Tietojärjestelmätiede

portland

Mitä mieltä olette tietojärjetelmätieteen opinnoista, onko ajan hukkaa vai onko oikesti hyödyllinen? Itsellä olisi vielä muutama vuosi opintoja jäljellä ja olen harkinnut alan vaihtoa...

Minkä tyyppisissä työtehtävissä työskentelette ja paljonko saatte palkkaa? Alan työllisyysnäkymä?

11

6860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgfhfdgh

korkealentoisesta tieteestä kannatttaa laskeutua enemmän käytännön kovaan tekemiseen.
      Itse olen it-suunnittelija infran parissa, palkka 3500€ autoetu. Työkokemusta noin 10 vuotta. Alan vaihto ollut jo pidempään mielessä. Työllistyminen it-alan työtehtäviin riippuu luonnollisesti paljon työkokemuksesta, suoraan koulusta on yhä vaikeampaa varsinkin Suomeen.

• ottia+tuota

Tietojärjestelmätieteilijät ovat tietotekniikan filosofeja. Niistä ei ole siis yhtikäs mitään hyötyä yhtään kenellekään, mutta niillä on Himasen tavoin kyky rahastaa johtoa loputtomilla innovaatio-raporteillaan. Himanen on itse asiassa oikein hyvä esimerkki tietojärjestelmätieteiljästä, vaikka se tykkääkin esittää filosofia.

Eli yhteenvetona: jos haluat tehdä jotakin oikeasti hyödyllistä, niin vaihda alaa. Jos taas haluat tienata rahaa, niin oikealla alalla olet mutta työnäkymäsi riippuvat moottoriturpa-ominaisuuksistasi.

• quhu

Jos aikoo koodin vääntäjäksi, niin tämä suuntaus ei ehkä ole parhain mahdollinen. Tosin tietojärjestelmätieteenkin koulutusohjelmiin kuuluu huomattavasti myös ohjelmointia. Tämän alan opinnot on tarkoitettu ylemmän tason suunnittelutehtäviä varten. Mikäli Suomessa tulevaisuudessa on ylipäänsä mitään toimintaa, niin luulisi juuri näihin tehtäviin tarvittavan lisää väkeä, koska koodaus siirretään johonkin Vinku-Intiaan. Suunnittelutehtäviä ei niin helposti siirretä vieraaseen kulttuuriin.

• portland

Koodin vääntö ei kiinnosta. SAP-hommat kiinnostavat, tosin erittäin vähän kokemusta omaavana en tiedä mistä alottaisi. Ja tottakai raha kiinnostaa aina, työkin voisi olla mielekästä.

• asasdasdsadsassas
        portland kirjoitti:

Koodin vääntö ei kiinnosta. SAP-hommat kiinnostavat, tosin erittäin vähän kokemusta omaavana en tiedä mistä alottaisi. Ja tottakai raha kiinnostaa aina, työkin voisi olla mielekästä.

No, SAP hommat ovatkin IT alan raha-korvaa-mielekkyyden asteikolla parasta mahdollista luokkaa. Työ on kauheaa paskaa, mutta siitä saa fyffeä. Kannattaa kuitenkin miettiä, että mitä se sellainen "konfigurointi" on, joka kestää vuosikausia samalla asiakkaalla... vastaus on, että se on sitä ohjelmointia. Tosin se on helvetin kamalaa ohjelmointia kamalilla työkaluilla, mutta hei, siitä saa rahaa.

• 25
        asasdasdsadsassas kirjoitti:

No, SAP hommat ovatkin IT alan raha-korvaa-mielekkyyden asteikolla parasta mahdollista luokkaa. Työ on kauheaa paskaa, mutta siitä saa fyffeä. Kannattaa kuitenkin miettiä, että mitä se sellainen "konfigurointi" on, joka kestää vuosikausia samalla asiakkaalla... vastaus on, että se on sitä ohjelmointia. Tosin se on helvetin kamalaa ohjelmointia kamalilla työkaluilla, mutta hei, siitä saa rahaa.

Sap on mielestäni skientologiaan verrattavaa toimintaa. Mistään ei saa julkisesti tietoa, mistä siinä on kyse. Koulutus menee lahkon omilla kursseilla. Yrityksiä varmaan kielletään esittelemästä SAP-järjestelmiään ulkopuolisille. Olen ollut alallla 30 vuotta ja koskaan en ole nähnyt kuinka tätä salatiedettä harrastetaan ja millaisia ovat SAP-sovellukset tuotantoympäristössä.

• portland
        25 kirjoitti:

Sap on mielestäni skientologiaan verrattavaa toimintaa. Mistään ei saa julkisesti tietoa, mistä siinä on kyse. Koulutus menee lahkon omilla kursseilla. Yrityksiä varmaan kielletään esittelemästä SAP-järjestelmiään ulkopuolisille. Olen ollut alallla 30 vuotta ja koskaan en ole nähnyt kuinka tätä salatiedettä harrastetaan ja millaisia ovat SAP-sovellukset tuotantoympäristössä.

Vinkkejä mistä voisin aloittaa "SAP-uran". SAP library ja itseopiskelu?

**Tietojärjestelmätieteilijät herätys**

• asasdasdsadsassas
        portland kirjoitti:

Vinkkejä mistä voisin aloittaa "SAP-uran". SAP library ja itseopiskelu?

**Tietojärjestelmätieteilijät herätys**

Jos olet se tietojärjestelmätiedettä opiskeleva kaveri, niin opiskele taloutta. Firmojen rahasta, raportoinnista ja johtamisestahan siinä on kyse; kannattaa opiskella substanssia. Sen sijaan käytännön SAP taitoja on vaikeampaa saadaa, samoin kuin käytännön kokemusta firmojen taloudesta, johtamisesta jne. Kaikkia noita tarvitset siihen, että SAP rahahanat todella aukeavat.

SAP työhän on menossa Intiaan, niin kuin moni muukin asia. Varsinkin erilaiset mekaaniset räätälöinnit. Sen sijaan, jos saat taiottua itsellesi substanssiosaamista olet turvassa: yritysjohto tahtoo kuitenkin itselleen suomalaisen asiantuntijan kertomaan, miten sitä SAPpia pitäisi käyttää. Ainakin niin kauan kuin yrityksen johto on suomalaista itse.

• jep__
        asasdasdsadsassas kirjoitti:

Jos olet se tietojärjestelmätiedettä opiskeleva kaveri, niin opiskele taloutta. Firmojen rahasta, raportoinnista ja johtamisestahan siinä on kyse; kannattaa opiskella substanssia. Sen sijaan käytännön SAP taitoja on vaikeampaa saadaa, samoin kuin käytännön kokemusta firmojen taloudesta, johtamisesta jne. Kaikkia noita tarvitset siihen, että SAP rahahanat todella aukeavat.

SAP työhän on menossa Intiaan, niin kuin moni muukin asia. Varsinkin erilaiset mekaaniset räätälöinnit. Sen sijaan, jos saat taiottua itsellesi substanssiosaamista olet turvassa: yritysjohto tahtoo kuitenkin itselleen suomalaisen asiantuntijan kertomaan, miten sitä SAPpia pitäisi käyttää. Ainakin niin kauan kuin yrityksen johto on suomalaista itse.

Oman kokemuksen mukaan tällä hetkellä TJT pääaineen ensimmäisiä alkutason töitä saa "helpoimmin" ulkomailta, etenkin edullisen hintatason maista näiden global sourcing palveluiden parista. Työnkuva sisältää asioiden pakottamista toimimaan kaikkien osapuolten vastustuksesta huolimatta ja rautalangan vääntöä ylpeille oman ja eri kulttuurin edustajille ja toki kääntämistä. Jos siis kantti riittää muuttaa ja ei kauhistu kyseisen maan hintatasoon suhteutettua huonoa palkkaa. TJT eli minä tienasin eri lähteistä 700-1500 euroa verojen jälkeen riippuen missä köyhässä maassa olin. (tuli vähän reissattua enemmänkin) Kokemuksena ulkomaantyö voi olla hyvinkin mielenkiintoista ja mukavaa, mutta vuosien kuluessa voi alkaa tulla koti-ikävä kulttuurierojen keskellä ja tuleva eläke hieman pelottaa. Onhan se silti mahtavaa olla jokin manageri ja johtaa muita. Ulkomaantyökokemus ei sitten nykyään enää takaa työpaikkaa Suomessa ja se ihan varoituksena.

Herkempisieluisia kuin minä voi toki myös ahdistaa nähdä kaduilla äärimmäistä köyhyyttä, väkivaltaa ja suomalaisille käsittämätöntä lahjontaa viranomaisille sekä paikallisten suoraa valehtelua omasta osaamisestaan. (minulle oli yllätys, kun eräätkin paikalliset kertoivat että myös maan parhaassa yliopistossa voi ostaa pienituloisilta opettajilta hyviä arvosanoja)

En tiedä siitä millainen tilanne on hyvillä ohjelmoijilla - heitä näytetään aina hakevan töihin vaikka kotoa, mutta ohjelmointihan ei tosiaan ole mitenkään keskeisessä roolissa opinnoissa, jos puhutaan TJT:stä. Jos haluaa olla koodari, niin tietotekniikka (ja sen eri nimiset esim insinööriversiot) on paljon parempi valinta, siinä opiskellaan itse asiaa eli coca colan juontia ja puolipisteen viilausta. TJT opinnot keskittyy enemmän kahvin juontiin ja projektipäällikön päänsäryn harjoitteluun.

Ehkä pysyn vielä alalla, mutta päätin, että loppulaman vietan mieluummin toisen alan opinnoissa, kuin siellä maassa mistä nyt palasin. Ikävä kyllä talousopinnot ovat aivan liian tylsiä minulle, ihan sama vika kuin niissä tajuttoman tylsissä koodauskursseissa jotka tuli rämmittyä läpi, ihan hyvin arvosanoin toki.

• parempifuture

Olen opiskellut tietojärjestelmätiedettä useamman vuoden ja todennut kyseisen alan opetuksen tason heikoksi. Suurin virheeni on ollut olla vaihtamatta tutkintoa.

Vaihda alaa heti mikäli koet olevasi väärällä alala! Suorita esimerkiksi kandidaatin tutkinto kuitenkin loppuun, jos siihen ei ole pitkä matka. Joka tapauksessa saat luettua opintojasi hyväksi muissa yliopistoissa/tutkinnoissa.

Mieti mikä ala sinua kiinnostaa aidosti eniten ja hae lukemaan sitä. Varmista kuitenkin että sinulla on mahdollisuus työllistyä kyseiseltä alalta ja alan opetuksen taso vakuuttaa sinut. Kysy alan opiskelijoilta ja keskustele netissä asiasta niin saat nopeasti hyvän kuvan. Suhtaudu kuitenkin varauksella kärkeviin mielipiteisiin (mukaan lukien minut).

Jos olet opiskellut tietojärjestelmätiedettä pidemmän aikaa ja haluat suorittaa tutkinnon loppuun, tee itsellesi suunnitelma, jolla valmistut mahdollisimman nopeasti. Käy tekemässä it-alan ohjelmointihommia joko harjoitteluna tai hanki työpaikka. Totea olevasi kunnianhimoisempi kuin ohjelmoijat yleensä ja hae töitä ylemmiltä palleilta.

Tsemppiä tulevaisuuteen!

• TJTmies

Itse valmistuin TJT:stä vuonna 2003. Sen jälkeen työpaikkoja on löytynyt suht helposti, sekö oman alan että ei ihan oman alan. Tärkeintä tuntuisi olevan että on tutkinto valmis. Myös Singaporessa olin 2 vuotta hommissa. Teen paljon myös koodaushommia, ei haittaa yhtään ja kuuluu tjt:n luonteeseen. Pääpiirteissään sanoisin että opinnot tuntui aikanaan aika turhauttavilta mutta työelämässä niillä on pärjännyt hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3734
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe