja joka puolella.

Ja noista ylimääräisistä palkeista pitäisi päästä eroon, samalla myös suurentaa kuvaa.
Nyt tarvisin sitten siihen toimenpiteeseen neuvoja, aluksi siirrän noi VHS-tallenteet DVD:lle, sitten tietokoneella kopsaan ne dvd:ltä kovolle, ja aion käsitellä (käytössä mm. Avidemux ja muutakin softaa löytyy, myös ffmpeg ja mencoder löytyy).

Se itse ongelma liittyy siihen että mitä asetuksia mun pitäisi käyttää ettei kuva vääristyisi? Olis hyvä jos voitte antaa neuvot joko Avidemuxiin sopivana, tai sitten ffmpeg:lle tai mencoderille, eipä pelota naputella komentoriviä kun vaan tietäisi mitä on tekemässä. Lisäksi ongelmana voi tulla tekstitykset jotka joskus osittain alapuolella olevan palkin päällä.

Tiedän että todella laajakuva 2:39 tarvitsee mustia palkkeja myös laajakuvatelkassa, ne eivät mua niin paljoa häiritse mutta tuo että kuva on kauttaaltaan ympäröity mustilla palkeilla...siis ainakin pillarbox-palkeista pitää päästä eroon tai sitten saada kuva niin suureksi että ne häipyy telkan kuva-alueen näkymättömiin.

2

401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuotahan varten TV:ssä on zoom-toiminto. Ei siellä sivulla mitään palkkeja ole. Kuva vain on muodoltaan 4:3.

      • eroon palkeista

        Sä voisit joskus okaro antaa oikeita vinkkejä suunsoiton sijasta. Mä en ala mitään zoomailemaan, sitäpaitsi zoomailu ei edes toimi jostain syystä mun telkussa!

        Sitäpaitsi sitä varten en ala joka kerta leffaa katsoessani painelemaan nappeja, kyllä se kuvasuhde pitää saada korjattua ihan levylle asti! Niin että dvd-soitin automaattisesti heittää laajakuvaleffalla 16:9 suhteen telkkarille, ja jos AITOA 4:3 kuvaa niin sitten kuvasuhde muuttuu 4:3 kuvaksi. 4:3 letterbox, eli ns. windowbox ei ole aitoa 4:3 kuvaa vaan 4:3 telkulle soviteltua laajakuvaa!

        Ja mitä tulee palkkeihin, kyllä noi laajakuvatelkussa näkyy, kokeile vaikka itse. Eli jos et ymmärtänyt lukemaasi:

        alkuperäinen tv-lähete on 16:9 kuvaa, ja koska silloin kun tallennukset tein, oli käytössäni vielä 4:3 putkitelkku ja sen takia digiboksissa oli 4:3 letterbox-asetus (tiedän että oli virhe laittaa se asetus) ja kun kuvan tallensin videolle, se tallentui tottakai 4:3 letterbox-kuvalla, laajakuva 4:3 kuvan sisällä. NYT kun katson noita nauhoituksia laajakuvatelkulla, näkyy palkkeja jokapuolella, kyseessä siis ns. windowbox-kuva.

        eli ole mies hyvä ja LUE tuo wikipedian artikkeli windowbox-kuvasta niin ymmärtäisit jotain.-

        JA hei, EI ENÄÄ MITÄÄN "KÄYTÄ ZOOMIA"-VINKKEJÄ! Jos ei ole mitään kunnon vinkkejä antaa, niin parempi olis pitää mölyt mahassaan kuin antaa jotain paskaneuvoja joilla ei tee mitään! Ei tämä suunsoittopalsta sentään ole!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe